وزیر آموزش و پرورش:

۸۵ درصد صندلی‌های دانشگاه نیازی به کنکور ندارند/ لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان به صحن دولت رسید/خصوصی سازی آموزش عمومی مدنظر مدیران کشور نیست

بطحایی گفت: با همکاری میان آموزش و پرورش و وزارت علول سهم قابل توجهی از دانشگاه‌های کشور دیگر نیازی به کنکور ندارند.

بطحاییبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک درباره بودجه ۹۸ آموزش و پرورش و پاسخگویی به انتظارات اظهار کرد: همه در جریان شرایط اقتصادی و ملاحظات دولت هستند و با توجه به فشارهای دشمنان بودجه باید انقباضی باشد اما با وجود این،  آموزش و پرورش بودجه مناسبی دارد.

بطحایی ادامه داد: البته باید از دولت و مجلس در بودجه ریزی تشکر کنم و در لایحه بودجه ۹۸، مقدار ۵۶ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان  بودجه در نظر گرفتیم و نکته بسیار مهم در این مسیر این است که در سال ۹۷، ۱۱/۳ درصد از بودجه عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص یافت و برای ۹۸ به ۱۳/۲ درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع کسری بودجه را اندکی کاهش داده است.

انتقال ۱۸۵۰ میلیارد تومان کسری بودجه به سال ۹۸

وی با اشاره به اینکه ۱۸۵۰ میلیارد تومان کسری به سال بعد منتقل می شود، گفت: اهتمام دولت فاصله گیری را کمتر کرده است و نسبت به شرایط بودجه آموزش و پرورش امیدواریم.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت معیشتی با توجه به بودجه سال  ۹۸ بیان کرد: شرایط انقباضی  دولت به همه کارکنان آن  رسیده است اما رضایت شغلی معلمان تاثیر بسزایی در جامعه دارد، معلم باید ضمن صلاحیت های حرفه ای،  فردی باشد که هم انگیزه و هم علاقه  را در کار خود پیش بگیرد بنا بر این فرض،  دولت با توجه به آنچه در مقدورات است  باید برای بهبود انگیزه به کار گیرد.

بطحایی اظهار کرد: معلمی داریم که ماه‌ها از خانواده اش دور است و در نقاط صعب‌العبور کار می کند،  رسیدگی به حال  این معلم امر  واجبی است که دولت در حد مقدورات به آن توجه می کند و یکی از این توجه ها موضوع رتبه بندی است که دولت با وجود مضایق آن را مورد توجه قرار داد.

نظام پرداختی هدف مهم برنامه رتبه‌بندی  نیست 

وی ادامه داد: در این شرایط سخت دولت پذیرفت که ردیفی با حمایت رئیس جمهوری و سازمان برنامه پیش بینی شود، گام بعدی تهیه لایحه رتبه بندی است که در کمیسیون های دولت به تصویب رسیده  و اکنون به صحن دولت رسید و یک جلسه هم در مورد آن صحبت شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از آثار رتبه بندی بهبود نظام پرداختی است اما نه همه آن، یکی از اهداف مهم،  ارتقای شایستگی های نیروی انسانی است که بر کیفیت آموزش و پرورش موثر است و نظام پرداخت ها برای نیروی انسانی متناسب با این صلاحیت ارتقا می‌یابد.

همسان‌سازی حقوق فرهنگیان متناسب با توان دولت 

وزیر آموزش و پرورش درباره همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته اظهار کرد: این همسان سازی هرساله متناسب با توان دولت  پیش می‌رود اما متاسفانه سرعتش کند بوده و مورد انتظار بازنشستگان نیست؛  اما بازنشستگان باور داشته باشند که در تمام جلسات دولت درباره وضعیت پرداختی به آنان صحبت می شود اما مضائق مالی دولت اجازه فعالیت بیشتری نمی‌‌دهد.

بطحایی با اشاره به دوسناریویی بودن بودجه کشور در سال ۹۸ گفت: اگر سناریوی دوم بودجه برای سال آینده محقق شود، وضعیت بهتری در سال آینده خواهند داشت و در سال ۹۷، علی رغم اینکه درآمدهای دولت محدویت بالایی داشت اما درباره بازنشستگان عملکرد بهتری داشته‌ایم.

بطحایی درباره روند اجرایی سند تحول بنیادین و با اشاره به اینکه در یکسال گذشته زیرنظام‌های سند تحول تصویب شد، اظهار کرد: بستر لازم فراهم شد و باید برای اجرایی شدن آن کار کنیم؛  وقتی می توانیم بگوییم سند تحول اتفاق می‌افتد، که بچه‌ها در مدرسه زندگی کردن را تمرین ‌کنند و نسبت به یادگیری شوق داشته باشند.

وی ادامه داد: برای سال ۹۸، برنامه ای را تهیه کرده‌ایم و از میان بیش از ۳۰۰ برنامه ۷۲ برنامه اولویت دار از حیث‌های  اجرا را  در نظر گرفتیم و برای اجرای این ۷۲ برنامه علاوه بر اعتبار جاری، اعتبار مجزا هم می‌خواهیم که میزان آن  حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان  است و در مواردی که هزینه چندانی نیاز نبود کار را دنبال می کنیم اما در برخی موارد کار باید با تامین اعتبار پیش رود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: البته اجرای سند تحول بنیادین به تنهایی توسط آموزش و پرورش قابل اجرا نیست و باید سایر دستگاه ها حتی دستگاه‌های خارج از دولت هم کمک کنند و البته در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا اعلام آمادگی کرده است تا دستگاه هایی که در این مورد ذیربط هستند دور یک میز بنشاند.

بطحایی تصریح کرد: بنده بعد از درگیری ایام بودجه و حتما تا قبل از پایان سال جاری این موضوع را از طریق دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری خواهم کرد تا جلسه ای با نهادهای  ذیربط داشته باشیم.

راه اندازی پویشی برای جمع آوری سیستم گرمایشی نا ایمن

وزیر آموزش و پرورش گفت: در همین سیستان و بلوچستان طی ۲ هفته اخیر آموزش و پرورش پنج هزار بخاری استاندارد آماده کرد و برای این منطقه فرستاد تا معضل گرمایش جمع شود؛ البته باید عرض کنم اگر صرفا  بر اعتبارات دولت کرده‌ بودیم  کار پیش نمی رفت.

بطحایی درباره استفاده از بخاری های نفتی در مدارس گفت: گاهی بخاری نفتی استاندارد در کلاس گذاشته می‌شود  اما آن مناسب کلاس درس نبست و با اقتضائات شرایط کلاس تناسب ندارد.

وجود ۱۴۰ هزار کلاس غیرایمن در کشور

وی ادامه داد: بعد از اتفاق زاهدان پویشی را شروع کردیم و افراد با هر بضاعتی که دارند برای جمع آوری وسایل گرمایشی غیر ایمن مشارکت می‌کنند  و سازمان نوسازی به عنوان مرجع این کار  را دنبال می کند؛  حدود ۱۴۰ هزار کلاس  در کشور از وسایل گرمایشی غیر ایمن استفاده می‌کنند، اگر این پویش به نتیجه برسد  جمع آوری وسایل غیر ایمن  گرمایشی راحت می‌شود.

بطحایی افزود: همین چند روز پیش مشکلی برای سیستم گرمایشی در یکی از مدارس اصفهان رخ داد و مجبور شدیم مدرسه را عوض کنیم و در چنین شرایطی کمک خیرین و دستگاه های مربوطه ضرورت داشت.

تامین فضای ایمن اولویت افکار عمومی باشد 

وی با اشاره به سهم ۵۰ درصدی خیرین در ساخت کلاس‌های درس ادامه داد: به عنوان یک معلم باید عرض کنم ساختمان های متعددی برای دستگاه های حکومتی برپا می شود اما در کنار همان ساختمان‌ها مدرسه ای است که سقفش روی سر بچه ها در حال خراب شدن است پس افکار عمومی باید تامین فضای ایمن را در اولویت بگذارند.

وزیر آموزش و پرورش درباره موانع  تامین اعتبار تصریح کرد: به عنوان یک معلم عرض کردم اعتباراتی که توسط شهرداری ها و سایر بخش های دولتی صرف می‌شود، باید  برای مدرسه گذاشته شوند.

بطحایی بیان کرد: وقتی کمترین امکانات را در اختیار بچه ها گذاشته نشود نباید انتظار داشته باشیم آسیب های اجتماعی کاهش یابد و پله های دادگستری خلوت شوند البته تلاش ما و دیگر دستگاه ها رو به جلو است و تلاش دستگاه ها را نباید نادیده بگیریم.

وی ادامه داد:  نسبت یک سوم مدارس ناایمن  در مقایسه با  چند سال اخیر برعکس شده است و این نسبت ۷۰ به ۳۰ بود ولی باید عرض کنم تا زمانی که مدارس نسل  آینده ما ایمن نشده‌اند هیچ ساختمانی در دولت ساخته نشود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر از دیگر نهادها صحبت می کنم به این معنا نیست که خودمان را کنار بکشیم اما همه باید به این اولویت برسیم.

رشد کمی مدارس بعد از انقلاب

بطحایی درباره رشد کمی مدارس گفت: از حیث کمی دستاوردهای خوبی بعد از انقلاب داشتیم به عنوان مثال در حوزه پیش دبستانی که یکی از شاخص های مهم آموزش و پرورش محسوب می شود اکنون پوشش تحصیلی بیش از ۷۰ درصد دارد، نرخ پوشش تحصیلی دختران و پسران تقریبا برابر شده  و پوشش تحصیلی ابتدایی به بالای ۹۸ درصد رسیده  و این پیشرفت ها حتی برای برخی کشورهای توسعه یافته مورد تعجب است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز در پنج هزار کلاس درس یک نفر دانش آموز داریم و این وظیفه آموزش و پرورش است که شرایط تحصیل رایگان داشته باشد.

هزینه آموزش دربرخی استان ها ۶ میلیون و در برخی یک میلیون و ۷۰۰ است

بطحایی به کیفیت آموزش در استان های مختلف اشاره کرد و گفت: کیفیت آموزشی در استان های مختلف متفاوت است و در سال ۹۷، به طور میانگین ۲ میلیون ۸۰۰ هزار برای هر دانش آموز هزینه می‌کنیم و این این رقم در برخی استان ها ۶ میلیون و در برخی یک میلیون و ۷۰۰ است پس با توجه به تاکیدات  جنبه های عدالت آموزشی اقتضا می‌کند در استان های با پراکندگی جمعیتی  آموزش  به عنوان وظیفه اصلی ما ارائه شود؛  البته در گزارش بین المللی هم جمهوری اسلامی همواره جر کشورهای برتر است.

خصوصی سازی آموزش و پرورش مد نظر هیچ کدام از مسئولان نیست

وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس غیردولتی گفت: مدارس غیردولتی عموما شرایط سختی برای اداره کردن دارند.

وی ادامه داد: در دوره آموزش عمومی خصوصی سازی آموزش به هیچ عنوان مدنظر مدیران کشور قرار نگرفته است و حتی صحبت های رئیس جمهوری منظورشان خصوصی سازی آموزش نیست.

بطحایی تصریح کرد: خصوصی کردن یعنی هزینه تحصیل فرزندان را خانواده ها دهند اما آموزش عمومی کشور رایگان است؛ نکته رئیس جمهوری این است که آیا نباید به بهر‌وری آموزش و اجرای برنامه هایی با حفظ کیفیت هزینه تمام شده آموزش را کاهش دهد، توجه کنیم.

برون سپاری هزینه ها را یک ششم کاهش داد

وزیر آموزش و پرورش افزود: مثال های متعددی در آموزش و پرورش داریم که می توانیم هزینه ها را کاهش دهیم و یکی از مصداق های اصلی آموزش و پرورش شاخه کاردانش است که به جای استفاده از هنرستان ها، با  برون سپاری کار را دنبال می کنیم و حساب کردیم اگر این آموزش ها را خودمان انجام می‌دادیم، هزینه ها ۶ برابر افزایش پیدا می‌کرد.

بطحایی تصریح کرد: در این طرح شاخص های آموزشی کاملا رعایت می‌شود و سلامت کار کارخانه ها و صنعتگران هم مورد توجه قرار گرفته است و بحث رئیس جمهوری از جنس این حرف است  به این معنا نیست که هزینه آموزش و پرورش را روی دوش مردم بیاندازیم و صریحا عرض کردم که تامین هزینه های عمومی بر عهده دولت است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به عنوان مثال یک معلم در یکسال شصت میلیون می‌دهند و در طرح خرید خدمات هزینه‌ها را کاهش می‌دهند و به جای شصت میلیون، چهل میلیون در سال به معلم می دهند آیا حفظ کیفیت با کاهش هزینه ها کار بدی محسوب می شود؟

یادگیری گاهی منجر به تنفر از درس می شود

وی درباره ورود بخش خصوصی به موضوع کتاب های کمک آموزشی گفت: مسیر تعلیم و تربیت در آموزش عمومی قدری منحرف شده است و این انحراف ناشی از این است که بچه ها در مدرسه باید با نشاط، اشتیاق و شوق یادگیری را انجام دهند و این زمانی اتفاق می افتد که آنچه یاد می‌گیرند مورد نیاز زندگی فردی و اجتماعی باشد در غیر این صورت یادگیری یا کوتاه مدت است یا منجر به تنفر می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در طول یک سال گذشته  تلاش  کردیم و با همکاری همکاران و معلمان کاری شروع شد تا در دوره ابتدایی استفاده  از کتاب های درسی ممنوع شود و من به عنوان مقام اجرایی مکلف به برخورد هستم و آزمون های زائد در دوره ابتدایی ممنوعیت دارند  و این افراد  باید صبوری کردن را تمرین کنند ، صحبت کردن، استدلال کردن را تمرین کنند  اما به جای آن میگوییم  کتاب های کمک درسی حل کن و این کتاب‌ها خلاقیت بچه ها را هدر می دهد.

وی ادامه داد: تکلیف شب را تغییراتی دادیم تا در مدارسی که امکانات وجود دارد تکالیف دانش آموزان از اول تا سوم در مدرسه با نظارت معلم انجام بگیرد و در خانه تکالیف مهارت محور انجام شوند.

بطحایی تصریح کرد: بخش عمده ای از تعلیم و تربیت ما به ویژه در آموزش عمومی باید تبدیل به مصادیقی شود که مهارت های اجتماعی ارتقا یابد، در مدرسه ای رفتم که دانش آموزان کلاس سومی نمی‌توانست بند کفشش را ببندد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز افکار عمومی نسبت به سال گذشته درباره تعلیم و تربیت تفاوت کرده است، تصریح کرد: بچه ها به جز حفظ دترمینان،  فیزیک و شیمی باید به دیگر موارد برسند ، در آموزش عمومی باید به مقابله با آسیب های اجتماعی بپردازیم.

حذف کنکور پیادن دادن به دلشوره های دوران نوجوانی

وی درباره حذف کنکور بیان کرد: با تلاش های مجدانه همکارانم در وزارت علوم مراحل مقدماتی کاهش نقش کنکور را آغاز کردیم و ۸۵ درصد صندلی های دانشگاه ها نیازی به کنکور ندارند و این یعنی پایان دادن به دلشوره های بچه ها که دوران نوجوانی را زهرشان می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۸۵ درصد رشته ها از طریق سوابق تحصیلی وارد دانشگاه میشوند که برای دانش آموزان امسال امتحانات نهایی پایه دوازدهم و برای سال های قبل امتحانات نهایی پایه یازدهم است.

بطحایی ادامه داد: بحث های کارشناسی درباره چگونگی اعمال سوابق تحصیلی وحود داشته  و نظریه های مختلفی داشتیم و یکی از پیشنهادها این است که در سه سال دبیرستان در پایه های مختلف دروس   نهایی را مشخص کنیم و  نتیجه این بررسی ها را به زودی اعلام می‌کنیم.

شناسایی دانش‌آموزان  نخبه به کمک طرح شهاب 

وی درباره توجه به نخبه پروری بیان کرد: در نظام آموزشی نخبه را کسی می دانیم که در ساحت علمی توانسته است نشانه هایی از خود بروز دهد اما در سایر ساحت‌ها متاسفانه استعدادهای برتر مورد کم توجهی هستند یا حتی طرد می شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای شناسایی استعدادهای برتر دامنه شناسایی فراتر رفته است و از سایر ساحت‌ها هم کمک می گیریم و در قالب طرح شهاب گستره شناسایی ارتقا می یابد.

بطحایی تصریح کرد: امیدوارم در برنامه های بعدی درباره مشارکت معلمان درباره  فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری اقدام کنیم و تنها راه نجات آموزش و پرورش این است که کار را به دست معلمان بسپاریم؛   اگر آنها مستقیما در فرایندها شرکت کنند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار