هر ساله ۲۵ درصد از دام‌های مولد به کشتارگاه می رود

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: هر ساله ۲۵ درصد از دام‌های مولد به کشتارگاه می رود و دام‌های جدید و جوان جایگزین آنها می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،امیرحسین افیونی مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان در باره اظهار نظر برخی افراد مبنی بر این که در اصفهان کشتار دام مولد انجام می‌شود و همین امر باعث گرانی گوشت و لبنیات شده است ، اظهار کرد : در اصفهان کشتار دامی که هنوز زادآوری دارد انجام نمی شود بلکه دام مولدی که افزایش سن پیدا کرده و دیگر قادر به تولید مثل نیست و میزان شیر آن به میزان محسوسی کاهش یابد و نگهداری از آن صرفه اقتصادی نداشته باشد،  به کشتارگاه فرستاده می شود.

وی با بیان اینکه هر ساله ۲۵ درصد از دام‌های مولد به کشتارگاه می رود و دام‌های جدید و جوان جایگزین آنها می‌شود ، افزود: کشتار دام مولد علت افزایش قیمت شیر و گوشت نیست و تاثیری در قیمت این دو محصول ندارد، در حال حاضر افزایش قیمت خوراک دام و عوامل دیگر در تولید شیر، منجر به افزایش قیمت لبنیات و گوشت قرمز شده است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان افزایش قیمت خدمات مربوط به استهلاک دستگاه‌های تولید لبنیات را یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت شیر دانست و اظهار کرد: برای تولید شیر و لبنیات به مجموعه‌ای از عوامل نیاز داریم که افزایش قیمت آنها همچون خوراک دام ، دستگاه‌ها ، نهاده‌ها ، انرژی ، دستمزد ، دارو و مکمل منجر به افزایش قیمت نهایی شیر و لبنیات می شود.

افیونی اضافه کرد : بی شک کشتار زود هنگام دام مولد اقدامی غیر اقتصادی و نامعقول برای دامدار است و هیچ دامداری، دام مولد خود را تا پیش از رسیدن به زمان معین به کشتارگاه نمی برد بلکه دام مولدی که عقیم یا نازا شود، میزان شیر آن به میزان محسوسی کاهش یابد و نگهداری از آن صرفه اقتصادی نداشته باشد، راهی کشتارگاه می شود.

وی یادآور شد: البته در صورتی‌که دام مولد جوان و جدید، جایگزین دام های مولدی که به کشتارگاه ها ارسال شده، نشود در نهایت افزایش قیمت لبنیات وگوشت قرمز را باعث می‌شود.

انتهای پیام/م

دام مولدی که هنوز زادآوری دارد به کشتارگاه برده نمی‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.