ادامه تلاش‌های واشنگتن برای منصرف کردن آنکارا از خرید اس-۴۰۰

یک هئیت آمریکایی قرار است به زودی به آنکارا سفر و نگرانی خود را درباره خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه بوسیله ترکیه بیان کند.

تلاش‌های واشنگتن برای منصرف کردن آنکارا از خرید اس-400 ادامه داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بنا به گزارش منابع ترکیه‌ای یک تیم تخصصی از آمریکا قرار است برای برگزاری دو روز مذاکره، 15 ژانویه به آنکارا سفر کند. روزنامه حریت گزارش داد تیم آمریکایی نگرانی خاص خود را بویژه در خصوص معلق ماندن قرارداد فروش جنگنده‌های اف-35 به ترکیه به علت خرید سامانه پدافند هوایی اس-400 از روسیه اعلام خواهد کرد.

هفته گذشته اسماعیل دیمیر، رئیس صنایع دفاعی ترکیه اعلام کرد او از سفر هئیت آمریکایی به کشورش استقبال می کند.

واشنگتن بارها آنکارا را برای لغو برنامه خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 از روسیه تحت فشار قرار و وعده داده به جای این سامانه روسی سیستم موشکی پاتریوت را در اختیار ترکیه قرار دهد. آمریکا حتی برای وادار کردن ترکیه به انصراف از خرید اس- 400 تهدید کرده در صورتی که این کشور به خرید اس-400 روسیه ادامه دهد، تحویل جت‌های جنگنده اف-35 خود به آنکارا را متوقف خواهد کرد.

 ماه گذشته وزارت خارجه آمریکا فروش سامانه موشکی پاتریوت به ارزش 3.5 میلیارد دلار را به ترکیه مورد تائید قرار داد. آنکارا در پاسخ اعلام کرد خرید سامانه موشکی پاتریوت را مدنظر قرار خواهد داد اما این موضوع بر قرارداد خرید اس-400 از روسیه تاثیری نخواهد داشت. روز پنج شنبه نیز مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد در نظر گرفتن خرید سامانه موشکی پاتریوت اگر به معنای لغو قرارداد خرید اس-400 باشد، غیرممکن است.

سال گذشته میلادی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی به نمایندگان کنگره این کشور اعلام کرد به ترکیه هشدار داده است اگر همچنان به خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه اصرار داشته باشد، از برنامه خرید جنگنده‌های پنهانکار اف-35 آمریکا کنار گذاشته می‌شود. در گزارش پنتاگون به کنگره تأکید شد فروش جنگنده‌های اف-35 به ترکیه تا زمان آماده‌سازی گزارش پنتاگون درباره روابط ترکیه و آمریکا ظرف 90 روز آینده ممنوع است. در گزارش پنتاگون به کنگره آمده است: دولت آمریکا این موضوع را برای دولت ترکیه روشن کرده است که خرید سامانه اس-400 پیامدهای منفی اجتناب‌ناپذیری در روابط واشنگتن و آنکارا و همچنین نقش ترکیه در سازمان ناتو خواهد داشت.

با وجود هشدارهای پیاپی آمریکا، ترکیه پیش از این آشکارا اعلام کرد خرید سامانه اس-400 از روسیه را نهایی کرده است و تحویل آن در ماه ژوئیه 2019 آغاز خواهد شد. آنکارا همچنین قرار است 116 فروند جنگنده اف-35 از آمریکا خریداری کند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار