روایت عشق و عطش در مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور

۲۷دی ماه سال ۱۳۶۵ در تقویم دانشگاه تبریز سالروز هجوم رژیم معدوم بعثی عراق به دانشگاه و بمباران دانشکده فنی این دانشگاه نام گرفته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، در آستانه سالروز شهادت ۲۲ تن از دانشجویان دانشگاه تبریز در ۲۷ دی سال ۱۳۶۵ قرار داریم که هر ساله به همین مناسبت در دانشگاه تبریز مراسم بزرگداشت شهدای این واقعه با حضور خانواده شهدا برگزار می‌شود که امسال نیز روز ۲۶ دی ماه برگزار خواهد شد.

 مناسبت‌های این چنینی فرصت خوبی برای یادآوری دلاورمردی و ایثار شهیدان، استقامت و پایداری اقشار مختلف ملت ایران و در این میان فداکاری، شجاعت و شهامت شهدای دانشگاه‌هاست.

ناگفته نماند، دانشگاه تبریز در طول بیش از هفت دهه فعالیت خود فراز و نشیب‌ها و روز‌های تلخ و شیرین بسیاری را پشت سر گذاشته، ولی هیچ‌کدام از این وقایع و حوادث به اندازه شب ۲۷ دی سال ۱۳۶۵ برای این دانشگاه مقدس و با عظمت نبوده، چرا که در این شب با عروج ۲۲ کبوتر خونین بال برگ زرین دیگری به تاریخ افتخارات دانشگاه تبریز می‌افزاید که نام آن برای همیشه و در همه حال دوران‌ها ماندگار نموده است.

بر این اساس، در آن شب در پی بمباران ۲۲ تن از دانشجویان و کارکنان دانشگاه تبریز (شهید هاشم اخترشمار، شهید عباس ارشدی‌پور، شهید بیاض‌علی اسدی‌فرد، شهید یعقوب اسماعیل‌زاده جیقه، شهید سعید امیرخانی، شهید مهدی امیرکاظمی، شهید سیدمحسن امین جواهری، شهید مرتضی جابری، شهید عادل جعفری نویمی‌پور، شهید ایرج (سجاد) خلوتی، شهید حسین رضاپور، شهید علیرضا رضوانجو، شهید مرتضی زمانپور نیاوران، شهید حسین شیرین سرند، شهید شیرزاد شریفی، شهید صدیار صفری، شهید علی فصیح کجابادی، شهید رحمان قفل‌گری، شهید علیرضا کریمی وفایی‌پور، شهید محسن محمدی غریبانی، شهید فؤالدین محمودی نیا دهشتران و شهید حمیدرضا ملکوتی‌خواه) که در حال پشتیبانی برای رزمندگان دفاع مقدس بودند، به شهادت رسیدند.

دانشگاهیان در نهادینه کردن ارزش‌های راه شهدا پیشگاه باشند

عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ایثار و شهادت، به عنوان یک فرهنگ متعالی در زمره عالی‌ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش‌هایی است که یک انسان متعهد می‌تواند به آن مقام دست یابد، تصریح کرد: نسل جدیدی که به دنیا می‌آید را باید با شهدا، ایثارگران و فرهنگی که به آن پایبند بودند، آشنا کنیم و ارزش و اهمیت کار آن‌ها باید در جامعه به خوبی روشن شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برگزاری آیین‌های بزرگداشت یاد شهدا، علاوه بر جنبه آموزشی داشتن می‌تواند با تجمع آثار و افکار، مشوق طیف وسیعی در جهت اشاعه و زنده نگه داشتن دستاورد‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، شهدا و ایثارگران باشد، یادآور شد: نسل جوان به دلیل تأثیرپذیری بسیار، بستری مناسب جهت القاء هر نوع فرهنگ است. در این میان نقش مراکز دانشگاهی به دلیل ارتباط مستقیم و دو سویه با دانشجویان، بیش از سایر نهاد‌ها درخور توجه است و لازم است شیوه‌های کاربردی، در مسیر آشناسازی و تثبیت قدر و ارزش شهادت، در دو سطح دانشگاهیان اتخاذ شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سوالی دیگر در این راستا اینکه امروزه نقش و جایگاه دانشگاه‌ها در قبال این شهدا چیست، گفت: تقویت باور‌های دینی و ملی، امروزه جزو اصلی‌ترین مسائل اعتقادی و فرهنگی به حساب می‌آید و در ردیف مهمترین وظایف مراکز آموزشی است.

وی افزود: نهادینه کردن ارزش‌ها در جامعه، نیاز به برنامه‌ریزی و سازماندهی دارد و مسوولیت این امر بر عهده کلیه نهاد‌های فرهنگی در جامعه، است و انجام کار پژوهشی و مبنایی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد. از همین رو، لازم است، قدم‌های اساسی در جهت ارائه الگو‌های درست به نسل جوان و متناسب با ارزش‌های انقلاب اسلامی برداشته شود.

جوانپور گفت: دانشگاه‌ها به نوبه خود شهدایی را تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرده‌اند که دغدغه اصلی و مهم آنان چگونگی تداوم راه انقلاب اسلامی و بالندگی حرکتی بود که با محوریت و زحمات حضرت امام شکل گرفته بود.

وی گفت: هر یک از ما که با عزیز شهیدی به خصوص از طبقه دانشگاه برخورد داشته باشیم، همواره جملاتی از آنان را در حافظه خود داریم که رسالت خطیر حفظ و صیانت از سنگر‌های علمی و فکری جامعه چگونه توسط نسل انقلاب تداوم یافته و به تحقق خواهد رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: اکنون دانشگاهیان باید همان احساسی را داشته باشد که همرزمان و شهیدان دانشگاهی‌شان در طول هشت سال دوران دفاع مقدس داشتند، باید به این جمله امام راحل توجه کنند که همزمان با آمادگی همه جانبه دفاع از منافع ملی و اسلامی کشور سلاح رزمشان از مسلسل به قلم تبدیل شده است و باید که با جدیت تمام، قلم و توان همه جانبه علمی و تخصصی خود را در خدمت حفاظت از کیان و اقتدار سرزمین‌اش قرار دهد.

جوانپور در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر وظیفه نسل امروز دانشگاهی در حفظ و انتقال ارزش‌های راه شهدا، امام راحل و به ویژه انتقال ارزش‌های انقلابی و دینی چه رسالتی را بر عهده دارند، تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین رسالت‌های همگانی، در طول تاریخ در همه عصر‌ها و همه تمدن‌ها و کشور‌ها انتقال ارزش‌های حاکم بر جامعه، به نسل‌های حال و آینده است.

مراقب ترویج افکار ضد شهادت و ایثار در بین دانشجویان باشیم

حجت محمدی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در این ارتباط با تاکید بر اینکه شهدا چراغ راه نسل امروز و فردا هستند، اظهار داشت: در سال‌های بعد از انقلاب متاسفانه عده‌ای غرب‌زده و غافل از ارزش‌های انقلاب و نظام با ترویج افکار ضد شهادت و ایثار سعی در گمراه کردن جوانان و دانشجویان داشته‌اند و دارند.

این فعال دانشجویی دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه دانشگاه تبریز که به عنوان مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور نام گرفته است در دل خود شهدای گرانقدری را به اسلام و انقلاب تقدیم نموده است. شهدایی که در جهت پایبندی به جهان‌بینی دینی جان خود را فدا کردند، تصریح کرد: بی‌شک برگزاری مراسم و آیینی به مناسبت شهدا در دانشگاه‌ها می‌تواند در ایجاد و حفظ فضای شهادت‌طلبی و ایثار در بین دانشجویان و دانشگاهیان موثر باشد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه اگر ما دانشجویان نسل امروز در دانشگاه در کمال امنیت در حال تحصیل علم هستیم، بی‌شک در گروه از خودگذشتگی این شهدا بوده است، تصریح کرد: مسوولان باید بدانند که شهدا، ولی نعمتان ما هستند. اگر امروز در جایگاهی قرار گرفته‌اند بی‌شک باید در راستای خدمت‌رسانی به آن نگریسته شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد: کمترین خدمت در حق این شهدا برگزاری مراسم و آیین‌هایی در راستای زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنهاست که صد البته منافع معنوی آن متوجه جامعه خواهد بود، چرا که شهدا به این اقدامات ما اصلا ذره‌ای احتیاج ندارند. پس ما باید بدانیم که این شهدا هستند که در دنیا و آخرت چراغ راه ما هستند و ما باید به آن‌ها تمسک جوییم.

محمدی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر وظیفه نسل امروز دانشگاهی در حفظ و انتقال ارزش‌های راه شهدا، امام راحل و به ویژه انتقال ارزش‌های انقلابی و دینی چه رسالتی را بر عهده دارند، گفت: مسلما در سال‌های بعد از انقلاب آنگونه که می‌بایست رسالت جامعه در قبال شهدا به انجام نرسیده است. متاسفانه عده‌ای غرب‌زده و غافل از ارزش‌های انقلاب و نظام با ترویج افکار ضد شهادت و ایثار سعی در گمراه کردن جوانان و دانشجویان داشته اند و دارند. این عده اگرچه جیره خوار این نظام‌اند متاسفانه کماکان دل در گرو غرب و آمال آن‌ها دارند.

شهدای دانشگاه‌ها نماد از خود گذشتگی و دفاع از میهن و ولایت هستند

محمدحسین کاظمی، عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور با بیان اینکه نسل امروز و به ویژه قشر دانشجو تشنه معنویت هستند و برگزاری آیین‌ها و مناسبت‌های در راستای شهدا از جمله برگزاری یادواره شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز در محیط و فضای دانشگاه می‌تواند این تشنگی را رفع کند، اظهار داشت: باید اندیشه و تفکر راه شهدا در دانشگاه‌ها بیش از این‌ها بازگو شود، چرا که شهدا در زمان خود به امر امامشان وظیفه خودشان که دفاع از اسلام و انقلاب بودند به نحو احسن انجام دادند، ولی آیا نسل امروز به وظیفه خود آشنا هستند و می‌تواند به نحو احسن این وظیفه را به پایان برساند، این سوالی است که باید در پی پاسخ آن بود.

دبیر سابق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه شهدا درس‌های زیادی به ما آموختند که ایستادگی و آزادگی به نسل امروز از جمله آنهاست، یادآور شد: شهدای دانشگاه‌ها نماد از خود گذشتگی و دفاع از میهن و ولایت هستند و لازم است که یاد این شهدا در دانشگاه‌ها گرامی داشته شود.

این فعال دانشجوی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه با طرح این پرسش اینکه شهدا در زمان خود به امر امامشان وظیفه خودشان که دفاع از اسلام و انقلاب بودند به نحو احسن انجام دادند، ولی آیا نسل امروز به وظیفه خود آشناست و می‌تواند به نحو احسن این وظیفه را به پایان برساند، یادآور شد: باید به نسل امروز گفته شود که شهدا چرا و برای چه از خون خود گذشتند، باید گفته شود که امروز این امنیت و آرامشی که در کشور است، به خاطر رشادت‌های چه کسانی به دست آماده است و این‌ها وظیفه مسؤولان، اساتید و تشکل‌های دانشجویی است و در این زمینه کمترین کاری که می‌توان برای این بزرگواران کرد، برگزاری مراسم بزرگداشت و یادبود و گفتن این ارزش‌های شهدا است.

عضو هیات نظارت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در ادامه در پاسخ به این پرسش که امروزه نقش و جایگاه دانشگاه‌ها در قبال این شهدا چیست، گفت: وظیفه نسل جوان دانشجو امروزی علم آموزی و مطالبه‌گری از مسوولان و دفاع در مقابله هجمه‌های فرهنگی و به اصطلاح بیکار در جبهه جنگ نرم است.

به گفته وی دانشجو امروزی باید بتواند در عرصه علم به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های جدیدی برسد چرا که در دنیایی که از آن به عنوان دهکده جهانی یاد می‌شود علم حرف اول و آخر را می‌زند همچنین مطالبه‌گری از مسوولان نظام باید در اولویت‌های اول جوان دانشجو باشد.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان شرقی در پایان در پاسخ به این سوال که راه شهدا یعنی راه ایستادگی و از خود گذشتن است، اضافه کرد: راه شهدا یعنی دفاع از اسلام، رهبری و انقلاب با قطره قطره خون است که پیش از این این‌ها شهدا به ما یاد دادند.

نسل جوان در تحقق آرمان‌های راه شهدا گام بردارند

مریم افکاری دبیر سابق واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان اینکه رسالت دانشگاه و دانشجو در قبال شهدا؛ صیانت از خون شهیدان و ادامه راه آنان، حرکت در مسیر انقلاب اسلامی، پایداری در مسیر پرافتخار ولایت و تلاش در جهت حفظ استقلال، آزادی و وحدت کشور است، اظهار داشت: ایثار و شهادت جزو برترین و عالی‌ترین مفاهیم الهی است که جامعه اسلامی را به تکامل و تعالی می‌رساند و والاترین برکات را به آن می‌بخشد.

این فعال دانشجویی دانشگاه تبریز در ادامه برپایی مراسم و یادواره‌های به یاد شهدا در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها را یکی از موثرترین راه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بیان کرد و یادآور شد: به تعبیر زیبای امام خمینی (ره)؛ "دانشگاه مبداء همه تحولات است" که می‌تواند نقش تحول آفرینی را در جامعه ایجاد کند، همچنین امروزه نقش و جایگاه دانشگاه بسیار فراتر از گذشته است و می‌تواند در تمام شئون جامعه ایفای نقش کرده و منشاء دگرگونی و تحول در اشاعه ارزش‌های اسلامی، فرهنگی، اجتماعی باشد.

افکاری در ادامه در پاسخ به این پرسش که امروزه نقش و جایگاه دانشگاه‌ها در قبال این شهدا چیست؟، گفت: دانشگاه قلب تپنده یک جامعه است که می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری در شناساندن هرچه بهتر مسیر شهادت و ترویج فرهنگ ایثار باشد.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی یادآور شد: رسالت دانشگاه در ترسیم سیاست‌های فرهنگی و تربیت جوانان امروز از حساسیت و ظرافت‌هایی برخوردار است که غفلت از آن‌ها انحراف ارزش‌ها و استحاله معنوی را پدید می‌آورد.

دبیر سابق واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در خاتمه با اشاره به راه شهدا گفت: راه شهدا یعنی سیرالی‌الله، معرفی اسلام راستین، پیاده‌سازی جامعه توحیدی، شناساندن ارزش‌های زیبای اسلامی و انسانی، تحقق تمدن اسلامی، استقلال و آزادی و ... که اکنون این مسیر در پیش روی جوانان است تا با فطرت خدا جوی خود و بصیرت و حقیقت خواهی ادامه دهنده این راه و پاسدار و حافظ خون‌های ارزشمند شهدا باشند.

پیام رسان راه شهدا باشیم

مهدی عبدزاده، دبیر کانون قرآن و عترت (ع) دانشگاه تبریز برپایی انواع مراسم و آیین‌های مختلف به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدا را در جامعه ضروری بیان کرد و اظهار داشت: برگزاری آیین‌ها و یادواره‌های شهدا، در مکان‌های مختلف از جمله در محیط دانشگاه‌ها به خاطر این است که راه و منش این شهدا را گم نکنیم.

این فعال دانشجوی دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه شهدا از تمام هستی خویش گذشتند، تا اینکه امروزه ملت ایران در سربلندی و با اقتدار زندگی کنند و از این رو وظیفه نسل امروز است که در تحقق آرمان‌ها این شهدا از هیچ کوششی دریغ نکنند، یادآور شد: شهیدان حق بزرگی بر گردن همه مردم ایران و این خاک دارند، چرا که این شهدا در راه حق و حقیقت از همه چیز خود گذشتند تا اینکه من ایرانی امروز سربلند باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه بهترین وظیفه‌ای که دانشجویان امروز دارند این است که سعی بکنند هدف این شهیدان عزیز را درک و فهم بکنند، تصریح کرد:، چون دانشجوی امروز مسوول آینده این کشور است پس درک این بزرگواران می‌تواند اتفاقی شهیدگونه باشد و مسوول آینده به خوبی راه شهیدان را در عمل ادامه دهد و این ارزش‌ها و اهداف را با اعمال خود به دیگران نیز بیاموزد.

این فعال دانشجوی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دانشگاه، چون محل پرورش است و اکثر افراد آن جزو خواص جامعه هستند، گفت: پرداخت به سبک عملی زندگی شهدا با توجه به ظرفیت‌های که در محیط دانشگاه‌هاست، می‌تواند بهترین راهکار برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باشد.

وی اضافه کرد: زنده ماندن یاد و خاطره و هدف شهیدان در بین دانشجویان و جوانان خیلی مهم است و از این رو باید تمامی ابعاد زندگی این شهدا الگوی دانشگاهیان قرار گیرد و تنها به برگزاری انواع مراسم و آیین‌ها خلاصه نشود.

حال از این حیث، از خود می‌پرسیم چرا این شهدای دانشجو و دانشگاه در آن برهه از زمان سنگر علم و دانش را رها کرده و در سنگر دفاع مقدس به نظام نوپای انقلاب اسلامی ایران خدمت کردند.

بدون شک این شهدا جان خویش را فدا کردند تا اینکه ارزش‌های ناب اسلامی زنده بماند. به دیگر سخن این دانشجویان شهید درس‌های زیادی برای تمام جوامع بشری یاد دادند که در هیچ دانشگاه و مدرسه‌ای تدریس نشده و نخواهد شد، به طوریکه رشادت و ایثار آن‌ها امروزه الگوی برای سایر دانشجویان مبارز در سایر کشور‌های منطقه و جهان و در این میان مبارزات ملت‌های آزاده علیه استکبار جهانی شده است.

در کل باید توجه داشته باشیم، این شهدا و به خصوص تفکر راه و منشی که آن‌ها در پیش گرفته اند، به نوعی سند غرور، عزت و اقتدار جهان اسلام است که باید برای همیشه و در همه حال برای نسل‌های امروز و فردا زنده نگه داشته شود چرا که در بیانات و توصیه‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب تاکید شده که امروزه فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

منبع:فارس

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار