باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

رمزگشایی از معمای نشست ضد ایرانی در لهستان/ از موشک های پاتریوت تا یهودیان ساکن ورشو


روی کارآمدن احزاب پوپولیست در لهستان عامل مهمی در رشد افراط‌گرایی در لهستان محسوب می‌شود و کاخ سفید در صدد بهره‌جویی از این شرایط است.


به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا  پس از دوره گردی منطقه‌ای خود در مصاحبه روز جمعه ۱۱ ژانویه با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز اعلام کرد: «وزارت خارجه آمریکا قصد دارد ماه آینده اجلاسی بین‌المللی درباره خاورمیانه و با محوریت ایران  در لهستان  برگزار کند.» 

این خبر با واکنش مقامات ایرانی مواجه شد به طوری‌که پس از انتشار این خبر در رسانه‌های داخلی و خارجی، محمد جواد ظریف وزیر خارجه در این باره به شدت از دولت لهستان انتقاد کرد و در توئیتی نوشت: «یادآوری به میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس ضد ایرانی کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده اند، یا به حاشیه رانده شده اند و ایران از همیشه قوی‌تر است.»

او در ادامه نوشت: «دولت لهستان نمی‌تواند این شرمندگی را پاک کند، در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان سیرک مذبوحانه ضد ایرانی شده است.» سپس ظریف در ادامه عکس‌هایی از کنفرانسی را به پیام خود اضافه کرد که بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا را در کنار شیمون پرز رئیس پیشین رژیم صهیونیستی و حسنی مبارک رئیس جمهور ساقط شده مصر نشان می‌داد. وزیر خارجه کشورمان همچنین عکس‌هایی از آوارگان لهستانی و آمار تاریخی آن‌ها را که در زمان جنگ جهانی به ایران پناه آورده بودند، به پیام خود الصاق کرده بود.

واکنش ها تنها به پیام توئیتری محمد جواد ظریف  محدود نشد و در ادامه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه  در صفحه توئیتر خود با کنایه به میزبانی لهستان برای نشست ضد ایرانی نوشت: «۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲ تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند.»

وی افزود: «بیش از یکصد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. قبرستان‌ها در ایران بعداز ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند، اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خود را نگاه داشته‌اند.»

//
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مقام دیگر کشورمان بود که برگزاری اجلاس لهستان به ابتکار دولت آمریکا را به منظور  فشار آوردن به کشورمان دانست و افزود که این اقدام «به معنای باختن قافیه» از سوی  واشنگتن خواهد بود. شمخانی در واکنش به برنامه دولت آمریکا برای برگزاری اجلاسی با عنوان «ثبات خاورمیانه، صلح، آزادی و امنیت در منطقه» که قرار است ماه آینده در ورشو، پایتخت لهستان برگزار شود، گفت: «آدمی که می گوید تحریم با حداکثر فشار، وقتی به سمینار و کنگره می رسد مفهومش این است که قافیه را باخته است».

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم در صفحه شخصی خود در واکنش به نشست ماه آینده ورشو دلایل انتخاب لهستان را برای این میزبانی برشمرد و نوشت: «چرایی انتخاب لهستان برای برگزاری کنفرانس ضد ایرانی توسط آمریکا، تصمیم لهستان برای ایجاد پایگاه نظامی ناتو موسوم به دژ ترامپ، انعقاد قرارداد ۴.۷ میلیارد دلاری جهت خرید سامانه دفاعی پاتریوت، جایگزینی واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا به جای خرید گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲».

اما واکنش ها تنها به صفحه های شخصی مقامات کشورمان  منتهی نشد و وزارت خارجه کاردار  لهستان را فراخواند و مراتب اعتراض ایران را به "ویچخ اونلت" اعلام کرد. در این دیدار رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه گفت: این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می‌رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این کنفرانس خودداری کند. البته کاردار لهستان در این دیدار با ارائه توضیحاتی در خصوص کنفرانس مذکور، بر ضد ایرانی نبودن آن و بیان اینکه مواضع لهستان با اظهارات اخیر مقامات آمریکایی متفاوت است تاکید کرد و مدعی شد پیام دولت جمهوری اسلامی ایران را به مقامات ذیربط لهستان منعکس خواهد کرد.

اما به واقع چرا لهستان به عنوان میزبان انتخاب شده است و آمریکا از برگزاری چنین نشستی آن هم با محوریت ایران و با عنوان متناقضی همچون  ثبات در خاورمیانه به دنبال چه هدفی است؟

پازل های معمای نشست ضد ایرانی در لهستان، از موشک های پاتریوت تا یهودیان ساکن ورشو

مهمترین دلیلی که بسیاری از تحلیلگران برای این میزبانی مطرح کرده اند وابستگی نظامی لهستان به آمریکا بوده است، چنانچه طبق آمار لهستان بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ خود را با شرکت ریتیون، یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان تجهیزات نظامی آمریکا منعقد کرده است. این قرارداد که ارزشی معادل ۴.۷ میلیارد دلار دارد، جهت خرید دو سامانه دفاعی موشکی پاتریوت منعقد شده است و قرار بر این است که در سال ۲۰۲۲ تحویل ورشو شود. همچنین آمریکا ۹۰۰ نیروی مسلح در قالب نیرو‌های ناتو در لهستان دارد و اخیرا مقامات رسمی ورشو درخواست کرده‌اند که واشنگتن یک پایگاه دائمی در این کشور احداث کند تا در مقابل نفوذ روسیه در امان بمانند. اما ماجرا تنها به اینجا منتهی نمی‌شود و برخی کارشناسان روی کارآمدن احزاب پوپولیست در لهستان را عاملی برای افراط گرایی‌ها لهستان در نزدیکی بیش از حد به آمریکا و دوری از روسیه مطرح می‌کنند.

//


تمام این دلایل در جایگاه خود قابل استناد است، اما نکته مهم تر به فرصت طلبی تیم فکری ترامپ از اوضاع نا مساعد اتحادیه اروپا باز می گردد. برگزاری این نشست در اروپای شرقی و تلاش برای گسترش و تحکیم حوزه نفوذ آمریکا در شرق قاره سبز جز بلند پروازی های آنها محسوب می شود. در حالی که تروئیکای اروپایی از برجام و ادامه حیات آن حمایت کردند و حداقل در کلام مواضعی خلاف کاخ سفید را مطرح کردند، این امر موجب شده است تا ترامپ به دنبال ایجاد شکاف در  قاره اروپا و بازی با  کارت کشورهای ضعیف و وابسته اروپای شرقی  برآید. همچنین ترامپ به خوبی می داند که دولت های زخم خورده پس از  کمونیست ها فوبیای روسیه را دارند و علاوه براین در صنعت و سرمایه گذاری به دلار آمریکا نیاز دارند، در نتیجه تلاش می کند تا حد ممکن از نفوذ و گسترش خود در این بخش از اروپا نهایت بهره را ببرند و  همین موضوع یک بخش از پازل را برای ما ایرانی ها کامل می کند.

بخش دیگر هم مربوط به حضور جمعیت یهود در این کشور است.  امروز بیش از دویست هزار یهودی در لهستان زندگی آرامی را می گذاراند و در واقع پس از فروپاشی شوروی یهودی های رانده شده از لهستان توانستند دوباره به ورشو بازگردند و زندگی  خود را از سر بگیرند، همین موضوع و یهودی بودن داماد ترامپ درکنار دشمنی صهیونیست های  ساکن در سرزمین های اشغالی با ایران، مولفه های بی تاثیری در برگزاری این نشست نیستند.

//

بحث  دیگر مربوط به عدم درگیری بیشتر کشورهای اروپای شرقی در اقتصاد جهانی است که فرصت خوبی را برای فعالیت سازوکارهای مخفی و پنهان تجاری و اقتصادی فراهم کرده است، در این میان احتمال اینکه اتحادیه اروپا برای راه اندازی کانال ویژه مالی SPV از موقعیت این کشورها بهره برداری کند دور از انتظار نیست. در نتیجه ایران هراسی و تلاش برای جلوگیری از هر نوع موفقیتی  در این زمینه در بین کشورهای اروپای شرقی یکی دیگر از اهداف برگزاری این نشست در لهستان است. موضوع دیگری که  در رابطه با برگزاری نشست صلح و ثبات در  خاورمیانه با محوریت ایران  مطرح است، مربوط به تلاش های بی وقفه و عقیم آمریکا برای بین المللی کردن موضوع ایران و زیاده خواهی های بی اساس کاخ سفید در قبال تهران بازمی گردد. 

  با توجه به مواردی که ذکر شد می توان دلایل برگزاری  نشست لهستان  را این طور برشمرد:  1 - وابستگی و ضعف نظامی و اقتصادی کشورهای اروپای شرقی 2  -روسیه هراسی و سیطره فوبیای  مسکو بر تعاملات خارجی کشورهای اروپای شرقی و نزدیکی هر چه بیش تر به آمریکا و تبدیل  شدن به عنوان یک بازیگر دنباله رو در عرصه جهانی  3-تلاش ترامپ برای ایجاداختلاف در قاره اروپا و دامن زدن به  شکاف های موجود در این قاره  4-کارشکنی در خصوص ایران .

وقتی دست برتر ایران، آمریکا را تنها به  برگزاری سمینار  محدود می‌کند

اما باید دید این نشست به سرانجامی خواهد رسید یا خیر؟ پیش از این هم نشست هایی با محوریت ایران و تغذیه منافقین در فرانسه و کانادا برگزار شده بود که نه تنها پیامد عملی خاصی را در پی نداشت بلکه این موضوع را به همگان ثابت کرد ایران به حدی به قدرت رسیده است که  حالا تمام تلاش اتاق فکرهای واشگنتن صرف برگزاری  سمینارهای سخنرانی شده است!

در این رابطه  عباس مقتدایی  کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برگزاری این نشست را  نمایانگر دست برتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه دانست و تاکید کرد: برپایی همایش در لهستان گویای نفوذ کشورمان در منطقه و حتی کشور‌های غربی است. همچنین چنین نشستی نشان دهنده شدت استیصال غرب بوده چراکه امروز آنها در تلاش اند تا به ایجاد وحدتی بر ضد ایران دست یابند. از همین‌رو برگزاری  این همایش و تلاشی که کاخ سفید در راستای برگزار‌ی آن انجام می‌دهد را باید به عنوان یکی از دستاورد‌های مهم قدرت جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد.

همچنین مرتضی مکی کارشناس مسائل اروپا برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان به ابتکار آمریکا را سرپوشی بر اختلافات داخلی کاخ سفید دانست و مدعی شد واشنگتن سعی دارد با برجسته کردن مشکلات خارجی فشارهای داخلی بر ترامپ را به حاشیه براند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترامپ ، وزارت خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۵:۳۵ ۲۵ دی ۱۳۹۷
با سلام
تحليل و بررسي بسيار منطقي و دقيقي از اوضاع لهستان بود . البته نطقه اي را هم بايد به ان اضافه كرد و ان هم مذهبي بودن اين كشور است . در يك برنامه تلويزيوني كه اخيرا از تلويزيون المان پخش شد به اموزش نظامي جوانان اين كشور اشاره ميكرد كه براي حفاظت از كشور و مردم خود از هجوم پتاهندگان مسلمان از خاورميانه مثل داعش و غيره بودند و اصولا كشور لهستان در راس كشور هاي مسلمان ستيز اروپا قرار دارد ! و نبايد فراموش كرد كه لهستاني ها بزرگترين عامل فروپاشي شوروي با لخ والزا رهبر زوليدار نوش بودند كه انموقع رهبر كاتوليك هاي جهان هم از كشور لهستان بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۴ دی ۱۳۹۷
اینا فقط از عدم توانایی مسئولینه و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۴ دی ۱۳۹۷
قدرت ایران موجبات کنفرانس های ضد خودش در بین الملل است
قدرتی که از دل اسلام برخواسته و حق و حقیقت را یدک میکشد
روزی برسد که لهستانی ها به این قدرت نیازمند بشوند و به ما مراجعه کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۴ دی ۱۳۹۷
لهستان را هم زير با له ميكنيم اين كشور بدبخت كه هيجكس انرابه حساب نمي اورد حالا ميخواهد مطرح شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۴ دی ۱۳۹۷
این غربی ها اروپایی ها و... قابل اعتماد نیستند
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۱۲:۳۶ ۲۴ دی ۱۳۹۷
برای من سوال است که چرا این موضوع بی اهمیت تا این حد واکنش مسئولین و تحلیل کارشناسان را برانگیخته است
مگر برای بار اول است که چنین نشست هایی برگزار شده است
همانطور که قبلا هم چنین جلساتی کوچکترین تاثیری در کشور ما نداشته این بار هم بی تاثیر خواهد بود
آخرین اخبار