مهم‌ترین عوامل پایداری یک کسب و کار چیست؟

پایداری کسب‌وکار به عوامل مختلفی بستگی دارد. وجود مشتریان وفادار یکی از مهم‌ترین عوامل است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مشتریان وفادار  نماینده کمتر از 20 درصد کل مشتریان هستند اما موجب نهایی شدن بیش از 50 درصد فروش می شوند. مشتری که بتواند خریدهای مجدد داشته‌باشد، برای ادامه فعالیت یک شرکت بسیار حیاتی است.


بیشتربخوانید : چگونه از کار لذت ببریم؟


دنبال مشتریان وفادار باشید
برای افزایش فروش باید دنبال هسته‌ای از مشتریان وفادار باشید که همیشه محصولات و خدمات تان را خریداری می‌کنند. تغییرات دوره‌ای در پایگاه مشتریان نشانه این است که کسب‌وکار نتوانسته بازار خاص خود را پیدا کند. درنتیجه پول، زمان و منابع به دنبال پیدا کردن مشتری خاص هدر رفته‌است. برخی مدیران کسب‌وکار در چشم و همچشمی به‌کارگیری نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مدشده، دنبال توسعه سریع پایگاه مشتریان خود هستند. غافل از این‌که این کار به تنهایی ضامن ادامه رشد کسب‌وکار نیست و دنباله‌روی با چشمان بسته و بدون تحقیق و توسعه سبب گمراهی مسیر حرکت کسب‌وکار می‌شود.

روش یافتن مشتری‌ وفادار

مشاغل کوچک مانند خرده فروشی‌ها یا مغازه‌های خدماتی کوچک به علت منابع محدود، بیشتر در معرض خطر عمل نکردن به تعهدات‌شان قرار دارند. این موضوع در میان مدت سبب از بین رفتن کسب‌وکار آن‌ها می‌شود. داشتن مشتریان راضی و وفادار به معنی کسب‌وکاری موفق است. بهترین روش برای راضی و وفادار نگه‌داشتن مشتریان به نام تجاری خود، عملی کردن تعهدات است. اگر قول خدمات خاصی را داده‌اید، آن را انجام دهید. در غیر این صورت کسب‌وکارتان اعتبار خود را از دست می‌دهد و تاثیری منفی بر وجهه عمومی آن می گذارد. به یاد داشته‌باشید موفقیت نهایی کسب‌وکارتان تنها مربوط به شما نیست، این مشتریان هستند که قدرت ساخت یا شکست یک نام تجاری را دارند.

مشتریان را درجه‌بندی کنید
بدون شک باید تفاوتی بین مشتریان وفادار و مشتریان جدید وجود داشته‌باشد. تفاوتی که مشتریان وفادار به‌خوبی متوجه شوند برای شما ارزشمند هستند. اگر با همه مشتریان مانند افراد عادی برخورد کنید، چطور از آن ها انتظار وفاداری دارید؟ راه های زیادی برای نشان دادن ارزش مشتریان وجود دارد؛ به‌طور مثال می‌توانید با رعایت ادب، مشتریان وفادار را با نام کوچک صدا کنید یا به آن‌ها کارت تخفیف بدهید. همچنین برای مشتریانی که افراد دیگری را به شما معرفی می‌کنند امتیازاتی قائل شوید یا حداقل سعی کنید با کسانی که مشتاق هستند کسب‌وکار شما را به دیگران توصیه کنند، ارتباطی مناسب برقرار کنید. اگر فروشی انجام داده‌اید، مشتریان خود را فراموش نکنید. برای آن‌ها پیام تشکر یا تخفیف بفرستید تا آن‌ها را از مشتریان عادی به حامی نام تجاری خود تبدیل کنید. این افراد همان کسانی هستند که کسب‌وکار شما را بدون هیچ هزینه‌ای برای مخاطبان دیگر تبلیغ خواهند کرد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار