در جلسه امروز شورای شهر تهران؛

۳۰ ماده از لایحه برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران تصویب شد

اعضای شورای شهر تهران ۳۰ ماده از لایحه برنامه پنج ساله سوم شهرداری را با اندکی تغییرات، تصویب کردند.

کاظمی/ 30 ماده لایحه برنامه پنج ساله سوم را تصویب شدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اعضای شورای شهر تهران در جریان برگزاری یکصد و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران که امروز در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد، روند بررسی و تصویب مواد لایحه ۵ ساله سوم شهرداری را که از سوی معاونت برنامه‌ریزی ارائه شده بود، آغاز کردند.

در جریان بررسی و تصویب مواد این لایحه، سکینه اشرفی معاون برنامه‌ریزی و ابراهیم شیخ معاون منابع انسانی نظرات و دیدگاه‌های خود را نسبت به این لایحه بیان کردند و در نوبت عصر هم حناچی شهردار تهران دقایقی در جلسه حضور یافت، اما اظهار نظری نسبت به لوایح انجام نداد.

در جریان این بررسی اعضای شورای شهر ۶ ماده این لایحه را در نوبت صبح تصویب کردند و ۲۴ ماده دیگر را هم با اعمال برخی تغییرات در نوبت عصر به تصویب رساندند.

در جریان بررسی این لوایح که هر یک از اعضا دیدگاه‌های خود را نسبت به آن بیان می‌کردند، محمد سالاری رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی و علی اعطاء سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص تبصره دوم ماده ۲۴ مبنی‌بر اینکه شهرداری مکلف است نسبت به ساماندهی و دریافت عوارض شهری از قبیل: عوارض نما‌های ساختمانی برهم زننده منظر شهری و عوارض بهره‌برداری سالانه از ساخت‌وساز‌های شهری اقدام کند، درخواست حذف این تبصره را ارائه دادند.

سالاری در دفاع از خواسته خود، اظهار کرد: در این تبصره گفته شده است، مردم هرگونه که خواستند نما‌های ساختمانی برهم زننده منظر شهری را درست کنند و بعد عوارض آن را پرداخت کنند. در اصل با این تبصره رویکرد نهادینه کردن تخلف را در پیش گرفته‌ایم و به جای اینکه در صورت ایجاد نما‌های برهم زننده منظر شهری از دادن پایان کار به افراد خودداری کنیم، از آن‌ها خواسته‌ایم که عوارض پرداخت کنند و با این پرداخت این نما‌ها را ایجاد کنند، بنابراین من پیشنهاد می‌دهم که این تبصره حذف شود.

علی اعطا هم به عنوان مخالف دیگر این تبصره، گفت: دریافت پول از مالکان ساختمان‌هایی که منظر شهری را به هم می‌زنند، جریمه است و عوارض نیست و اگر چنین قانونی قرار دهیم، این سوال پیش می‌آید که معیار‌های برهم زننده منظر شهری کدام‌اند و، چون این موضوع قابل تشخیص نیست، مشکلات زیادی رخ می‌دهد.

اما میرلوحی عضو شورای شهر تهران که با استدلال‌های سالاری و اعطا مخالف بود، اظهار کرد: چرا از یک سو می‌گویند ۲ هزار واگن در مترو کم داریم و از سوی دیگر پیشنهاد حذف تبصره دریافت عوارض را می‌دهند؟

همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم اظهار کرد: ما می‌خواهیم از این طریق به درآمد پایدار ۴۵ درصد برسیم و اگر عوارض را حذف کنیم، به آن درآمد نمی‌رسیم؛ لذا باید جایگزینی برای تبصره دوم نوشته شود.

در نهایت پس از گفتگو‌ها بر سر این تبصره، ۱۳ نفر به آن رأی منفی دادند و این تبصره حذف و بندی دیگر جایگزین آن شد.

در این بند تأکید شده است که شهرداری تهران مکلف است اقدامات لازم جهت امکان‌سنجی و ساماندهی عوارض شهری را از محل بهره‌برداری اماکن تجاری تا پایان سال اول برنامه سوم انجام و جهت تصویب به شورای شهر ارائه دهد که در نهایت این تبصره با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

همچنین در جریان بررسی ماده ۲۲ این لایحه، جمله «شهرداری موظف است در بازنگری طرح تفصیلی و پهنه‌بندی شهری توجه ویژه به فعالیت‌های دانش‌بنیان و نوآوران اختصاص دهد» حذف شد.

در این جلسه مواد ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۵، ۲۷، ۲۸ و ۳۰ با تغییراتی اندک به تصویب رسیدند و ادامه بررسی مواد لایحه برنامه ۵ ساله سوم به روز دوشنبه (۲۴ دی ماه سال جاری) موکول شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار