تحلیلگر مسائل بین‌الملل مطرح کرد؛

صلح اعراب و رژیم صهیونیستی هدف نشست لهستان

مرندی گفت: وعده وزیر امور خارجه آمریکا برای برگزاری کنفرانسی با موضوع ایران در ماه آینده تلاشی برای صلح اعراب و رژیم صهیونیستی است.

هدف نشست لهستان صلح اعراب و رژیم صهیونیستی استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو روز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز که در خلال سفر وی به خاورمیانه صورت گرفت، اعلام کرد که آمریکا کنفرانسی را با موضوع ایران، ثبات در خاورمیانه و نفوذ ایران در منطقه در لهستان برگزار می‌کند. وزیر امور خارجه آمریکا درباره زمان برگزاری نشست نیز افزود: کنفرانس ایران در ۱۳ تا ۱۵ فوریه (۲۳ تا ۲۵ بهمن) برگزار می‌شود.

اهمیت برگزاری نشست ضد ایرانی در زمانی که آمریکا در حال خروج از غرب آسیاست، موضوع گفتگوی خبرگزاری آنا با دکتر سیدمحمد مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل شد تا درباره تأثیر این نشست و چرایی برگزاری آن در لهستان به گفتگو بپردازیم.

اعلام برگزاری کنفرانسی با موضوع ایران توسط آمریکا در زمانی که این کشور تمام توان خود برای ضربه زدن به کشورمان را به کار گرفته، چه معنایی می‌تواند باشد؟

این نشست به هیچ وجه اهمیتی ندارد و در فضای موجود اصلاً مهم نیست. تلاش آمریکا بیشتر یک فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغی علیه ایران است تا یک اقدام عملی و سیاسی.

خروج آمریکا از سوریه به نفع این کشور است

پیش از سفر پمپئو به خاورمیانه برخی از تحلیلگران درباره خروج آمریکا از سوریه ابراز نگرانی کرده و آن را مشابه حوادثی، چون سقوط طالبان و صدام حسین که باعث نفوذ ایران شد می‌دانند. آیا آمریکا با شکست راهبرد مقابله با ایران سیاست خود را تغییر داده است؟

حضور آمریکا در خاورمیانه باعث نفوذ ایران در منطقه و اقبال عمومی به مقاومت می‌شود. هیچ کشور و هیچ ملتی نسبت به غارتگری، جنگ، اشغال و کشته شدن مردم بی‌گناه راضی نبوده و به نحوی از مسببان آن حس تنفر پیدا می‌کند. اشغالگری آمریکا در خاورمیانه باعث ایجاد حس تنفر از این کشور شده و در مقابل به بسط نفوذ مقاومت کمک می‌کند. اتفاقاً باقی ماندن آمریکا در منطقه موجب تنفر بیشتر مردم خاورمیانه از این کشور می‌شود و باید گفت که تصمیم خروج سربازان آمریکایی از سوریه می‌تواند به نفع این کشور نیز باشد.

 سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا آمریکا خود میزبانی نشست ورشو را بر عهده نگرفته و آن را به لهستان سپرده است؟

آمریکا تلاش می‌کند تا به این نشست وجهه بین‌المللی ببخشد و آن را یک حرکت جمعی و جهانی بنامد. در کل، نشست موفقی نخواهد بود و کشور‌هایی هم که حضور خواهند داشت از نفوذ و تأثیرگذاری بالا برخوردار نیستند تا بتواند علیه منافع کشورمان اقدامی صورت دهند. همچنین نباید فراموش کرد که آمریکا در دورانی که به بهانه مبارزه با داعش و القاعده و گروه‌های مختلف افراطی با کمک سایر کشور‌های منطقه‌ای و غربی علیه دولت قانونی سوریه دست به اقدام می‌زد، نتوانست کاری را از پیش ببرد. در همان زمان بود که واشنگتن یک گروه به نام «دوستان سوریه» متشکل از ۸۵ کشور را ایجاد کرد که گذر زمان نشان داد موفق نشدند. در مورد ایران به‌عنوان یک کشور مقتدر و بسیار نیرومند که از رابطه سیاسی خوبی نیز در مناسبات بین‌المللی برخوردار بوده و در منطقه دوستان زیادی دارد با ملاحظه انزوای آمریکا به دلیل رفتار و ادبیات خاص این کشور، باید بگوییم که هیچ راهبردی علیه کشورمان موفق نخواهد بود.

در کنار این موضوع باید گفت که در مجموعه اتحادیه اروپا، کشور‌های اروپای شرقی از دیرباز روابط خوبی با آمریکا داشته‌اند و با سیاست‌های واشنگتن همراهی بیشتری از خود نشان می‌دهند. لهستان نیز در میان کشور‌هایی است که همسویی بیشتری با آمریکا از خود نشان داده به طوری که روابط بیشتری میان ورشو و واشنگتن وجود دارد تا کشور‌های کلیدی اروپای غربی با آمریکا.

موضوع ایران بهانه حصول معامله قرن

موضوعی که در این میان بسیار جالب‌توجه است، دعوت هم‌زمان از رهبران کشور‌های عربی و نحست وزیر رژیم صهیونیستی برای حضور در این نشست است. در صورت برگزاری چنین نشستی عملاً می‌توان گفت که اعراب با صهیونیست‌ها زیر یک سقف و دور یک میز خواهند نشست. آیا می‌توان گفت که برگزاری این نشست به نحوی تلاش برای صلح میان اعراب و صهیونیست‌ها است.

بله، در صورت صحت این دعوت و حضور رهبران عرب در این نشست می‌توان گفت که برگزاری این نشست بیش از آنکه در مورد ایران باشد، درباره موضوع فلسطین و بحث معامله قرن است؛ یعنی ایران بهانه‌ای است که بتوانند موضوع فلسطین را حل کنند.

اتحادیه اروپا توان مقابله با آمریکا را ندارد

با توجه به اینکه لهستان عضوی از اتحادیه اروپا است، این اتحادیه چه واکنشی نشان خواهد داد؟

اروپایی‌ها خودشان دچار بحران‌های داخلی هستند و نشان داده‌اند که توانایی مقابله با آمریکا را ندارند. اروپاییان به‌رغم اعتراض صریحی که به سیاست‌های آمریکا دارند، ولی عملاً توانایی برخورد ندارند. به‌طور کلی اروپا و به‌خصوص مجموعه اتحادیه اروپا رو به افول است و نقش چندان مهمی در موضوع ایران نخواهد داشت.

این نشست و به‌طور کلی تلاش‌های آمریکا به چه میزان می‌تواند روی اجرای مکانیسم ویژه مالی اروپا تأثیرگذار باشد؟

به‌طور کلی باید بگویم که کسی نسبت به اروپایی‌ها خوش‌بین نیست و تضمینی برای عملکرد آن‌ها در اجرای SPV وجود ندارد؛ اما درباره احتمال تأثیر برگزاری این نشست بر روی عملکرد اتحادیه اروپا باید کمی به آن زمان بدهیم و هنوز برای نتیجه‌گیری زود است؛ ولی ازنظر من بسیار بعید است که اجلاس ورشو اهمیتی در این خصوص داشته باشد.

گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی فاقد ظرفیت برای مقابله با کشورمان هستند

 آیا آمریکا از برگزاری چنین نشستی به دنبال یک گروه مخالف نظام واحد با ایجاد مشروعیت جهانی است؟

چنین اقداماتی با توجه به اینکه ایران مشروعیتی بالا در جهان دارد فاقد خصوصیت اجرایی است. گروه‌های مخالف (اپوزیسیون) که موردتوجه آن‌ها هستند بیشتر در قالب سلطنت‌طلب‌ها و منافقین است که این گروه‌ها در داخل از هیچ محبوبیتی برخوردار نبوده و خود نیز ظرفیت قابل قبولی برای ایجاد جبهه‌ای واحد علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند.

منبع: خبرگزاری آنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.