اقدامات مهم سازمان محیط زیست در سال جاری/

از بکارگیری 90 سرباز وظیفه در یگان‌های حفاظت تا افزایش 35 درصدی بودجه این سازمان در سال 98

مهمترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در نیمه اول دی ماه سال جاری را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان حفاظت محیط زیست در نیمه اول دی ماه امسال اقداماتی را انجام داده است که می‌توانید در این گزارش از آن‌ها مطلع شوید.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در راستای اقدامات مناسبی که با همکاری محیط زیست و شهرداری تهران برای ایجاد هوای پاک انجام شده است،  گفت: به دلیل پشتیبانی از زیرساخت‌های ایجاد هوای پاک در سال ۹۷، تعداد روزهای هوای پاک در نیمه اول دی ماه نسبت به سال گذشته ۲۸ روز بیشتر بوده است و هیچ روزی به دلیل آلودگی هوا تعطیل نشد.

از دیگر اقدامات محیط زیستی که در این مدت انجام شد، اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به واگذاری معدن سنگ تراورتن میمه  واقع در پناهگاه حیات وحش موته استان اصفهان بود که در پی آن شورای عالی معادن پرونده صادر شده برای این معدن را لغو کرد.


بیشتر بخوانید: لغو پروانه بهره‌برداری از معدن تراورتن میمه


همچنین در این مدت آلودگی‌های نفتی دریای خزر چالش‌ها و مشکلاتی را به همراه داشت که پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این معضل، خزر را دریای چالش‌ها خواند و اظهار کرد: آلودگی‌های نفتی و کاهش ماهی‌های خاویاری و تنوع زیستی از جمله این چالش‌ها است و ۸۰ درصد آلودگی اکتشاف و نفتی از خشکی به دریا منتقل می‌شود و چاه‌های نفت رها شده در حاشیه خزر که از زمان شوری سابق به جا مانده، علت این آلودگی‌ها است.


بیشتر بخوانید: آلودگی نفتی بزرگترین دریاچه جهان را تهدید می‌کند/ لکه‌های نفتی به سواحل ایران می‌رسد


اعتبار بودجه سازمان محیط زیست در سال ۹۷ حدود ۱۷۳ میلیارد تومان بود که قرار شده این میزان بودجه برای سال ۹۸ به ۲۳۴ میلیارد تومان افزایش یابد که با تحقق این امر شاهد رشد ۳۵ درصدی بودجه این سازمان خواهیم بود که این بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

در این میان به برخی از مناطق که اهمیت ملی دارند مانند پارک ملی گلستان، توجه ویژه شد و طرح جداگانه با اعتباری حدود ۸ میلیارد تومان برای آن تعریف شد.

بحث آموزش محیط‌بانان و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از چالش‌های سازمان محیط زیست بود که عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازید از دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در یان باره اظهار کرد: معاونت آموزش و پژوهش در محیط زیست وظیفه سنگینی دارد، چراکه ما از قافله آموزش در محیط زیست عقب هستیم.

وی ادامه داد: دانشکده محیط زیست باید برای دوره‌های ضمن خدمت و آموزش کارکنان سازمان به کار گرفته شود و اعضای هیأت علمی آن نیز باید کنار ما باشند، به همین منظور به همکاری اساتید حوزه محیط زیست برای آموزش صحیح نیرو‌های سازمان نیازمند هستیم.

همچنین به دلیل کمبود نیرو‌های یگان حفاظت در سازمان، افزایش تعداد این نیرو‌ها نیز مد نظر قرار گرفت که بر همین اساس سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزوده شدن ۹۰ سرباز وظیفه برای خدمت سربازی در سازمان محیط زیست پس از ۳ سال رایزنی اظهار کرد: با همکاری یگان حفاظت و پیگیری استان تهران تا دو ماه آینده هیچ پاسگاه محیط‌بانی در تهران نیست که محیط‌بان در آن به تنهایی خدمت کند.

همچنین برای اولین بار بودجه مستقل یگان حفاظت محیط زیست از صفر به ۳۸ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۸ رسید.


بیشتر بخوانید: یگان حفاظت محیط زیست دارای بودجه مستقل می‌شود/ با کمبود محیط بان مواجه هستیم


تعبیه بسته‌های آموزشی نیز از اقدامات مهم این سازمان در سال جاری بود که بر همین اساس محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بسته آموزشی مربیان کودکان پیش دبستانی و اقدامات دیگر بیشتر در حیطه کار‌های عملی بوده است، گفت: موضوعات محیط زیستی مطرح شده در کتاب‌های آموزشی مبتنی بر کار‌هایی بود که کودکان باید انجام می‌دادند تا توانایی‌های عملیشان باعث ایجاد نگرش در اذهان کودکان شود.

امانی با اشاره به اهمیت محیط زیست در وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از سال ۱۳۶۹ این موضوع را در آموزش و پرورش به شکل جدی دنبال کردیم. در ابتدا سعی کردیم با موضوعاتی تلفیقی موضوع محیط زیست را در کتاب‌های مختلف وارد کنیم که در این راستا توانستیم بیش از ۲۰۰ پیام محیطی را در کتاب‌های کودکان قرار دهیم که این روند ادامه داشت تا اینکه در سال ۹۵ کتاب جدیدی به عنوان انسان و محیط زیست برای دانش آموزان پایه ۱۱ تألیف شد.

این مطالب نیم نگاهی به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در نیمه اول دی ماه ۹۷ بود و امیدواریم که اقدامات مفیدی برای حفظ و پا بر جا ماندن محیط زیست و تنوع زیستی در سال ۹۸ صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، بودجه 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار