فولادوند:

۶۰ درصد نیروی انسانی تهران تا ۱۴۰۰ بازنشسته می‌شوند/ تراکم کلاس‌های ابتدایی ۳۴ نفر است

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در حوزه نیروی انسانی مشکل داریم و تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد نیرو‌ها بازنشسته می‌شوند.

بازنشستگی ۶۰ درصد نیروی انسانی شهر تهران تا ۱۴۰۰/ تراکم کلاس‌های ابتدایی ۳۴ نفر استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در مراسم افتتاحیه مجموعه رفاهی رازی در منطقه ۶ اظهار کرد: در هفته شوراهای آموزش و پرورش قرار داریم و شوراها بازوهای توانمند آموزش و پرورش هستند که با استفاده از امکانات محلی مشکلات این نهاد را برطرف می‌کنند.

وی ادامه داد: سال آینده مشکل تأمین نیروی انسانی در تهران بحرانی است؛ ۱۱ هزار کمبود داریم بنابراین باید تلاش کنیم تا این خلأ جبران شود، برخی قصد دارند با راحت طلبی و جناح بازی در این مسیر اختلال ایجاد کنند که باید از آن جلوگیری شود.

فولادوند با اشاره به آغاز ساماندهی نیروی انسانی، اظهار کرد: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در شهر تهران داریم این است که در سنوات گذشته نیروی مازاد در این شهر وجود دارد بر همین اساس برای استخدام سهمیه‌ای داده نمی‌شد، اما اکنون کمبود نیروی انسانی داریم، تا سال ۱۴۰۰، ۵۷ هزار معلم بازنشسته می‌شوند که حدود ۶۰ درصد نیرو‌های آموزش و پرورش را شامل می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: سال آینده ۷ هزار نیروی انسانی بازنشسته می‌شوند و سال گذشته هم ۴ هزار نفر بازنشسته شدند یعنی در تأمین نیروی انسانی دچار بحران هستیم.

کاهش آ‌سیب‌های اجتماعی متناسب با مناطق

وی آسیب‌های اجتماعی را یکی دیگر از مشکلات آ‌موزش و پرورش دانست و گفت: نمی‌توانیم برای همه یک نسخه واحد داشته باشیم بنابراین برای هر منطقه نسخه‌ای جداگانه داریم.

فولادوند تصریح کرد: باید کمک کنیم آسیب‌های اجتماعی را به کمترین حد ممکن برسانیم تا بهترین ثروت یعنی نیروی انسانی از بین نرود، هرچند از این ثروت غفلت کردیم و بخشی از آسیب‌ها را افرادی که نظر کارشناسی نداشتند دامن زده‌اند.

۷ هزار کلاس درس تخریبی هستند

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تأمین فضا‌های آموزش و پرورش را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: ۷ هزار کلاس درس ۱۰۰ درصد تخریبی هستند و از سال ۸۴ به بعد پولی برای تخریب و بازسازی نداشتیم، همچنین ۸ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی هستند که می‌توانیم با یک سوم اعتبارات مدرسه را برای ۲۰ سال آینده مقاوم کنیم.

وی افزود: برای کاهش تراکم به ۸ هزار کلاس درس نیاز داریم؛ اکنون میانگین تراکم کشور ۲۴ نفر است اما در مدارس ابتدایی تهران میانگین تراکم دانش آموزی را ۳۴ نفر برآورد کردیم، هرچند در منطقه ۳ تهران این موضوع کمتر محسوس است زیرا مدارس غیردولتی کمک کرده‌اند و در عین نبود امنیت کافی سرمایه خودشان را در این مسیر هزینه‌ کرده‌اند و  ۷۰ درصد از مدارس ما را در این منطقه مدرسه غیردولتی تشکیل می‌دهد که از همه چیز خود برای مدرسه داری گذاشتند و این موضوع در حالی است که امروزه مدارس غیردولتی دشمنان سرسختی دارند.

بین ۲ تا ۳ هزار کلاس درس اجاره‌ای داریم

فولادوند تأکید کرد: بین ۲ تا ۳ هزار کلاس درس اجاره‌ای داریم که برای فعالیت در این کلاس‌ها باید اجاره پرداخت کنیم در واقع حدود ۲۶ هزار کلاس درس نیاز است تا بتوانیم در تهران خدمات مناسبی ارائه کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: بازرسان اداره کل به جز راهنمایی نباید کاری داشته باشند و حق ندارند به کسی چیزی بگویند کسی حق ندارد در این سختی و فشاری که به آموزش و پرورش وارد است بیاید مچ‌ گیری کند، ما از مدیران  تشکر می‌کنیم که با سختی مدرسه را اداره می‌کنند.

وی افزود: باید تلاش کنیم اخلاق انسانی به جامعه حاکم شود و من به عنوان مدیر کل به رعایت اخلاق موظفم نمی‌شود که مثل پادگان با دیگران برخورد کنیم مدیر را در مدرسه منصوب کردیم تا مشکلات معلمان را حل کنیم اما گاهی این افراد خودشان برای معلمان مشکل سازی می‌کنند.

فولادوند اظهار کرد: اولیا می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند و این کمک ارزشمند است و حداقل آن کاهش استرس دانش آموزان در فضای مدرسه است.

آفت‌های گوناگونی جوانان و نوجوانان ما را هدف قرار داده است

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه بهترین ثروت ما نیروی انسانی است، تصریح کرد: ژاپنی‌ها منابع زیرزمینی نداشتند، اما نیروی انسانی را مورد توجه قرار دادند و جزء سرآمدان در دنیا هستند، اما از ثروت‌هایمان غفلت کردیم و آفت‌های گوناگونی جوانان و نوجوانان ما را هدف قرار داده است.

وی بیان کرد: هنر مدیر این است که با هنرمندی گزارش مالی سال گذشته را اعلام کند چه اشکالی دارد که پشت کارنامه دانش آموز کارنامه مالی مدرسه هم باشد تا کار‌ها به طور شفاف گزارش شود.

فولادوند با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به اندازه کافی مشکلات دارد، گفت: در این نهاد همه حق السهم می‌خواهند و حالا خودمان که باید با اولیا ارتباط خوبی برقرار کنیم چنین هدفی را محقق نمی‌کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: هیچ کس حتی رئیس آموزش و پرورش حق ندارد پولی را از مدرسه خارج کند و هر مدیری این کار را انجام دهد متخلف است.

ضرورت گسترش نشاط اجتماعی بین دانش آموزان

وی با اشاره به اینکه گسترش نشاط اجتماعی میان دانش آموزان ضرورت دارد، گفت: بخشی از تداوم جامعه در گرو نشاط است؛ نشاط بخشی از نیاز‌های ثانویه جامعه ماست، اما با توجه به واقعیات‌های جامعه نیاز‌های جامعه ثانویه باید جزء نیاز‌های اولیه قرار گیرد تا نسل آینده حفظ شود.

فولادوند با اشاره به اینکه دانش آموزان به شدت به اردو‌های دانش آموزی و زنگ هنر علاقه دارند، اظهار کرد: اما گاهی این زنگ‌ها را با دروسی مثل ریاضی و زیست عوض می‌کنیم علاوه بر آن مطالعات هدفمند نیاز است تا آن را به عنوان یک مهارت نگاه کنیم، همچنین شرکت در مراسم مختلف برای دانش آموزان ضرورت دارد تا با تاریخ و فلسفه بسیاری از مسائل همچون قیام امام حسین آشنا شوند.

دختران مهارت ارتباط با جنس مخالف ندارند

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: افزایش مهارت آموزشی در دانش آموزان نکته دیگری است که باید به آن توجه شود و مهارت‌های ارتباط برقرار کردن با دیگران مهمترین موضوعی است که باید به آن توجه کنیم چرا که ارتباط حرف اول را در دنیای امروزی می‌زند.

وی تصریح کرد‌: مهارت ارتباط با جنس مخالف در راستای جلوگیری از سوء استفاده ضرورت دارد بخشی از پرونده‌های دستگاه قضایی به دلیل این است که دختران ما متأسفانه این مهارت را نمی‌دانند و اغفال می‌شوند.

فولادوند تأکید کرد: مهارت پرسشگری از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود و باید اول به دانش آموز یاد دهیم که سوال بپرسد نه اینکه صرفا پاسخگو باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: ما در سال‌های جنگ کودکی یا نوجوانی را گذراندیم و پخته شدیم، اما بچه‌های امروزی چنین شرایطی ندارند و معمولا زندگی‌های آپارتمانی دارند که کمتر مهارت‌های زندگی را در شرایط سختی زندگی می‌آموزند.

وی بیان کرد: باید مدارا کردن را به دانش آ‌موزان آموزش دهیم، همچنین هدایت صحیح هیجانات از دیگر مواردی است که باید در دستور کار قار گیرد به عنوان مثال مراسم چهارشنبه پایان سال یکی از مصادیقی است که با آموزش‌های صحیح، تخلیه هیجانات را مدیریت می‌کنیم.

فولادوند آموزش شهروندی آموزش آپارتمان نشینی، آموزش راهنمایی و رانندگی را مهمترین مهارت‌های مورد نیاز دانش آموز برای زندگی آینده برشمرد و گفت: این آموزش‌ها باید در مدارس دنبال شود، پذیرش سازگاری اجتماعی از دیگر مهارت‌های ضروری برای هر فردی محسوب می‌شود که باید برای هر فردی آموزش داده شود؛ همچنین باید ظرفیت انتقادپذیری در افراد تقویت شود.

کاهش سرانه گفت‌وگو میان افراد جامعه

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تأکید کرد: ۲۰ سال گذشته میانگین گفت‌وگو در جامعه ایرانی ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه بود، اما اکنون سرانه به کمتر از ۲۰ دقیقه رسیده است.

وی بیان کرد: کاهش گفتگو باعث افزایش دلخوری‌ها و واکنش‌های رفتاری می‌شود در حالی که گفت‌وگو کردن در این موارد معجزه می‌کند؛ نظارت و مدیریت بر گسترش شبکه‌های اجتماعی هم باید در دستور کار باشد چرا که دانش آموزان آموزش‌های لازم را ندیدند و دچار آسیب می‌شوند.

فولادوند درباره آمار‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: باید اقدامی عاجلانه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم و نمی‌توانیم همواره خود را به ندیدن بزنیم یا اینکه تصور کنیم کسی درگیر این آسیب‌ها نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران جلوگیری از شکل گیری فرهنگ دو گانه را از دیگر برنامه‌های مهم عنوان کرد و گفت: رواج منفعت گرایی، رشد طلاق، نبود اخلاق در جامعه از دیگر آسیب‌هایی است که باید آن را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.