از دلایل و نشانه‌ها تا راهکار‌های درمانی سردرد‌های سینوزیتی

یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: در درمان سینوزیت مزمن اغلب مجبور به جراحی می‌شویم که امروزه بر خلاف گذشته با روش آندوسکوپی انجام می‌شود.

علی اصغر شیرازی متخصص گوش، حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره اختلال سینوزیت و راه‌های مقابله با آن اظهار کرد: سینوس‌ها در اصل حفره‌هایی خالی اطراف بینی و چشم‌ هستند؛ چهار جفت حفره که با بینی ارتباط پیدا می‌کنند و درون آن‌ها از ماده مخاطی مشابه مخاط داخل بینی پوشیده شده است.

وی ادامه داد: عواملی مانند التهابات بینی باعث بروز التهاب در این ناحیه هم می‌شود که در اصطلاح پزشکی این التهاب ایجاد شده در حفره‌های سینوسی را سینوزیت می‌نامند.

//

وی بیان کرد: التهابات سینوزیت همیشه دردسر ساز نیستند، اما اگر همراه با عفونت باشد آن را سینوزیت چرکی می‌نامیم و در این حالت ممکن است اشکالاتی را برای افراد ایجاد کند.

شیرازی گفت: در این اختلال عفونت را به ۲ دسته حاد و مزمن تقسیم بندی می‌کنیم؛ در سینوزیت حاد که معمولا بعد از سرماخوردگی شاهد آن هستیم این باکتری‌ها هستند که باعث ایجاد التهاب و چرک در سینوس‌ها می‌شوند و درد در بینی و صورت را به همراه دارد.


بیشتر بخوانید: روش‌های جراحی سینوزیت با کمترین آسیب


شیرازی ادامه داد: درد در این نوع از سینوزیت اغلب بسیار شدید است و با خم شدن بیشتر می‌شود؛ همچنین ممکن است با گرفتگی بینی و ترشحات چرکی در بینی و حلق همراه باشد. بیماری در کودکان ممکن است سرفه و ترشحات چرکی پشت حلق را به همراه داشته باشد. نوع دوم که سینوزیت مزمن نام دارد معمولا دردی کمتر دارد و در هنگام صبح (حدود ۲ ساعت بعد از بیدار شدن) در پیشانی و صورت حس می‌شود؛ همچنین در این نوع ترشحات پشت حلق را هم شاهد هستیم.

//

وی درباره راه‌های درمان این اختلال گفت: در درمان دارویی سینوزیت حاد معمولا از دارو‌های کاهنده درد و التهاب استفاده می‌کنیم، اما در سینوزیت مزمن معمولاً علتی پایه مانند انحراف بینی، پولیپ و مواردی از این قبیل وجود دارد که در اصل راه خروج ترشحات را مسدود می‌کند.

جراحی سینوزیت

متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: در درمان این افراد اغلب در این موارد کار به جراحی می‌کشد؛ جراحی سینوزیت مزمن امروزه به روش آندوسکوپی انجام می‌شود یعنی به وسیله لوله‌های آندوسکوپ از طریق بینی وارد سینوزیت‌ها می‌شوند و آنجا را پاکسازی می‌کنند؛ این در حالی است که در گذشته این برای این کار صورت فرد شکافته می‌شد و یا از بالای ابرو‌ها و یا از داخل دهان یا اطراف چشم به محفظه سینوزیت‌ها دسترسی پیدا می‌کردند.

//

شیرازی یاد‌آوری کرد: اشتباهی رایج بین مردم وجود دارد که تصور می‌کنند همه درد‌های سر و صورت که بر اثر سرما یا بعد از حمام ایجاد می‌شود درد‌های سیسنوزیتی است؛ سرما در بروز سینوزیت اثر دارد و محافظت از سر صورت در مقابل سرما در سینوزیت حاد به کاهش درد‌های آن کمک می‌کند، اما همه سر درد‌های حاصل از سرما، به معنای ایجاد عفونت سینوزیت نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار