معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت مطرح کرد؛

تشکیل شورای توسعه فرهنگی قرآنی/ خطر ترویج سلامت وهابیت به اسم طب اسلامی

فراهانی گفت: درد بزرگ ما به عنوان متولیان سلامت این است که نکند سلامت وهابیت به اسم طب اسلامی رواج پیدا کند.

تشکیل شورای توسعه فرهنگی قرآنی/ خطر ترویج سلامت وهابیت به اسم طب اسلامیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات طبی اصولی که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۵۰ سال قبل مقام معظم رهبری در مشهد حرکتی را در جهت عمومی کردن قرآن در بین آحاد مردم شروع کردند؛ ایشان احترامی خاص در توسعه فرهنگ قرآنی داشتند  و کارها توسعه پیدا کرد.

وی بیان کرد: در اوایل دهه ۸۰ نظام و سازمانی برای توسعه فعالیت قرآنی به وجود آمد و پس از پژوهش در رابطه با تبیین فرهنگ قرآنی انجام شده است که در نتیجه منشوری به تصویب رسید و یک شورای توسعه فرهنگی قرآنی در آن ایجاد شد.

 معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با بیان اینکه با تسهیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی سه کمیسیون ایجاد شد، گفت: این سه کمیسیون شامل آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج حوزه قرآن و عترت و توسعه پژوهش و‌ آموزش قرآنی بوده است که با استفاده از آنها نیروهای مورد نیاز تربیت می‌شود.

فراهانی ادامه داد: مطالعات بین رشته‌ای در حوزه سلامت در وزارت بهداشت انجام شد؛ هدف از تشکیل آن یک نظام حکمرانی بود که با کمک آن باید مطالعات مورد نیاز در حوزه سلامت هدایت و رهبری شود.

قرآن پژوهی بدون توجه به عترت امکان‌پذیر نیست

وی گفت: قرآن پژوهی بدون توجه به عترت امکان‌پذیر نیست و باید مطالعات زیادی صورت گیرد، قرآن پژوهی بدون اینکه روش‌ها مشخص نباشد، سخت است؛ در چهار سال اخیر اتفاقاتی رخ داد؛ عده‌ای به نام طب اسلامی وارد حوزه درمان شدند و گفتند چیزی به نام طب غربی نیست و همه‌چیز در طب اسلامی گفته شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت ادامه داد: گفتند ما در حوزه سلامت به علوم تجربی احتیاجی نداریم؛ ما به عنوان متولیان سلامت دردی بزرگ داریم، اینکه نکند سلامت وهابیت به اسم طب اسلامی رواج پیدا کند.

فراهانی با اشاره به اینکه ۲ نگاه افراطی و تفریطی وجود دارد، گفت: در نگاه افراطی گفته می‌شود تمام مطالب سلامت را می‌توان در دین پیدا کرد و در نگاه تفریطی می‌گوید اسلام در سلامت حرفی نزده است؛ ما سلامت معنوی و اجتماعی داریم که باید به آن توجه شود، ما در حوزه بیمه خودمان باید کاری انجام دهیم که متعارف نباشد و بتوانیم در حوزه سلامت از آن استفاده کنیم.

فراهانی یادآوری کردک انشالله با کمک حوزه بتوانیم راهی جدید در ارتقای سلامت شروع کنیم و بتوانیم در این حوزه از دانشمندان و روش‌‌شناسان سلامت استفاده کنیم.

در ادامه مراسم حسینعلی سعدی رئیس دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: معرفت دینی ما ظرفیت نظام سازی را دارد؛ ما برای این نظام با چالش‌هایی مواجه هستیم که برجسته‌ترین آن عدم شفاف‌سازی در حوزه سلامت است.

لزوم استفاده از ظرفیت اصول فقه

وی ادامه داد: از بهترین دانش‌هایی که می‌توان استفاده کرد، استفاده از ظرفیت اصول فقه است که در شفاف‌سازی کاربرد زیادی دارد، بحث‌هایی که به عنوان سلامت دینی مطرح می‌شود چیزی جز خسارت نیست که باید به درستی بررسی شود.

رئیس دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به جایگاه اصول فقه بسیار مهم  است گفت: زمانی که می‌خواهیم به سراغ نظام سازی برویم باید جایگاه اصول فقه مشخص شود؛ فقه به معنای خاصی در اینجا مطرح است؛ یک دانش در میان مردم است، فقه به معنای یک دانش در میان احکام دینی است.

طبقه‌بندی و تفکیک اصول فقه

سعدی گفت: طبقه‌بندی و تفکیک اصول فقه مهم است و نباید به طور کلی به آن نگاه کرد و باید آن را طبقه‌بندی کرد و به خوبی تفکیک کرد.

وی تصریح کرد: فضایی در گذشته حاکم بوده است فضای حاکم بر سلامت قلبه و غلبه بر ادبیات و طب یونانی بوده است؛ برخی از مباحث اصول فقه می‌تواند به عنوان بحث دینی مطرح باشد.

رئیس دانشگاه امام صادق (ع) یادآوری کرد: بحث حجیات ظهورات مطرح است که به برخورد ما در حوزه سلامت باز می‌گردد؛ شما اگر بخواهید بین خود و خدای خودتان حجتی داشته باشید به آن می‌گویند حجت تمام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار