علت سقوط بویینگ ۷۰۷ نیروی هوایی چه بود؟ + سند

دلایل مختلفی همچون وضعیت آب و هوا و نبود سامانه‌های مناسب الکترونیکی در فرودگاه در وقوع سانحه تلخ روز گذشته برای بویینگ ارتش دخیل بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، باز هم یک رخداد تلخ در صنعت هواپیمایی که این بار فعلاً نشانه‌ای از اشاره به اشتباه و تقصیر خلبان در گزارشات اداری نیست؛ رخدادی که این بار تعدادی از اساتید و خلبانان باسابقه کشورمان در راه تامین نیاز‌های ضروری کشور جان باختند و بیش و پیش از هر چیز، تلاش خالصانه آن‌ها برای کمک به رفع حاجات عمومی قابل ارج نهادن است بویژه در شرایطی که فشار برای کمبود کالا‌های اساسی و نارضایتی مردم از آن طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

ماجرا از این قرار بود که صبح روز یکشنبه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران، هنگام فرود در فرودگاه "فتح" کرج، با دیواره انتهای باند برخورد کرده و پس از اصابت با یک ساختمان مسکونی دچار انفجار و آتش سوزی شد. در همان دقایق ابتدایی خبرگزاری ایسنا گزارش داد که احتمالاً به دلیل هم راستایی دو فرودگاه فتح و پیام، آن هم در فاصله نزدیک، خلبان به اشتباه افتاده و، چون باند فتح کوتاه‌تر از آن چیزی است که بوئینگ ۷۰۷ برای نشستن نیاز دارد، هواپیما از باند خارج و به منزلی مسکونی برخورد کرده است.


اما نکته جالب آنکه در ساعات اولیه، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد که هواپیما یک بوئینگ ۷۰۷ باری و قرقیزستانی بوده؛ موضوعی که بعداً توسط سایر مسئولان تکذیب و اعلام شد که هواپیما متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران و در حال انجام ماموریت طرح مردم یاری بوده است. این نحوه اطلاع رسانی غیرحرفه‌ای و تعجب آور سازمان هواپیمایی که باید اطلاعات دقیق، اما سریع را در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دهد با تلخند شبکه‌های اجتماعی همراه شد، اما طبق معمول، قرار نیست هیچ مسئولی عذر بخواهد و البته در ادامه مشخص خواهد شد این موضوع، اولین گاف سازمان هواپیمایی نبوده است.

طرح مردم یاری ارتش چیست؟

ارتش در ادامه رسالت‌های حاکمیتی خود، دارای دو نوع طرح مردم‌یاری است که به نوعی شامل طرح‌های محرومیت‌زدایی و کمک به مناطق کمتر برخوردار و دیگری کمک به رفع نیاز‌های مهم جامعه می‌شود. آذر ماه سال ۹۶ طرح مردمیاری که فرمانده بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش جمهوری اسلامی از آغاز آن خبر داده بود مربوط به رفع محرومیت از استان‌هایی، چون سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی می‌شد و هدف این طرح، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم محروم و کم برخوردار است. این طرح‌ها در دیگر مناطق محروم کشور نیز اجرایی شده است.

راز‌های مهمی که درباره بوئینگ ۷۰۷ نادیده گرفته شد + سند
دیگر اقدام ارتش که به نظر می‌رسد سانحه اتفاق افتاده نیز در راستای آن بوده، تامین نیاز‌ها و ارزاق اصلی کشور است که وارد کردن گوشت‌های منجمد از قرقیزستان هم در راستان این مدل مردم‌یاری ارتش بوده. در هواپیمای ۷۰۷ ارتش نیز که صبح یکشنبه دچار حادثه شد بیش از ۳۰ تا ۴۰ تن گوشت برای جبران کمبود گوشت مورد نیاز بازار وجود داشته است.

اما نکته مهمی که در این بین وجود دارد و همیشه در حوادث این چنینی بر آن تاکید می‌شود نوع هواپیما و از رده خارج بودن یا نبودن و نقش آن در حادثه است که به نظر می‌رسد طرح مباحث مربوط به سن و سال و قدمت این هواپیما، بحثی انحرافی است.

علت اصلی حادثه و موضوعی که نادیده گرفته شد

نکته مهم در حادثه امروز که همان نخستین لحظات، بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید کردند هم راستایی دو فرودگاه فتح و پیام و فاصله تنها کمتر از ۱۰ کیلومتر آن‌ها است که به احتمال زیاد خلبان را به اشتباه انداخته است. همچنان که خبرگزاری دولتی ایسنا نیز در گفتگو با یک کارشناس هوانوردی تاکید کرد که این اتفاق یک بار دیگر آن هم به فاصله چند ماه از مسافربری شدن فرودگاه پیام تکرار شده است.

راز‌های مهمی که درباره بوئینگ ۷۰۷ نادیده گرفته شد + سند
 
فاصله کم و هم راستایی باند ۲ فرودگاه

این کارشناس هوانوردی به ایسنا گفت که آبان ماه امسال یک هواپیما از مشهد به سمت فرودگاه پیام در حرکت بود، خلبان که از کادر کارکشته پروازی یکی از ایرلاین‌های کشور بوده با وجود دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، فرودگاه فتح را با پیام اشتباه می‌گیرد و ارتفاع را برای فرود کم می‌کند، اما در آخرین لحظات متوجه اشتباه خود می‌شود و دوباره برای فرود در پیام اوج می‌گیرد، این اشتباه ممکن بود به قیمت جان ۱۵۰ مسافر به همراه خدمه پروازی تمام شود.

موضوعی که به نظر می‌رسد کاملاً در حادثه امروز صبح نیز تاثیر گذار بوده، اما متاسفانه اینبار نیز به دلایل فوق، خلبان دیر متوجه باند فرود اشتباه شده که دلایل مختلفی، چون وضعیت آب و هوا، نبود سامانه‌های مناسب الکترونیکی و تاخیر در انتقال اطلاعات مناسب از سوی برج مراقبت به هواپیما، در آن به صورت جدی دخیل باشد.

تکرار حادثه هواپیمای مشهد و بی توجهی سازمان هواپیمایی کشوری

اگر اتفاق چند ماه پیش هواپیمای مسافربری مشهد در سایر کشور‌ها رخ می‌داد بدون شک تیمی برای بررسی علت این اشتباه تشکیل شده و با کمک نتایج به دست آمده، از بروز مجدد این اشتباه توسط خلبان بوئینگ ۷۰۷ و کشته شدن چندین نفر از نیرو‌های متخصص و با سابقه نیرو‌های مسلح جلوگیری می‌شد. بررسی این گونه حوادث توسط تیم‌های کارشناسی امری کاملاً عادی در دنیا است، اما ظاهراً نه تنها اتفاقی پس از این حادثه در دستورالعمل‌های فنی و نصب تجهیزات نیفتاده بلکه علیرغم تاکید دفتر بررسی سوانح و حوادث هواپیمایی کشوری، ظاهراً جلوگیری از تکرار حوادث ناشی از همجواری این دو فرودگاه در دستور کار جدی نهاد‌های مسئول نبوده است.

راز‌های مهمی که درباره بوئینگ ۷۰۷ نادیده گرفته شد + سند
بررسی‌های مشرق از اسناد سازمان هواپیمایی کشور نشان می‌دهد در گزارش ۲۵/ ۸ / ۹۷ دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری تاکید شده است:

موضوع: حادثه جدی مورخ ۲۵/‏۰۸/‏۹۷‬ پروازهواپیمای MD-۸۸ در مسیر کرج – مشهد

گزارش پرواز و چگونگی بروز حادثه: فاصله فرودگاه فتح تا فرودگاه پیام در حدود ۵.۵ مایل بوده و همچنین باند این دو فرودگاه تقریباّ در یک راستا می‌باشند و بنا به اظهارات معاونت عملیات شرکت (ایرلاین) تاکنون تذکر و بخشنامه لازمی در قالب PIF برای خلبانان صادر نگردیده است.

علیرغم اینکه در این گزارش تاکید شده که این رویداد در حد حادثه جدی بوده است و در عین حال، یادآوری شده که هواپیما با ۱۵۰ مسافر در فاصله یک متری با زمین با هوشمندی خلبان مجدداً پرواز کرده، اما باز به نظر می‌رسد هشدار‌ها و دستورالعمل لازم و همچنین نصب سامانه‌های هشدار دهنده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص این فرودگاه صورت نگرفته است تا بار دیگر خلبان دچار اشتباه شود.

شاید اگر اطلاع رسانی لازم حتی در حد اطلاع به تیم پروازی قبل از پروز از سوی مسئولان مربوطه صورت می‌گرفت امروز شاهد از میان رفتن چندین خلبان و استاد با سابقه ارتش جمهوری اسلامی و داغدار شدن خانواده‌های آن‌ها نبودیم. در عین حال، بی اطلاعی یا فقدان ارائه اطلاعات لازم از سوی برج‌های مراقبت ۲ فرودگاه اصلی یعنی پیام و مهرآباد که علی القاعده باید به کمک هواپیما جهت فرود در محل مناسب می‌آمدند، علامت سوال دیگری است که باید به آن توجه کرد.

طبیعی است وقتی یک هواپیمای مسافربری با ۱۵۰ مسافر، همین چند هفته قبل دچار چنین مشکلی شده و به لطف الهی و با تبحر خلبان آن، از یک حادثه تلخ جلوگیری شده، هشدار‌ها و توجهات به این مسئله به گونه‌ای باشد که جلوی تکرار حادثه گرفته شود و صد البته یک هواپیما با بیش از ۳۰ تن بار، هنگامی که با یک باند فرود کوچک مواجه شود، نمی‌تواند به سرعت خود را بالا کشیده و جلوی حادثه را بگیرد حتی اگر خلبان و کمک خلبان آن ۲ استاد با سابقه هوانوردی باشند.

عاقبت تحقیق و بررسی حوادث هواپیمایی در کشور

یکی از مواردی که از اتفاقات و رخداد‌های تلخ قبلی به یادگار مانده، فقدان برخورد مناسب و اطلاع رسانی درباره مشکلات مدیریتی و فنی است که منجر به بروز برخی حوادث و سوانح هوایی در کشورمان شده به گونه‌ای که هیچ گاه مشخص نمی‌شود مقام مسئولی در این خصوص، دچار قصور یا تقصیر بوده و باید با وی برخورد و محاکمه شود.

راز‌های مهمی که درباره بوئینگ ۷۰۷ نادیده گرفته شد + سند
در این میان، عمده گزارش‌ها مصروف به یک سری کلیات و بیان مواردی اظهر من الشمس است و در نهایت نیز به جز واژه تکراری "تقصیر خلبان" هیچ گاه مورد دیگری مطرح نمی‌شود که جلوی تکرار حوادث را بگیرد و در نهایت امر، این افکار عمومی و خاک است که به سردی می‌گراید و در یاد نهاد‌های نظارتی همچون مجلس یا رسانه‌ها نمی‌ماند که بپرسند بالاخره کدام مسئول و دستگاه، باید پاسخگوی آن حادثه باشد.

اما این بار سرنخ‌ها و شواهد مهمی وجود دارد که نشان می‌دهد می‌توان عواملی، چون تجهیزات ناکافی، بی توجهی مسئولان برج مراقبت یا آن‌هایی که حرکت و فرود این هواپیما را در سامانه‌های خود نظاره می‌کردند و واکنشی نشان ندادند و آن‌هایی که گزارش حادثه قبلی را دیدند و اقدام اساسی و مناسبی انجام ندادند را فراخواند و پرسید چگونه است که ۲ اتفاق یکسان ظرف ۲ ماه در کشور رخ می‌دهد؟ کدام سازمان عاقل از یک سوراخ اینگونه ۲ بار گزیده می‌شود؟!

نکته جالب و تاسف آور آخر اینکه در گزارش دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری بیان شده که اطلاع رسانی این رویداد از طریق مبادی ذی ربط به سازمان هواپیمایی انجام نشده و در پی «گزارش افراد غیر»، موضوع مورد پیگیری قرار گرفته است و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...
 
منبع: مشرق 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ارتش ، بوئینگ 707 ، نهاجا ، صفادشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۰۱:۵۹ ۲۶ دی ۱۳۹۷
هموطنان وکاربران هرهواپیمایی دارای جعبه سیاه است یعنی گنجینه اصرار این غول پرنده.این هواپیماها درنوع خودبهترین هستند اگرباپروازمسافرت مینماید متوجه شدید هواپیما ازنوع بوئینگ است حتی اگر درآسمان تکانهای شدید بعلت طوفان داشت هرگز نترسیداین هواپیما فقط روی زمین وباند دچارحادثه میشود وزن هواپیما بعلاوه بارهواپیما باعث سنگینی آن میشود باهمان سرعتی که بلندمیشودباهمان سرعت لندیگ یعنی روی باندمی نشیند این نوع برد بلندنام دارد سفرهای طولانی بابارسنگین می پرد به همین دلیل برای فرود ازلحظه نشتن بایدمسیرزیادی روی باندفرود حرکت کند تاخلبان بتواند به کمک ترمزها وحرکت بالاها آنرامتوقف نماید ازداخل شیشه هاباند روئیت نمیشود همه مسیرروی مانیتور روئیت میشود پس اگرباند حدودیک کیلومتردیگرادامه داشت برای هواپیما حادثه ای بوجودنمی آمداینکه میگویید خلبان مقصراست چنین نیست هواپیما هاهمیشه به کمک همراه وهدایت کمک خلبان قادربه پروازهستند اگرخطایی ازطرف خلبان بوجودبیاد کمک خلبان تصحیح میکند گوشزد مینماید کمک خلبان درواقع خودش خلبان است یک مسیر رفت یابرگشت کمکی خلبان است به کمک هم این غول پرنده راهدایت میکنند من دریک پرواز شاهدبودم بانوی مسیررفت خلبان بودآقایی کمکی بود مسیربرگشت همان هواپیما خلبان آقانشست آن بانوی خلبان جای کمک خلبان نشست حتی وقتی هواپیما بالارفت کمک خلبان که آقابود ازداخل کابین بلندشدآمدداخل راهرو ایشان فردی مسن بودسئوال کردم باتوجه به سن وسال شماآیابازنشسته نمیشوی بیان داشت خلبانی عشق است ربطی به سن وسال نداردنیازبه کاروتلاش نداردبه علم آن آشنایی داشته باشی بادست همه سیستم هواپیمارافرمان میدهی اگرهواپیما قبل ازبلندشدن توسط مهندسین پرواز چکاب شده باشد مهندس پرواز خیلی راحت عیوب احتمالی قبلی راازجعبه سیاه استخراج میکند رفع عیب مینمایدحتی اگریک جسمی کوچکترازحجم دانه گندم وارد بنزین وانژکتور شده باشد ودفع شده باشد سیستم آنراروی فایل خودضبط کرده اگرمشکلی درسیستمها ضبط شده باشدمهندس چکاب اجازه پرواز نمیدهد ماخلبانها اول به امیدخداوند بعداعتمادبه مهندس پرواز تیکاف بلند میشویم.ثانیا"نیازبه اظهارنظرماوشما نیست هم جعبه سیاه موجودهم مهندس پرواز زنده است خداوند به بستگان آن عزیزانمان اجروتحمل عطانماید.خیلی غم انگیزاست بهترینهای این کشورسرنشین وکادرپروازی بودنداکثراز اساتید والامقام بودندباکوله باری ازتجربه واقعا"واقعا"فردنجات یافته بایدبرای شادی روح مطهرشهدا این حادثه به دعوت ماهموطنان دررسانه ملی حاضر احساس همه سرنشینانی که درسقوط هواپیمای داخلی وخارجی جان خودراازدست دادن برای ما ملت بیان نماید بگویدوقتی درحال نزدیک شدن به شهادت بود چی گفت زنده بیرونش آوردندآیا آن جوانمرد شجاع کرجی که فرشته نجات ایشان شد آیاخداوند برای نجات جان همین آقااورامامور کرد چرافرددیگری جای این نجات یافته حضورنداشت باید اظهارات آقای نجات یافته درتاريخ زندگی نجات یافتگان ثبت تاریخی شود.رابعا"چراآب نتوانست دیگرسرنشینان بوئینگ707حادثه کرج.سرنشینان سانچی.آتشنشان پلاسکو رانجات بدهد.الهی العفو سلام برآب وآتش.
France
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
آخه کی و کحا به مردمیاری گوشت تازه گوسفندی میدن؟؟؟؟!!!!
خیلی لطف کنن گوشت منجمد گاو برزیلی میدن

روح همشون شاد
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۵:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
اشتباهی مثبت دادم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
آقا مرکز پیام رو دریابید آنقدر پرت بودند که وقتی هواپیما سقوط کرد اعلام کردند هواپیما قرقیزستانی بوده حتی نمی دونسته این هواپیما از باند بیشکک قرقیزستان به مقصد ایران پرواز کرده برای کشور خودش است ...ماست مالی ماست مالی....به وضوح مشخص است که خرابکاری است...خلبان با سابقه ۴۰ ساله بهترین خلبان ایران و از اساتید خلبانان!!!! ...۴نفر سرهنگ و ۲ مهندس پرواز ...بهترین سرمایه های تولیدی کشور را برای مقابله با اقتصاد مقاومتی زمین زدند ..دقت کنید دست های پنهان دشمن و عوامل نفوذی داخلی را می بینید...خداوند دست های مکاران را بشکند آمین...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
حالا هم هواپیما را ببرید برای تعمیر کنید برای حوادث دیگر
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا
۲۱:۲۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
تخصصی در این زمینه ندارم ،،، اما بنظرم ،،، ایمن نبودن فرودگاه و همینطور قدمی بودن هواپیما و همینطور قصور عوامل فرودگاه باعث این حادثه شده ،،، خلبان هر چقدر هم حرفه ای باشه در مقابل سرعت بالای هواپیما عاجز میمونه تا بخواد جبران کنه کار از کار گذشته روحشون شاد و یادشون گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
خلبان ، فرودگاه رو اشتباهی دیده و فرود اومده ، همین و بس .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
احتمال دارد که در این هواپیما به جای گوشت یخ زده گوسفند زنده حمل می شده است.

اگر وزن یک گوسفند را به طور متوسط 40کیلو گرم در نظر بگیریم ،حدود 1000 گوسفند در قسمتهای مختلف هواپیما قرار داشته اند که ممکن است هنگام فرود این گوسفندها ترسیده باشند و با هم شروع به بع بع کرده باشند و در محیط بسته هواپیما با انعکاس صدایشان دچار وحشت شده باشند و رم کنند و با هجوم تعداد زیادی از انها به یک سمت هواپیما ، تعادل هواپیما را به هم زده باشند و باعث سقوط هواپیما شده باشند.

ان یک نفری هم که زنده مانده است ممکن است در لحظه سقوط بین گوسفندان قرار داشته و بر روی گوسفندها می افتد و نرمی پشم گوسفندان ضربه های شدید را خنثی نموده است و فرد زنده مانده است.


قضه مشابهی در مورد یک هواپیمای باربری نظامی در افغانستان رخ داده است.

در قسمت بار این هواپیما یک تانک حمل می شده است که درست بر جای خود محکم بسته نشده و هنگام صعود هواپیما تانک حرکت می کند و به یک سمت هواپیما می رود و تعادل ان را به هم می زند و سقوط میکند و منفجر می شود.

لینک سقوط هواپیما:


https://www.aparat.com/v/oxS3i
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۶ دی ۱۳۹۷
نابغه
یه جستجو بزن و تصویر را ببین و بعد نظر بذار
مواظب خودت باش که یه وقت ندزدنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدا رحمتشان کنه خدایا خودت ببخشمون وبهمون رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۳۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
تو ایران هر اتفاقی فقط یک هفته داغه بعدش مردم فراموش کار یاذشون میره،کی دیگه در مورد اتش سوزی مدرسه،یا پلاسکو یا .... حرف زده،اینم بی خیال تا بعدی
Iran (Islamic Republic of)
آزاد
۱۹:۲۵ ۲۵ دی ۱۳۹۷
احساس مسولیت از جانب هیچ مسئولی نسبت به مردم نمیشود و هر کسی به پست و مقام میرسد اول بفکر رفاه و جیب خود بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۵ دی ۱۳۹۷
بهتره‌جلوی‌قاچاق‌‌دام‌‌زنده‌به‌خارج‌از‌کشور‌گرفته‌بشه
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۸:۲۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
این شهیدان عزیز به واقع در میدان نبرد اقتصادی که توسط دشمنان خبیث ج.ا.ا. به ملت مظلوم ایران تحمیل شده , جوانمردانه به شهادت رسیدند .قطعا تمامی این عزیزان و بویژه خلبان مظلوم هواپیما (امیر سرتیپ خلبان ...) که عمر شریف و سرافرازانه خود را. چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن , در راه اعتلای کشور و ملتش سپری نموده و همچنین سایر کادر و خدمه هواپیما , نزد ملت شریف ایران ,بسیار سیار عزیزو ارجمند هستند و در محضر خداوند متعال مرزوق و مأجور .
Iran (Islamic Republic of)
م.م.ه.اراک
۱۷:۵۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
صمیمانه و خاضعانه در برابر ارواح پاک و با عظمت این شهیدان عزیز و گرامی ادای احترام داشته و از محضر حق تعالی برای ایشان غفران و آمرزش طلبیده و برای بازماندگان محترمشان سلامتی و صبر خواستارم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
چی گوشتی مامی خواستیم ای خدا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
سانحه هميشه مثل حلقه هاي زنجير به هم وصله ، معمولا دليل سانحه نمشيه تنها يك فرد يا يك سيستم بأشه ،نظر در خصوص علت سانحه توسط كشور سازنده و كشوري كه هواپيما مالكيت اون رو داره بررسي ميشه،پس كمي تحمل كنيم و خلبان يا برج و٠٠٠مقصر نكنيم
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۶:۱۶ ۲۵ دی ۱۳۹۷
عزیزان من. من دست اندر كار گوشت منجمد هستم. داستان واقعی اینه كه فرودگاه فتح مال یكی از ارگان های سبز نظامی ماست و گمرک شاملش نمیشه ولی اگر پرواز در فرودگاه پیام لندینگ میكرد باید به ازای تمام گوشت های منجمد وارد شده عوارض گمرک میداد. با هماهنگی كه صورت گرفت قرار شد در فتح لندینگ كنه ولی سوال اینجاست كه آیا هیچ انسانی به این فكر نكرد كه 707 نمیتونه اونجا بشینه حتی كادر پروازی حتی برج مراقبت یا شاید مجبور بودن كسی نمیدونه. خدا رحمتشون كنه.انشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۵ دی ۱۳۹۷
طعنه نزنيد پايگاه فتح متعلق به هوانيروز سپاه هست،وقطعا كادر مجرب و با غيرت هواپيما ميدونستند كه أين طول باند جهت نشستن مناسب نيست،،،بگذارين كميته بررسي سوانح نظر كارشناسي رو بده
Iran (Islamic Republic of)
حسین بكرانی
۱۷:۱۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
دادا اون كمیته همون جوابی كه تو دوست داری رو میده. قول میدم. مثل بقیه سوانح. در جریانی كه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۷
یعنی از طرح هایی چون طرح مردم یاری هم عوارض میگیرن؟ این دیگه بی وجدانی ه ، بخوای به مردم کشورت کمک کنی بعد دولت بخواد از روش عوارض بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۶ دی ۱۳۹۷
خب مجبوری نظر بذاری؟!!!
نظر ندی کسی نمیگه نیستی
لابد هواپیمای مسافربری هم مسافر قاچاق داشته و دقیقه آخر فهمیده نداره و بیخیال شده!
در ضمن کدوم نهادی دولتی اجازه ورود به اماکن نظامی رو بدون مجوز اونم کجای دنیا داره که این خالی رو توبستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
تسلیت به ملت ایران و خانواده هاشون
Germany
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
چرا جلوی دامهایی که از کشور بطور گسترده خارج میشود را دولت نمی گیرد؟؟؟؟؟ وزارت کشاورزی، وزارت صنعت معدن تجارت، معاون اول دولت ، شوراهای هر شهر و استان کجا هستند؟؟؟؟
در دامداری ها و در محل های مختلف و در مراتع برای چوپانان و مردم عادی اطلاع رسانی کنید و از مردم بومی هر منطقه ای برای مراقبت از عدم خروج دام کمک بگیرید؟؟؟؟
گوشت تولید داخل با دلار به وسیله دلالان از دامدار خریداری میشود تا در داخل قحطی به وجود آید درضمن اگر دام اصیل ایرانی از کشور خارج شود در مقابلش هرچه قدر هم دام زنده از کشورهای دیگر وارد شود دیگر صحت و سلامت ژنتیک دام ایرانی را نخواهد داشن و این یعنی امراض و مرگ تدریجی ملت ایران در سالهای آینده .
از قحطی عمدی سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۷ در ایران توسط انگلیس که به مرگ یک میلیون ایرانی در استانهای مرکز منجر شد درس عبرت بگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
دوستانی که هر چی دلشون خواست دارن واسه خودشون تفسیر میکنن و کادر پرواز رو فقط مقصر میدونن ، اگه این عزیزان از اعضای خانواده خودشون هم باشه بازم از این جور برداشت ها میکنن..اصلا میدونیین چند نفر تو این حادثه داغدار شدن..چنتا بچه بدون پدر شدن..چنتا زن بی شوهر شدن..اصلا میدونی وقتی مادری این خبر رو شنید چه حالی شد..میدونی مرد و زنده شد تا بفهمه آیا پسرش هم جزء اون کادر پرواز بوده یا نه..؟؟؟ می فهمین چی میگین..همشون این عزیزان از دوستان نزدیک برادر بنده بودن..اون امیر خلبانی هم که فرمان هدایت هواپیما رو داشته از اساتید نخبه ی پروازی بوده..کمی فکر کنین و درست قضاوت کنین تا زخمی نمکی نباشین برای زخم خانواده های داغ دیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۵ دی ۱۳۹۷
احسنت اینها فکر میکنن هواپیمای که با سرعت ۸۰۰ کیلومتر میتونه از بالا باند تو هوای مه الود تشخیص بده ویا اگه نقص فنی پیدا کنه با مرگ من جان من ادامه مسیر بده برادر من برج مراقبت جشم خلبانه صدرصد مقصر میشه حداقل به اندازه خلبان
Germany
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
سازمان هواپیمایی کشوری وقتی از پرواز ارتش اطلاع ندارد نباید از روی حدس و گمان خبر منتشر کند....
Iran (Islamic Republic of)
کیامرث
۱۲:۰۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
سلام:طول باند فرودگاه فتع 130 متر و فرودگاه پیام 380 متر می باشد ، که اگر فرود در پیام انجام می شد مشکلی پیش نمی آمد ، درفرودگاه فتع در انتهای باند بجای ویلاسازی که هیچ جای دنیا مرسوم نیست اگر به اندازه 150 متر زمین خاکی هموار وجود داشت این فاجعه رخ نمی داد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۵ دی ۱۳۹۷
دقت‌شود‌‌‌به‌جلوی‌همه‌ی‌اعداد‌یک‌صفر‌اضافه‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۱:۳۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
سلام کی میگه فرودگاه فتح داریم اصلان فرودگاه فتحی در کار نیست هواپیما نشته به یه جاده ی ماشین رو نه فرود گاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
عامل سقوط هواپیما ، خلبان بازنشسته و از کارافتاده است که ۴۰ سال پس از جنگ تحمیلی هنوز پرواز میکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۵ دی ۱۳۹۷
لطفا در مورد چیزی که اصلا در موردش صلاحیت صحبت کردن نداری نظر نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
عزیز از چیزی که خبر نداری حرف نزن..کسی نمیگه شما لالی..شما اصلا اون خلبان رو میشناسی..؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
اولا لطفا پشت سر این شهید عزیز , حرف نزن . ثانیا مطمئن باش مسئولینی که به ایشان مجوز پرواز داده اند از من و تو بهتر و بیشتر میفهمند که ایشان میتوانسته پرواز کند یا خیر و مطمئن باش این شهید ارجمند با این سبقه کاری و تخصص و درجه بالا آنقدر مسئولیت پذیری داشته که مسئولیت ماموریتش را عهده دار شده و جان عزیزش را در راه خدمت به ما فدا نموده و در واقع اجر خدمات ارزنده اش در چهل سال خدمتگزاری را از خداوند متعال دریافت نمود و سعادت نصیبش شد که به همرزمان شهیدش ملحق گردد و با مرگی عزتمندانه از این دنیا رخت بر بست ثالثا هنوز علت اصلی وقوع حادثه توسط مراجع ذیصلاح اعلام نشده , پس پیش داوری نفرمائید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
اولا سی سال پس از جنگ و نه چهل سال و ثانیا ایشون از یک جوان سی ساله هم سرحال تر بود و هفته ای سه روز و هربار سه ساعت کامل شنا میکرد ... در طول جنگ حتی یک روز هم مرخصی نرفته و تو همه عملیاتهای خطرناک نفر اول بوده. وطن پرست واقعی که هیچوقت به رفتن از ایران و حتی کار برای ایرلاینهای خصوصی تن در نداد. خنده رو و بشاش و بسیار مودب بودند و همه نیروهاش دوستش داشتند. روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدا همه این افراد را بیامرزد و به داد ما نیز برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
مرگ برآمریکا مرگبراسراییل مرگ برضد ولایت فقیه مرگ بر انگلیس مرگ بر آلسعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
اون وقت چه ربطی داشت خلبان فرودگاه رو اشتباه تشخیص داد
Iran (Islamic Republic of)
شاه علی
۱۲:۵۲ ۲۵ دی ۱۳۹۷
حرف شما درست ولی چه ربطی داشت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
درود گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۵۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدا رحمت کنه این عزیزان رو
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
اگر دولت تدبیر و امید به فکر مردم بود اصلا نه دلار بالا میرفت ونه گرانی کمر مردم رو میشکوندو نه جان این عزیزان بخاطر گوشت هایی که معلوم نیست ذبح حلال هم نشدن از بین نمیرفت.وخیلی موارد دیگه .جواب خدارو چی میخوان بدن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
امواج پارازیت
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۰:۰۵ ۲۵ دی ۱۳۹۷
آخه با این اوضاع تحریم و تهیه قطعات یدکی هواپیما و هزینه حمل هوایی چرا با هواپیما گوشت میارن؟ مگه دوتا کامیون یخچالدار نبوده که با هواپیما بیارند؟ خوب همین اختلاف قیمت حمل هوایی و حقوق و ماموریت 16 نفر خدمه رو صرفه جویی کنند و صرف همون مردم محروم بشه!
Iran (Islamic Republic of)
پرویز
۰۹:۴۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
با کمال تاسف بسیاری از مشکلات خصوصا فنی نتیجه نداشتن درایت و بی سودی بعضی از مدیران است تنها ادمهادی در گیر اینکار می دانند خسارت وارد شده از دست دادن تعداد زیای خبره اموزش خلبانی چقدر برای کشور سنگین است ایا دیگر وقت ان نرسیده که بدون توجه به مسایل حاشیه ایی از انسانهایی استفاده شود که تخصص و تجربه امور را دارند فکر نکنید اثر مدیریت ها مثلثا سقوط هواپیما فوری بروز می کند کشور در خیلی از جاها بدتر از سقوط دارد خسارت این ادمها را می دهد
Iran (Islamic Republic of)
مسیر
۰۹:۴۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
برای جلو گیری از چنین حوادثی بهتر است این فرودگاه را درست کنند و یا کلا تعطیل و تعغیر کاربری بدهند دوم این هواپیماهای اسقاطی را بفرستد افغانستان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خب شما که همون اول دیدین یه همچین خطایی به وجود میاد چرا یه جوری درستش نکردین که این بلا نیاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۲۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
یکی از شاهدان در برنامه ای که در خبرها پخش شد گفت که دیده از یکی از موتورها دود غیر عادی خارج میشه و احتمالا فرود اضطراری خلبان رو مجبور به انتخاب این مسیر کرده
Qatar
سعید
۱۰:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
این هواپیما از موتور های قدیمی برخوردار بوده که بزرگان فن اطلاع دارند در پاره ای از موارد موتور های این جت تولید دود سیاه می کنند
در ضمن فاصله فرودگاه پیام و فتح بسیار ناچیز بوده و خلبان مجبور نبوده در فرودگاه فتح فرود بیاد ،از طرفی اگر خلبان دچار نقص فنی شده بود خیلی زودتر برج مراقبت را در جریان میگذاشت...از طرفی
برج مراقبت خودش اعتراف کرده که خلبان اشتباه در فرودگاه فتح فرود امده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
تو ازکجا میدانی مجبور نبوده علم غیب داری یا خلبان با سی سال تجربه مخش عژب داشته فکر کن بعد حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
تو ازکجا میدونی برج مراقبت راست گفته شاید انها اشتباه کردن لطفا دل خانواده ها لیشتراز این زخم نکنید با این نظریات معتبرتون
Latvia
داود
۱۹:۵۱ ۲۵ دی ۱۳۹۷
این هواپیما آنقدر گردن کلفت هست که با یک موتور هم میتواند پرواز کند شهریور سال ۱۳۸۸ هواپیمای ۷۰۷ ساها فول مسافر از فرودگاه اهواز بلند شد که هنگام خزش موتور شماره ۲ کامل متلاشی شد و قطعات موتور شماره ۲ داخل موتور شماره یک پرتاب شد و به آن هم آسیب زد ضمن اینکه استیج(چرخ دنده بزرگ داخل موتور) موتور شماره ۲ بعد از متلاشی شدن به زیر بال هواپیما اصابت کرده و حدود یک متر باک بنزین هواپیما را بریده و وارد بال و باک میشود استیج در آن زمان حدود۸۰۰درجه حرارت دارد ، ولی هواپیما درحالی که بنزین به شدت در حال تخلیه از محل برش به وجود آمده بود از ارتفاع ۱۰۰۰ پایی به ۵۰۰۰پایی رفته و بعداز اجرای طرح تقرب به صورت نرمال لندینگ می نماید
پس اینکه یکی از موتورها مشکل و دود و... داشته و خلبان مجبور شده یک دقیقه زودتر به جای پیام در فتح بنشیند
چرند است
روح درگذشتگان این سانحه که تقریبا زنده در آتش سوختند شاد
Iran (Islamic Republic of)
ای ایران وطن من
۰۹:۰۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
تا دیر نشده به فکر ساخت هواپیما و نوسازی تجهیزات نظامی هواپیمایی باشید اف14 و بوئینگ آمریکایی با عمر بالای 50 سال جوابگو نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
با توجه به موضوع پیش امده وخبط قطعی خلبان ، زیرا باند فتح بسیار کوچک تر ومتفاوت ازدستگاه ناوبری مناسب پیام است، لازم به ذکر است قرار بوده برای فرودگاه پیام دستکاه فرود ILS تعبیه گردد که نشده است درضمن بعلت هزینه بالای ساخت فرودکاه پیشنهاد میگردد معوض تصمیم به حابجایی فرودگاه فتح ان را با علایم مختلف مانند ضربدر زرد ونوشتن نام فرودگاه بصورت کلمات بزرگ فارسی وانکلیسی در روی زمین همچنان بعنوان باند فرود بالگرد مورد استفاده قرار کیرد وطرح ها ومجموعه کنترلی ATC برای فرودگاه پیام کاملا پیشرفته گردد اگر نیاز به ان فرودگاه نسبتا بین المللی هست حتی میتوان ساعات کاری ان را تغییر داد وجهت پذیرش فرود پرنده های ورودی در ساعات روشنایی اقدام به NOTAM ویا درج در کتاب AIP ایران نمود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۷
قطعی تو از کجا میدونی ؟تو حتی چیزی در مورد برج مراقبت نمیدونی فکر کردی تو هوای ابری هواپیما با سرعت ۸۰۰ کیلومتر خلبان چیزی میبینه یا باید توسط برج مراقبت هدایت بشه در ثاپی وقتی موتور اتیش بگیره هواپیما باید سریع بشینه با مرگ من مرگ تو که به مقصد نمیرسه اقای علی اقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۵ دی ۱۳۹۷
علی اقا باخودت چند چندی؟اول میگی خلبان مقصره بعدش میگی تجهیزات باند ناقصه
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۸:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
محموله این هواپیما حدود 40 تن گوشت گوسفندی برای توزیع در بازار بوده. .اما افسوس این هواپیمای ارتشی و پرسنلش داشتند برای رفاه مردم زحمت می کشیدند.و نباید قیمتها در بازار کاهش پیدا کنه چون به ضرر بعضیها تمام میشه.اما به گفته امام حافظ این مملکت امام زمانه و مردم با کمتر از این ساخته اند .خیلی سخت بوده اما ساخته اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۵ دی ۱۳۹۷
وظیفه ارتش تامین گوشت گوسفند نیست ، این وزیر صنعت معدن تجارته که یک ارگان نظامی وارد خرید و فروش گوشت بشه
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۴:۱۰ ۲۵ دی ۱۳۹۷
اون یکی هواپیما با 150 تا مسافر میمردن چی می بستید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۵ دی ۱۳۹۷
افسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
مگه برج مراقبت نداره مگر الارم فرودگاه نبوده هواپیما خیلی قدیمی بوده مشکل داشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۵ دی ۱۳۹۷
اینکه هواپیما قدیمی بوده قبول ولی هر جند وقت یک باید توی مملکت از این جور اتفاقا بیفته
Iran (Islamic Republic of)
Amirhosein
۰۵:۴۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
همیشه در چنین اتفاقاتی خلبان مقصر شناخته میشود و اون بنده خدا هم که از دنیا رفته نمی تواند از خود دفاع کند،،
فقط یک سوال برای آوردن چهل تن گوشت نیاز به این همه خلبان باتجربه و استادان پرواز هست ؟؟؟؟؟ !!!!! ؟؟؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۰۲:۲۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
سازمان هواپیمایی کشور بدلیل امنیتی بودن اش ضروری است با مدیریت دقیق و مسئولیت بسیار بالا کار کند تا این دسته تصادفات با این هزینه های بزرگ ایجاد نشه زیرا مسئول جان افراد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
این جور اتفاقات در ادارات و نهاد های دولتی ما خیلی می افته،فقط چون تلفط جانیش ملموس نیست کسی حرف نمیزنه!حقوق دولتی و استخدام رسمی این مشکلاتم داره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۵ دی ۱۳۹۷
خدای ایا ارزش داره برای سی چهل تن گوشت یک هواپیمای نظامی با پانزده خدمه درگیر بشه ایا بهتر نبود از راه زمینی اقدام میشد مگه الان تو قحطی بودیم یا از گشنگی داشتیم میمردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۵ دی ۱۳۹۷
وقتی تمام اقتصاد کشور حتی واردات گوشت در اختیار نظامیان است ، نتیجه همین اوضاع اسفناک میشود، انحصار واردات گوشت از استرالیا در اختیار سردار پاسدار قالیباف شهردار سابق تهران است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
سلام چون گوشت گرم بود نمیشد با ماشین یا کامیون آوردش. فقط گوشت یخی مثل گوشت برزیلی با کشتی و بعدش کامیون سردخانه دار میاد تو کشور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۵ دی ۱۳۹۷
طرح مردم یاری مربوط به مواقع بحرانه مثل زلزله کرماانشاه مگه الان بحران بوده که از هواپیمای نظامی استفاده شده این یک اشتباه بزرگ بوده وظیفه ارتش اوردن گوشت تو شرایط عادی مملکت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۷
توعکس نگاه کن بعد نظر بده همه لاشه گوشت منجمده
آخرین اخبار