در نشست طرح توسعه و عمران شرق کشور صورت گرفت؛

بررسی طرح جامع تامین و انتقال آب شرب و صنعت استان‌های شرق کشور از دریای عمان /انتقال ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب از دریای عمان

در نشست طرح توسعه و عمران شرق کشور" طرح انتقال آب از دریای عمان" تمهیدات لازم برای اجرایی شدن این طرح در کمترین زمان لازم بررسی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،اتابک جعفری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در نشست هماهنگی انتقال آب از دریای عمان که با حضور مسئولین ۳ استان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: با اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان، قرار است ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب از دریای به سه استان منتقل کنیم، از این میزان ۹۰ میلیون متر مکعب برای شرب استفاده خواهد شد که دولت و وزارت نیرو می‌تواند خرید تضمینی کند.

اتابک جعفری افزود: این سه استان ۱۱ میلیون متر مکعب آب در سال مصرف می‌کند که ۱۰ میلیون متر مکعب در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: باید پیگیری‌ها به گونه‌ای انجام شود که سرمایه گذاران واقعی که مصرف کننده آب هستند، وارد شوند.

۳.۹ میلیارد دلار نیاز طرح انتقال آب به محور شرق

۳.۹ میلیارد دلار برای اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به محور شرق کشور نیاز است.

گیفانی مشاور طرح انتقال آب به محور شرق هم دراین نشست گفت: ۲۴ درصد روستا‌های سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تخلیه شده و در دو هزار روستا آبرسانی سیار انجام می‌شود.

گیفانی افزود: در سال ۹۵ نیاز آبی این استان‌ها ۹۴۰ میلیون متر مکعب بود که در سال ۱۴۲۰ به هزار و ۸۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد آب سفره‌های زیر زمینی هم به شدت کاهش پیدا کرده است به همین دلیل سراغ طرح انتقال آب از دریای عمان رفتیم. به گفته وی، وزارت نیرو مطالعات این طرح را خرداد ماه سال ۹۵ به آب منطقه‌ای سه استان ابلاغ کرد.

به گفته وی، ۲۳۰ میلیون متر مکعب برای شرق کشور و ۱۶۰ میلیون متر مکعب برای نوار ساحلی نیاز است، اما مقداری بیشتر از این را مد نظر قرار دادیم.

وی بیان کرد: طول خط انتقال از چابهار تا مشهد هزار و ۶۱۰ کیلومتر و ظرفیت خط انتقال نیز ۴۹۶ میلیون متر مکعب در سال است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: با کلنگ زنی عملیات این طرح موافق هستیم؛ اما بهتر است تردید‌های موجود در مدت زمان محدود رفع و با نگاه ملی به موضوع نگاه شود.

«قربانی» افزود: این طرح یک ابر پروژه است و اگر بر اثر غفلت‌ها به نتیجه نرسد، دیگر پروژه‌های بزرگ آبی آینده با مشکل جدی رو به رو می‌شود.

به گفته وی، برای این طرح مهم انتظار می‌رود تعادل بخشی و مدیریت صنایع در دستور باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی هم اظهار کرد: دو راه حل داریم، اول این که چشم خود را بر روی بعضی موضوع‌ها ببندیم و اجازه دهیم کار انجام شود، یک راه این است که با تفکر پیش برویم و در کوتاه‌مدت به دنبال جلوگیری هدر رفت آب از شبکه‌ها باشیم.

علوی مقدم افزود: با این روش‌ها و با توجه به این که می‌دانیم ۲۰ سال خشکسالی پیش روست، باید از منابع موجود استفاده کنیم، لذا انتقال آب باید حتما مد نظر باشد.

‌وی اظهار کرد: تعدادی از مسئولان کشوری یک هفته بیایند و نزدیک مرز زندگی کنند تا در تخصیص اعتبارات چرتکه نیندازند و تعلل نکنند. پیشنهاد می‌شود شورای سیاست گذاری برای این طرح تشکیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: در سال ۶۰۵ میلیون متر مکعب اضافه برداشت داریم، به هزار و ۴۰۰ روستا آبرسانی سیار هم انجام می‌شود، در این راستا چاه نیمه‌ها در خوش بینانه‌ترین حالت تا یک سال دیگر آب دارد.

باقرکرد افزود: نگرانی‌ها به جاست، اما مسئولان امر پذیرفتند این آب منتقل شود، در حالت نرمال دنبال این طرح نیستیم، اما نگران هستیم که به حالت غیر معقول وارد نشویم.

وی اظهار کرد: همه دغدغه‌های قابل کارشناسی برای این طرح قابل قبول است، پیشنهاد می‌کنم نامه‌ای برای تصویب طرح با امضای سه استاندار به وزارت نیرو ارسال شود.

وی افزود: آب نیست، اگر وزارت نیرو این طرح را نپذیرد باید جایگزین داشته باشد.

به گفته وی، اجرای این طرح اجتناب ناپذیر است و جایگزینی برای آن وجود ندارد، شورای سیاست گذاری و کمیته اجرایی تشکیل و پیوست اجتماعی برای این طرح در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: قرار بود جمعه گذشته کلنگ زنی طرح انجام شود که به مجلس اعلام کردیم برای ما مقدور نبود، لذا پیشنهاد این است که در اولین جمعه دهه فجر کلنگ زنی طرح انتقال آب انجام شود.

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار