رییس جمهور در نشست خبری:

منتظر نظر کارشناسان برای احیاء خلیج گرگان هستیم/۲۰ هزارمیلیارد تومان تفاهم نامه برای توسعه گلستان امضا شد

رییس جمهور گفت: احیای خلیج گرگان با توجه به اصول زیست محیطی پر اهمیت است اما در انتظار نظر کارشناسان برای احیای خلیج گرگان هستیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،حسن روحانی در نشست خبری خود با رسانه‌های استان گلستان، مقدمه‌ای را قبل از سوالات خبرنگاران آغاز و اظهار کرد: مردم گلستان استقبال گرمی داشتند و اجتماع باشکوه و احساسات مردم نشانگر آن است که مردم با تمام وجود پشتیبان انقلاب هستند تا از این مشکلات عبور کنیم.

وی افزود: نیرو‌های انتظامی و امنیتی گلستان با ایثار خود امنیت را در استان ایجاد کردند و با تلاش مسئولین هم وحدت حاصل شده است.

وی ادامه داد: گلستان پتانسیل و اهمیت ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف دارد و در این سفر ۵۸۶ طرح و پروژه افتتاح و کلنگ زنی شد و تفاهم نامه‌های خوبی میان بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی منعقد شد که اعتبار ۱۸ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی با تاکید بر این که اگر مسئولان استان تلاش کنند شاهد تحول بزرگی خواهیم بود، تصریح کرد: گلستان تنوع آب و هوایی زیادی دارد و باید مردم را تشویق کنیم تا محصولات کشاورزی تولید کنند.

وی با بیان این که مردم استان نباید در کنار دریای خزر مشکلات آب داشته باشند، اظهار کرد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولت این مشکل حل می‌شود.

رئیس جمهور از برنامه ریزی برای تحول در کشت گلخانه‌ای خبرداد و گفت: در سفر قبلی قول ۲۲ هزار هکتار زهکشی داده بودیم که ۳۴ هزار هکتار اجرا شد و امیدواریم ۵۰ هزار هکتار دیگر زهکشی انجام دهیم.

روحانی با تاکید بر این که منطقه آزاد اینچه برون را هم دنبال خواهیم کرد، توضیح داد: در این طرح دولت اقدامات را انجام داده و امیدواریم به سرانجام برسد.

‌روحانی با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست در استان گلستان، گفت: پارک ملی گلستان، خلیج گرگان و آشوراده مناطقی مهم و دارای جاذبه های فراوان هستند و می توانند مرکزی برای جذب گردشگر باشند.

آینده پتروشیمی به نظر سرمایه گذاران آن بستگی دارد

روحانی درباره بلاتکلیف ماندن طرح پتروشیمی گلستان هم گفت: در سفر قبلی که در خدمت مردم استان بودیم یکی از نکات همین پتروشیمی بود که اگر پتروشیمی بخواهد تولید اوره کند باید خودش مشتری پیدا کند چون تولید ما بالاست. اما اگر محصول آن را به محصولی که مشتری بیشتری داشته باشد تغییر دهند ما اعلام آمادگی می کنیم.

وی افزود: با وزیر نفت صحبت شد که دولت برای تأمین گاز تعهداتش را انجام می‌دهد اما اینکه چه می‌خواهد تولید کند بستگی به سهامداران دارد. استاندار هم این مسئله را بارها دنبال کرده است. هرطور که سهامداران تصمیم بگیرند. اگر طرح قبلی باشد باید مشتری را خودشان پیدا کنند.

وی  با یادآوری این که مردم ترکمن در کنار سایر اقوام و مذاهب در گلستان همزیستی مسالمت آمیز و برادرانه‌ای داشتند، گفت: وحدت یکی از نعمت‌هایی است که در استان وجود دارد و باید الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

وی بیان کرد: باید از توانمندی و استعداد همه اقوام استفاده شود و نگاه ما این است که از تمام اقوام و مذاهب در پست‌های مدیریتی استفاده کنیم.

روحانی با بیان این که پست‌های مدیریتی زیادی در اختیار بانوان و اهل تسنن قرار دارد گفت: اعلام کردیم ۳۰ درصد مدیریت به بانوان واگذار شود و باید این مسیر را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: تلاش این دولت برای شمال و شرق استان بیشتر بوده، زیرا محروم هستند و امیدواریم شاهد آبادانی و وحدت بیشتری میان مردم استان باشیم.

تلاش برای برقی کردن راه آهن اینچه برون و مشهد

رئیس جمهور با بیان این که راه آهن اینچه برون و اتصال آن به ترکمنستان و قزاقستان برای ما مهم بود و در سال ۹۳ افتتاح شد، اضافه کرد: سرمایه گذاری زیادی برای برقی کردن راه آهن و اصلاح مسیر و تونل‌ها انجام گرفته و به زودی عملیات این کار انجام خواهد شد.

وی در تکمیل توضیحات این طرح گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزی و مقدار زیادی هم ریالی برای آن تصویب شده است.

روحانی ادامه داد: دولت اقدامات لازم برای منطقه آزاد اینچه برون را انجام داده و تحویل مجلس شده است؛  اگر منطقه آزاد ایجاد شود زمینه تحولات اقتصادی فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: راه آهن رشت به آستارا به زودی آغاز خواهد شد،  راه آهن قزوین به رشت و راه آهن چابهار به زاهدان هم برای ما مهم است و تحول ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: نسبت به روابط با همسایگان تاکید داریم روابط بهتر و صمیمی‌تری داشته باشیم و جز یک یا دو همسایه جنوبی با سایر همسایگان روابط خوب و صمیمی داریم.

رئیس جمهور اظهار کرد: آن یکی دو کشور هم خودشان باید مشکلات را حل کنند و با پایان یافتن بحران یمن این مسیر هموار خواهد شد.

وی با بیان این که گردشگری استان جاذبه بسیار مهمی برای استان است و ایجاد اشتغال می‌کند، گفت: آمار بیکاری در گلستان از میانگین کشوری کمتر است و نسبت به سال گذشته کاهش داشته، گردشگری هم می‌تواند در اشتغال تحول ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در بافت فرسوده در سال آینده طرحی برای ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور داریم و وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که چهار هزار مسکن به گلستان اختصاص یافته است.

روحانی بیان کرد: برای خانه اولی‌ها بهره ۶ درصد در نظر گرفتیم و سرمایه گذاری و تسهیلات بانکی هم در اختیار توسعه گران قرار می‌دهیم.

وی با بیان این که کشاورزی گلستان هم همواره مرغوبیت داشته و زمانی مرکز پنبه و گندم ایران بود، اضافه کرد: برای تولید برخی محصولات باید کشاورزان را تشویق کنیم.

گلستان مرکز صنایع سبز و فناوری‌های نو شود

وی با تاکید بر این که گلستان باید باید تبدیل به مرکز صنایع سبز و فناوری‌های نو شود، گفت: باید در گلستان کار‌های زیربنایی گردشگری و کشاورزی انجام شود.

رئیس جمهور  اظهار کرد: احیای خلیج گرگان جزو موارد مهمی است که دولت به آن بیستر توجه خواهد کرد و در جلسه‌های مختلف با محیط زیست قرار شد که این موضوع تسریع شود.

وی بیان کرد: احیای خلیج گرگان با توجه به اصول زیست محیطی پر اهمیت است، اما در انتظار نظر کارشناسان برای احیای خلیج گرگان هستیم.

روحانی با تاکید بر این که  آب دریای خزر ابتدا برای مردم هنین سواحل است و سپس برای سایر استان هاست، گفت: دولت هم در سرمایه گذاری بخش خصوصی برای نمک زدایی آب دریا اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: راه‌های مختلفی برای تامین آب داریم و آب‌های جنوب و شمال باید یاری کنند.

رئیس جمهور در پایان یادآور شد: رسانه‌ها زحمات زیادی بر عهده دارند و از آن‌ها می‌خواهم ناظر قول‌های ما به مردم باشند،  تذکر دهید و نقد کنید، زیرا رابط خوبی میان دولت و مردم هستید و امیدوارم با کمک یکدیگر شاهد ایرانی آباد باشیم.

رییس جمهور تا ساعاتی دیگر راهی پایتخت خواهد شد.

انتهای پیام / ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار