سوء تدبیر‌ها و سوء مدیریت‌ها عامل ۴۰ درصد بحران‌های خوزستان است

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان سوء تدبیر‌ها و سوء مدیریت‌ها را عامل ۴۰ درصد بحران‌های استان دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در کارگروه امنیت و انتظامات استان که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در اداره کل مدیریت بحران خوزستان برگزار شد گفت: خوزستان از سال ۹۵ به بعد بحران‌های متعددی را به خود دیده است بحران‌هایی که یک شبه ایجاد نشده اند، بلکه نتیجه عملکرد ما در گذشته بوده اند.

وی اظهار کرد: ۴۰ درصد از عوامل ایجاد کننده بحران‌ها در استان به صورت خوشبینانه مربوط به سوءتدبیر‌ها و سوءمدیریت‌ها در استان و ۶۰ درصد دیگر به خاطر کمبودها، تحریم‌ها و مشکلات کشور است.

حاجی زاده اذعان داشت: وقتی پیوست‌های زیست محیطی برای پروژه‌های ملی و منطقه در استان خوزستان رعایت نمی‌شود پیش آمد آن بحران‌هایی است که از سال ۹۵ به بعد گریبانگیر خوزستان شدند.

سوء تدبیرها و سوء مدیریت ها عامل 40 درصد بحران های خوزستان است

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در ادامه افزود: در هیچ کجای دنیا تالابی را که هم جنبه حیاتی از نظر اکولوژی دارد و هم از نظر اقتصادی محل معیشت مردم یک منطقه است را خشک نمی‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: کار‌های غیرکارشناسی و غلطی که برای استخراج نفت روی تالاب هورالعظیم صورت گرفت موجب شد این تالاب به کانون ریزگرد‌ها تبدیل شود هر چند که در این دولت چه در زمان استاندار قبلی و چه در زمان استاندار فعلی مساله تالاب را به منظور آبگیری برای برون رفت از این معضل به جد پیگیری کردیم و الان نیز بر پر شدن حوضچه‌های ۴ و ۵ تاکید بسیاری داریم.

کیامرث حاجی زاده با اشاره به آتش سوزی تالاب هورالعظیم در تابستان سال جاری اظهار داشت: به خاطر رعایت نشدن مسائل زیست محیطی در بخش عراقی مانند سدسازی‌ها روی دجله و فرات نیز تالاب هور العظیم دچار آتش سوزی شد.

وی با اشاره به جلساتی که با مسئولان کشور عراق برای حل مشکل بخش عراقی هورالعظیم در عراق برگزار شد گفت: ما اهل گفتگو با همه دنیا هستیم، ولی در برخی موقعیت‌ها نباید از حق سلامت مردم گذشت، آتش سوزی هورالعظیم نارضایتی و مشکلات بسیاری را برای مردم استان ایجاد کرد و به بحران مضاعفی برای استان تبدیل گردید.

حاجی زاده بیان داشت: تا آخرین روز‌های خاموش سازی تالاب، هزینه‌ها و هماهنگی‌هایی بسیاری شد و به موجب این عملیات‌ها دستگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس، هلال احمر و ... با همه امکانات خود وارد میدان شدند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در ادامه افزود: انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها روی سلامت و جان انسان‌ها حساس باشند و در این باره تعلل نورزند و مدیران دستگاه‌های اجرایی بدانند یک تصمیم نادرست یا تصمیم دیر هنگام می‌تواند مشکلاتی جبران ناپذیر را با خود به همراه داشته باشد.

سوء تدبیرها و سوء مدیریت ها عامل 40 درصد بحران های خوزستان است

وی اذعان داشت: از مدیران دستگاه‌های اجرای و فرمانداران انتظار می‌رود در جلسات شورای مدیریت بحران و کارگروه‌های چهارده گانه که به طور منظم برگزار می‌شوند شرکت کنند.

حاجی زاده اظهار کرد: وقتی اعلام آماده باش صورت می‌گیرد مدیران دستگاه امدادی، عملیاتی، خدماتی، نظامی، انتظامی، فرمانداران و بخشداران نباید از منطقه خودشان خارج شوند و خروج آن‌ها هنگام آماده باش به هیچ وجه پذیرفته نیست، برای بند بند اخطاریه‌ها و آماده باش‌ها مدیران موظف به پاسخگویی هستند.

این مقام مسئول بیان داشت: برای آبگیری در حوضچه ۴ و ۵ هورالعظیم لازم است جلسه کارشناسی میان سازمان آب و برق، محیط زیست و مرزبانی تشکیل گردد همچنین وضعیت تالاب عراق بررسی شود.

کیامرث حاجی زاده گفت: رهاسازی آب باید کاملا برنامه ریزی شده باشد و آب سد‌ها باید به درستی مدیریت شود.

وی با اشاره به این که بارندگی‌ها اخیر در جلگه خوزستان بی سابقه بوده است گفت: میزان بارندگی در دزفول ۳۶۳ میلیمتر.
بستان ۲۰۵ میلیمتر، اهواز ۲۴۸، مسجدسلیمان ۳۴۵، رامهرمز ۲۳۲، ابادان ۱۲، ماهشهر ۲۹۶، امیدیه ۳۰۰، ایذه ۴۷۸، حسینه ۶۹۱، دهدز ۴۷۱، باغملک ۳۸۳، هندیجان ۳۷۹، شوش ۳۶۳، گتوند ۳۲۲، هویزه ۲۵۰، اغاجاری ۲۶۰ گزارش شده است لذا با توجه به این شرایط انتظار می‌رود شهرداری‌ها پای کار باشند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: با توجه با بارندگی امروز در اهواز بازدیدی از منطقه کیانشهر داشتم، چرا که پیش بینی می‌شد با این حجم بارندگی این منطقه و دیگر مناطق دچار آبگرفتگی شود که لازم است پمپ‌ها مکش فعال شوند.

کیامرث حاجی زاده اظهار کرد: در خصوص ابگرفتگی معابر در برخی شهر‌های استان به خوبی عمل نشده است.

وی افزود: مدیریت بحران در شهر اهواز با مشکل روبرو است و می‌توان گفت: شهردای اهواز حتی به اندازه یک ناحیه از یک منطقه تهران امکانات ندارد و متاسفانه حتی سالن چندمنظوره مدیریت بحران اهواز پس از تحویل به شهرداری به فرهنگسرا تبدیل شد البته شهرداری قول داده است ۲ سالن چند منظوره یکی در شرق و یکی در غرب اهواز احداث کند.

حاجی زاده اذعان داشت: ۳ زمین به منظور ایجاد سکونتگاه اضطراری در خروجی‌های اهواز نیز در اختیار هلال احمر قرار داده شده است که همچنان منتظر ارایه طرح آن از سوی هلال احمر هستیم.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان اهواز را مستعد حوادث بزرگ دانست و بیان کرد: اهواز روی گسل زلزله جوان و فعال واقع شده است همچنین فاصله گوریه با اهواز دقیقا مانند فاصله ازگله با سرپل ذهاب است که ابن مساله یک هشدار محسوب می‌شود.

این مقام مسئول وجود مساحت بالای بافت فرسوده در اهواز و وجود حاشیه نشینی در این شهر را از جمله عوامل ایجاد کننده بحران خواند و اظهار داشت: برخی مناطق حاشیه‌ای به علت ساخت و ساز‌های غیرمجاز حتی با یک زمین لرزه ۵ ریشتری تخریب می‌شوند.

انتهای پیام/گ

بحران‌ها نتیجه بی تدبیری مسئولان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.