سند «بازنگری دفاع موشکی» آمریکا درباره ایران چه می‌گوید؟

پنتاگون در سند جدیدی درباره برنامه پدافند موشکی آمریکا، ارزیابی خود از توانمندی‌های موشکی ایران را ارائه کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه از سند «بازنگری دفاع موشکی ۲۰۱۹» رونمایی کرد. این سند ضمن ارائه ارزیابی‌های پنتاگون از وضعیت دفاع موشکی آمریکا، نقشه‌راهی برای توسعه این بخش متناسب با گسترش «تهدیدها» پیشنهاد می‌دهد.

سند «بازنگری دفاع موشکی» آمریکا درباره ایران چه می‌گوید؟

در بخش خلاصه، اهداف این سند اینطور تشریح شده‌اند: «سند بازنگری دفاع موشکی ۲۰۱۹، دستورالعمل‌های مربوط به تلاش‌های پنتاگون جهت تقویت دفاع از سرزمینمان و وضعیت نیرو‌های مشترک ایالات متحده را مشخص می‌کند. این سند مشخص‌کننده سیاست‌ها، راهبرد‌ها و قابلیت‌هایی است که مسیر برنامه‌ها و طرح‌های پنتاگون در زمینه دفاع موشکی را طی دهه آینده برای محافظت از مردم آمریکا، دفاع از حاکمیت ملی‌مان و پایبندی به تعهدات و وظایف بین‌المللی‌مان در قبال شرکا و متحدان، تعیین می‌کند. ما بایستی تحولات ایجادشده در توانمند‌های موشکی دشمنانمان را پیش‌بینی کرده و دفاع موشکی آمریکا را متناسب با نیاز‌های عصر حاضر توسعه دهیم.»

سند «بازنگری دفاع موشکی» آمریکا درباره ایران چه می‌گوید؟

راهبرد دفاع موشکی آمریکا تا سال‌ها منحصراً بر مقابله با «تهدیدهای» ایران و کره شمالی تمرکز داشته است. دولت آمریکا در سند جدید، ضمن حفظ این تمرکز، هدف جدیدی به آن اضافه کرده است: «دفاع از نیرو‌های آمریکایی و متحدان آن در برابر تهدید‌های موشکی». اضافه شدن این هدف به معنای آن است که آمریکا اکنون به دنبال ایجاد سپر محافظ موشکی برای نیرو‌های آمریکایی و متحدانش در اروپا و آسیا، در برابر موشک‌های کروز و موشک‌های هدایت‌پذیر اَبَرصوت است.

در بخشِ نخست سند که به «تهدید‌های موشکی جاری و تهدید‌های نوظهور علیه سرزمین آمریکا» اختصاص یافته از چهار کشور به عنوان عوامل بالقوه تهدید موشکی نام برده شده است: «ایران، روسیه، کره شمالی و چین.»


بیشتر بخوانید:وقتی آمریکا به قدرت ایران اعتراف می کند+تصاویر و فیلم


در این بخش، پنتاگون ارزیابی خود از ایران را به این نحو صورت‌بندی کرده است: «ایران نفوذ آمریکا در خاورمیانه را اصلی‌ترین مانع در برابر هدفش برای تبدیل شدن به قدرت مسلط در منطقه می‌بیند. یکی از ابزار‌های اصلی ایران برای ساطع کردن قدرت و توسل به اقدامات قهری، زرادخانه موشکی‌اش است که وجه مشخصه آن، افزایش شمار و همچنین افزایش دقت، بُرد و کشندگی موشک‌هایش است. ایران صاحب بزرگترین نیروی موشکی در خاورمیانه است و به توسعه فناوری‌های قابل کاربست در موشک‌های قاره‌پیما با قابلیت تهدید ایالات متحده ادامه می‌دهد. تمایل ایران برای داشتن موازنه راهبردی در برابر ایالات متحده می‌تواند این کشور را به سمت تصاحب موشک‌های قاره‌پیما سوق دهد و پیشرفت هایش در برنامه فضایی می‌تواند مسیر دستیابی به موشک‌های قاره‌پیما را کوتاه کند.»

بخش دیگری از این سند به ارزیابی‌ها از «تهدید‌های موشکی علیه نیرو‌های برون‌مرزی آمریکا و متحدان و شریکان آن» پرداخته است.

سند «بازنگری دفاع موشکی» آمریکا درباره ایران چه می‌گوید؟

در این بخش درباره ایران، این ارزیابی ارائه شده است: «ایران کماکان به توسعه موشک‌های پیشرفته‌تر با دقت، بُرد و کشندگی ارتقاءیافته ادامه می‌دهد. این کشور صاحب مجموعه‌ای از سامانه‌های موشک بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد با دقت فزاینده است که از قابلیت تهدید نیرو‌های برون‌مرزی آمریکا و متحدان و شریکان این کشور برخوردار است. سامانه‌های میان‌برد ایران می‌توانند اهدافی را از اروپای شرقی گرفته تا جنوب آسیا هدف قرار دهند، ضمن آنکه ایران سامانه‌های موشکی‌اش را به گروه‌های دیگری انتقال داده است. آن گروه‌ها از موشک‌های مذکور علیه متحدان و شریکان خاورمیانه‌ای آمریکا استفاده کرده‌اند. ایران استفاده از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد خود به عنوان ضدکشتی را مورد آزمایش قرار داده که این می‌تواند تهدیدی علیه شناور‌های نیروی دریایی آمریکا و متحدان این کشور در خلیج ع. ر. ب.‌ی (خلیج فارس) و تنگه هرمز باشد. این کشور همچنین از یک موشک کروز با برد ادعایی ۲۰۰۰ کیلومتر برای حمله به اهداف زمینی رونمایی کرده است.»

وزارت دفاع آمریکا همچنین از آنچه «اشاعه موشکی توسط ایران» خوانده شده هم ابراز نگرانی کرده و مدعی شده تهران با انتقال فناوری موشک‌های تهاجمی خود تهدید‌های بیشتری متوجه نیرو‌های آمریکایی و متحدان و شریکان این کشور می‌کند. در این سند ادعا شده انتقال این موشک‌ها نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

سند «بازنگری دفاع موشکی» آمریکا درباره ایران چه می‌گوید؟

«برد موشک‌های تهاجمی ایران (تندر ۶۹، فاتح ۱۱۰، شهاب ۱، شهاب ۲، ذوالفقار، قیام، شهاب ۳، عماد ۱، سجیل)؛ تهیه‌شده توسط مرکز ملی اطلاعات هوا و فضای آمریکا.»

در سند «بازنگری دفاع موشکی، ۲۰۱۹» تصریح شده ایالات متحده آمریکا برای جلوتر بودن از تهدیدهایِ موشکیِ رو به گسترشِ «کشور‌های متخاصم»، اقدام به تدوین رویکرد‌های جدید و فناوری‌های نوین خواهد کرد. وزارت دفاع آمریکا، به همین منظور سرمایه‌گذاری‌ها در بخش دفاع موشکی را افزایش داده و فناوری‌های جدید را به کار خواهد گرفت. پنتاگون مدعی شده قصد دارد توانمندی‌های آمریکا در این زمینه را به نحوی تقویت کند که نیرو‌های این کشور بتوانند عملیات حمله به موشک‌های تهاجمی و تخریب آن‌ها را قبل از شلیک آغاز کنند.

پنتاگون به عنوان یکی از اقدامات خود در این راستا در نظر دارد سرمایه‌گذاری برای توسعه و نوسازی سامانه‌های فعلی دفاع موشکی را در دهه آینده افزایش دهد. از جمله این سامانه‌ها، «سامانه دفاعی میانه راه زمین پایه» (GDM) است که برای مقابله با تهدید‌های جاری و بالقوه موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی و ایران در نظر گرفته شده است.

سامانه‌های GDM در مرحله میانه راه با استفاده از «رهگیر‌های زمین‌پایه» (GBI) با موشک‌های بالستیک برخورد کرده و آن‌ها را منهدم می‌کنند. در حال حاضر ۴۰ فروند GBI در پایگاه «فورت گریلی»، واقع در جنوب شرق شهر «فربنکس» ایالت آلاسکا و ۴ فروند دیگر در پایگاه نیروی هوایی «وندربرگ» در شهر «لامپوک» ایالت کالیفرنیا مستقر هستند.

سند بازنگری دفاع موشکی آمریکا می‌گوید پنتاگون قصد احداث یک GBI جدید در پایگاه فورت گریلی و افزایش شمار GBI‌های خود از ۴۴ فروند به ۶۴ فروند تا سال دارد ۲۰۲۳ دارد. پنتاگون گفته انجام این اقدامات از سرزمین آمریکا در برابر توسعه تهدید‌های موشکی، از جمله موشک‌های قاره‌پیمای احتمالی ایران، جلوگیری خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا، علاوه بر این اقداماتی را برای ساخت یک رادار زمین پایه در منطقه آسیا-اقیانوسیه به منظور تقویت سامانه پدافندی آمریکا در برابر تهدید موشکی بالقوه کره شمالی را آغاز کرده است. همچنین، کنگره وزارت دفاع آمریکا را موظف کرده تا سال ۲۰۲۰ اقدام به استقرار یک «رادار تفکیکی برد بلند» یا سایر حس‌گر‌های مناسب به منظور دفاع در برابر موشک‌های ایران کرده است. آژانس دفاع موشکی آمریکا در حال انجام ارزیابی‌های لازم برای تعیین مکان این رادار و بهینه‌سازی‌های آن به منظور انجام مأموریت مورد نظر است.

منبع:فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۲۹ دی ۱۳۹۷
ای شیطان بزرگ امریکا ،از دست ما عصبانی باش واز این عصبانیت بمیر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۰۵ ۲۹ دی ۱۳۹۷
تمام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس جزو سرزمین ایران بوده اند و در اثر بی کفایتی سلسله قاجار و پهلوی و توطئه استعمار انگلیس و فرانسه و هلند وپرتغال از سرزمین مادری خود ایران جدا شده اند بنابراین پیش از آنکه سواحل جنوبی خلیج فارس به صورت کشور های مستقل تبدیل شوند این خلیج بنام ایران و قوم فارس نامیده می شده است.
دو پیشنهاد برای حاشیه جنوبی خلیج فارس مطرح است تا ما ایرانیان نام خلیج عربی را بپذیریم.
1_کشورهای حاشیه جنوبی اثبات کنند کشور ایران از هزاران سال پیش کشوری عرب نشین و جزء سرزمین های اعراب بوده است.و یکی دو قرن است که به عنوان کشور ایران مستقل شده است.
2_اگر شهامت دارند جزایر سه گانه خلیج فارس متعلق به ایران را اشغال و تصرف کنند، که صد البته برای رسیدن به این جزایر باید از دریای خون سربازانشان و فرزندان شان عبور کنند، در صورت داشتن قدرت و شجاعت تسلط بر این جزایر ما خودمان نام خلیج فارس را تغییر خواهیم داد.
Iran (Islamic Republic of)
ایران وطنم پاره تنم
۱۸:۴۲ ۲۸ دی ۱۳۹۷
سند بازنگری دفاع موشکی آمریکا می‌گوید پنتاگون قصد احداث یک GBI جدید در پایگاه فورت گریلی و افزایش شمار GBI‌های خود از ۴۴ فروند به ۶۴ فروند تا سال دارد ۲۰۲۳ دارد. پنتاگون گفته انجام این اقدامات از سرزمین آمریکا در برابر توسعه تهدید‌های موشکی، از (((جمله موشک‌های قاره‌پیمای احتمالی ایران،))) جلوگیری خواهد کرد.*** یعنی تایید کردند که شکست ایران آرزویی بیش نیست و آن را به گور خواهند برد. مگه نه؟ این یعنی سور پرایز برای جان بلتون که بره دنبال یه کار دیگه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۲۹ دی ۱۳۹۷
امریکا تا ابد الدهر بگفته رهبر کبیر خمینی ره هیچ غلطی نمیتواند بکند تا زمانی که مردم حامی سپاه مقتدر وارتش توانمند ایران زمین هستند ،همین که بزرگترین ابر قدرت دنیا را زمینگیر کردهایم ودر موضع ضعف شدید قرار دارند یعنی بعد چهل سال تحریم ومقابله قدرتمندانه چونه شیطان را بخاک مالیدیم،واین یعنی نصرت اللاهی،تا انها بخواهند اینکاری که گفتند بکنند ما چندین قدم جلوتربم،انشاع الله
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۸ دی ۱۳۹۷
معلومه که یانکی هابیکار نمی نشینندتاموشک های ایران صاف بیادبخوره تو ملاجشون!مابایدهرروزبه برد،چابکی وسرعت،دقت وقدرت کلاهکهاورادار گریزی موشک های خود لحظه به لحظه بیفزاییم تااین سپرموشکی مدرن وجدیدآنهاراکاملازمینگیرودرهرکاری بایدچندقدم از آنهاجلوترباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۸ دی ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکای جنایتکار .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۸ دی ۱۳۹۷
زنده باد نام همیشه همیشه همیشه خلیج فارس خلیج فارس یه کوری چشم دشمنان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۸ ۲۸ دی ۱۳۹۷
این یعنی چه خلیج ع.ر.ب.ی (خلیج فارس) نویسنده متن توضییح دهد زنده خلیج فارس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۸ دی ۱۳۹۷
زنده باد ایران و پاینده نام همیشه خلیج فارس به کوری چشم بی سوادان و دشمنان ایران