باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می‌دهد؛

چهره گلستان زمستانی شد / در برف و سرما چه مراقبت‌هایی لازم است؟

باران و برف چهره گلستان را یک ماه پس از زمستان، زمستانی کرد و آنچه در این بین بیش از همه تاثیر پذیر است بخش کشاورزی گلستان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، از روز گذشته با تغییرات آب و هوایی و بر اساس آنچه سازمان هواشناسی اعلام کرده بود نقاط مختلف استان گلستان شاهد بارش باران و برف بوده به طوری که ارتفاعات به طور کامل سفیدپوش شده است.

رحمان نیا کارشناس اداره هواشناسی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: بر اساس آخرین گزارش ایستگاه هواشناسی استان تا قبل از ظهر امروز جمعه ۲۸ دی ماه سیمین شهر با ۸۰ میلی متر بیشترین میزان بارش را دارد و شهر‌های گرگان و مینودشت با ۶۴ و ۶۰میلی متر شهر‌های پربارش استان بودند و نیز بر اساس آخرین گزارش دریافتی در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان بویژه درازنو و توسکستان و افراتخته علی آباد کتول میزان بارش برف بین ۱۵ تا بیش از ۵۰ سانتی متر بوده است.
 
چهره گلستان زمستانی شد / در برف و سرما چه مراقبت‌هایی لازم است؟
 

تاثیر بارندگی و بخش کشاورزی گلستان

 
بارش‌های این چنینی پس از مدت‌ها خاک تشنه گلستان را سیراب کرد و آنچه بیش از همه تاثیر گرفت بخش کشاورزی بود.

عباسی معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: این بارش‌ها موجب سیراب شدن خاک کشاورزی استان شد و کشاورزان را بسیار خوشحال کرد.
 
چهره گلستان زمستانی شد / در برف و سرما چه مراقبت‌هایی لازم است؟

وی همچنین کاهش آفات را از دیگر مزایای سرما و بارش برف بیان کرد و افزود: سرمای هوا در این زمان بسیار با اهمیت است و کشاورزان قدر این بارش‌ها را می‌دانند.

آقای عباسی در عین حال با هشدار به گلخانه داران توصیه کرد: کشاورزان در ارتفاعات و گلخانه داران در مناطق دشت مراقب آسیب‌های احتمالی سرما هم باشند و در این شرایط لازم است دمای گلخانه با توجه به سرما تنظیم شود.

وی اضافه کرد: همچنین مراقبت خاص و ویژه از ادوات و ماشین‌های کشاورزی از دیگر نکاتی است که کشاورزان باید با به آن دقت کنند و استفاده از ضد یخ و پوشاندن موتور ماشین از نکات قابل توصیه دیگر است.
 

کنتور‌های آب هم مراقبت می‌خواهند

 
بخش دیگر متاثر از سرمای این چند روز پیش رو آب و فاصلاب است که به همین خاطر اداره‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گلستان درباره پوشاندن کنتور‌های آب با الیاف تاکید کرده و گفته اند: نیاز است خصوصا در شب‌ها که برودت هوا روی می‌دهد هم شهروندان و هم روستانشینان مراقب بخ زدگی کنتور‌ها باشند و با پشم شیشه و یا پارچه‌های ضخیم کنتور را از یخ زدگی محافظت کنند.
 
چهره گلستان زمستانی شد / در برف و سرما چه مراقبت‌هایی لازم است؟

همچنین در اطلاعیه‌های این ادارات آمده است: افراد به هیچ وجه برای جلوگیری از یخ زدگی شیر‌های آب را باز نکنند تا شاهد هدررفت آب نباشیم.

کارشناسان آب منطقه‌ای گلستان هم بارش‌ها را موثر در میزان آب ذخیره شده در سد‌ها و آب بندان‌ها دانستند، اما اعلام میزان آن را منوط به پایان دوره بارندگی اعلام کردند.
 

مراقب قاتل خاموش باشید

 
شرکت گاز گلستان هم تاکید کرده: با توجه به سرمای هوا و استفاده بیشتر از وسایل گازسوز رعایت نکردن مراقبت‌های لازم و فراموشی نکات ایمنی به بهای جان افراد خواهد بود.

در اطلاعیه این اداره آمده است: لازم است هم استانی‌ها از سالم بودن لوله‌های بخاری مطمین شوند و همچنین داشتن کلاهک در قسمت بیرونی لوله بخاری ضروری است.
 
چهره گلستان زمستانی شد / در برف و سرما چه مراقبت‌هایی لازم است؟

همچنین تاکید می‌شود جز لوازم گازسوز استاندارد از هیچ وسیله دیگری مانند گاز‌های پیک نیکی و امثالهم برای گرم کردن اتاق استفاده نشود چرا که به شدت احتمال خفگی با گاز مونوکسید کربن را افزایش می‌دهد.
 

کار ضروری ندارید رانندگی نکنید

 
غلامرضا بیکی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: افراد مختلف لازم است از هر گونه تردد غیرضروری در جاده‌های استان خصوصا محور‌های کوهستانی پرهیز کنند چرا که جاده‌ها علی رغم باز بودن به شدت لغزنده و خطرناک هستند.

وی افزود: همچنین جاده‌های بین شهری نیز به علت شدت بارندگی به شدت لغرنده هستند و اگر مردم می‌خواهند خسارتی نبینند بهتر است مسافرت‌های غیر ضروری شان را به وقت دیگری موکول کنند.

وی اضافه کرد: از زمان نفوذ سامانه بارشی در استان همراه با برف و کولاک تا کنون ۱۵۰ کیلومتر از محور‌های استان با ۴۴۰ تن نمک برفروبی و آماده تردد شد.
 
چهره گلستان زمستانی شد / در برف و سرما چه مراقبت‌هایی لازم است؟

وی ادامه داد: به علت عدم رعایت نکات ایمنی و همراه نداشتن زنجیر چرخ ۵۵ خودرو با ۷۰ نفر سرنشین با عملیات امداد رسانی در راهدارخانه‌های چهارباغ و خوش ییلاق اسکان و پذیرایی شدند.

وی افزود:محور خوش ییلاق در حوزه استحفاظی استان سمنان به علت شدت بارش برف و کولاک مسدود شده بود، که با همت راهداران پرتلاش استان سمنان بازگشایی شد.

حاجیلری سرپرست مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر گلستان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: با تأکیدات مدیریت بحران مبنی بر حفظ آمادگی کامل دستگاه‌ها خدمات رسان، جمعیت هلال احمر استان آماده باش است.
 
چهره گلستان زمستانی شد / در برف و سرما چه مراقبت‌هایی لازم است؟

وی افزود: تمام پایگاه‌های امداد و نجات اعم از کوهستان، بین شهری، زمستانی، واکنش سریع و کشیک مراکز شعب تابعه تمهیدات لازم برای پاسخگویی به هر حادثه احتمالی در نظر گرفته است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۱۶ پایگاه ثابت امداد و نجات به همراه ۴ پست موقت زمستانی، یک تیم واکنش سریع به همراه ۹ کشیک امداد و نجات در شعب تابعه به مدیریت مرکز کنترل وهماهنگی (EOC) مرکز استان در حال فعالیت می‌باشند و در هر شعبه یک تیم ۵ نفره نیز به صورت آنکال آماده باش هستند.

حاجیلری افزود: مسافران درمحور‌های برفگیر کوهستانی، در صورت بروز هر گونه حادثه می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز با شماره تماس ندای امداد ۱۱۲ وقوع حوادث مختلف را به جمعیت هلال احمر گلستان اطلاع رسانی کنند.

جمالی مدیرکل ستاد بحران استان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: براساس هشدار‌های هواشناسی و ورود سامانه بارشی و برف و کولاک سازمان‌های امدادی و درمانی هلال احمر واورژانس آماده باش و مشغول ارائه خدمت هستند.

وی افزود: در مناطق جاده‌ای هم با دهیاران روستا‌ها برای کمک رسانی به مسافران در اماکن عمومی و مساجد هماهنگ شده است.

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / ا/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.