راهکار مناسب برای افزایش ارزش پول ملی به روایت یک اقتصاددان

‌یک کارشناس اقتصادی عنوان کرد: راه کار افزایش ارزش پول ملی حذف چهار صفر از واحد پول کشور نیست.

چه راهکاری برای افزایش ارزش پول ملی وجود دارد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر ابدالی محمدی -عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور در خصوص حذف چهار صفر از واحد پول ملی، اظهار کرد: با توجه به شرایط آشفته اقتصادی جامعه الان زمان مناسبی برای این عملکرد نبوده بلکه کنترل نقدینگی و تورم اولویت بالاتری دارد.

مولف کتاب "اقتصاد مقاومتی؛ تفسیر جهاد کبیر" افزود: دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی دلایلی را مطرح کرده است و اشاره داشته که این عملکرد اثری روی تورم و اقتصاد ندارد، اما اثر روانی موثری به همراه دارد، همچنین برای سنجش پول ملی نسبت به پول خارجی تاثیرگذار است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: بحثی که باید مورد تامل جدی قرار بگیرد این است که حذف چهار صفر به خودی خود باعث دامن زدن به تورم نشود، چرا که در بعضی مناطق هنوز کالا‌ها و خدماتی زیر هزار تومان به فروش می‌رسد و مردم برای گرد کردن این واحد‌ها ممکن است به گرانی دامن بزنند.

عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشورگفت: راهکار افزایش ارزش پول ملی حذف چهار صفر از واحد پول کشور نیست بلکه تقویت تولید داخل است، تقویت تولید ملی باعث حمایت و ارزش گذاری پول کشور می‌شود، اگر تولید قوی باشد کمبود کالا جبران می‌شود.

ابدالی محمدی با اشاره به لزوم کنترل نقدینگی عنوان کرد: نقدینگی افسار گسیخته به سمت تولید نمی‌رود بلکه به سمت تولید‌های غیر مولد و دلالی سوق پیدا می‌کند، وقتی نقدینگی به سمت کالایی مانند سکه می‌رود؛ به مراتب تقاضا کالا را افزایش و به دنبال آن باعث افزایش قیمت کالا و کاهش ارزش پول داخل می‌شود.

وی افزود: دولت می‌تواند با تعیین زیر‌ساخت برای پروژه‌های سود آور نفتی باعث سرازیر شدن نقدینگی به سمت این پروژه‌ها شود و به این ترتیب نقدینگی و تورم را کنترل کند و به نبال آن ارزش پول ملی حفظ شود.

‌این مدرس دانشگاه با اشاره به لزوم افزایش سود دهی تولید خاطر‌نشان کرد: دولت و مجلس باید به سود‌آور شدن تولید داخلی کمک کنند، زمانی که مردم مشاهده کنند سرمایه گذاری در تولید سود آور است به تولید رو می‌آورند، فشار‌هایی که روی تولید‌کنندگان داخل است از جمله مالیات، تعرفه‌های گمرکی، تورم و... باعث دلزدگی تولید‌کننده می‌شود و به مراتب از سودآوری تولید ملی می‌کاهد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار