سرپرست وزارت بهداشت:

باید نظام سلامت را به مدارس ببریم/ مدیریت پرداخت، هزینه‌های طرح تحول نظام سلامت را منطقی می‌کند

نمکی گفت: با بردن نظام سلامت به مدارس، نیاز نیست بیماری‌ها از راه ویزیت متخصصان در فیلد‌های مختلف پزشکی شناسایی شود.

باید نظام سلامت را به مدارس ببریم

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی و سرپرست سازمان نظام پزشکی در جلسه شورای‌عالی نظام پزشکی که با حضور سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت و درمان برگزار شد ضمن تبریک انتخاب ایشان به‌عنوان سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دکتر نمکی از پختگی و تجربه لازم در حوزه بهداشت، پزشک خانواده و حوزه اقتصاد سلامت برخوردار بوده و صاحب نظر و صاحب سبک در عرصه نظام سلامت است.

وی افزود: با توجه به این که ایشان در رده‌ها و بخش‌های مختلف حوزه سلامت مشغول به فعالیت بوده‌اند و آشنایی کامل با نقاط ضعف، قوت و چالش‌های این حوزه را دارند، بدیهی است سازمان نظام پزشکی به عنوان بزرگترین نهاد مدنی و صنفی جامعه پزشکی همکاری خوب در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های مثبت پیش روی حوزه سلامت خواهد داشت.

حفظ منزلت جامعه پزشکی، حفظ سرمایه اجتماعی نظام سلامت است

وی با اشاره به شرایط ناشی از تحریم‌ها بر کشور اضافه کرد: در درجه اول باید به رفع مشکلات سلامت مردم پرداخت؛ پس از این موضوع حفظ شان و منزلت جامعه پزشکی وظیفه‌ای است که موجب حفظ سرمایه اجتماعی نظام سلامت خواهد بود؛ نباید به حرمت آن‌ها خدشه‌ای وارد شود، هر گونه بی‌احترامی به این جامعه در واقع زیر سوال بردن اعتماد مردم و تخریب این سرمایه اجتماعی است که موجب اختلال در پروسه درمان خواهد شد.

سرپرست سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: باید آسیب شناسی‌های لازم در این زمینه انجام و هر جا لازم شد، ترمیم‌ انجام گیرد؛ این موضوع مستلزم تلاش و مبارزه بیرونی و پالایش درونی است.

تعداد محدودی از متخلفین،‌ حیثیت کل حرفه پزشکی را زیر سوال می‌برند

ظفرقندی افزود: متاسفانه عده‌ای که در جامعه پزشکی تخلف می‌کنند حیثیت کل حرفه را زیر سوال می‌برند و این سبب می‌شود تا برخی رسانه‌ها هر نوع تخلفی را به کل جامعه پزشکی تعمیم دهند؛‌ موضوعی که یکی از مصادیق آسیب به شان و منزلت جامعه پزشکی خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید با وحدت و انسجام برای حل معضلات مختلف جامعه پزشکی از جمله بحث تعرفه واقعی، مشکلات بیمارستان‌ها، ناکارآمدی بیمه‌ها و غیره کار کنیم و رسیدگی به مشکلات سلامت مردم را وجهه اهتمام خود قرار دهیم.

به کمک سازمان نظام پزشکی نیاز داریم

در ادامه نشست سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات حسن قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت با اشاره به این موضوع که کشور روز‌های سخت اقتصادی را طی می‌کند، بیان کرد: در نظام سلامت دچار مشکلاتی هستیم و این امکان وجود دارد که هر لحظه با گردباد‌هایی مواجه شویم، اما یکی از ارکان اصلی مدیریت نظام سلامت سازمان نظام پزشکی است که بنده به‌شخصه هیچ‌گاه به عنوان یک سازمان صرفا مدافع حقوق صنف به آن نگاه نکرده‌ام، بلکه این سازمان صنفی است که سلامت مردم را اداره می‌کند و یک رسالت فراسازمانی و فراصنفی به عنوان طبیب و عضو تیم نظام سلامت بر عهده دارد.

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به امکان بروز آسیب‌های نظام سلامت از تحریم‌ها افزود: در آینده نیازمند مشارکت بین بخشی عظیمی هستیم که اگر مراقبت‌های لازم را در این زمینه انجام ندهیم و مشارکت بین بخشی را طلب نکنیم هر روز با جریانی تازه روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: اگر تلاش کنیم نظام سلامت را به مدارس ببریم و آموزش الگو‌های لازم را از مدارس آغاز کنیم، دیگر نیازی به این نیست که بار بیماری‌ها را از طریق ویزیت متخصصان در فیلد‌های مختلف پزشکی شناسایی کنیم.

نمکی ادامه داد: اگر پزشکی خانواده و سیستم ارجاع و نظام پرداخت را مدیریت می‌کردیم هزینه‌های طرح تحول نظام سلامت منطقی‌تر می‌شد که امروز نیز باید با همکاری و هماهنگی هم به این مهم بپردازیم. ایشان دلیل به کار بردن پزشکی خانواده را انجام کار گروهی تمامی اعضای کادر درمان در این طرح دانست و آن را یک کار تیمی دانست.

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به این که باید از ظرفیت‌های پزشکان عمومی در پیاده سازی پزشکی خانواده و نظام ارجاع بهره‌مند شویم، اظهار کرد: برای تدوین گاید لاین‌ها باید سازمان نظام پزشکی به عنوان قوی‌ترین ساختار صنفی به ما کمک کند و نیز باید ساختار مناسب نظارت بر گاید لاین‌ها را برای اجرا در بیمه‌ها ایجاد کنیم.

 اتفاقاتی نامبارک در صنعت داروسازی کشور رخ داده است

وی به مشکلات حوزه داروسازی نیز اشاره کرد و گفت: در صنعت داروسازی کشور اتفاقاتی نامبارک رخ داده که باعث آسیب این صنعت شده است و با واردات دارو صنعت داخلی را لگدمال کرده ایم و این در حالی است که حدود ۵۵۰ میلیون دلار ارز برای داروی ساخت داخل در نظر گرفته شده و حدود ۳/۱ میلیارد دلار برای واردات دارو اختصاص داده شده است که توازن و تعادلی در این بین مشاهده نمی‌شود.

نمکی با تاکید بر این که صنعت داروی کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد تصریح کرد: نه تنها به صنعت دارو کمکی نکرده‌ایم بلکه فیلتر‌هایی هم برای همکاران داروساز ایجاد کردیم. البته می‌توان صنعت دارویی کشور را با امکانات موجود ظرف مدت یکسال دگرگون کرد. قیمت دارو‌ها نیز باید اصلاح شود، چون انقباضی است، اما مشروط بر این که بیمه‌ها هزینه‌ها را تقبل کنند و باری بر دوش مردم نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آلوده شدن نگاه‌ها نسبت به جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: کمی از این نگاه آلوده از درون حاصل شده و مقداری از آن هم از بیرون نشات گرفته که باید با همکاری هم نسبت به رفع آن تلاش کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد: باید مکانیزم‌هایی در سازمان نظام پزشکی تعریف شود تا همه بدانند که اگر کوچکترین تظلمی روی دهد فورا به آن رسیدگی خواهد شد و نیاز به مرجعی خارج از سازمان نظام پزشکی نداریم و مسائل حرفه در درون خودمان حل و فصل خواهد شد.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت در درجه اول متولی سلامت مردم است و باید با همکاری سازمان نظام پزشکی در جهت احقاق حقوق شهروندی گام برداریم و اجازه ندهیم تا مسائل پزشکی خارج از حرفه به بحث و بررسی گذاشته شود.

نمکی در پایان یاد آور شد: باید توسعه خدمات بستری و سرپایی را متوازن با هم جلو ببریم که می‌توان یک پروتکل در این زمینه تعریف کرد و از ظرفیت و توان انجمن‌های علمی و سازمان نظام پزشکی با تشکیل یک اتاق فکر استفاده کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.