باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آخرین جزئیات از ساخت واکسن HPV در کشور/ سرانجام پول جمع‌آوری شده توسط «یاسی اشکی» به کجا رسید؟

تابستان گذشته ساخت واکسن HPV و جمع آوری پول برای تولید آن توسط یک فعال اجتماعی با حواشی متعددی مواجه بود و اکنون مردم منتظرند تا متوجه شوند سرانجام پول جمع آوری شده چه شده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خرداد ماه امسال بود که فردی به نام« یاسی اشکی»  در  برنامه‌ای حاضر شد و درباره ویروس HPV صحبت کرد؛ صحبت‌هایی که البته خطرناک بودند و برای هر یک از شهروندان زنگ خطری محسوب می‌شد.

وی در این برنامه  مطرح کرد که برای ادای نذر خود می‌خواهد مردم را از این بیماری آگاه کند و به دنبال ساخت واکسن HPV در کشور است.

به گفته یاسی اشکی واکسن HPV در داخل کشور تولید نشده بود و هر یک از افراد برای مراقبت از جان خود با مشکلات متعددی مواجه بودند؛ در همین زمان بود که اعلام کرد  اگر مردم به  او کمک کنند و پول لازم جمع‌آوری شود می تواند واکسن HPV را در داخل کشور تولید کند.

آخرین جزئیات ساخت واکسن HPV در کشور / سرانجام پول جمع‌آوری شده توسط یاسی اشکی به کجا رسید؟

ادعایی که حواشی بسیاری را به دنبال داشت 

پس از این برنامه حواشی بسیار زیادی به وجود آمد و عده‌ای گفتند که اصلاً این واکسن در داخل کشور نیاز نیست و نباید برای آن پولی جمع آوری کرد و حتی مشکلات پزشکی و از بین رفتن جان انسان‌ها در خلل ادعاهای این خانم مطرح شد، در همان زمان بود که اظهارات این فعال اجتماعی غلط از آب درآمد چرا که معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری اعلام کرد تولید واکسن HPV آغاز شده  است و نیازی به پول جمع کردن نیست.

در بحبحه حواشی ساخت واکسن  HPV سورنا ستاری  معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، خبر از تولید این واکسن در داخل کشور داد و گفت: برای ساخت واکسن نیاز به پول جمع کردن نداریم زیرا یکی از شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور این واکسن را تولید کرده و در حال گذراندن تست‌های حیوانی خود است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اگر تمام موارد و برنامه ریزی ‌ها به  درستی  پیش رود می‌توانیم شاهد آن‌ باشیم که این واکسن سال 98 روانه بازار شود.


بیشتر بخوانید: واکسن HPV ایرانی سال ۹۸ وارد بازار می‌شود/ به پول جمع کردن نیازی نداریم


در همین راستا قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و رئیس سابق انستیتو پاستور کشور ضمن انتقاد از ادعا‌های واهی یاسمن اشکی در برنامه ماه عسل، با اشاره به تولید واکسن HPV در یک شرکت دانش بنیان ایرانى به رسانه‌ها گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری تاکنون معادل ۵۰۰ میلیون تومان از شرکت دانش بنیان تولیدکننده واکسن HPV حمایت کرده است.

قانعی بیان کرد: قوه قضاییه باید نسبت به پول‌های جمع آوری شده برای حمایت از تولید این واکسن ورود کند، زیرا این واکسن به مرحله تولید رسیده و اصلا نیازی به اعانه جمع‌کردن نیست و نباید اجازه داده شود جریانی که به بهانه کمک به زلزله زدگان کرمانشاه راه افتاد، دوباره رخ دهد.


بیشتر بخوانید: واکسن ایرانی HPV در انتظار مجوز سازمان غذا و دارو/ قوه قضاییه به موضوع اعانه جمع کردن «یاسی اشکی» ورود کند


به دنبال این صحبت معاون علمی رئیس جمهور، دادستانی کشور وارد عمل شد و دادستان عمومی و انقلاب تهران از سویدادستان کل کشور مامور شد برابر با مقررات، در اسرع وقت و با توجه به آثار و تبعات ادعاهای مطرح شده در آن برنامه در جامعه، موضوع را پیگیری و تعقیب کند و نتیجه هم برای عموم اعلام شود.

در پی پخش برنامه‌ای در تاریخ ۹۷/۳/۸ در یکی از شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران و طرح ادعا‌هایی درباره نوعی بیماری، معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور پس از انجام بررسی‌های لازم و اعمال و اعلام نظر کارشناسان و متخصصان ذی ربط در خصوص کذب بودن مطالب و ادعا‌های مطرح شده در آن برنامه، گزارشی به دادستان کل کشور ارائه داده است.


بیشتر بخوانید: پرونده یاسی اشکی و واکسن HPV روی میز دادستانی


آخرین جزئیات ساخت واکسن HPV در کشور / سرانجام پول جمع‌آوری شده توسط یاسی اشکی به کجا رسید؟

وزارت بهداشت خود پاسخگو باشد 

اما در همین زمان یاسی اشکی درباره واکسن تولید شده گفت: وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد و بگوید که این واکسن چه مضرات و خوبی‌هایی برای مردم دارد، من هم خود  در جریان اتفاقات   بوجود آمده نبوده‌ام.

وی معتقد بود قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت وقت بر این پروژه نظارت داشته و شخصا خواسته است که او در این برنامه حضور پیدا کند، اشکی، همچنین یادآور شده که وزارت بهداشت وی را به آن برنامه معرفی کرده و بالاترین مقام این وزارتخانه از قبل در جریان سناریوی مطرح شده بوده است.

مدیر شرکت دانش بنیانی که وظیفه ساخت این واکسن را بر عهده داشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تولید واکسن HPV‌ طرح کلان ملی بوده است که هم وزارت بهداشت و هم معاونت علمی از آن خبر داشتند.

وی ادامه داد: برای تولید این واکسن امضای وزیر بهداشت را داریم و خود او پای طرح کلان ملی ما را امضا کرده است اینکه اکنون نمی‌داند که چنین واکسنی در داخل تولید شده و برای آن پول جمع‌ آوری می‌کنند جای سوال دارد اما باید بدانیم واکسن HPV برای مقابله با ویروسی است که می‌تواند برای انسان مشکل آفرین باشد و اگر به بیماری توجه نشود می‌تواند جان انسان را به خطر بیاندازد.

جعفری / آخرین جزئیات ساخت واکسن HPV در کشور / سرانجام پول جمع‌آوری شده توسط یاسی اشکی به کجا رسید

برای ساخت واکسن HPV معاونت علمی پولی جمع نکرده است 

اما پس از گذشت چندین ماه و اعلام خبر تولید واکسن HPV در داخل،  این موضوع مسکوت ماند و مشخص نشد میلیارد‌ها پولی که برای ساخت این واکسن از سوی مردم جمع‌آوری شده بود کجا رفت و چه بلایی سر آن آمد.

اکنون و پس از گذشت چند ماه مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار حوزه فناو  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره واکسن HPV و سرانجام پولی که برای ساخت آن  جمع آوری شده است، اظهار کرد:  از سوی معاونت علمی  برای ساخت واکسن پولی جمع نشد، زیرا همانطور که در گذشته هم اعلام کرده ایم برای تولید به هزینه مالی احتیاجی نداشتیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با بیان اینکه معاونت علمی از یکی از شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت این واکسن حمایت می‌کند، گفت: از جریان جمع کردن پول برای ساخت واکسن توسط دیگران خبر ندارم، اما همان موقع هم گفتیم که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از یک شرکت دانش بنیان برای ساخت واکسن HPV حمایت می‌کند.

قانعی درباره تست‌های نهایی این واکسن اظهار کرد: تقریبا از شش ماه دوم سال بعد تولید واکسن HPV در داخل آغاز می‌شود و اکنون در حال طی کردن تست‌های نهایی است.

وی درباره صادرات این واکسن به کشور‌های دیگر گفت: ابتدا باید این واکسن در داخل کشور تست شود تا پس از گذراندن حدود سه سال برای صادرات آماده شود و نمی‌توان گفت که از همان ابتدا می‌توانیم این واکسن را تجاری سازی کنیم.

جعفری / آخرین جزئیات ساخت واکسن HPV در کشور / سرانجام پول جمع‌آوری شده توسط یاسی اشکی به کجا رسید

سرانجام ادعاهایی که کذب بوده‌‌اند، چه شد؟

حال مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گویند که در پی تولید این واکسن هستند و تنها چند تست تا تولید نهایی آن  در شرکت دانش بنیان داخلی باقی مانده و از سویی دیگر مشخص نیست که میزان پول جمع آوری شده دقیقاً چه مقدار بوده و اکنون در کجا نگهداری و یا صرف شده است.

یکی از شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور و به پشتوانه جوانان ایرانی در سکوت خبری و به دور از حواشی در حال تولید واکسن HPV  است و مراحل نهایی را طی می‌کند و این شرکت نشان داد که به هیچ پولی احتیاج ندارد و ادعاهایی که آن فعال اجتماعی برای ساخت واکسن مطرح کرده کذب بوده است اکنون جامعه  ایران در پی  آن هستند که متوجه شوند پول واکسن کجا خرج شده است و وضعیت یاسی اشکی به کجا رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
من خودم بارها با طب سنتی خودم و خانواده ام را نجات دادم. شما هم امتحان کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۳۰ دی ۱۳۹۷
از قاضی زاده هاشمی خیلی بدم میومد چون خیلی با طب سنتی مبارزه میکرد. من چند تا از بیماری هامو با طب سنتی درمان کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۳۰ دی ۱۳۹۷
واقعا که جان و مال مردم برای کسی اهمیت ندارد .فقط از دل رحمی مردم سواستفاده میکنند که واقعا کاری میکنند که مردم دیگر به کسی رحم نکنند و جوانمردی از بین میرود ‌.متاسفم به حال این افراد که همه چیز رابه سخره میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۳۰ دی ۱۳۹۷
امن از مسئولین بی کفایت که به هر تلافی اعتماد کرده و مردم را دچار سر در گمی می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۳۰ دی ۱۳۹۷
اینا میخاستن یه پولی از دولت به جیب بزنن که زدن ،چقدر بعضی مردم ساده هستن
Iran (Islamic Republic of)
بروسلی
۱۸:۳۵ ۳۰ دی ۱۳۹۷
احسان علی خانی به راحتی می تونه بگه این پول چی شده زیرا از مسیری که آپ مورد نظر ایشون و با صحبت روی آنتن زنده درخواست فعال سازی کردند و دقیقا پس از اون پولها در یک مسیر مشخص واریز شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۳۰ دی ۱۳۹۷
آخر چی شدنفهمیدم پوله این همه پیچ دا دید یاسی را ولش کنید همینقدر که حس رقابت داده یا مخترعی واکسنه ایا تست شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۳۰ دی ۱۳۹۷
تجارتخانه بهداشت (به جای وزارتخانه) یک غیر کارشناس ساکن امریکا را در برنامه معنوی ماه رمضان می آورد تا با حرفهای الکی و تناقضاتی که تحویل مردم ساده و احساساتی و سطحی نگر و عجول میدهد میلیونها تومن به مافیای تولید دارو کمک کند دارویی که قطعا عوارض و خطرات بسیاری برای ملت خواهد داشت همانند دیگر داروهای شیمیایی که باعث بیمار شدن مردم و شلوغی بیمارستانها شده و هیچ کس از خود نمی پرسد که چرا در گذشته که همه داروی گیاهی مصرف میکردند سالها میگذشت و کسی بیمار نمیشد اما با مثلا پیشرفت علم هر ماه باید به پزشک مراجعه کرد و در آخر هم در سن میانگین 45 سالگی باید بمیریم
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۱۰:۱۶ ۳۰ دی ۱۳۹۷
سلام
شما مطمئن هستید این واکسن نیاز هست ؟ مگه عوارض اونو در کشور های خارجی ندیدید !
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۸ ۳۰ دی ۱۳۹۷
من بیشتر به خانم اشکی اعتماد دارم
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۴:۲۹ ۳۰ دی ۱۳۹۷
من هم به مغز تو اعتماد دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۳۰ دی ۱۳۹۷
رو چه حسابی این حرف میزنی حتما باید فامیلش باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۳۰ دی ۱۳۹۷
اقامیگن که این ویروس نیست ولی هست اگه تحقیق کنیدالان میزان شیوعش هشت درصدزنان هست که رقم بالایی خانم خودمم هم دکترواسه این ازمایش نوشته ولی الان بابیمه انجام نمیشه وازاد حساب میشه بامبلغ بین چهارصدتاهشتصد هزارتومان من یکی الان خودم موندم بایددولت خودش دراین موردرسیدگی اورژانسی بکنه تاهم مشکل بیمه اش حل بشه وهم واکسنش
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۴۲ ۳۰ دی ۱۳۹۷
منبع آمار را ذکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۹ ۳۰ دی ۱۳۹۷
با سند حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۳۰ دی ۱۳۹۷
هر کسی به راحتی با احساسات مردم بازی میکنه، . هیشکی به هیشکی هم نیست. بابا یکی جلو این افراد رو بگیره. دیگه مردم به هیشکی اعتماد ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۳۰ دی ۱۳۹۷
ادعایی که کذب بوده واقعا جای تعجب داره باید به حال این مسولان و اینگونه نظرها خون گریست

مافیای تولید دارو میگذارند کسی خارج از گود بیاد و بازار چند ده میلیونی رو به همین راحتی از دستشون در اورد


کسی که ایده میده رو پی کارشو میگیرن تا نتیجه بده
Germany
ناشناس
۰۷:۳۵ ۳۰ دی ۱۳۹۷
چرا این خانوم را در برنامه زنده تلویزیونی راه دادید؟؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۳۰ دی ۱۳۹۷
مگه وزارتخانه بهداشت پزشک پتخصص نداشت که این خانم اومد در رسانه؟!! این چی رو نشون میده؟!!!
لیبرالهای غربگرا و پر ادعا در زمینه بهداشت هم به سلامتی مردم که مورد تعهدشون هست رحم نکردند.قوه محترم قضائیه خواهشا به مردم کل واقعیت رو اطلاع رسانی کند