افزایش ۳۱۸ درصدی شمار پناهجویان سعودی طی ۵ سال

مجله اکونومیست در گزارشی از افزایش ۳۱۸ درصدی شمار پناهجویان سعودی طی ۵ سال خبر داد.

افزایش ۳۱۸ درصدی شمار پناهجویان سعودی طی ۵ سالبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، مجله اکونومیست چاپ لندن در گزارشی از افزایش ۳۱۸ درصدی شمار پناهجویان سعودی طی ۵ سال خبر داد.

اکونومیست اعلام کرد آنچه برای رهف محمد قنون- دختر سعودی که به تازگی و پس از فرار از عربستان به کانادا پناهنده شده- رخ داده است، توجه جهانیان را به اوضاع هزاران مرد و زن سعودی که به دلیل شرایط سخت از عربستان فرار می‌کنند، جلب کرد؛ به طوریکه طبق آمار کمیساریای عالی امور پناهندگان، شمار پناهجویان سعودی در سال ۲۰۱۷ و در مقایسه با سال ۲۰۱۲، ۳۱۸ درصد رشد داشته است.

کمیساری پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است شمار پناهجویان سعودی در سال ۲۰۱۷ به حدود ۸۱۵ نفر رسیده که این عدد در سال ۲۰۱۲، اندکی کمتر از دویست نفر بود. همچنین اکونومیست اعلام کرد شمار پناهجویان در سال ۲۰۱۷، اندکی کمتر از شمار آن‌ها در سال ۲۰۱۶ بوده است.

طبق اعلام اکونومیست، افزایش شمار پناهجویان به سبب سرکوب مخالفان از سوی مقامات سعودی است؛ اما این افزایش ارتباطی با تصدی سمت ولیعهدی از سوی محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ ندارد؛ بلکه این میزان رشد، پیش از این سال صورت گرفته است.

در این گزارش همچنین آمده است: افزایش درخواست‌های پناهندگی که کمیساریای عالی امور پناهندگان آن را ثبت کرده، تمامی حقیقت را منعکس نمی‌کند؛ چرا که بسیاری از سعودی‌های ناراضی از شرایط و اوضاع داخلی عربستان، جرئت درخواست پناهندگی را ندارند.

در این گزارش همچنین به وضعیت جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که در کنسولگری کشورش در استانبول در اکتبر ۲۰۱۸ به قتل رسید، اشاره شده و گفته شده است وی به دلیل آنکه خود را مخالف رژیم سعودی نمی‌دید، درخواست پناهندگی نکرد؛ اما به دلیل ترس از نوشته‌های انتقادی‌اش به آمریکا گریخت.

اکونومیست همچنین نوشت حالت تبعید اختیاری که خاشقجی داشت، برای بسیاری از سعودی‌های لیبرال و آن‌هایی که به لندن و واشنگتن مهاجرت کرده‌اند، صدق می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار