قانون جدید کپی رایت اتحادیه اروپا؛ نابود کننده اینترنت یا حافظ حق ناشران؟!

اتحادیه اروپا به تازگی در راستای حمایت از قانون کپی رایت، بندهای جدیدی را به تصویب رسانده که گوگل را بیش از گذشته تحت فشار قرار می‌دهد.

قانون جدید کپی رایت اتحادیه اروپا نابود کننده اینترنت یا حافظ حق ناشران؟!به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اتحادیه اروپا در حال وضع کردن قوانین جدیدی در راستای پیاده کردن قوانین کپی رایت در اینترنت به نام Copyright Directive است که جستجو در دنیای وب و به ویژه موتور جستجوگر گوگل را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد.

اکثریت کارشناسان فناوری در سراسر جهان با این طرح مخالفت کردند و چنین طرحی را نابود کننده اینترنت می‌دانند. این کارشناسان اساسا اجرایی کردن قانون کپی رایت آن هم با چنین سخت‌گیری‌های شدیدی را اشتباه می‌دادند. گوگل به عنوان بزرگ‌ترین و قوی‌ترین موتور جستجو در اینترنت بیش از هر شرکت و موتور جستجوی دیگری در جهان از پیاده سازی قانون کپی رایت اتحادیه اروپا ضربه می‌خورد.

گوگل ضمن هشدار دادن به سیاستمداران اتحادیه اروپا و کاربران سراسر جهان، پیامد‌های اجرای این طرح را نابودگر دانست و گفت:" فرض کنید روزی در مقابل رایانه خود نشسته‌اید و برای هر جستجویی از طریق موتور جستجوگر گوگل تنها با صفحه‌ای خالی مواجه می‌شوید". جنجال برانگیزترین قسمت قانون کپی رایت اتحادیه اروپا ماده ۱۱ این قانون است که بر طبق آن: هر موتور جستجوگری در اینترنت به ویژه گوگل باید قبل از نشان دادن هر برنامه و مراسمی و اخبار مربوط به آن مجوز‌های لازم را دریافت و هزینه بخش تصاویر و خبر‌های آن را بپردازد.

قانون جدید کپی رایت اتحادیه اروپا نابود کننده اینترنت یا حافظ حق ناشران؟!
یعنی اگر این قانون به طور کامل اجرایی شود کاربران در هنگام جستجوی خبر‌ها در موتور جستجوگر گوگل تنها ممکن است با تعدادی لینک مواجه شوند و هیچگونه خلاصه‌ای از خبر، عکس‌ها و ویدئو‌های آن مشاهده نمی‌کنند. یکی از مسئولین ارشد گوگل به نام ریچارد گینگراس در مورد این قانون گفت:" سیاستمداران اتحادیه اروپا با تصور اشتباه از حمایت واقعی صاحبان آثار در حال ضربه زدن به ناشران و کاربران اینترنت هستند".

در هر جستجویی که در موتور جستجوگر گوگل صورت می‌گیرد اطلاعات زیادبی در فاصله زمانی بسیار کوتاه برای کاربران نمایش داده می‌شود که این اطلاعات علاوه بر معرفی آثار صاحبان محتوای موجود در وب، اطلاعات مفید و کاربردی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با در نظر گرفتن رایگان بودن تمام خدمات گوگل به طور قطع خدمات آنلاین در صورت تغییر قانون کپی رایت و الزام به صرف هزینه خسارات زیادی را متحمل می‌شوند.

قانون جدید کپی رایت اتحادیه اروپا نابود کننده اینترنت یا حافظ حق ناشران؟!
در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰۰ ناشر خبر در نقاط مختلف دنیا اخبار خود را از طریق Google News نمایش می‌دهند، ولی ماده ۱۱ قانون کپی رایت جدید این تعداد را به شدت کاهش می‌دهد. برخی سایت‌های معتبر فناوری گوگل را در حال تدارک تاکتیک‌های مخفیانه‌ای برای جلوگیری از تصویب این قانون و دور زدن آن در صورت تصویب هستند، ولی همه این‌ها به معنای اقدامات غیرقانونی از جانب گوگل نیست.

با اینکه این قانون در حال حاضر تنها به اتحادیه اروپا محدود می‌شود، ولی بسیاری از کاربران فضای مجازی با ابراز نگرانی از اجرایی شدن قانون Copyright Directive گفتند: "قانون کپی رایت اتحادیه اروپا آینده تاریکی را در پیش روی همه کاربران دنیای اینترنت قرار می‌دهد و معلوم نیست در صورت اجرا شدن در اتحادیه اروپا بعد از آن کدام مناطق جهان نیز به تبعیت از این قانون خواهند پرداخت".

قانون جدید کپی رایت اتحادیه اروپا نابود کننده اینترنت یا حافظ حق ناشران؟!
قانون کپی رایت در مقر اتحادیه اروپا در حال بحث و بررسی‌هایی نهایی به سر می‌برد، ولی هنوز مشخص نیست این قانون از کی ابلاغ و اجرایی خواهد شد. تحلیل‌گران یکی اصلی‌ترین دلایل تاخیر در تصویب این قانون را عدم تمکین همه نمایندگان کشور‌های عضو این اتحادیه دانستند. شهروندان اتحادیه اروپا بیش از ۳۶ درصد جمعیت کل ساکنان قاره اروپا را تشکیل می‌دهند.

قانون جدید کپی رایت اتحادیه اروپا نابود کننده اینترنت یا حافظ حق ناشران؟!
تمامی مذکرات قانون‌گذران اتحادیه اروپا در مورد قانون کپی رایت تا کنون پشت درب‌های بسته صورت گرفته است و شهروندان اروپا و سایر نقاط جهان به میزان بسیار کمی از روند تصویت این قانون و تغییر یا عدم تغییر در مواد آن اطلاع دارند. قرار است اتحادیه اروپا تا پایان اسفند ۱۳۹۸ رای نهایی خود را درباره قانون کپی رایت اعلام کند.

قانون جدید کپی رایت اتحادیه اروپا نابود کننده اینترنت یا حافظ حق ناشران؟!

گزارش از علیرضا باجلان


بیشتر بخوانید: کدام اطلاعات کاربران در اختیار گوگل قرار گرفته است؟ +فیلم


انتهای پیام/

گوگل نسبت به قوانین کپی رایت اتحادیه اروپا واکنش نشان داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار