حجت‌الاسلام خسروپناه مطرح کرد؛

ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه زیر پرچم انقلاب اسلامی

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه زیر پرچم انقلاب اسلامی از بلااستفاده ماندن دانش در اداره کشور توسط مسئولان انتقاد کرد.

ضرورت تعامل وحدت حوزه و دانشگاه زیر پرچم انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالحسین رییس موسسه حکمت و فلسفه در نشست خبری چشم انداز وحدت حوزه و دانشگاه که هم اکنون در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در حال برگزاری است، با انتقاد از نسبت دادن قدمت ۸۰ ساله به پیشینه علمی و دانشگاهی ایران گفت: ایران مهد علم و تمدن است و از سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی نیز دانشگاه‌هایی در کشور محل علم اندوزی بودند برای مثال دانشگاه جندی شاپور که قدمتی تاریخی دارد.

حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب، جلوه‌ای نوین و معرفت شناسی جدیدی در قالب تمدن نوین علمی به رشد و شکوفایی رسید.

وی همچنین با بیان مخالفت خود از ادغام حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: حوزه و دانشگاه دو ساختار کاملا جدا از هم هستند که حتی مبانی متفاوت از هم دارند و باید در تعامل باهم حرکت کنند نه اینکه درهم تلفیق شوند، زیرا مبنای حوزه دین و مبنای دانشگاه طبیعت و انسان است.

حجت‌الاسلام خسروپناه تصریح کرد: این دومجموعه کاملا متفاوت که باید باهم در تعامل قرار گیرند و از سوی دیگر باید از دانش‌های آموخته شده بهره‌برداری کرد درحالی که به طور کلی مسئولان کشور هنوز به این بلوغ نرسیدند که در اداره امور کشور از دانش استفاده کنند و حتی اصولگرایان و اصلاح طلبان هم در این مورد همچنان در نونهالی سپری می‌کنند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، هم اکنون در حوزه علمیه قم بیش از ۲۰۰ درس تدریس می‌شود و بالغ بر ۲۰۰۰ مقاله علوم انسانی اسلامی توسط دانشجویان و اساتید نوشته شده است در حالی که در دوران قبل انقلاب خبری از سایر حوزه‌ها در حوزه نبود و حوزه علمیه فقط می‌توانست فقه و اصول تدریس کند.

وی همچنین در ادامه این نشست و در جمع خبرنگاران با انتقاد از بعضی موضع‌گیری‌های وزارت بهداشت نسبت به طب اسلامی تصریح کرد: اگر این وزارتخانه بخواهد با شعبده بازی جلوی نظریه‌های طب اسلامی و سنتی را بگیرد، این درست نیست و باید  با ادله منطقی و مستندات درست از مواضع خود دفاع کند.

وی با تاکید بر ضرورت ساختار مند بودن تعامل میان حوزه و دانشگاه، افزود: بر خلاف انتقال و تعامل علوم انسانی مدرن به حوزه تاریخی و ادیان، بخشی از مبانی موجود در این دو حوزه مختلف، همچنان ساختار مند نشده اند، در حالیکه افرادی نیز آن را دنبال می کنند. به عنوان مثال در زمینه نسبت طب و اسلام کار ساختار مندی انجام نگرفته و معتقدم آنچه که از نقل دینی در این ارتباط استفاده می کنیم در واقع همان بهداشت اسلامی و سبک زندگی سلامت محور است تا درمان های آن البته در برخی قسمت ها توصیه های درمانی اسلامی نیز داریم و وجود آراء متفاوت در این مورد به علت جایگاه آزاد اندیشی اشکالی ندارد.

خسروپناه ادامه داد: اینکه وزارت بهداشت یا طب اسلامی بخواهند به هر شکلی جلوی اظهار نظر یکدیگر را بگیرند، خطایی بزرگ است و باید هر دو با روش علمی نظریه هایشان را اثبات کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار