بیماری های قلبی و سرطان ها تهدیدی برای سلامت مردم

مهمترین عامل مرگ و میر در بین مردم استان فارس به ترتیب، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت و سوانح رانندگی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد ۸۷ درصد مرگ‌های زودهنگام، در سنین ۳۰ تا ۷۰ سالگی رخ می‌دهد، اما پزشکان معتقدند افراد با انجام اقدامات پیشگیرانه، می‌تواند طول عمر زندگی خود را افزایش دهد، اما مهمترین عامل مرگ و میر در بین مردم استان بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و سوانح رانندگی گزارش شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مراجعه افردا بالای ۳۰ سال به پزشک خانواده و خانه بهداشت، انجام آزمایش‌های فشارخون، سنجش کلسترول و دیابت را مهمترین اقدامات پیشگیرانه دانست و افزود: خطرسنجی در واقع راهکار سازمان جهانی بهداشت، برای تعیین و احتمال خطر سکته قلبی یا مغزی برای هر فرد در ۱۰ سال آینده است.

همتی با اشاره به اینکه پیشگیری به موقع و غربالگری‌ها در پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت فارس به صورت رایگان در حال انجام است، ادامه داد: عواملی مانند سابقه خانوادگی، تغییر سبک زندگی، چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب، از مهمترین عوامل بروز بیماری سرطان محسوب می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه آمار ابتلا به سرطان در فارس نسبت به دیگر مناطق کشور نگران کننده نیست، اضافه کرد: شناسایی زودهنگام این بیماری موجب افزایش شانس درمان بیماری است و سالانه در فارس ۶ هزار و پانصد بیمار مبتلا به سرطان شناسایی می‌شود که این آمار در مقایسه با دیگر استان‌های کشور بالا نیست.

وی اظهار کرد: سرطان خون، روده بزرگ، معده، سرطان پستان، تیروئید، دهانه رحم و سرطان تخمدان در بین بانوان و سرطان‌های پروستات، مثانه، دستگاه عصبی و سرطان ریه در بین مردان، به ترتیب شایع‌ترین انواع سرطان‌ها در فارس هستند.

همتی با اشاره به آمار‌های جهانی تاکید کرد: سرطان پوست به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در زنان و مردان دنیا شناخته شده و لازم است افراد با هرگونه تغییر پوستی، برای پیشگیری به موقع به پزشک مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تشخیص زودهنگام سرطان سینه برای تمامی بانوان ۳۰ تا ۹۹ ساله جزءارزیابی‌های اجباری به شمار می‌رود و تمامی زنان متاهل گروه سنی بین ۳۰ تا ۵۹ ساله نیز باید در هر پنج سال یک مرتبه برای پیشگیری از بیماری‌های دهانه رحم آزمایش‌های لازم را انجام دهند.
انتهای پیام/ت

سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی در صدر عوامل مرگ و میر در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار