وزیر خارجه لهستان: نشست ورشو می‌تواند پایانی بر بن‌بست اتحادیه اروپا و آمریکا درباره ایران باشد

یاسک چاپوتوویچ، وزیر خارجه لهستان در یک مصاحبه به تشریح دلایل برگزاری نشست ضدایرانی موسوم به «آینده خاورمیانه» پرداخت و اتهاماتی را علیه کشورمان مطرح کرد. 

وزیر خارجه لهستان: نشست ورشو می‌تواند پایانی بر بن‌بست اتحادیه اروپا و آمریکا درباره ایران باشدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یاسک چاپوتوویچ، وزیر خارجه لهستان در مصاحبه با پایگاه «آر. پی» لهستان به تشریح دلایل برگزاری نشست ضدایرانی موسوم به «آینده خاورمیانه» در ورشو پرداخت و اتهاماتی را علیه تهران مطرح کرد. 

چاپوتوویچ در پاسخ به پرسشی درباره اینکه «آیا هدف از برگزاری همایش ورشو با موضوع خاورمیانه که با همکاری آمریکا صورت می گیرد، انزوای ایران است؟»، مدعی شد: «این همایش اهداف مختلفی دارد: گفتگو درباره وضعیت (منطقه) و آغاز روندی برای ایجاد صلح و امنیت در خاورمیانه. ایران کشوری مهم در منطقه با تاریخی زیبا و فرهنگی غنی است. اگرچه، جامعه جهانی مدعی است که ایران امروز یک تهدید امنیتی جدی است. برای همین است که آمریکایی ها از توافق خلع هسته‌ای با تهران خارج شدند. در نشست‌های شورای اتحادیه اروپا در سطح وزاری خارجه نیز کشورهایی از قبیل دانمارک، نمونه هایی از دخالت ایران در امور داخلی خود و طراحی حملات (در کشورهای اروپایی) توسط این کشور ارائه کردند. ما از ایران برای حضور در این نشست دعوت نکردیم، زیرا این امر مانع از رایزنی های عادی می شد. ایران از ادبیاتی استفاده می کند که پذیرفتن آن دشوار است. در حال حاضر آنها برای خطاب قرار دادن ما نیز از همین روش استفاده می کنند».

وزیر خارجه لهستان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا از این نوع حملات (ادعایی) طراحی شده توسط ایران در لهستان هم وجود داشته است؟»، گفت: «خیر. چنین نشانه هایی (مبنی بر طراحی حملات ادعایی توسط ایران) در لهستان وجود نداشته است. اما اقدامات ایران به بی ثباتی در کل منطقه خاورمیانه، سوریه و یمن منجر می شود. آمریکا و اروپا هر دو در این مورد اتفاق نظر دارند. اختلاف تنها در نحوه مقابله با آن است. ما قصد داریم روندی ویژه را آغاز کنیم تا به تشکیل کارگروه هایی برای مبارزه با تروریسم، حل بحران پناهجویان، (مدیریت) کمک های بشردوستانه و مقابله با تهدیدات سایبری بینجامد. اینها مشکلات بسیار پیچیده ای هستند. بنابراین من انتظار ندارم در همایش ورشو درباره یک راهبرد خاص به توافق برسیم. به جای آن، مباحث را به نتایج گفتگوهایم با (مایک) پمپئو، ویر خارجه آمریکا، محدود خواهیم کرد».

چاپوتوویچ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا لهستان با این کار به تنش های میان ایران و عربستان سعودی -که به طور مستقیم با ورشو ارتباطی ندارد- وارد نمی شود؟»، مدعی شد: «ما نمی توانیم بی تفاوت کناری بنشینیم و مشکلات جدی بین المللی را نادیده بگیریم و تنها به مشکلات حیات خلوت خودمان بپردازیم. به این دلیل نیست که در شورای امنیت هستیم. افزون بر این، ما اکنون در ائتلاف (به اصطلاح) ضدداعش هستیم، ما در عراق و افغانستان حضور داریم. متحدان ما از ما توقع دارند. اگر می خواهیم که دیگران از ما دفاع کنند، ما نیز باید همبستگی خودمان را با آنها نشان دهیم. ما با برگزاری این همایش، ما به انتظارات جامعه بین‌الملل پاسخ می‌دهیم!»

وزیر خارجه لهستان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه «آیا لهستان با برگزاری این همایش ضدایرانی در موضوع توافق هسته‌ای ایران در کنار واشنگتن و رودرروی بروکسل نمی‌ایستد؟»، مدعی شد: «ما در مقابل اتحادیه اروپا نمی‌ایستیم. ما عضو یک جامعه هستیم و معتقدیم این توافق نقشی مثبت ایفا می کند. نخستین کسی که به او درباره این همایش اطلاع دادم، فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بود. در عین حال، در نشست‌های شورای اروپا در سطح وزیران خارجه، اعلام کرده‌ایم که بروکسل نمی تواند درخصوص مسائل منطقه در برابر آمریکا بایستد و وانمود کند که این توافق –علی رغم خروج مهم ترین کشور از آن– بدون هیچ نقص و کاستی به کار خودش ادامه می دهد».

وزیر خارجه لهستان همچنین مدعی شد همایش ضدایرانی ورشو ممکن است فرصت مناسبی باشد تا اتحادیه اروپا از این بن بست خارج شود.

پاچوتوویچ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «اگر دیپلمات‌های اروپایی در نشست ورشو شرکت نکنند، این به معنی چنددستگی در اروپا و احیای مفهوم اروپای «کهن و نوین» که «دونالد رامسفلد» هنگام حمله به عراق از آن سخن می گفت، نیست؟»، مدعی شد: «ما از همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا (بری حضور در این همایش) دعوت کرده ایم. اما درک می کنیم که برای آنها خاورمیانه از اولویت بالایی برخوردار نیست». وزیر خارجه لهستان در ادامه مدعی شد: «مهم تر از همه شرکت کشورهای خاورمیانه در این نشست است».

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد ۲۳ و ۲۴ بهمن شهر ورشو در لهستان میزبان نشستی است که هدف اصلی آن پیشبرد سیاست فشار بر ایران است. این در حالی است که لهستان ادعا می‌کند هدف این نشست «ایجاد صلح و امنیت در خاورمیانه» است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
نوکر آمریکا تو میای نشست ضد ایرانی راه میندازی و بازم انتظار داری ایران مثثل قبل باهاتون رفتار کنه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۷:۴۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
ایجادصلح وامنیت یاایجادفتنه درخاورمیانه شماخودتان حامی تروریست ومولدتروریست هستیدنمونه سوریه ،فلسطین،یمن ،افغانستان ،ذاتتان پلیداست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
باید روابط سیاسی با کشور لهستان و دانمارک و هلند قطع شود
آخرین اخبار