قصرشیرین قبل از انقلاب چه بود، بعد از چهل سال چه شد؟

شهرستان مرزی قصرشیرین که چهل سال پیش شهرستانی بود که هیچ گاه رنگ امکانات را ندیده بود، امروز با حمایت های همه جانبه‌ تبدیل به یک نگین اقتصادی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، شهرستان مرزی قصرشیرین نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی است که در اوایل انقلاب، ساکنان مرزنشین آن که تازه از ستم رژیم پهلوی نفس راحتی کشیده و در مسیر پیروزی انقلاب به خوبی ایفای نقش کرده بودند، این بار آماج حملات گسترده استکبار و رژیم بعثی قرار گرفته و به اجبار برای چندین سال این شهر را که به تلی از خاک تبدیل شده بود، ترک کردند و آواره دیگر شهر‌های کشور شدند.

پس از پایان جنگ تحمیلی و بازگشت مردم برای ساخت دوباره شهرشان، نظام نیز با استقبال از حضور مرزنشینان برای بازگشت به خانه و کاشانه خود، حمایت‌های همه جانبه‌ای از مردم داشته و آنها را در احیای دوباره شهر یاری کرد.

ایجاد زیرساخت‌های شهری، ایجاد مرز‌ها برای اشتغال، احداث معابر و خیابان‌ها، مین روبی و ارائه خدمات مختلف و آن چه که نیازمندی یک شهر برای حضور مردم است از خدمات گسترده نظام برای مرزنشینان این منطقه بود تا بازهم شهر روی پای خود ایستاد و اینک به عنوان نگین اقتصادی غرب کشور می‌درخشد.

مرادعلی تاتار فرماندار این شهرستان، دستاورد‌های بزرگ نظام در قصرشیرین را تشریح کرد:

تلاش مجموعه نظام برای آبادانی و عمران مناطق محروم

فرماندار قصرشیرین گفت: نظام، دولت و تمامی مسئولان تمام توان خود را برای آبادانی و عمران کشور و بخصوص مناطق مرزی از جمله قصرشیرین به کار گرفته اند تا با استفاده از ظرفیت‌های این شهرستان از جمله وجود ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی و همچنین بخش آب و خاک، گردشگری و دیگر بخش ها، زمینه رشد و توسعه بیش از پیش این منطقه فراهم شود.

مرادعلی تاتار افزود: وجود ۲ مرز رسمی و بین المللی خسروی و پرویزخان، ذخائر فراوان آب با توجه به وجود سد‌ها و موقعیت ژئوپولوتیکی و جغرافیایی، از دیرباز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است که با سرمایه گذاری‌های فراوان در این منطقه و استفاده صحیح از این ظرفیت ها، می‌توان آینده خوبی را برای استان کرمانشاه از جمله شهرستان مرزی قصرشیرین ترسیم کرد.

ایجاد ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان در قصرشیرین

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: با وجود ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق، دولت و مجموعه نظام فرصتی را برای استفاده مرزنشینان با ایجاد ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان با ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای کمک به معیشت مرزنشینان، ایجاد امنیت پایدار و اشتغال فراهم کرده است.

تاتار اضافه کرد: مرز رسمی پرویزخان در قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه کردستان عراق قرار دارد و توسعه این مرز با هدف تسهیل در روان سازی صادرات در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: هم اکنون عمده کالا‌های صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین به مناطق کردنشین عراق به ویژه شهر‌های کلار، سلیمانیه و همچنین خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

فرماندار قصرشیرین گفت: پرویزخان اکنون یکی از مرز‌های راهبردی و مهم کشورمان است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

تاتار افزود: مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشور‌های اروپایی است و اکنون که عراق در زمینه زیرساخت‌ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد، بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

وی ادامه داد: روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالا‌های صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می‌شود.

فرماندار قصرشیرین گفت: همچنین روزانه به طور میانگین ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

تاتار ادامه داد: مرز رسمی خسروی نیز با داشتن بزرگترین پایانه بین المللی، ۲۰ کیلومتر با قصرشیرین فاصله دارد و نزدیکترین نقطه به کربلای معلا است.

وی گفت: عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به بهره برداری رسید.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین افزود: از قِبل مرز خسروی در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت ساخته شده که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ احداث شده تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.

 اتصال خط آهن کرمانشاه به خسروی

فرماندار قصرشیرین با بیان این که خط ریلی کشور تا کرمانشاه تکمیل شده است، ادامه این طرح از کرمانشاه تا قصرشیرین و خسروی و اتصال آن به خطوط ریلی عراق را از دیگر عوامل مهم و موثر در شکوفایی بیش از پیش این شهرستان مرزی ذکر کرد.

تاتار افزود: در صورت تحقق این مهم علاوه بر حمل یکسره کالا‌های صادراتی و تردد مسافر، اتصال خط آهن کرمانشاه به قصرشیرین - خسروی و عراق و در نهایت غرب اروپا را نیز به همراه دارد.

فرماندار قصرشیرین راه آهن را مهم‌ترین زیرساخت توسعه‌ای کشور بیان کرد و گفت که به طور قطع با اتصال خطوط ریلی کشور به قصرشیرین و در نهایت به عراق، شاهد توسعه، رونق و شکوفایی اقتصاد کشورمان از جمله استان کرمانشاه و قصرشیرین خواهیم بود.

وی افزود: با تکمیل خط راه‌آهن غرب کشور تا مرز خسروی و متصل شدن آن به شبکه ریلی عراق، سالیانه چندین میلیون تن کالا نیز از این طریق جا به جا خواهد شد که به طور قطع نقش مؤثری در شکوفایی اقتصاد استان خواهد داشت.

تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین آغاز تحولی بزرگ در این شهرستان مرزی

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: طرح منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در جریان سفر دکتر روحانی و هیات دولت به استان کرمانشاه مطرح و اکنون این طرح در آستانه تصویب نهایی قرار دارد.

فرماندار قصرشیرین افزود: در صورت تحقق علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، شاهد توسعه و رونق در بخش اقتصادی و معیشت مرزنشینان خواهیم بود.
تاتار اظهار داشت: همچنین طرح منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین با حمایت‌های دولت روحانی، گام‌های بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و بخشی از اراضی مسیر پرویزخان و کمربندی این مرز رسمی در امتداد مرز خسروی به منظور سرمایه گذاری، آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

وی ادامه داد: ابلاغ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین مصوبه هیات دولت و مجلس شورای اسلامی در سال ۹۳ است که در مرحله نخست آن یک هزار و ۳۳۵ هکتار زمین به این امر اختصاص یافته است.

تاتار بیان کرد: از این میزان ۳۰۰ هکتار آن طراحی شد که شامل زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، فاضلاب و سایت شهری است که ۱۲۲ هکتار آن تاکنون عملیاتی شده که در ۱۲۲ هکتار زمین منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین، عملیات تسطیح، محوطه سازی، راهسازی، احداث توقفگاه خودرو، آب، برق و فاضلاب، سایت مخازن سوختی، معابر و مجتمع اداری انجام شده است.

فرماندار قصرشیرین ادامه داد: امسال ۱۲ میلیارد ریال برای تکمیل بلوار ورودی، بیش از ۲۰ میلیارد ریال برای دیوارکشی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان اختصاص یافته است.

مین روبی ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های آلوده قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: پس از جنگ تحمیلی و امضای قطعنامه ۵۹۸، پاکسازی مناطق آلوده به مین کشورمان از سوی گروه‌های پاکسازی آغاز شد و در نتیجه تلاش‌های گسترده‌ای که صورت گرفت در مجموع ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های آلوده به مین و مهمات عمل نکرده استان کرمانشاه در سال ۹۱ به صورت سطحی تا عمق ۳۰ سانتی متری مین روبی شد.

تاتار افزود: در شهرستان قصرشیرین نیز ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های آلوده به مین در نوار مرزی غرب کشورمان با تلاش گسترده گروه‌های پاکسازی مین روبی شد و این تلاش‌ها تا به امروز هم ادامه دارد.

وی اظهار داشت: در حوزه مین روبی اقدام‌های بسیار خوبی در شهرستان قصرشیرین صورت گرفته و سال گذشته تنها برای بازنگری بخشی از زمین‌های آلوده به مین این شهرستان مرزی، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر مهم تخصیص یافت.

هزینه بیش از ۷۰۰ میلیون تومانی دولت برای ایجاد سدسازی در قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: دولت در راستای مهار آب‌های مرزی در مجموع بیش از ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساخت سد‌ها و مهار آب‌های مرزی قصرشیرین هزینه کرده که این انقلابی بزرگ در بخش آب و ضامن پیشرفت و آینده‌ای روشن برای این شهرستان است.

تاتار اضافه کرد: با اجرا و تکمیل شبکه‌های پایین دست این سدها، افق روشنی پیش روی شهرستان مرزی قصرشیرین است و بدون شک شاهد تحول در بخش‌های کشاورزی، شیلات و باغداری شهرستان خواهیم بود.

وی ادامه داد: هم اکنون قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.

به گفته وی، هم اکنون به غیر از تخصیص آب سامانه گرمسیری، در مجموع ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌های این شهرستان ذخیره شده است.

فرماندار قصرشیرین گفت: محصولات تولیدی لیموشیرین، خرما و انگور قصرشیرین به عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.

وی اظهار داشت: بهره برداری از این منابع آبی همچنین می‌تواند شیلات منطقه را بیش از گذشته رونق دهد و همچنین در مجموع حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه را مشروب کند که با مهار آب‌های مرزی و تامین آب بخش کشاورزی و باغداری، زمینه ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان و همچنین توسعه بخش گردشگری باشد.

اجرای طرح سامانه گرمسیری

فرماندار قصرشیرین گفت: عملیات اجرایی طرح بزرگ سامانه گرمسیری با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیشنهاد دولت دکتر روحانی به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین‌های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می‌کند.

وی گفت: با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می‌شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

وی ادامه داد: بهره برداری از این مهم نیز می‌تواند علاوه بر رونق کشاورزی و باغداری راهی برای توسعه شیلات منطقه و تولید آبزیان گرمابی، میگوی آب شیرین و خاویار و در نهایت اشتغال و توسعه منطقه باشد.

 بازسازی ۳۶ روستای بازسازی نشده قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: این شهرستان ۵۶ روستا دارد که ۳۶ روستای آن با گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی بازسازی نشده است.
اکبری افزود: بازسازی روستا‌های بازسازی نشده زمان جنگ تحملی از اولویت‌هایی است که به طور جد پیگری آن هستیم و امید است با همت دولت تدبیر و امید، این مهم محقق شود، چرا که در تامین امنیت نوار مرزی نیز موثر است.

وی ادامه داد: از تمام امکانات و ظرفیت‌ها برای این مهم بهره خواهیم گرفت تا بتوانیم شاهد بازگشت اهالی این روستا‌ها و رونق و شکوفایی شهرستان باشیم.

فرماندار قصرشیرین گفت: به ساکنان روستا‌های بازسازی نشده خالی از سکنه نوار مرزی این شهرستان ۶۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: این اعتبار از محل اعتبارات رهبر معظم انقلاب برای ساخت واحد‌های مسکونی به افرادی که قصد بازگشت به روستا‌های خود را داشته باشند، پرداخت می‌شود که این مهم نیز با جدیت از سوی دولت تدبیر و امید پیگیری می‌شود.

 ایجاد بزرگترین مجموعه باغی خاورمیانه در قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: بزرگ‌ترین مجموعه باغی خاورمیانه در شهرستان قصرشیرین و در حاشیه مرز خسروی وجود دارد.
تاتار اظهار داشت: باغ چهار هزار هکتاری مجتمع کشت و صنعت بیستون پارس بنیاد مستضعفان برای کاشت انواع درختان میوه‌های گرمسیری مانند خرما، انگور و مرکبات با هدف تولید محصولات گرمسیری با همت دولت در قصرشیرین در دست اقدام است که ۶۰۰ هکتار آن به خرما، یک هزار و ۴۰۰ هکتار مرکبات و هزار هکتار آن به کاشت نهال انگور اختصاص دارد.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح که از سال ۹۱ عملیات اجرایی آن آغاز شده، ۳۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش بینی شد که تسهیلات مصوب آن ۱۵۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و عاملیت بانک سپه است.

 اجرای مجتمع بزرگ شیلات شهدا در سطح بیش از هشت هزار هکتار

فرماندار قصرشیرین گفت: طرح عظیم شیلات شهدای قصرشیرین در سطح هشت هزار و یکصد هکتار وسعت در سه مرحله با بند انحرافی ۵/۱۷ کیلومتر و با هدف تولید سالانه ۱۱ هزار تن انواع ماهی گرمابی و سردآبی و اشتغالزایی یک هزار و ۸۰۰ تن و با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار احداث شده است.

بازسازی شهر مرزی نفت شهر پس از سال‌ها

دولت تدبیر و امید در راستای عمران و آبادانی مناطق مرزی به ویژه بازسازی شهر مرزی نفت شهر، عزمی جدی دارد تا این شهر را برای اسکان و بازگشت اهالی آن آماده کند.

اعتبار در نظر گرفته شده برای بازسازی شهر مرزی نفت شهر را بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با ساخت و تکمیل ۵۰ واحد مسکونی و واگذاری آن به خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد، شاهد استقرار دوباره مرزنشینان در نفت شهر و شروعی دوباره برای بازگشت دیگر اهالی به این منطقه مرزی خواهیم بود.

 ساخت ۴۸ باب مدرسه

فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه ضریب آموزشی در این منطقه در دوران عمر با برکت نظام رشد بسیار خوبی داشته، گفت: هم اکنون ۴۸ باب مدرسه با سه هزار و ۸۰۰ دانش آموز در این منطقه فعال است.

تاتار افزود: همچنین ۲ دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی در مجموع یک هزار و ۲۰۰ دانشجو در رشته‌های زیر مجموعه فنی، علوم انسانی و کشاورزی دارد.

وی همچنین شاخص‌های فرهنگی و آموزشی را در دوران قبل انقلاب برای این منطقه در حد صفر دانست و گفت: هم اکنون یک سرسرای ورزشی و یک کانون فرهنگی و همچنین یک پژوهش سرای دانش آموزی را داریم که فعالیت‌های هنری تربیتی، فرهنگی و ورزشی در آن‌ها انجام می‌شود.

تاتار اضافه کرد: در بحث سواد و آموزش از شهرستان‌های رو به رشد بودیم و میانگین جمعیت با سواد این شهرستان بالاتر از ۸۸ درصد و میانگین روستایی و عشایر ۸۱ درصد است.

 قصرشیرین دارای شاخص بالای بهداشتی

فرماندار قصرشیرین گفت: در حوزه بهداشت و درمان، قصرشیرین از نظر بهداشتی شاخص‌های ممتازی در سطح کشور را دارد و از شهرستان‌های ممتاز استان کرمانشاه است.
تاتار افزود: هم اکنون سه مرکز جامع خدمات سلامت و هفت خانه بهداشت با همکاری پزشکان، دندانپزشکان، بهورزان و همکاران ستادی ارائه خدمت می‌کند.

وی اظهار داشت: بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) در این شهرستان با ۹۶ تخت در بخش‌های بستری و اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی و کلینیک‌های تخصصی فعال است.

فرماندار قصرشیرین ادامه داد: امکانات بسیاری خوبی در این حوزه را داریم و قابلیت توریسم درمانی و همچنین خدمات رسانی گسترده به زائران در حوزه اربعین در این شهرستان فراهم شده است و در صورت محقق شدن این امر، خدمات رسانی در این بخش با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های شهرستان و همچنین کمک‌های دانشگاه علوم پزشکی انجام خواهد گرفت.

 برخورداری شهر و ۹ روستای شهرستان از گاز خانگی

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: هم اکنون شهر قصرشیرین با پنج هزار و ۱۳۶ مشترک و ۹ روستای شهرستان از توابع بخش مرکزی با ۵۰۰ مشترک از نعمت گاز برخوردارند.
وی اظهار داشت: چهار روستای شهرستان نیز دارای انشعاب اصلی گاز، فاقد علمک گذاری است که تا سال آینده با علمک گذاری به بهره برداری می‌رسد.

 برخورداری ۱۰۰ درصدی شهرستان از آب شرب

فرماندار قصرشیرین گفت: هم اکنون با ۶۷ هزار و ۷۳۰ متر شبکه خط انتقال و ۲۴ هزار و ۷۰۰ متر شبکه توزیع، ۲۵ روستای شهرستان از نعمت آب آشامیدنی برخوردار هستند که شمار مشترکان آب و فاضلاب روستایی یک هزار و ۳۷۷ خانوار هستند.

تاتار اضافه کرد: مشترکان آب و فاضلاب شهری در قصرشیرین، نفت شهر، خسروی و سومار هشت هزار و ۸۲۹ خانوار هستند که طول شبکه جمع آوری فاضلاب شهری نیز ۱۱۰ کیلومتر است.

وی ادامه داد: طول شبکه توزیع آب کل مجموعه شهرستان، ۱۶۰ کیلومتر است، حجم مخازن آب شهرستان ۲۳ هزار متر مکعب و یک تصفیه خانه از نوع نی زار به مساحت ۱۴ هکتار را داریم که در نوع خود بی نظیر است.

فرماندار قصرشیرین همچنین تامین آب شرب منطقه سومار را از طرح‌هایی اعلام کرد که به طور جد دنبال می‌شود.

وی افزود: موضوع تامین آب بخش مرزی سومار در دست پیگیری است و کمک خواهیم کرد مشکل آب آشامیدنی این منطقه نیز رفع شود.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد.

این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۴ روستاست که از مجموع روستا‌ها ۹ روستا مربوط به قصرشیرین و پنج روستا مربوط به گیلانغرب است که هم اکنون ۱۵۰ تن ساکن این بخش مرزی هستند.

 برخورداری ۱۰۰ درصدی شهرستان از نعمت روشنایی

فرماندار قصرشیرین گفت: این شهرستان در مجموع شهر و روستا با ۹ هزار و ۵۰۰ مشترک به طور ۱۰۰ درصد از نعمت روشنایی برخوردار است و این یک انقلاب بزرگی است، زیرا در زمان رژیم پهلوی حتی منازل شهری نیز برق نداشتند.
وی اظهار داشت: در مجموع در بخش مرکزی، سومارو نفت شهر با ۶۵۰ کیلومتر شبکه انتقال و توزیع، شاهد پوشش کامل روشنایی هستیم.

 قبل از انقلاب قصرشیرین بزرگراه نداشت

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: در حوزه راهداری قبل از انقلاب در شهرستان بزرگراه نداشتیم، ولی به یمن خدمات صورت گرفته اکنون دارای بزرگراه هستیم.

تاتار ادامه داد: قبل از انقلاب این شهرستان دارای ۳۶ کیلومتر راه اصلی بود که اکنون این میزان به ۳۹۶ کیلومتر رسیده که بخش اعظمی از آن آسفالت است و مابقی به دلیل اینکه راه مرزی هستند خاکی و شوسه است.

وی اضافه کرد: محور قصرشیرین به ریخک به عنوان کمربندی شهرستان به سمت کرمانشاه به طول ۳۰ کیلومتر هم اکنون در حال تعریض به چهار لاین است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 تحول در بخش ورزش

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: به دلیل از بین رفتن زیرساخت‌های شهرستان در جنگ تحمیلی و تخریب صد درصدی آن‌ها، از اوایل دهه هفتاد بود که با شروع بازسازی زیرساخت‌های ورزشی دوباره ساخته و تحول بزرگی در این بخش در منطقه ایجاد شد.

تاتار افزود: قصرشیرین قبل از انقلاب فقط دارای یک زمین چمن فوتبال و یک استخر روباز و یک سرسرای کوچک چند منظوره بود، ولی به یمن خدمات صورت گرفته نظام، اکنون سرانه ورزشی به سه متر ارتقا یافته و چهار سرسرای ورزشی، زمین چمن، پیست دو و میدانی، استخر روباز، سالن‌های کشتی، تکواندو بوکس، ژیمناستیک و یک سالن چند منظوره در حوزه شهری داریم که مساحتی بیش از ۲۵ هزار متر مربع را شامل می‌شود.

وی شمار ورزشکاران سازمان یافته را بیش از ۲ هزار تن اعلام کرد که زیرنظر ۸۰ مربی در ۲ بخش خانم و آقا در قالب ۲۵ هیات ورزشی فعالیت می‌کنند.

این مسئول گفت: در حوزه ورزش روستایی در هشت روستا، هشت زمین خاکی روباز شامل زمین فوتبال و والیبال با رختکن و سرویس‌های بهداشتی را داریم و همچنین در پنج روستا پنج خانه ورزش روستایی با تجهیزات کامل فعال است.

 فعالیت ۴۲ واحد تولیدی

فرماندار قصرشیرین گفت: هم اکنون ۴۲ واحد تولیدی فعال در شهرستان داریم که تعداد سه هزارو ۸۱ نفر بیمه شده دارند که در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند و این واحد‌های تولیدی و خدماتی در بازارچه‌های مرزی، حوزه شبکه‌های زیردست انتقال آب سد‌ها و سامانه گرمسیری، مجتمع کشت و صنعت بیستون پارس و دیگر بخش‌های کشاورزی و حوزه عمرانی و خدماتی را شامل می‌شوند.

 اتمام ساخت واحد‌های مسکونی روستایی در قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: کار احداث واحد‌های مسکونی روستایی خسارت دیده زلزله ۷.۳ ریشتری غرب کرمانشاه ۲۱ آبان ۹۶، در قصرشیرین ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تعمیرات واحد‌های روستایی و شهری نیز به طور کامل پایان یافته و واحد‌های شهری احداثی نیز با روند مناسبی در حال بازسازی هستند.

مرادعلی تاتار افزود: در جریان زلزله پارسال، ۹۶۰ واحد شامل ۶۵۰ واحد مسکونی شهری و ۳۱۰ واحد مسکونی روستایی قصرشیرین تخریب شد.
وی از معرفی پنج هزار و ۱۹۳ تن از مالکان واحد‌های مسکونی آسیب دیده شهری و روستایی ناشی از زلزله ۷.۳ دهم ریشتری ۲۱ آبان پارسال برای دریافت تسهیلات مورد نیاز بازسازی به بانک‌های عامل این شهرستان خبر داد.

تاتار افزود: از مجموع واحد‌های معرفی شده به بانک‌های عامل، مالکان پنج هزار و ۱۳۸ واحد مسکونی با عقد قرارداد با بانک‌های عامل، موفق به دریافت تسهیلات مورد نیاز شدند.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به اینکه در جریان زلزله آبان پارسال، ۶ واحد آموزشگاهی در این شهرستان تخریب شد، گفت: ساخت ۲ مدرسه در روستا‌های «سید حاتم و آقا برار» از توابع قصرشیرین پایان یافت و هم اکنون دانش آموزان در این ۲ واحد مشغول تحصیل هستند.
تاتار افزود: ساخت دبیرستان ۱۵ کلاسه معلم و باقرفانی نیز هم اکنون در مرحله سقف گذاری است.

وی اظهار داشت: همچنین دبیرستان ۱۲ کلاسه رسالت و آموزشگاه قصرجدید نیز در مرحله فونداسیون و سنگ چینی هستند.
فرماندار قصرشیرین گفت: هم اکنون ساخت پنج خانه بهداشت در روستا‌های «شیرین آب، آقا برار، سید احمد، کرکهرک و گراوه تازه آباد» در دست انجام است که برخی از این واحد‌ها در مرحله تحویل زمین و برخی نیز در مرحله سفت کاری و پایان اسکلت هستند.

تاتار افزود: همچنین سه واحد خانه بهداشت روستا‌های «سید سعید، سید ایاز و مرکز سومار» نیز در دست اقدام است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، اکنون در ادامه مسیر رو به جلوی انقلاب با شتاب بیشتری برای رسیدن به جایگاه متعالی و درخشان‌تر از هر روز با همت عالی مرزنشینانش در تلاش و تکاپو است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار