معضلی قابل حل به نام حوادث رانندگی در سیستان و بلوچستان

حوادث ترافیکی بیشترین آمار مرگ و میر را در استان در حال توسعه سیستان وبلوچستان به خود اختصاص داده است و این به معنای وجود یک بحران جدی به دلیل نبودن وجود زیرساخت مناسب است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از وسیع‌ترین و پهناورترین استان‌های کشور که بیش از ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده بر اساس آمار از نظر بزرگراه فقیرترین استان کشور محسوب می‌شود.

در استان سیستان و بلوچستان از شمالی‌ترین نقطه آن تا جنوبی‌ترین نقطه آن بیش از یک هزار کیلومتر فاصله وجود دارد، اما تنها ۲۷۳ کیلومتر بزرگراه وجود دارد که حدود ۱.۴ درصد از بزرگراه‌های کشور را دارا است و در این زمینه سی و یکمین استان کشور به شمار می‌رود.

اما این روز‌ها با توجه به توسعه بندر چابهار و افزایش تردد خودرو‌های ترانزیتی در محور «چابهار -زاهدان- میلک» متاسفانه میزان حوادث رانندگی نیز به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

۷۰ درصد تصادفات استان سیستان و بلوچستان در محور «چابهار - میلک» اتفاق می‌افتد

طبق آمار ۷۰ درصد تصادفات استان سیستان و بلوچستان در محور «چابهار - میلک» اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد با توجه به این حجم از حوادث وزارت راه و شهرسازی باید برای تکمیل هرچه سریع‌تر این بزرگراه، اهتمام بیشتری داشته باشد.

طبق نظر کارشناسان احداث بزرگراه، اصلاح نقاط حادثه خیز و فرهنگ سازی رانندگی ایمن از جمله مواردی است که برای کاهش تصادفات جاده‌ای باید به آن‌ها توجه کرد.

البته چندی پیش مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان هم با اشاره به اینکه مجموع راه‌های استان حدود ۲۲ هزار کیلومتر است، تصریح کرد: این استان از نظر بزرگراه کمبود شدید دارد و نیازمند اعتبارات ویژه برای توسعه بزرگراه‌ها است.

معضلی قابل حل به نام حوادث رانندگی در سیستان و بلوچستان

از سوی دیگر بر اساس آمار‌های رسمی در هر ۳۰ دقیقه یک نفر در کشور جان خود را به علت حوادث ترافیکی از دست می‌دهد در حالی که بسیاری از این حوادث قابل پیشگیری هستند.

از همین رو در راستای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای شناسایی نقاط حادثه خیز، نصب تابلوی هشدار و دوربین‌های تردد شمار در سطح استان سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفته است، اما نکته حائز اهمیت این است که آیا این اقدامات به تنهایی کافی است.

در پاسخ به این سوال به سراغ سرپرست اداره پیشگیری‌های امنیتی انتظامی دادگستری سیستان و بلوچستان رفتیم تا موضوع را از او جویا شویم.

غلامرضا باغ شیرین در این خصوص اظهار داشت: شناسایی نقاط حادثه خیز و ایجاد زمینه برای هشدار به راننده در حین نزدیکی به محل حادثه خیز یکی از اقداماتی است که می‌تواند نقش موثری در کاهش تصادفات داشته باشد در این راستا در جنوب استان ۲۷ نقطه حادثه خیز و در حوزه شمال استان هم ۲۰ نقطه شناسایی شده است.

وی ادامه داد: همچنین دوربین‌های مدار بسته با کنترل تردد‌های جاده‌ای نقش موثری در کاهش تصادفات جاده‌ای دارند، اما متاسفانه دیده شده که دوربین‌های مدار بسته نیز در برخی موراد مورد آسیب و یا سرقت قرار گرفته است.

وی افزود: در همین راستا و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در معاونت پیشگیری از وقوع جرم و دیگر دستگاه‌های مرتبط مقرر شده تا محل نصب این دوربین‌ها تغییر کند و به محل پمپ‌های بنزین، پاسگاه‌ها و ایستگاه‌های ایست و بازرسی تغییر کند تا از آسیب به آن‌ها جلوگیری شود.

سرپرست اداره پیشگیری‌های امنیتی انتظامی دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین ۱۱ سامانه ثبت تردد جدید در جنوب و ۱۸ سامانه در شمال استان به زودی نصب می‌شود.

وی بیان داشت: همچنین به همت معاونت پیشگیری از وقوع جرم سامانه «همپای جاده» برای کاهش تصادفات جاده‌ای طراحی و در اختیار عموم قرار گرفته است.

ارتقاء آگاهی‌ها و مشارکت‌های مردمی نقش مهمی در مدیریت سوانح جاده‌ای دارد

باغ شیرین افزود: این سامانه جاده‌ای سامانه‌ای دانش بنیان است که راننده را از نقاط پر حادثه مطلع می‌کند به گونه‌ای که تمامی نقاط حادثه خیز کشور از طریق این سامانه برای راننده قابل مشاهده است و هنگامی که فرد به این نقاط نزدیک می‌شود هشدار صوتی از طریق تلفن همراه به فرد ارسال می‌شود تا با سرعت مطمئنه، دقت و ایمنی کافی از محل عبور کند.

معضلی قابل حل به نام حوادث رانندگی در سیستان و بلوچستان

وی ادامه داد: این اپلیکشن از طریق اینترنت قابل دانلود است و امکاناتی نظیر مکان یابی نمایش حرکت افراد موقعیت اشخاص، امکان دیدن سایر نقاط خطر، نمایش فاصله شما تا خطر، امکانات اطلاع رسانی امداد آتش نشانی و پلیس از طریق تعیین مکان را دارد.

سرپرست اداره پیشگیری‌های امنیتی انتظامی دادگستری سیستان و بلوچستان بیان کرد: استفاده از این اپلیکشن از طریق تلفن همراه بدون نیاز به اینترنت امکان پذیر است.

وی اظهار داشت: ارتقاء آگاهی‌ها و مشارکت‌های مردمی با بهره گیری از ظرفیت‌های دانش بنیان و اپلیکشن‌های هوشمند نقش مهمی در مدیریت سوانح جاده‌ای دارد.

در ۸ ماهه نخست امسال ۶۴۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته استبا این وجود بر اساس آخرین آمار در ۸ ماهه نخست سال جاری ۶۴۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در استان سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین به گفته فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان، براساس میانگین کشوری باید برای هر ۱۰۰ کیلومتر راه، ۲۲ کیلومتر بزرگراه ساخته شود که این آمار در حوزه پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ کیلومتر است و در حوزه جنوب استان، صفر برآورد شده است.

سرهنگ یداله ستوده وجود راه‌های دو طرفه و پیچ و قوس‌های فراوان راه‌ها در کنار سرعت زیاد، رعایت نکردن قانون و قاچاق سوخت، انسان و کالا را از مهمترین علل افزایش تصادفات در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

وی می‌گوید: جاده‌های جنوبی استان از نظر نواقص جاده‌ای در رفع قوس‌ها و بزرگراه دچار مشکلاتی است که با توجه به روند توسعه استان باید به این موضوع توجه ویژه شود.

حدود ۲۵ درصد تردد‌های جاده‌ای دارای تخلف سرعت غیر مجاز هستند

فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سرعت غیر متعارف و تخطی از سرعت مطمئنه از عمده‌ترین دلایل تصادفات جاده‌ای هستند که بنابر آمار حدود ۲۵ درصد تردد‌های جاده‌ای دارای تخلف سرعت غیر مجاز هستند و به عبارتی از هر ۴خودرو یک خودرو سرعت غیر مجاز دارد.

وی بیان کرد: همچنین ۳۱درصد تصادفات جاده‌ای منجر به واژگونی خودرو می‌شود و ۷۶درصد تصادفات منجر به فوت در محدوده جغرافیایی صفر تا ۵۰کیلومتری شهر‌ها به وقوع می‌پیوندد که این نقاط محل‌های حادثه خیز نقاطی هستند که بیشترین حادثه رانندگی منجر به فوت در جوار آن‌ها روی می‌دهدو تمرکز بر روی آن‌ها کمک شایانی به کاهش آمار تلفات جاده‌ای می‌کند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۲۲ هزار کیلومتر جاده وجود دارد قطعا مدیریت آن‌ها بسیار سخت است، زیرا نمی‌توان با حضور فیزیکی و انتظامی بر تمامی خطوط و راه‌های اصلی و فرعی تسلط یافت و در حقیقت امکان پذیر هم نیست از همین رو نباید فراموش کرد که هیچ اقدامی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

نکته دیگر اینکه استفاده از ظرفیت ترانزیت در کشور مطابق با بند ۱۰ اقتصاد مقاومتی بسیار مهم و حائز اهمیت است و با توجه به توسعه بندر چابهار به عنوان یکی از کریدور‌های اصلی جهانی و وجود بازارچه‌ها و گمرک‌های مرزی در این منطقه از کشور و همچنین رفت و آمد خودرو‌های ترانزیتی در مسیر «چابهار- میلک» ضرورت وجود راه‌های ارتباطی استاندارد را در پهنه جغرافیایی جنوب شرق کشور اجتناب ناپذیر کرده است، زیرا برای توسعه یک منطقه باید همه زیرساخت‌ها به صورت متوازن رشد و توسعه پیدا کند.

منبع مهر

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار