معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خبر داد

شناسایی ساختمان‌های قدیمی بالای ۸ طبقه پایتخت/ ارگان‌های نظامی و دولتی برای ساخت و ساز موظف به اخذ پروانه شدند

گلپایگانی گفت: ساختمان‌های قدیمی بالای ۸ طبقه شهر تهران شناسایی شدند.

کاظمی / دادگاه رأی به تخریب ساختمان یک ارگان نظامی در تهران دادبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در نشست خبری که به منظور همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی امروز (سه‌شنبه دوم بهمن ماه) برگزار شد، در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر سرنوشت مسجد چهارراه ولیعصر (عج) که معماری آن هیچ شباهتی به معماری ایرانی و اسلامی ندارد، اظهار کرد: فردا و پس فردا جلساتی در این خصوص توسط کمیسیون‌های شورا از جمله کمیسیون فرهنگی برگزار می‌شود تا این مقاله به نتیجه برسد.

معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: از نظر زبان معماری مسجد در ایران ویژگی‌های مشخصی وجود دارد که برای یک مهندس معمار زبان معماری مسجد بیگانه نیست.

وی افزود: بعضی از مساجد جهان اسلام در تداوم معماری ایرانی برخی دیگر در تداوم معماری رم و برخی دیگر در تداوم سنت معماری شمال آفریقا هستند که در مجموع سه نوع شیوه معماری مساجد داریم.

گلپایگانی تصریح کرد: چون موضوع نشست خبری درباره نما‌های ساختمانی است از توضیحات بیشتر در مورد وضعیت این مسجد خودداری می‌کنم.

معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه با تأکید بر اینکه هر فرد و یا ارگانی که می‌خواهد بنایی احداث کند، باید پروانه ساخت بگیرد، گفت: ما برای مجتمع‌های ایستگاهی مترو هم این الزام را ایجاد کردیم که برای ساختمان‌های خود پروانه بگیرند، زیرا قرار نیست که مقررات فقط برای افراد فرودست باشد و صاحبان امضا‌های طلایی هر کاری را که دوست دارند، انجام دهند و تصور کنند که یک خط ویژه دارند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی از ارگان‌های نظامی که بر خلاف مقررات اقدام به ساخت و ساز می‌کردند، از اقداماتشان جلوگیری نشد، افزود: در این زمینه حکمی از سوی فرمانده کل قوا وجود دارد که اگر شهرداری به آن عمل می‌کرد، به نتیجه می‌رسید.

گلپایگانی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در مورد اماکن نظامی تأکید کردند که ارگان‌های نظامی هم باید مرّ قانون را رعایت کنند و اگر این حکم پیگیری می‌شد و بنا به مسائل زودگذر اجازه این فعالیت‌ها را نمی‌دادند، جلوی این اقدامات گرفته می‌شد.

معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه یک ارگان نظامی در منطقه ۴ همراه با تخلفاتی اقدام به ساخت و ساز می‌کرد، گفت: به نحوی برای اطلاع از موضوع به دادگاه مراجعه کردیم و دادگاه هم سریعاً حکم تخریب را صادر کرد.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت نمای ساختمان‌ها افزود: اگر فقط به پوسته ساختمان‌ها توجه کنیم، خیلی از ساختمان‌ها مانند وضعیتی می‌شود که هم اکنون در سطح شهر شاهدیم و تنها لایه‌ای بر روی آن چسبیده است.

گلپایگانی با اشاره به اینکه شهر باید مجموعه‌ای در هم تنیده و موزون باشد، گفت: باید دستگاه‌های اجرای کار کنار هم گذاشته شوند، در غیر این صورت شهر جنگل ناموزونی می‌شود که هم اکنون شاهد آن هستیم.

معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه این ناموزونی باعث ناامنی می‌شود، ادامه داد: این به این معنی است که ما احساس ناامنی کنیم و بدتر از ناامنی یک جزء حفظ ناامنی است که در یک فضای ناموزون تقویت می‌شود.

وی افزود: کاری که در این همایش انجام می‌شود، موزون و عملیاتی کردن آن چیزی است که هر کارشناسی فکر می‌کند باید در شهر حاکم شود.

معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در مورد محدودیت نما‌های شیشه‌ای مصوبه‌ای از شورای عالی شهرسازی داریم که ما ملزم به اجرای آن هستیم، گفت: در کمیته نما‌های خاص برای استفاده از شیشه ضوابطی اعلام شده که طراحان بر اساس آن عمل می‌کنند.

گلپایگانی با اشاره به تخلفات ساختمانی مراکز آموزشی و بیمارستان‌ها ادامه داد: در گذشته برای مراکز آموزشی مصوبه‌ای وجود داشت که ما هم بر اساس آن بخشنامه‌ای را صادر کردیم تا بر مبنای آن هیچکس بدون پروانه اجازه ساخت و ساز نداشته باشد و حتی نیرو‌های نظامی هم برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری موظف به دریافت پروانه هستند.

وی با بیان اینکه بعد از حادثه پلاسکو کمیته‌های ایمنی را در مناطقی برای ارتقای ایمنی ساختمان‌ها ایجاد کردیم، تصریح کرد: بر این اساس ساختمان‌های قدیمی بالای ۸ طبقه شناسایی شدند و در برخی از موارد با هماهنگی دادستانی ورود کردیم.

معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: شهروندان هر جایی که می‌بینند نمای یک ساختمان خطر آفرین است، می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ به شهرداری اطلاع دهند تا مسئولان مربوطه برای رفع خطر اقدام کنند.

گلپایگانی با تأکید بر اینکه کیفیت نما‌های ساختمان باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا جامعه به سمت استفاده از الگو‌های مناسب معماری برود، گفت: در خصوص ضوابط و مقررات سعی کردیم در مناطقی مثل ۱۱ و ۱۲ که بیشتر نما‌های آن دارای ارزش هویتی هستند، رعایت مقررات را بیشتر تقویت کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در مورد طراحی ساختمان‌های شهرداری هم دستورالعملی را طراحی کردیم که کمک می‌کند ساختمان‌های شهرداری متحد الشکل شوند و در حال حاضر ۱۷۱ ساختمان شهرداری شناسایی شده‌اند تا در برنامه سنواتی تأمین اعتبار شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار