رئیس هیئت امنا دانشگاه آزاد:

سیستم آموزشی ایران باید الگوی کشورهای همسایه شود

رئیس هیئت امناء دانشگاه آزاد اسلامی گفت:باید طوری برنامه ریزی و اقدام شود که کشورهای همسایه از سیستم آموزشی ما الگو برداری کنند.

سیستم آموزشی ایران باید الگوی کشورهای همسایه شود/اعلام آمادگی کشورهای منطقه برای بهره‌گیری از الگوی مدارس سمابه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، علی اکبر ولایتی امروز در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی تشکیلاتی مدیران استانی دبیرستان‌های سما کل کشور در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی گفت: بدون تردید دوره‌های پیش دبستانی، دبستان، راهنمایی و دبیرستان اهمیتشان در ساختن شخصیت آینده نوجوان و جوانان مهم‌تر از دانشگاه است؛ مسئولیت شما در تربیت نسل آینده بسیار مهم تر از مسئولان دانشگاه است.

وی تصریح کرد: ۸۰۰ واحد آموزشی در مقاطع پیش دبستان تا دبیرستان در سراسر ایران در اختیار داریم که ظرفیت عظیم و خوبی است و در تاریخ آموزش و پرورش ایران سابقه نداشته یک مجموعه غیردولتی این میزان ظرفیت را داشته باشد.

رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سوالی که پیش می‌آید این است آیا متناسب با این ظرفیت در این سال‌ها برای تربیت نسل‌های دیروز و امروز از این امکانات استفاده شده است یا خیر؟ بنا به تصریح خود مسئولان سابق، استفاده نشده است، علت اول اینکه در درجه اول آموزش و پرورش نیاز به یک تحول داشته که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی کار شد، اما سرانجام آن چه شد و آیا عملی شد؟ و دوم به دلیل کثرت مشغله وزیر آموزش و پرورش و مسئولان به خاطر رفع مشکلات مادی در این مجموعه عظیم ۱۳ تا ۱۴ میلیون دانش‌آموزی، مجال رسیدن به کیفیت را نمی‌دهد.

ولایتی با بیان اینکه تعداد واحد‌های ما محدود است و دست ما بازتر است افزود: بیاییم ما تحول را آغاز کنیم و اولین کارمان هم این باشد تا این سند تحول که ۱۰ الی ۱۲ سال روی آن کار شده بحث کنیم و راه را برای سایرین باز کنیم.

وی  در رابطه اشکال کار آموزش و پرورش اظهار داشت: از زمان تشکیل وزارت خانه آن که در ابتدا وزارت معارف، اوقاف و صنایع مستظرفه بود؛ پایه تقلید از فرنگ، بدون توجه به داشته‌های بومی بنا شد.

رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سابقا مکتب‌خانه داشتیم و از دل این مکتب‌خانه هزاران نفر شخصیت درجه یک و قابل عرضه در سطح دنیا بیرون می‌آمدند؛ ما شخصیت‌های برجسته‌ای مثل ابوعلی سینا و فارابی را در صدر آن می‌بینیم؛ پس سیستم آموزش و پرورش ما یعنی سیستمی که بومی، ایرانی و اسلامی که پاسخگوی جامعه ما باشد جایگزین سیستم فعلی و تقلیدی غربی شده است.

ولایتی ادامه داد: نکته بعدی که حائز اهمیت است اینکه آموزش معنویات در مدارس سما است که باید به نحو احسنت اجرا شود و بهترین الگوی دانش آموز هم معلم دانش آموزان است که نقش بسزا و کلیدی در تربیت دانش آموز دارد. ولایتی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در مدارس فراگیری بیشتری نسبت به محیط خانه دارند افزود: تست زدن صرفا علم نیست و باید روی ارکان ملی، دینی نیز در مدارس کار شود.


وی اظهار داشت: کشور‌های منطقه از جمله سوریه، لبنان، آذربایجان، عراق و افغانستان موافقت خود را اعلام داشته‌اند تا از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس سما بهره ببرند؛ چندی پیش یکی از کاندیدا‌های مجلس افغانستان به عنوان رزومه خود ذکر کرده بود که فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل است این یعنی جایگاه دانشگاه آزاد به نحوی است که این اعتبار را داراست و باید این رویه تداوم داشته باشد.

انتهای پیام//آ. ح



سفر ولایتی به مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
عجب
Germany
ناشناس
۰۶:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
دکتر شما چنتا مدرک داری ؟؟؟؟؟؟؟؟ یه کتاب نوشتی بعد خودت تصویب کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
جالبه هنوز حادثه تلخ اتوبوس دانشگاه آزاد یادمون نرفته جناب دکتر
آخرین اخبار