معاون محیط طبیعی اداره کل حفاطت محیط زیست آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

احیای دریاچه ارومیه این بار با ایجاد پارک طبیعی/ استفاده خوراکی از نمک دریاچه مقبول نیست

میرمحسن حسینی قمی گفت: می‌توان شاهد ترمیم طبیعی پهنه‌های خشک شده دریاچه ارومیه به وسیله پوشش گیاهی بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، میرمحسن حسینی قمی  معاون محیط طبیعی اداره کل حفاطت محیط زیست آذربایجان شرقی در نشست با نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی گفت: مرز پارک ملی دریاچه ارومیه در استان، از شهرستان شبستر تا ملکان ادامه دارد و پوشش حفاظتی لازم برای حفظ پهنه‌های خشک شده دریاچه ارومیه از خطر فرسایش، به این طریق، ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: از نیروهای بومی برای حفاظت از پهنه‌های خشک شده دریاچه ارومیه استفاده می‌شود و علی رغم کمبود اعتبارات، این پروژه سه مرحله اجرا شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاطت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه روند احیای دریاچه ارومیه، زمان‌بر است، افزود: از لحاظ بصری هم می‌توان شاهد ترمیم طبیعی پهنه‌های خشک شده دریاچه ارومیه به وسیله پوشش گیاهی بود و خاک این مناطق به تدریج با کمتر شدن میزان شوری، میزبان پوشش گیاهی مقام به شوری است.

حسینی قمی ادامه داد: اگر این مناطق در مقابل چرای احشام، ورود ماشین آلات و... حفظ شوند، این پهنه‌ها خود را به طور طبیعی احیاء خواهند کرد.

وی بر لزوم مشارکت مردم و تشکل‌های زیست محیطی در انجام نظارت‌های عمومی برای حفظ محیط زیست تاکید کرد و گفت: این نظارت‌ها، حتی اگر تخصصی هم نباشند، کارها را از روزمرگی خارج می‌کند.

قمی در خصوص برداشت نمک از پارک ملی احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: برداشت نمک از دریاچه ارومیه به صورت سنتی در جوامع محلی و برای مصرف محدود صنایع و نمک پاشی معابر و جاده‌ها به صورت محدود وجود دارد و استفاده خوراکی نیز از نمک دریاچه ارومیه به دلیل وجود املاح فلزات سنگین مقبول نیست.

حسینی قمی تاکید کرد: برداشت نمک از دریاچه ارومیه باید در چهارچوب ضوابط ابلاغی حفاظت محیطی زیست انجام شود.

وی در پایان، بر لزوم توجه به توسعه پایدار تاکید کرد و خاطرنشان کرد: توسعه پایدار ضامن حفظ هوای پاک و محیط زیست است.

انتهای پیام/ب

پیشنهاد معاون محیط طبیعی اداره کل حفاطت محیط زیست آذربایجان شرقی برای ترمیم دریاچه ارومیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار