در نشست خبری هفته ملی مبارزه با سرطان مطرح شد؛

بیش از یک میلیارد دلار هزینه واردات ۳ درصد داروی ویژه سرطان/ شیمی درمانی باید تحت نظارت حاکمیت باشد

بیش از یک میلیارد دلار هزیه واردات ۳ درصد داروی ویژه سرطانرئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: برای واردات ۳ درصد داروی سرطان مورد نیاز کشور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه می‌شود.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان صبح امروز در نشست خبری هفته ملی مبارزه با سرطان که در ساختمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: مسائل اقتصادی در حوزه سرطان بسیار مهم است و این بیماری یکی از گران‌ترین عارضه‌ها در دنیا محسوب می‌شود زیرا هیچ بیماری به اندازی سرطان هزینه‌بر نیست و تحقیقات زیادی در این مورد در تمام دنیا از جمله کشورمان انجام شده است.

اکبری بیان کرد: ما در سال ۹۶ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بابت واردات ۳ درصد داروی سرطان و ۵۰۰ میلیون دلار بابت ساخت مواد اولیه دارو‌های داخلی سرطان هزینه کرده‌ایم و متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم ۳ درصد باقی مانده دارو‌ها را در  داخل کشور تولید کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه من امیدوارم دانشمندان صنعت داروسازی به سمت ساخت ۳ درصد دارو‌های وارداتی بروند، افزود: من دارو‌های ساخت داخل را بر نوع خارجی آن ترجیح می‌دهم و متأسفانه به دلیل خروج ارز به علت واردات ممکن است کشور در آینده دچار مشکلات ارزی برای واردات دارو‌های سرطانی خارجی شود.

وزارت بهداشت به روش درمانی جراحی توجه نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه برای درمان سرطان سه روش جراحی، رادیوتراپی و دارو درمانی وجود دارد که بر اساس استاندارد‌ها این روش‌ها برای غده‌های سرطانی به کار می‌رود، افزود: امروزه ۴۹ درصد از بیمارانی که به روش جراحی درمان می‌شوند بیماری سرطان آن‌ها به طور کامل التیام پیدا می‌کند، اما متأسفانه وزارت بهداشت توجهی به روش درمانی جراحی نمی‌کند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات سرطان اضافه کرد: اثربخشی هر یک جلسه رادیوتراپی به همراه عمل جراحی برابر با چندین جلسه رادیوتراپی به تنهایی است که متأسفانه روش رادیوتراپی مورد عنایت و توجه وزارت بهداشت قرار ندارد؛ بر اساس بررسی‌های انجام شده امکانات رادیوتراپی به طور مناسب در سطح کشور توزیع نشده است، زیرا دستگاه‌های پیشرفته رادیوتراپی تنها در نیمی از کشور به مردم خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

اکبری با اشاره به اینکه رادیوتراپی هنگام جراحی از اثربخشی بسیار بالایی برخوردار است، افزود: بیشترین هزینه‌ها مربوط به روش شیمی درمانی است، اما متأسفانه ۳۰ درصد از شیمی درمانی‌ها ضرورتی برای درمان بیماران سرطانی ندارد و ما باید برای کنترل مصرف شیمی درمانی اقدامات بهتری را انجام دهیم، زیرا این روش از نظر علمی روشی کاملاً ضعیف بنا بر استاندارد‌های دنیا محسوب می‌شود که بالاترین رقم مصرفی را دارد و هزینه‌های زیادی را بر حوزه سلامت و مردم تحمیل می‌کند.

در کشور‌های اروپایی هر پزشکی دارو‌های شیمی درمانی را تجویز نمی‌کند

رئیس مرکز ملی تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه باید شیمی درمانی تحت نظارت حاکمیت باشد، زیرا در کشور‌های اروپایی هر پزشکی دارو‌های شیمی درمانی را تجویز نمی‌کند، ادامه داد: استفاده از روش شیمی درمانی نشان دهنده این است که تجارت بیشتر از علم مطرح است، همین مسئله باعث بروز مشکلاتی برای کشورمان با توجه به مسائل ارزی پیش آمده جهت تأمین دارو‌ها می‌شود به طوری که امسال برای تأمین دارو‌های سال ۹۸ ممکن است مشکلات ارزی بیشتری را نسبت به سالیان گذشته داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید در وزارت بهداشت راهنما‌های بالینی علمی مشخصی تدوین و ابلاغ شود، افزود: باید شجاعت علمی و اجرایی برای انجام راهنماهای بالینی در کشور ایجاد شود.

اکبری اضافه کرد: برخی از دارو‌های شیمی درمانی بسیار گران هستند و رسانه‌ها باید کمک کنند تا این بار از دوش دولت برداشته شود که البته مؤسسات خیریه در زمینه پرداخت هزینه‌ها و کمک به بیماران سرطانی کمک بزرگی خواهند بود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات سرطان ادامه داد: سالیان گذشته ۸۰ درصد از بیماران سرطانی در سال اول بیماریشان فوت می‌کردند و در سال ۹۳ تنها ۳۰ درصد از بیماران در سال اول عارضه‌شان فوت می‌کنند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات امروزه پزشکی تقاضای القایی در زمینه‌های تشخیصی و درمانی است به طوری که احتمال بروز ناهنجاری بین ۳ دهم تا ۳ درصد است، اما متأسفانه بین ۱۷ تا ۳۰ درصد  مراجعان از سونوگرافی برای انجام کار‌های تشخیصی استفاده می‌کنند که همین مسئله هزینه‌های زیادی را بر حوزه سلامت و بیماران تحمیل می‌کند.

استفاده از ام. آر. آی برای درد‌های ستون فقرات و اسکلتی ممنوع است

وی ادامه داد: درد استخوانی و ستون فقرات از بیماری‌های شایعی است که در ایران برای تشخیص آن از ام. آر. آی استفاده زیادی می‌شود و این در حالی است که استفاده از ام. آر. آی برای درد‌های ستون فقرات و اسکلتی ممنوع است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه ۹۴.۷ درصد از ام. آر. آی در ایران برای درد‌های حاد در نظر گرفته می‌شود، افزود: از ام. آر. آی برای سرطان پستان در دنیا استفاده نمی‌شود، زیرا این کار باعث ایجاد انحراف در تشخیص بیماری می‌شود، امروزه سالیانه ۱۰۰۰ مورد سرطان پستان جراحی می‌شود و کشور ما بیشترین عمل‌های جراحی را در زمینه سرطان پستان دارد.

اکبری ادامه داد: اگر پزشک معالج به ضایعه‌ای مشکوک شود می‌توان در این مرحله از تست PSA استفاده کرد، زیرا من معتقدم انجام آزمایش‌های مداخلاتی اشتباهاتی را ایجاد می‌کند.

دارو‌های هایتک گران‌قیمت هستند

وی با اشاره به اینکه امروزه دارو‌های هایتک بسیار گران قیمت هستند، افزود:  ما نام ۷ دارو را به وزارت بهداشت اعلام کردیم که اثربخشی لازم را ندارد و سالیانه در حدود ۱۷ میلیارد تومان هزینه به حوزه سلامت و بیماران تحمل می‌کنند؛  مصرف ۷ قلم داروی هایتک در آمریکا و هلند که سازنده این اقلام دارویی هستند ممنوع است، اما هنوز وزارت بهداشت اقدامات لازم را در این خصوص انجام نداده است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات سرطان ادامه داد: سرطان سومین علت مرگ است و برای پیشگیری از این عارضه ۱۵ سال طول می‌کشد تا برنامه ما اجرایی شود.

اکبری با اشاره به اینکه استعمال سیگار در افراد باعث بروز بیماری سرطان می‌شود، افزود: تمام سرطان‌ها ناشی از سبک زندگی است، سبک زندگی بر مبنای عقاید، مذهب، راهنما‌های مذهبی و شاخص‌های معنویت تأثیر زیادی در درمان بیماری‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های معنویت، امید را در بین بیماران افزایش می‌دهد، افزود: ما تحقیقات خوبی در زمینه دعا درمانی و ژن درمانی در مراکز مختلفی مانند زنجان، قزوین، ساری، اردبیل، اصفهان و مشهد آغاز کرده‌ایم.

رئیس مرکز ملی تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه سرطان پستان در مرد و زن یکی از بالاترین سرطان‌ها در کشور است، و این عارضه امروزه افزایش پیدا کرده است، افزود: حساسیت مردم نسبت به سرطان سینه افزایش پیدا کرده و امکانات تشخیصی کشور نیز زیاد شده است به طوری که سرطان پوست، معده، روده بزرگ، خون و ریه به ترتیب بیشترین افراد را در کشور با خود درگیر کرده است.

سرطان معده اولین سرطان در بین مردم

اکبری با اشاره به اینکه سرطان ریه برای اولین بار در بین ۶ سرطان اول کشور شناخته شده است، افزود: افزایش استعمال دخانیات و آلودگی هوا باعث بروز سرطان ریه در مردم می‌شود و امروزه سرطان معده اولین سرطان در بین مردم است.

وی با بیان اینکه سرطان معده کشنده‌ترین سرطان در بین مرد و زن محسوب می‌شود و سالیانه ۱۰ هزار مورد سرطان معده جدید در کشور کشف و شناسایی می‌شود، ادامه داد: نیمی از بیماران مبتلا به سرطان معده طی یک سال و ۱۵ درصد از بیماران در ۵ سال فوت می‌کنند، اما خوشبختانه ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان در طول ۵ سال فوت نمی‌کنند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات سرطان ادامه داد: ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان طی یک سال و ۹۱ درصد از بیماران ۵ سال طول عمر دارند که این مسئله نشان دهنده بهتر شدن وضعیت بهداشتی کشور و افزایش موادغذایی سالم مانند میوه و سبزیجات در سبد غذایی روزانه مردم است.

وی با اشاره به اینکه سرطان معده در شهر‌های اصفهان و تهران رتبه سوم را دارد، افزود: یکی از عوامل خطر در سرطان معده مسائل بهداشت دهان و دندان و پوسیدگی دندان‌هاست به طوری که ضریب پوسیدگی دندان در کودکان باید زیر عدد یک باشد که متأسفانه امروزه این شاخص در حدود ۳ و در افراد ۶۰ ساله تقریباً همه دندان‌ها افتاده است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات سرطان درباره نمک دریایی گفت: اگر نمک دریایی، سولفات و سایر مواد غیرسالم را تصفیه شود خوب است، اما متأسفانه سنگ نمک دریایی را تصفیه نشده مصرف می‌کنند و همین مسئله باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.

اکبری اضافه کرد: متأسفانه در برخی از نانوایی‌های سطح کشور از سنگ نمک غیر تصفیه شده استفاده می‌کنند که همین مسئله باعث بروز بیماری می‌شود.

وی با اشاره به طب اسلامی گفت: منظور از طبابت  تسریع، درمان و پیگیری است، اما در احادیث، اسلام توصیه‌های غذایی را مدنظر قرار داده و درباره خواص موادغذایی دستوراتی داده است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات سرطان اضافه کرد: از چند سال گذشته در زمینه جمع‌آوری احادیث مربوط به مسائل طبی و خواص موادغذایی همکاری خوبی آغاز شده و تا به امروز این نتیجه حاصل شده است که احادیث و دستورات اسلامی تنها به خواص موادغذایی پرداخته‌اند.

اکبری یادآور شد: مرحوم آیت الله شاهرودی به دنبال درمان از طریق روش طب اسلامی بود اما متأسفانه هنگام مراجعه به پزشکان متخصص این حوزه برای درمان دیر شده بود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: به تازگی دستگاهی گران قیمت ساخته شده است و حرف‌هایی مبنی بر ذخیره سازی ژن زده شده است،  ایران در زمینه بانک ژن اقدامات خوبی را انجام داده است و باید از این تحقیقات حمایت همه جانبه انجام شود.

وی ادامه داد: هشت سال پیش عربستان، کویت، امارات و بحرین با کمک آمریکا اقدام به تهیه بانک ژن کرده‌اند و اگر ایران این طرح را با دقت دنبال نکند طی چند سال آینده جیره‌خوار دیگران می‌شود و مجبور است روش درمانی دیگران را اجرا کند.

کشف بیش از صد هزار مورد سرطان در کشور

در ادامه مراسم حمیدرضا میرزایی دبیر علمی چهاردهمین کنگره سرطان گفت: در سال ۹۳، ۱۱۲ هزار مورد سرطان در کشور کشف شده است یعنی که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۵۷ مرد و ۱۳۷ بیمار زن به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی ادامه داد: سرطان سینه، روده بزرگ، پوست و معده به ترتیب بیشترین سرطان‌های شایع در بین زنان است، مصرف سیگار و الکل و حتی قلیان  از عوامل اصلی خطر در این حوزه محسوب می‌شوند و متأسفانه آمار دختران و زنان سیگاری نسبت به سالیانه گذشته بیشتر شده است.

میرزایی افزود: سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشورمان محسوب می‌شود و بیشترین هزینه را در بردارد و هزینه دارو‌های شیمی درمانی علی رغم اثربخشی پایین آن بسیار بالا است.

۷۰ درصد دارو‌های سرطان طول عمر را افزایش نمی‌دهد

دبیر علمی چهاردهیمن کنگره سرطان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از دارو‌هایی که برای سرطان استفاده می‌شود باعث افزایش طول عمر نمی‌شود، افزود: از سه سال گذشته وزارت بهداشت در تلاش بوده است که رادیوانکولوژی را جایگزین رادیوتراپی کند که این موضوع در صورت اجرا شدن باعث بروز مشکلاتی در حوزه سلامت می‌شود.

وی یادآور شد: در این کنگره متخصصان از کشور‌های اروپایی، آمریکا و حوزه خلیج فارس شرکت می‌کنند.

کارگاه آموزشی با حضور بیش از ۵۰ نفر از استادان برجسته ایرانی

در ادامه مراسم افشین مرادی متخصص پاتولوژی و دبیر عملی چهارمین کنگره دستگاه گوارش گفت: در کشور ما آمار ابتلا به سرطان معده رتبه اول، سرطان مری رتبه چهارم، سرطان روده بزرگ رتبه پنجم، سرطان کبد رتبه نهم و سرطان پانکراس رتبه دهم را دارد که باید نسبت به این نوع سرطان‌ها توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: ۲۵۰ مقاله به دبیرخانه چهارمین کنگره دستگاه گوارش ارسال شده است که از میان آن تعداد ۶۳ مقاله در کنگره ارائه می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه دو جراح برجسته ایرانی از کشور‌های سوئیس و فرانسه به عنوان میهمانان ویژه در این کنگره شرکت می‌کنند، گفت:  در حاشیه این همایش یک کارگاه آموزشی با حضور بیش از ۵۰ نفر از استادان برجسته برگزار می‌شود.

دبیر عملی چهارمین کنگره سرطان دستگاه گوارش با اشاره به اینکه توجه به مسائل اقتصادی در درمان بیماری‌ها، مهم است، افزود: امروزه تعداد بیماران سیروز کبدی نسبت به ۲۰ سال گذشته کمتر شده است و من معتقدم با انجام اقدامات پیشگیرانه آمار مبتلایان به بیماری هپاتیت B. و C. بسیار کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تشخیص بیماری سرطان پانکراس دشوار است و تشخیص زودرس و دقیق در مراکز محدودی در ایران انجام می‌شود، افزود: فاکتور‌های محیطی عامل بروز ۹۵ درصدی سرطان معده است و متأسفانه باید بگویم که استعمال دخانیات یکی از عوامل مهم بروز سرطان پانکرانس در میان مردم شناخته شده است.

رژیم غذایی نامناسب عامل اصلی بروز سرطان روده بزرگ

مرادی با اشاره به اینکه استفاده از رژیم‌های غذایی کشور‌های غربی که با فیبر کم همراه است خطرناک‌تر از رژیم‌های غذایی کشورمان محسوب می‌شود و سرطان روده بزرگ به دلیل رژیم نامناسب بروز پیدا می‌کند، افزود: بیمار یابی سرطان روده بزرگ از سه سال پیش در کشور آغاز شده است و خوشبختانه در این برنامه اقدامات لازم در حال انجام است و من معتقدم سیستم موظف است کار  معالجه بیمار را  پیگیری کند.

شناسایی سالیانه ۲۸۰ سرطان پستان جدید در کشور

در ادامه مراسم محمد هادی زاده فلوشیپ و فوق تخصص جراحی پستان افزود: خوشبختانه در زمینه سرطان پستان کار‌های خوبی انجام شده است به طوری که در بسیاری از موارد درمان سرطان سینه بدون برداشتن این عضو انجام می‌شود.

هادی‌زاده ادامه داد: داشتن یک برنامه غذایی سالم و محیط آرام در خانواده می‌تواند  از مرگ زودرس جلوگیری کند.

وی گفت:  برخی از کشور‌ها طی یک برنامه ۳۰ ساله مصرف دخانیات را کنترل کردند که  در نتیجه این برنامه سرطان ریه در آن مناطق کاهش چشمگیری پیدا کرد.

فلوشیپ و فوق تخصص جراحی پستان تاکید کرد: شاخص‌های اجتماعی بهترین مولفه‌ها در بروز سرطان‌ها محسوب می‌شود و امروزه سالیانه ۲۸۰ مورد سرطان سینه در کشور شناسایی می‌شود.

وی بیان کرد: طبابت به معنای این است که همه موارد در بیماران بررسی شود، اما وقتی که کار از طبابت خارج شود، اقدام بعدی غیر علمی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۱:۱۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
دارو ایرانی مصرف کردم داغون شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
وزارت بهداشت موظف است که راهکاری جهت حل این معضل ارائه دهد البته لازم به ذکر است که درمان افراد سرطانی از اهم وظاپف مسپولان ذیربط میباشد!!!
آخرین اخبار