تلاش آمریکا برای بازگشایی زندان مخوف گوانتانامو

شماری از سناتور‌های جمهوریخواه آمریکا با ارسال نامه‌ای از رئیس‌جمهور این کشور درخواست کردند زندان بدنام گوانتانامو را برای نگهداری عناصر خطرناک داعش بازگشایی کند.

تلاش آمریکا برای بازگشایی زندان مخوف گوانتاناموبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه «واشنگتن فری‌‎بیکن» در گزارشی نوشت به نامه‌ای دست یافته است که در آن گروهی از سناتور‌های جمهوریخواه آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور درخواست کرده‌اند زندان گوانتانامو را برای نگهداری عناصر تروریستی گروه داعش که توسط نیرو‌های کُرد سوریه بازداشت شده‌اند، بازگشایی کند.

در بخشی از این نامه آمده است: «ما از شما درخواست می‌کنیم تا انتقال بدترین عناصر داعش به زندان گوانتانامو را بررسی کنید تا در آنجا با اجرای عدالت روبرو شوند». سناتور «تام کاتن، مارکو روبیو، و جان کورنین» روز سه‌شنبه این نامه را به کاخ سفید ارسال کرده‌اند.

این سناتور‌ها در نامه خود تأکید کردند: «بسیار مهم و ضروری است که نزدیک به ۷۰۰ تروریستی که در شمال‌ شرقی سوریه توسط نیرو‌های دموکراتیک سوریه دستگیر شده‌اند، آزاد نشوند».

در این نامه همچنین به دولت آمریکا هشدار داده شده است «اگر این افراد (عناصر بازداشتی داعش) را به حال خود رها کنیم بسیاری از آن‌ها علیه متحدان ما در سوریه و عراق مسلح می‌شوند یا تلاش می‌کنند همانند آنچه که در برلین و بلژیک انجام دادند، برای انجام عملیات تروریستی وارد خاک آمریکا و کشور‌های اروپایی شوند».

آمریکا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، زندان نظامی گوانتانامو را در خلیج گوانتانامو واقع در جنوب شرقی کوبا احداث کرد تا افراد مظنون به همکاری با تروریست‌ها را در آنجا نگهداری کند، اما پس از افشای شیوه‌های مخوف شکنجه و آزار زندانی‌ها به یکی از بدنام‌ترین و ترسناک‌ترین زندان‌های جهان تبدیل شد.

به نوشته واشنگتن فری‌بیکن این نامه درست در دهمین سالروز دستور اجرایی باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، برای بستن این زندان مخوف نظامی نوشته شده است. دستور اوباما هیچ گاه اجرایی نشد، زیرا نمایندگان کنگره از تأمین بودجه بستن این زندان خودداری کردند.

دونالد ترامپ پیش از این در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که دستور باز نگه‌ داشتن زندان گوانتانامو را امضا کرده، اما تاکنون هیچ زندانی جدیدی به آن وارد نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار