راه رسیدن به استقلال و خودکفایی در بیان امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) در بخشی از بیانات گهربارشان راه رسیدن به استقلال و خودکفایی کشور را مقابله با غرب‌زدگان و قطع امید کردن شرق از غرب معرفی می‌کنند.

راه رسیدن به استقلال و خودکفایی در بیان امام خمینی (ره)به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، از جمله دغدغه‌های فکری امام خمینی قدس سره مسئله مهم غرب زدگی مردم مسلمان خصوصا قشر تحصیل کرده و روشنفکران آنها بوده است. او بارها و در موارد متعدد به عوامل ایجاد و گسترش غرب زدگی و خطرات و پیامدهای سوء آن در کشورهای اسلامی، اشاره و رهنمودهایی برای رفع و زدودن این عارضه و بلای عظیم از میان کشورهای اسلامی - خصوصا از جامعه اسلامی ایران - بیان داشته‌اند.

به نظر امام «غرب زدگی» یعنی عدم اتکاء مردم به توانایی بالقوه و بالفعل خود برای رفع مشکلات و اتکاء به نیروی اجنبی برای کسب ترقی و کمال؛ و «غرب زده» کسی است که از محتوا تهی باشد و هیچ گونه توانایی را در وجود خود و جامعه خود حس نکند تا به واسطه آن به مقاصد مادی و معنوی دست یابد و تنها راه حل مشکلات و ترقی و کمال را در غرب و فرهنگ غربی دیده و خود را مزین به فرهنگ و آداب و رسوم غربی نموده است.

امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی دیدگاه قابل تاملی در این رابطه داشته‌ و فرموده‌اند:

«این‌ها با تبلیغات خودشان ما را به غرب برگرداندند و غربزده کردند که همه چیز خودمان را، همه مفاخر خودمان را یادمان رفت، برای خودمان دیگر چیزی قائل نیستیم.

شرق باید درِ غرب را ببندد، در غرب را به روی خودش ببندد. تا غرب راه به اینجا دارد شما به استقلال خودتان نمی‌رسید و تا این غربزده‌هایی که در همه جا موجودند از این مملکت نروند یا اصلاح نشوند شما به استقلال نخواهید رسید، این‌ها نمی‌گذارند. ما باید خودمان را پیدا کنیم تا بتوانیم سر پای خودمان بایستیم و بفهمیم ما هم موجودی هستیم.

در ادامه بخشی از بیانات بنیان گذار انقلاب در روز هفتم آبان ۱۳۵۸ در رابطه با غرب زدگی را مشاهده کنید:

انتهای پیام/

بیانات امام خمینی (ره) درباره غرب‌زدگی

برچسب ها: امام خمینی ، غرب زدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.