روف گاردن Roof Garden چیست؟ +معرفی انواع آن

روف گاردن به زبان ساده، یه فضای سبز روی پشت بام در کل به محلی گفته میشود که فضای سبز بر روی سقف (چه پشت بام، چه حیاط و …) اجرا شده باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  حتما شما هم تاکنون حیات هایی با صفا و زیبا را بر روی پشت بام خانه ها دیده اید و جذب آن ها شده اید اما سوالی که در این بین مطرح می شود این است که این حیات های روی پشت بام واقعا چه هستند و چند نوع دارند؟!

در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی روف گاردن و مزیت آن بپردازد، پس با ما همراه باشید.

روف گاردن Roof Garden چیست؟ +معرفی انواع آن

روف گاردن Roof Garden چیست؟

روف گاردن Roof garden یا فضای سبز روی پشت بام در کل به محلی گفته میشود که فضای سبز بر روی سقف (چه پشت بام، چه حیاط و …) اجرا شده باشد و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی شکل گرفته باشد؛ مانند کف لابی ساختمان که سقف پارکینگ را تشکیل میدهد، یا کف حیاطی که بر روی پارکینگ شکل گرفته و امکان کاشت گیاه بر روی خاک طبیعی زمین محیا نباشد.


این مطلب را از دست ندهید: بام باغ، روشی برای لذت بردن از طبیعت و مقابله با آلودگی هوا در آپارتمان


روف گاردن میتواند از قراردادن چند گلدان روی پشت بام آغاز و به اجرای باغ و فضا‌های سبزی همچون پارک ختم گردد.

انتخاب نوع طراحی روف گاردن بستگی به عوامل مختلفی همچون، سازه ساختمان، کاربری، ویژگی‌های اقلیمی و حتی سلیقه شما دارد! عوامل ذکر شده در روش‌های گوناگون اجرایی به نام‌های روف گاردن گسترده، روف گاردن متمرکز و روف گاردن پرتابل و مدولار خلاصه میشوند.

روف گاردن Roof Garden چیست؟ +معرفی انواع آن

تعریف عامیانه روف گاردن

به زبان ساده و عامیانه روف گاردن گسترده شیوه‌ای است که در آن شما خواستار سطح گسترده سبز و به صورت واضح‌تر اجرای سطوح چمنکاری شده روی پشت بام هستید!

در این روش بعد از اجرای ایزولاسیون و زیرسازی مناسب پشت بام و تعبیه خروجی آب، سطح بام جهت کاشت چمن آماده است.


بیشتر بخوانید: جوان سازی فضای سبز شهری اراک


اما در روش متمرکز میتوانید درختان و بوته‌های زیبا و سرزنده نیز به پشت بام اضافه کنید. چرا که در این روش عمق کاشت بیشتری در اختیار شماست و اجرای باغچه‌ها به روش سنتی این امکان را در اختیار شما قرار میدهد.

اما نکته مهم در این دو روش این است که قبل از اجرای این شیوه روف گاردن شما باید از مقاومت ساختمان در برابر بار مرده ایجاد شده در پشت بام مطلع باشید.

آیا در محاسبات سازه ساختمان شما، بار مرده ناشی از اجرای باغچه‌ها و خاک سنگین اشباع شده در نظر گرفته شده است؟

اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید و از لحاظ امنیت و مقاومت سازه ساختمان خود در برابر میزان بار مرده ناشی از روف گاردن تردید دارید، بهترین روش برای ایجاد فضای سبز در پشت بام، استفاده از روش مدولار- پرتابل است. در این روش به زبان عامیانه از گلدان‌های و فلاورباکس‌های آماده جهت اجرای روف گاردن استفاده می‌شود.

گلدان‌ها با توجه به نوع مصرفشان، میتوانند سطح سبز گسترده و یا درختچه‌های زیبا و بلند داشته باشند.

در واقع تفاوت این روش نسب به دو سبک قبلی، از لحاظ ظاهری برجسته نیست بلکه به لحاظ سازه ای، سرعت اجرا، امنیت، تنوع، مدرن بودن و … است.

روف گاردن Roof Garden چیست؟ +معرفی انواع آن

معرفی انواع بام باغ یا روف گاردن

  • بام باغ گسترده

در این نوع بام باغ، کشت گیاهان با ریشه‌های کم صورت می‌گیرد.


ببینید: سرانجام تلخ قرار گرفتن کودک روی سان روف خودرو در اتوبان!


بستر کاشت بسیار سطحی و ضخامت خاک حداکثر ۲۰ سانتی متر است. بام باغ گسترده نسبت به دیگر انواع بام باغ بسیار ارزان قیمت‌تر است و چمن و گیاهانی با پوشش سطحی و کم ارتفاع در آن کاشته می‌شود.

  • بام باغ نیمه متمرکز

این نوع بام سبز شامل کشت گیاهان با حجم ریشه بیشتر و دارای عمق بستر کاشت بالای ۳۰ سانتی متر تا ۱ متر است.

در این نوع بام سبز کلیه گیاهان بوته‌ای مانند توت فرنگی، هندوانه و گیاهان دارویی مانند پونه و اسطخودوس و همچنین چمن قابل کشت هستند و تنها باید در طراحی سازه، وزن ایجادشده مدنظر گرفته شود.

  • بام باغ متمرکز

همانطور که از نام این باغ پیداست استفاده از خاک با حجم و ارتفاع زیاد در نظر گرفته می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: طراحی های ساختمانی عجیب+تصاویر


در این نوع باغ که از موارد قبلی گران قیمت‌تر است و تنها ساختمان‌های بزرگ و معروف از پس هزینه آن بر می‌آیند، انواع درختان، گیاهان زینتی و گل‌ها کاشته می‌شوند.

این نوع باغ بر روی پشت بام ساختمان‌های بزرگ گسترده و مسیر‌هایی برای قدم زدن و نیمکت‌هایی برای استراحت در آن جای داده می‌شود.

روف گاردن Roof Garden چیست؟ +معرفی انواع آن

نکاتی کلی برای ساخت بام باغ

  • انتخاب خاک برای بام باغ

انتخاب خاک مناسب برای روف گاردن یکی از فاکتور‌های کلیدی است.


این مطلب را از دست ندهید: طراحی زیبای ساختمان به شکل اثر انگشت! +عکس


این نوع خاک باید وزن کمی داشته و توانایی جذب آب در آن زیاد باشد و البته نباید فراموش کرد خاک مدنظر باید غنی از کود برای تغذیه مناسب گیاهان باشد.

  • تقسیم وزن در بام باغ

ساخت روف گاردن باعث افزایش فشار بر روی پشت بام خواهد شد؛ بنابراین ساخت باغچه‌ها و یا آلاچیق باید با محاسبات دقیق انجام شود تا بتوان اضافه وزن ناشی از آن را برطرف کرد.

  • ایزولاسیون روف گاردن

ایزولاسیون در روف گاردن یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است. در واقع ایزولاسیون عایق مناسبی است که از عبور آب به فضایی که زیر روف گاردن قرار می‌گیرد به خوبی جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: روف گاردن ، پشت بام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی قنبری
۲۳:۱۱ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
مطلب بسیار جذابی بود
از مطالب خوب شما ممنونم
آخرین اخبار