کارگردان تئاتر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نمایش‌های مذهبی سفارشی نیست/ دوری از ائمه, حلقه مفقوده جامعه است

مهدی اسماعیلی گفت: حلقه مفقوده امروزه جامعه ایران این است که مردم و جامعه از نیروی لایزال الهی و ائمه دور شده اند.

مهدی اسماعیلی کارگردان نمایش «آه بر انکار ماه» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نمایشنامه این اثر مذهبی بیان کرد: ما سال گذشته به یک طرح کلی با سید علی موسویان نویسنده این نمایشنامه رسیدیم. ایشان متن را نوشتند و سعی کردیم از زوایای مختلف به این داستان تاریخی نگاه کنیم. حرف‌های روز جامعه ما نظیر مروت داشتن، گران نکردن جنس، سوء استفاده نکردن از مسائل اجتماعی و ... در این نمایش ملموس است.

وی افزود:سال گذشته یک دور اجرای بسیار موفقی رفتیم و امسال هم از ۱۳ بهمن یک دوره دیگر اجرا داریم.

وی با بیان اینکه این نمایش کاری از گروه نمایشی «ارمغان» است، گفت: گروه ما تلفیقی از نخبگان علمی ایران و جهان و بازیگران است و تمام بچه‌ها خالصانه کار می‌کنند و امسال به تهیه کنندگی علی نیکزاد به روی صحنه می‌رویم.

اسماعیلی افزود: دست تمام کسانی که در این گروه هستند را می‌بوسم و خیلی خوشحالم که رفقای درجه یکی مثل آن‌ها دارم که افتخار ایران زمین هستند. تلفیق دو قشر بازیگران تئاتر حرفه‌ای و نخبه‌های علمی نتیجه بسیار خوبی نظیر ۹۸/۲ درصد رضایتمندی مخاطبان در سال گذشته را به وجود می‌آورد. همچنین سال گذشته ۳۰۰ نفر در هر اجرا کار را می‌دیدند. برای امسال تعداد اجرا و هم گنجایش را افزایش دادیم.

کارگردان «آه بر انکار ماه» در خصوص نحوه انتخاب بازیگران تشریح کرد:من به این دلیل که مسئول گروه ارمغان هستم و امسال هم به عنوان کارگردان حضور دارم، تلاش می کنم کسانی را انتخاب کنم تا در تیم باشند و حتما این فضای معنوی و مذهبی را بشناسند که هر چقدر این شناخت درونی‌تر باشد بازی هایشان روی مخاطب بهتر و تاثیر گذارتر می‌شود.

اسماعیلی افزود: سعی کردم کسانی را انتخاب کنم که تقریبا با هم در یک راستا باشیم تا تاثیرگذاری روی مخاطب به اکثریت برسد.

این کارگردان در خصوص تامین بودجه اجرای این نمایش تصریح کرد: گروه ما به هیچ ارگان و نهادی وابسته نیست و روی پای خودمان هستیم. این نمایش حتی سرمایه گذار ندارد و فقط بانی‌های دوست داشتنی و با معرفتی داریم که ۱۲ سال است ما را حمایت کردند تا روی پا باشیم.

وی ادامه داد: نمایش‌های ما به هیچ عنوان سفارشی نبوده و نیست و حرفی از ارگان و نهادی نزدیم. ما فقط حقیقت تاریخی با مستند‌های تاریخی را به نمایش گذاشتیم. مستند‌ات ما آنقدر زیاد است که هرکسی بگوید این چه چیزی است که در نمایش آورده اید ما از دل تاریخ برایش کلی مستند می‌آوریم. به دلیل همین موضوع به هیچ عنوان کار ما سفارشی نیست و خیلی‌ها شاید گارد داشته باشند به این که تئاتر مذهبی سفارشی است، اما در اصل اینطور نیست و ما فقط یک ماجرای تاریخی را در یک قالب دراماتیک به تصویر کشیدیم.

اسماعیلی در خصوص اینکه چرا به سراغ تئاتر مذهبی و معنوی می‌رویم، گفت: به عقیده من حلقه مفقوده امروزه جامعه ایران این است که مردم و جامعه از معنویات و نیروی لایزال الهی و ائمه دور شده اند. ما تمام تلاشمان این است که مخاطبانمان، نسل جوان، تحصیل کرده و کسانی باشند که از این فضا‌ها دور هستند و یا حتی گارد دارند اما وقتی به دیدن این کار می‌آیند، لذت می‌برند، آرامش پیدا می‌کنند و یا حتی گریه می‌کنند این یعنی ما موفق بودیم داستان را طوری نقل کنیم که به نیت و فطرت این آدم‌ها دسترسی پیدا کنیم.

وی در پایان بیان کرد: من هر زمان و در طول زندگی و ۲۸ سالی که از خدا عمر گرفتم به معنویات نزدیک شدم و از آن‌ها کمک خواستم، بدون شک به من کمک کردند و آن آرامشی که می‌خواستم از اهل بیت دریافت کردم که باعث پیشرفت، آرامش، تفکر و منطق من شده و من تمام تلاشم این است که این گوهر گرانبها را به همسن و سال‌ها و نسل خودم انتقال دهم و به آن‌ها بگویم که با این فضا‌ها آشتی کنیم، گارد نداشته باشیم، حرف درست را بپذیریم، حرف غلط را نپذیریم و برایش مدرک بخواهیم. داستان ما به دلیل مستند‌ و به دلیل اینکه هیچ حرفی را از خودمان نزدیم، به جان و دل مخاطب می‌نشیند.

گفتنی است این نمایش مذهبی با بازی امید زندگانی، علی برجی، میرنادر مظلومی، علیرضا پاکزاد، دانیال چاووشی و سامان میرحسینی ۱۳ تا ۲۰ بهمن در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می‌رود.

در خلاصه این نمایش آمده است:
روایتی متفاوت از روزگار پایانی زندگی گوهربار خوشبوترین یاسِ آفرینش، حضرت زهرا (س) است. این نمایش که به همت گروه فرهنگی هنری ارمغان تهیه شده است، با نگاهی بر سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام در تلاش برای ترویج سیره این اختران الهی و معرفی گوشه‌ای از مصایب ریحانة النبی سلام الله علیها به جوانان نسل امروز است. روایت داستانی که افسانه نیست، داستانی دور، اما نزدیک.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار