چهل چراغ روشن؛

قزوین پیشانی علم رباتیک کشور

رباتیک علم نوپا در کشور است و نام قزوین بر تارک آن می‌درخشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، از تولد علم رباتیک و ورود آن به زندگی و صنعت دنیا حدود۴۰ سال می‌گذرد و امروز یکی از حوزه‌های بسیار پیشرفته فناوری به حساب می‌آید.

قزوین پیشانی علم رباتیک کشور

ایران هم حدود ۲۰ سال است که آموزش این تکنولوژی را آغاز کرده است.

ربات‌ها دستیاران نیروی انسانی

ربات‌ها در انجام کار‌های سخت و سنگین، فعالیت‌هایی که برای انسان ضرر دارد و حتی فعالیت‌هایی که نیاز به دقت زیاد دارد با انسان همکاری می کنند.

ربات‌ها در زمینه صنایع سنگین، نظامی، هوا و فضا، حمل و نقل، صنایع ظریف، خودرو سازی، پزشکی، مهندسی پزشکی، اندام‌های مصنوعی، بانک، هتلداری، نگهداری از سالمند و آموزش کودک به انسان خدمت رسانی می‌کنند.

قزوین پیشانی علم رباتیک کشور

پای ربات‌ها در صنعت خودروسازی و پزشکی ایران هم باز شده است که ایران در زمینه دانشگاهی و پژوهش رباتیک، برگزاری و شرکت در مسابقات ربوکاپ جز ده کشور اول دنیاست.

رباتیک صنعتی که ۱۵ سال است پرچم ایران را در مجامع بین المللی بالا برده است.

در مسابقات بین المللی ربوکاپ دانشگاه‌های مختلف کشور مقام‌های برتر کسب کردند، اما در بین دانشگاه‌ها دست دانشگاه آزاد اسلامی قزوین بالاست.

قزوین پیشانی علم رباتیک کشور

راز این شهرت چیست؟

کمی به عقب برمی گردیم، مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین (Mechatronic Research Labratoary) در سال ۱۳۸۲ در اتاقی به مساحت ۱۲ متر مربع دایر و در‌های این خانه به روی دوستداران علم رباتیک باز شد.

زیر سقف این خانه کوچک چه گذشت؟

علاقمندان علم رباتیک به این خانه آمدند واز همان بدو ورود برای خود و خانواده‌ی بزرگتر یعنی ایران و مردمانش افتخار آفریدند، درسال ۲۰۰۳ در لیگ توسعه فوتبال سه بعدی در مسابقات بین المللی ربوکاپ ایتالیا عنوان سوم را از آن خود کردند.

تیم روبوکاپ دانشگاه آزاد، در سال ۲۰۰۴ در لیگ شبیه ساز امداد مقام دوم مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد نیوزلند و در لیگ شبیه ساز مربی فوتبال مقام اول جهانی مسابقات جهانی ربوکاپ پرتغال را به دست آورد، این تیم در سال ۲۰۰۵ هم مقام اول ربات امدادگر واقعی مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد آلمان را کسب کرد.

قزوین پیشانی علم رباتیک کشور

این‌ها بخشی از سخنان حمیدرضا جماعتی کارشناس قطب علمی رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است.

وی همچنین گفت: این موفقیت‌های جهانی تاریخ ساز شد و فدراسیون جهانی ربوکاپ مجوز میزبانی برگزاری مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران را در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) به دانشگاه آزاد اسلامی قزوین داد، مسابقاتی که معتبرترین رقابت رباتیک کشور و منطقه است.

۱۵ سال است که دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به صورت مستمر در حوزه رباتیک فعالیت موثر دارد و میزبان برگزاری ۱۳ دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران بوده است، میزبانی دومین دوره از مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه امسال در جزیره کیش، افتخار دیگری است که نصیب دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و کشور ایران شد.

قزوین پیشانی علم رباتیک کشور

این تیم در این سال‌ها بیش از ۲۰۰ عنوان برتر رقابت‌های معتبر بین المللی و جهانی را در کار نامه ثبت کرده است که آخرین نمونه‌های آن کسب ۱۲ عنوان برتر مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۸، هفت مقام شایسته مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۱۸ کانادا و ۱۲ رتبه اول در مسابقات امسال ربوکاپ آسیا اقیانوسیه در کیش است.

 فعالیت ۲۵۰ محقق در ۱۱ آزمایشگاه رباتیک

محمد نوروزی مدیر مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با ۱۱ آزمایشگاه فعال در حوزه‌های ربات‌های پایه متحرک پیشرفته، ربات زیردریایی، ربات پرنده و خانگی، ربات صنعتی و شبیه ساز امداد، ربات مجاز و فوتبالیست در اندازه‌های مختلف و ربات زیر دریایی فعال است و بزرگترین مرکز تحقیقات مکاترونیک کشور محسوب می‌شود.

قزوین پیشانی علم رباتیک کشور

به گفته نوروزی، در این مرکز بیش از ۲۵۰ محقق و استاد هیئت علمی به صورت شبانه روزی برای پیشرفت و رشد علم رباتیک فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین یک بستر و زیر ساخت بسیار مناسب در حوزه رباتیک به همت دکترمرتضی موسی خانی ریاست دانشگاه فراهم شده است و در صورتی که انسان‌های مستعد در این بستر قرار بگیرند در مسیر رشد حرکت خواهند کرد و موفقیت‌ها تکرار خواهد شد.

حمیدرضا جماعتی کارشناس قطب علمی رباتیک دانشگاه ازاد اسلامی قزوین در مورد آخرین دستاورد‌های رباتیک دانشگاه گفت: ساخت ربات آتش نشان، صندلی استخر ویژه معلولان، ساخت ربات ها‌ی موازی و فروش به دو شرکت مطرح در حوزه صنایع غذایی و صنایع بسته بندی و ثبت ۱۴ شرکت دانش بنیان در زمینه IT و رباتیک بخش کوچکی از تلاش دست اندر کاران این حوزه است.

تیم رباتیک ام آر ال آماده پاسخگویی به نیاز‌های صنعت

ادهمی، سرپرست آزمایشگاه ربات‌های چرخدار اندازه کوچک گفت: پروژه طراحی و ساخت ربات بازرسی برای بویلر نیروگاه شهید رجایی قزوین آخرین پروژه‌ای است که قرارداد اجرای فاز مطالعاتی آن با قطب علمی رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین امضا شد.

وی افزود: تبدیل نمونه‌های آزمایشگاهی به محصولات صنعتی مهمترین چالش پیش روی فعالان این حوزه است.

به گفته ادهمی، اگر صنایع بزرگ کشور را درگیر مسابقات کنیم، می‌توانیم شاهد ورود ربات‌ها به عرصه صنعت باشیم و به این ترتیب نیاز بخش صنعت به طور جدی حل می‌شود.

گزارش از فهیمه امیریان

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار