دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری

خدمات نظام اسلامی به ویژه در روستا‌ها و مناطق محروم استان چهارمحال و بختیاری بیانگر دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه محرومیت زدایی است.

دستاورد‌های چهل سالگی انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاریبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، خدمات نظام اسلامی به ویژه در روستا‌ها و مناطق دوردست استان چهارمحال و بختیاری، نمود عینی دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه محرومیت زدایی است.

استان چهارمحال و بختیاری به مرکزیت شهرکرد، و با گسترده‌ای برابر با ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومترمربع در زاگرس مرکزی قرار دارد. این استان با یک درصد از کل وسعت ایران، بیست و دومین استان کشور از نظر مساحت محسوب می‌شود.

این استان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه ۲۰، یکی از فرمانداری‌های کل استان اصفهان محسوب می‌شد و بخشی از مناطق بختیاری نشین آن نیز به خوزستان تعلق داشت، اما هم اکنون بر اساس آخرین تقسیمات جغرافیایی و با حدود ۹۴۷ هزار نفر جمعیت، دارای ۹ شهرستان، ۴۲ شهر، ۱۹ بخش، ۳۹ دهستان و بیش از ۸۰۰ روستای دارای سکنه است که به برکت نظام اسلامی، شاهد تحولات خوبی در عرصه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی بوده است.

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: ۹۰ درصد خدمات و زیرساخت‌های شکل گرفته در این استان، مربوط به سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته، با وجود توطئه‌های بسیار و فتنه‌های دشمن از قبیل: ترور، جنگ تحمیلی، تحریم و فشار اقتصادی، در مسیر رشد و پیشرفت حرکت کرده است و این فتنه‌ها نتوانسته مانع راه نظام شود.

عباسی اضافه کرد: خدمات و دستاورد‌های شکل گرفته در این چهل سال از عمر انقلاب اسلامی، با وجود همه مشکلاتی که دشمن بر سر راه نظام اسلامی قرار داده، قابل تقدیر و تحسین است.

وی همچنین به نقش همراهی مردم در پیروزی‌های نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر حضور مردم و روحانیت و ایثارگری ایثارگران نبود، جمهوری اسلامی برقرار نمی‌شد.

عباسی خاطرنشان کرد: خدمات دولت و مردم متقابل است و هم افزایی و همراهی بخش‌های مختلف نظام در شکل گیری این دستاورد‌ها بسیار موثر بوده است.

یادآور می‌شود؛ چهارمحال و بختیاری، پیش از انقلاب اسلامی، تنها دارای یک کارخانه و واحد صنعتی به نام کارخانه قند شهرکرد بود که در سال ۱۳۵۰ تأسیس و راه اندازی شد، اما هم اکنون ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی، با ۸۰۰ واحد صنعتی و تولیدی فعال و اشتغال‎زایی ۲۱ هزار نفر در استان مستقر است که دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در این بخش صورت گرفت.
 
همچنین این استان دارای ۱۸۶ معدن می‌باشد که ۹۲ مورد آن با اشتغال یک هزار و ۵۳۰ نفر فعال است.

بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری از تولید ۲۹۶ هزار تن تولید محصول در سال ۵۷، به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در چهل سالگی انقلاب رسید.

در حوزه بهداشت و درمان نیز تعداد مراکز بهداشتی، درمانی استان از ۱۴۵ مرکز به ۴۷۶ مرکز افزایش یافته است.

همچنین میزان دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی در روستا‌ها از ۳۵ درصد به ۱۰۰ درصد، تعداد پزشک عمومی از ۱۵ به ۳۷۳ نفر و تعداد بهورزان از ۹۰ به ۶۴۳ نفر در چهل سالگی انقلاب اسلامی رسیده است.

ضریب اشغال تخت بیمارستانی نیز از ۴۸ درصد در سال ۵۷ به ۷۳ درصد در ابتدای سال ۹۷ رسیده است که نشان از فراهم بودن خدمات با رعایت استاندارد‌های اقتصاد سلامت دارد.

هم اکنون در حدود ۶۵۰ نفر از مردم این استان زیرپوشش بیمه سلامت قرار دارند.

در حوزه علمی و آموزشی نیز قبل از پیروزی انقلاب تنها یک دانشکده، ۵۹۰ دانشجو و ۱۰ عضو هیات علمی در استان فعال بود، اما اکنون و به برکت انقلاب اسلامی، تعداد مراکز آموزشی به ۲۴ واحد، تعداد دانشجویان به ۵۳ هزار و ۵۳۳ نفر و تعداد اعضای هیئت علمی به یک هزار و ۸۱۰ نفر رسیده است.

در طی ۴۰ سال گذشته فضا‌های فرهنگی چهارمحال و بختیاری هم به ازای هر یک هزار نفر جمعیت استان به بیش از ۲۰ برابر افزایش یافته است.

در حوزه راهسازی نیز در طول ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی، ۲۵۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شد که قبل از آن هیچ بزرگراهی نداشت.

همچنین در همین مدت ۸۱۶ کیلومتر راه اصلی و ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی احداث شده که در مقایسه با سال‌های قبل از انقلاب به ترتیب از رشد ۹ و ۷۲۵ درصدی برخوردار است.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ شهر و یا روستای چهارمحال و بختیاری از نعمت گاز برخوردار نبود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۹۵ درصد استان معادل بیش از ۳۰۰ هزار مشترک از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

همچنین در طول چهل سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی، تعداد روستا‌های برق دار استان ۷۲ برابر شد.

طی چهل سال از عمکرد انقلاب اسلامی، ۶۲۵ هزار و ۱۹۸ نفر در ۴۲ شهر استان از نعمت آب آشامیدنی سالم و لوله کشی بهره‌مند شدند.

در حالی که در سال ۵۷ تنها ۱۷۰ هزار نفر در ۱۲ شهر استان تحت پوشش لوله کشی آب سالم و آشامیدنی قرار داشتند.

همچنین قبل از انقلاب اسلامی، هیچ یک از روستا‌های استان لوله کشی آب آشامیدنی نداشت، اما اکنون و به برکت انقلاب اسلامی، ۶۵۱ روستا در قالب ۹۲ هزار و ۲۴۶ خانوار به آب لوله کشی سالم و بهداشتی دسترسی پیدا کردند؛ بنابراین عمق محرومیتی که قبل از انقلاب اسلامی در روستا‌های چهارمحال و بختیاری مشاهده می‌شد، امروز به برکت نظام اسلامی تا حد بسیار زیادی زدوده شده و این مناطق از امکانات بهتری برخوردار شده اند. هر چند هنوز در برخی از مناطق نارسایی‌ها و کمبود‌هایی وجود دارد، اما این محرومیت زدایی در بهبود زندگی روستاییان موثر بوده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ یک از روستا‌های استان از نعمت آب لوله کشی، گاز و برق بهره‌مند نبود، اما امروز در چهل سالگی انقلاب، دسترسی به این خدمات آسان می‌باشد.

ملک محمد محمودیان ادامه داد: هم اکنون ۴۶۴ روستای استان گازکشی شده و درصد گازرسانی به روستا‌ها ۸۷ درصد است.

وی اضافه کرد: تنها ۱۳ درصد روستا‌های استان که در مناطق سخت گذر و کوهستانی از جمله بخش بازفت، دهستان بارز در بخش منج و دهستان پشت کوه میلاس قرار دارند، از انرژی گاز بی بهره هستند.

محمودیانی همچنین درصد روستا‌های برخوردار از نعمت برق را ۹۹.۵ درصد و روستا‌های بالای ۲۰ خانوار جمعیت بهره‌مند از آب لوله کشی را ۷۲ درصد اعلام کرد.

محمودیان، با بیان ایجاد یک هزار و ۵۳۹ کیلومتر راه روستایی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان، اظهار داشت: در حال حاضر ۶۵ درصد راه‌های روستایی استان آسفالت است.

وی، با بیان اینکه ۸۴ درصد روستا‌های استان بهره‌مند از مدیریت روستایی هستند، افزود: ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان دارای شورای اسلامی روستا است.

محمودیان، تعداد روستا‌های برخوردار از خدمات اینترنتی را ۹۰ درصد تعداد روستا‌های استان عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۳۰۷ روستا به خدمات اینترنت دسترسی دارند و تا پایان سال ۲۰۰ روستای دیگر نیز به خدمات اینترنت مجهز می‌شوند.

وی اظهار داشت: ۱۰۰ درصد روستا زیر پوشش بیمه سلامت و ۹۰ درصد روستا‌ها تحت پوشش شبکه‌های صدا و سیما هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری چهارمحال و بختیاری، روستا‌های دارای تلفن ثابت در استان را ۶۶۵ روستا بیان کرد و افزود: ۱۵۹ دفتر آی سی تی (ICT) نیز در روستا‌های استان فعال شده است.

محمودیان به تحولات حوزه کشاورزی در روستا‌های استان اشاره و اضافه کرد: قبل از انقلاب اسلامی ۲۹۶ هزار تن محصولات کشاورزی در استان برداشت می‌شد، اما این میزان هم اینک به یک میلیون و ۴۳۰ تن محصولات زراعی، دام و طیور و آبریان افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: تولید ۶ هزار و ۵۰۰ تن قارچ در سال و افزایش تولید عسل از ۷۰ تن به یک هزار و ۵۱۲ تن در سال از دیگر دستاورد‌های این حوزه است.

محمودیان، مراکز بهداشتی و درمانی فعال در روستا‌ها را شامل ۴۰ درمانگاه، ۳۳۰ خانه بهداشت و ۷۹ مرکز بهداشتی درمانی اعلام کرد و گفت: ۶۵ مرکز توانبخشی نیز در روستا‌ها خدمات رسانی می‌کند در حالی که تعداد این مراکز خدماتی قبل از انقلاب انگشت شمار بود.

انتهای پیام/ش

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در بام ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.