هوآوی چطور جهان را تسخیر کرد؟

شرکت هوآوی در زمان تأسیس خود تنها ۲۱ هزار یوان سرمایه داشت.

هوآوی چطور جهان را تسخیر کرد؟

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، هوآوی یک شرکت چند ملیتی چینی است که در زمینه‌ی تجهیزات شبکه و مخابرات فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۱۲ از شرکت سونی اریکسون پیشی گرفت و امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های ارتباطی شناخته می‌شود. شرکت هوآوی در سال ۱۹۸۷ توسط رن ژنگفی، مهندس سابق ارتش آزادی‌بخش خلق چین راه‌اندازی شد. این شرکت در ابتدای تأسیس خود بر تولید سویچ‌های تلفن تمرکز کرده بود؛ اما امروزه کسب‌و‌کار خود را به ساخت شبکه‌ها و تجهیزات ارتباطی و ارائه‌ی خدمات عملیاتی و مشاوره به شرکت‌های چینی و خارجی گسترش داده است.

  شرکت هوآوی تا سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸۰ هزار کارمند در سراسر جهان داشت. شرکت هوآوی اهمیت زیادی به تحقیق و توسعه می‌دهد؛ به‌طوری که بیش از ۲۱ مرکز تحقیقاتی در کشور‌هایی مانند چین، آمریکا، کانادا، انگلستان، پاکستان، فنلاند، فرانسه، بلژیک، آلمان و ... دارد. بیش از ۷۶ هزار نفر تنها در بخش تحقیق و توسعه‌ی این شرکت مشغول به کار هستند.

داستان شکل‌گیری برند هوآوی

دولت چین در دهه‌ی ۱۹۸۰ تلاش زیادی برای توسعه‌ی زیرساخت ارتباطات کشور انجام داد. در آن زمان سویچ‌های تبادل تلفن، هسته‌ی اصلی شبکه‌های مخابراتی بودند. در اواخر این دهه تعدادی از گروه‌های تحقیقاتی چینی تلاش کردند تا این تکنولوژی را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی به دست آورند و توسعه دهند. رن ژنگفی شرکت هوآوی را در سال ۱۹۸۷ در شنزن چین بنیان گذاشت. او به جای تکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی که معمولا تمایلی به انتقال تکنولوژی خود به شرکت‌های چینی نداشتند، راه دیگری انتخاب کرد. او روی تحقیق و توسعه‌ی محلی برای تولید سویچ با استفاده از مهندسی معکوس تکنولوژی خارجی تمرکز کرده بود.

در آن زمان تمام تکنولوژی ارتباطی چین از کشور‌های خارجی وارد می‌شد و درنتیجه رن تلاش کرد یک شرکت ارتباطی داخلی و قابل رقابت با شرکت‌های خارجی تأسیس کند. شرکت هوآوی در زمان تأسیس خود تنها ۲۱ هزار یوان سرمایه داشت. نشریه گزارش اقتصاد شرق دور اعلام کرد که شرکت هوآوی مبلغ ۸.۵ میلیون دلار وام از بانک‌های محلی دریافت کرده است؛ در صورتی که شرکت این موضوع را تکذیب کرد.

هوآوی چطور جهان را تسخیر کرد؟

نام هوآوی از ترجمه‌ی نام چینی آن یعنی 华为 به دست آمده است. ریشه‌ی کاراکتر 华. از 花. به دست آمده که به معنای گل است. همین موضوع لوگوی هوآوی را توجیه می‌کند. البته این کاراکتر به معنی پرزرق‌و‌برق و باشکوه نیز شناخته می‌شود. کاراکتر دوم یعنی 为. به معنای عمل یا دستاورد است؛ بنابراین می‌توان گفت: کلمه‌ی هوآوی به معنای دستاورد چینی است. مدل کسب‌و‌کار شرکت هوآوی در طول سال‌های اول، عمدتا روی فروش مجدد سویچ‌هایی که از هنگ‌کنگ وارد می‌شدند تمرکز داشت. این شرکت در همان زمان سرمایه‌گذاری بزرگی روی مهندسی معکوس انجام داد و قصد داشت تکنولوژی تولیدی خودش را توسعه دهد.

توسعه شرکت هوآوی در بخش تحقیق و توسعه

شرکت هوآوی در سال ۱۹۹۰ حدود ۶۰۰ کارمند در بخش تحقیق و توسعه داشت و سویچ‌های PBX تولیدی خود را به هتل‌ها و شرکت‌های کوچک می‌فروخت. اولین موفقیت بزرگ هوآوی در سال ۱۹۹۳ و بعد از راه‌اندازی C&C۰۸، برنامه‌ی کنترل سویچ تلفن اتفاق افتاد. این سویچ‌ها در آن زمان قدرتمندترین نمونه موجود در چین بودند.

این شرکت با استقرار در شهر‌های کوچک و مناطق روستایی و با تأکید بر خدمات و قابلیت سفارشی‌سازی، توانست به بازار اصلی راه پیدا کند. شرکت هوآوی همچنین روابط سرمایه‌گذاری مشترکی با مقامات محلی آغاز کرد. به این صورت که مبلغی از سود سهام خود را به آن‌ها می‌داد و آن‌ها نیز در عوض از محصولات هوآوی برای شبکه‌ی خود استفاده می‌کردند. شرکت هوآوی همچنین توانست یک قرارداد کلیدی برای ساختن اولین شبکه‌ی مخابراتی ملی برای ارتش آزادی‌بخش خلق به دست آورد. این قرارداد برای توسعه‌ی کسب‌و‌کار آن‌ها کوچک بود؛ اما قدم بزرگی برای گسترش روابط آن‌ها به شمار می‌رفت. رن در سال ۱۹۹۴ ملاقاتی با دبیر کل حزب ترتیب داد و به او گفت؛ تکنولوژی تجهیزات سویچینگ به نوعی با امنیت ملی در ارتباط است. درنتیجه ملتی که تجهیزات شبکه‌ی خودش را نداشته باشد مانند کشوری است که ارتش نظامی نداشته باشد.

دبیر کل حزب با صحبت‌های رن در این رابطه هم‌عقیده بود. این موضوع باعث گسترش فعالیت‌های شرکت هوآوی شد. یکی دیگر از مهم‌ترین نقاط عطف این شرکت در سال ۱۹۹۶ بود؛ زمانی که دولت پکن سیاست‌های صریح حمایت از تولیدکنندگان داخلی و محدود کردن دسترسی به محصولات رقبای خارجی را پذیرفت.

حمایت از شرکت هوآوی

شرکت هوآوی، هم توسط دولت و هم توسط ارتش مورد حمایت قرار گرفته بود و درنتیجه مراکز بیشتری را به تحقیق و توسعه اختصاص داد. شرکت هوآوی در سال ۱۹۹۷ اولین قرارداد خارج از کشور خود را مبنی بر ارائه‌ی ثابت خدمات شبکه به کشور هنگ‌کنگ به دست آورد.

هوآوی در پایان همان سال محصولات مبتنی بر GSM بی‌سیم خود را راه‌اندازی کرد و خدماتی مانند CDMA (دسترسی چندگانه تقسیم کد) و UMTS (سرویس جهانی موبایل) را نیز تحت پوشش قرار داد. شرکت در سال ۱۹۹۹ یک مرکز تحقیق و توسعه در بنگلور هند راه‌اندازی کرد تا طیف وسیعی از نرم‌افزار مخابراتی را توسعه دهد. هوآوی بعد از سال ۲۰۰۰ سرعت نفوذ به بازار‌های خارج از کشور را گسترش داد و میزان فروش خود را به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افزایش داد. این شرکت در تمام این سال‌ها از هر فرصتی برای تأسیس مراکز تحقیق و توسعه در کشور‌های خارجی استفاده می‌کرد و توانست در سال ۲۰۰۲ میزان فروش خود را به ۵۵۲ میلیون دلار برساند.

سال ۲۰۰۴ نیز سال مهمی برای شرکت هوآوی بود؛ زیرا در این سال توانست قراردادی به مبلغ ۲۵ میلیون دلار به‌منظور ساخت نسل سوم شبکه‌ها با یک اپراتور تلفن همراه اروپایی امضا کند. در سال ۲۰۰۵ قرارداد‌های هوآوی برای اولین بار از سطوح بین‌المللی نیز فراتر رفت و این شرکت توافق‌نامه‌ی جهانی را با شرکت ودافون امضا کرد. طی این قرارداد اولین شرکت چینی تأمین‌کننده‌ی تجهیزات مخابراتی، عنوان تأمین‌کننده‌ی مصوب را از طرف زنجیره‌ی تأمین جهانی ودافون دریافت کرد. شرکت هوآوی همچنین قراردادی با مخابرات بریتانیا (BT) مبنی بر ارائه‌ی خدمات شبکه امضا کرد.

شرکت هوآوی در سال ۲۰۰۹ اولین موبایل اندروید خود را با همکاری تی‌موبایل به بازار عرضه کرد. این شرکت بعد از ورود به دنیای موبایل، هر سال مدل‌های باکیفیت‌تری به بازار معرفی کرد. هوآوی اسند اولین موبایل سری اسند بود که در تابستان سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این موبایل اندروید ۲.۱ داشت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

شرکت هوآوی در سال ۲۰۱۰ با فروش بیش از ۲۱.۸ میلیارد دلار به‌عنوان یکی از ۵۰۰ شرکت برتر دنیا معرفی شد.

هوآوی چطور جهان را تسخیر کرد؟

عرضه محصولات شرکت هوآوی

محصولات و خدمات شرکت هوآوی در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا عرضه می‌شوند. این برند توانسته است عنوان سومین برند پرطرفدار موبایل را در سال ۲۰۱۵ از آن خود کند. گروه کسب‌و‌کار هوآوی از دستاورد‌های بخش تحقیق و توسعه‌ی خود برای نوآوری در محصولات جدید استفاده می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که درآمد شرکت با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است.

محصولات و خدمات شرکت به ۳ دسته‌ی ساخت شبکه و سرویس‌های ارتباطی، ارائه‌ی نرم‌افزار‌ها و تجهیزات شبکه به دولت‌ها و شرکت‌ها و تولید محصولات الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و ... تقسیم‌بندی می‌شود. شرکت هوآوی تنها برند چینی است که در لیست باارزش‌ترین برند‌های سال ۲۰۱۷ مجله‌ی فوربز معرفی شده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: شرکت هوآوی ، هوآوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۶:۱۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۸
عالیه
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۷:۱۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
۴تا مدیر شیر پاک خورده گذاشته سر کار تا درد شرکتشون رو حل کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
مثل شرکت جی ال ایکس ایرانی یاهمان شرکت جی فایو چینی که سالی یک گوشی مونتاژ وبانام ایرانی میسازد وبازارهای جهانی را تسخیرکرده است،سال حمایت ازتولید خارجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
مثل شرکت جی ال ایکس ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
قیمت پایین، کیفیت بالا،به روز بودن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۰۱:۲۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
به پای شرکت های بزرگ جهان از جمله مایکروسافت. گوگل.، اپل، و سامسونگ، سونی نمیرسه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
اتفاقا گوشی هایه جدیدش خیلی هم عالین
Iran (Islamic Republic of)
خاطره
۲۱:۵۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
اتفاقا من گوشی ه‍وآوی دارم خیلیم گوشی خوبیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۸
ببین گوشی های جدیدش تو بازار جهانی با کدوم برند رقابت میکنه بعد نظر بده
آخرین اخبار