در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حضرت زهرا (س) خیر کثیر در دنیا و آخرت است/ فاطمه (س) به چه دلیل به شهادت رسید؟


شعیان حضرت فاطمه (س) را الگوی خود می‌دانند و در سالروز شهادت این بانوی عالیقدر که به ایام فاطمیه مشهور است، عزاداری می‌کنند.


به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همه اولیا و انبیاء، حضرت زهرا (س) را مادر خود می دانند و یکی از کنیه‌های حضرت نسا العالمین است، از این روی همه شیعیان حضرت فاطمه الزهرا (س) را الگوی خود می دانند و در سالروز شهادت این بانوی مکرمه که به ایام فاطمیه مشهور است، عزاداری می کنند.

آذرطوسی

از این روی گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین مهدی آذر طوسی خطیب و کارشناس امور دینی داشتیم که در زیر مشروح آن را خواهید خواند؛


بیشتر بخوانید: محور سخنرانی‌های ایام فاطمیه، ولایت پذیری حضرت زهرا (س) است


**در وصف حضرت زهرا (س) و سیره زندگی ایشان بارها صحبت به میان آمده و از جایگاه رفیع این بانوی بسیار گفته‌ایم، همچنین در شأن این حضرت (س) آیات بسیاری نازل شده است که یکی از مشهورترین آن‌ها سوره کوثر است، برای کاربران ما به طور مختصر شرح این سوره را بیان می‌کنید؟

قرآن کریم آیاتی را در شأن حضرت زهرا (س) دارد که معروفترین آن ها سوره کوثر است که در شأن این حضرت (س) نازل شده است. سوره کوثر انتهایی ترین سوره قرآن است و به معنای خیر کثیر در قرآن ذکر شده، البته سوره بقره در ابتدای قرآن نیز خیر کثیر را شرح داده است. روایتی از حضرت امیرالمومنین (ع) وجود دارد که می‌فرمایند: «قرآن بعضی‌ها را با بعضی دیگر معنی می‌کند.» درواقع این یعنی همان تفسیر آیه به آیه که در تفسیر المیزان علامه طباطبایی شاهد آن هستیم.

** چندبار در قرآن به این خیر کثیر اشاره شده است؟

ما یکبار در جزء سی‌ام و دیگری در سوره بقره این خیر کثیر را مشاهده می‌کنیم و باید توجه داشت که 27 جزء بین این دو سوره فاصله است، اما با توجه به معنی آن‌ها می‌توان دریافت که در کجاها خیر کثیر پیدا می‌شود.

آیه شریفه 269 سوره بقره می‌فرماید: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ»؛ «کسی که حکمت داشته باشد، صاحب خیرکثیر است.» پس کوثر به معنای کسی است که حکمت فراوانی دارد، و ببینید چه زیباست که از بین 124 لقب برای حضرت زهرا (س)  یکی حکیمه می‌شود. درواقع حضرت زهرا (س) خیر کثیر هم در دنیا و هم آخرت است.

آذرطوسی

** القاب حضرت فاطمه الزهرا (س) چندین بار در قرآن آمده است؟

در قرآن کریم کلمه حکیم 97 بار ذکر شده که 93 بار آن مربوط به خداوند است، همچنین کلمه حکمت 27 بار در قرآن آمده است. درواقع حکمت یعنی معرفت و شناخت. ما در بسیاری از روایات داریم که اگر کسی حضرت زهرا (س) را بشناسد لیالی قدر را شناخته و درک کرده است. این حکمت به قول مرحوم طباطبایی یعنی هرآنچه که سعادت انسانی مشتمل می‌شود و انسان را از لغزش نگه می دارد.


بیشتر بخوانید: هدیه حضرت زهرا (س) به تمامی زنان کشور/ «چادر مادرم» ۷ اسفند در حرم امام رضا (ع) جشن گرفته می‎شود


حضرت زهرا مرضیه (س) یک عالمه بودند. باید در نظر داشت که فرق معالم با علوم چیست؟ اگر کسی که معالم را آموخته باشد می‌تواند علوم را در جای معین خودش استفاده کند. این امر پیش نمی‎آید مگر به واسطه عنات ائمه اطهار (ع). درواقع انسان نمی‌تواند علم خودش را به کار گیرد مگر اینکه در راه امام زمان خود باشد. در اینجاست که مشخص می شود انسان همیشه به مفسر نیاز دارد. وجود امام زمان (عج) لطف بزرگی است، چراکه قرآن مفسر می خواهد ولی غیبت امام زمان (عج) دست ماست و ظهور ایشان مشخص نیست.

** درباره حکیمه بودن حضرت زهرا (س) برای ما توضیح می‌دهید؟

عالمه و حکیمه بودن حضرت زهرا (س) همان حکیم پروری است که در سوره بقره به آن اشاره شده است. درواقع پیوند مردم با قرآن و مفسر این کتاب الهی آن چیزی بود که حضرت زهرا (س) به خاطرش شهید شد تا مردم از مفسر کتاب جدا نشوند. از جمله اسامی و کنیه حضرت زهرا (س)، فاطمه است، این بانو را فاطمه نامیدند، چراکه از تمام معارف الهی مملو بودند. البته فاطمه به معنای بریده شدن نیز هست و به بدین شرح تعبیر شده «محبان و دوستداران ایشان از آتش جهنم بریده شده‌اند.»

آذرطوسی

همچنین معنی سومی وجود دارد که یکی از علمای اهل سنت به آن اشاره کرده است. در روایتی از پیامبر (ص) وجود دارد که ایشان خطاب به حضرت زهرا (س) می‌فرمایند: «شاید پس از ازدواجت با علی (ع) مردم برتو کنایه بزنند که چرا به عقد فقیرترین مرد شهر درآمدی! دخترم! من پیغمبر هستم و دنیا را خوب شناختم  و به پستی این جهان واقفم. تو نیز آکاه شد که دنیا هیچ ندارد.» براساس این آگاهی حضرت فاطمه الزهرا (س) از دنیا جدا شد و آن شب به طور مطلق از دنیا برید.


بیشتر بخوانید: مداحی اسم تو می بارد از نفس باران با نوای سید مجید بنی فاطمه


هنگامی که شب اول زندگی وارد خانه امام علی (ع) شد از حضرت (ع) اجازه گرفت تا به عبادت پروردگار بپردازد. فردا وقتی پیامبر از امیرالمونین درباره فاطمه (س) جویا شد، امام علی فرمودند: «فاطمه بهترین یار برای اطاعت از خداوند است.»

ازدواج یکی از نقاط عطف در زندگی ماست. ای کاش ملاک ازدواج‌های ما کسی باشد که راه اطاعت الهی ما را همراهی کند. امیدوارم خداوند توفیق پیروی از صفات حضرت زهرا (س) برای همه ما فراهم کند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین یوسفی
۲۱:۵۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
یازهرا مادر جان
Iran (Islamic Republic of)
سجاد حسن زاده فرد
۱۹:۲۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
عزادار مادرم حضرت زهرا ع هستم شیعیان تسلیت
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۱۷:۵۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
بر حاشیه برگ شقایق بنویسید گل تاب فشار در و دیوار ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
یا زهرا یا فاطمه سلام االله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
به چه دلیل به شهادت رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۰۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
حضرت زهرا(س)در راه دفاع از حق-ولایت-امام زمان خود امیرمومنان حضرت علی(ع) و اسلام شهید شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
دفاع ازولایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
بهترین الگو برای زنان ماست خدا رو شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
اللهم صل علی فاطمه وابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۱۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
یا حضرت زهرا(س)یا بنت نبی یا فاطمه به آبرو و مقام والایتان نزد الله ما را به حال خومان رها نکن به فریادمان برس هم این دنیای فانی هم آن دنیای باقی
Iran (Islamic Republic of)
یافاطمه الزهرا
۱۱:۰۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
دلسوخته عمر اندک فاطمه ایم
خدایا به آبروی این یگانه زن معصوم،این فرشته نایاب،این مادر مهربان شیعیان، فرج آقا امام زمان (عج)را تعجیل بفرما
مریضای این مملکت ، امت اسلام و آزاده های جهان را شفا بده
مشکلات اقتصادی ومعیشتی این مردم شریف،این مردم حامی مظلوم را برطرف بفرما
مسلمانان مظلوم یمن را از شر آل سعود خبیث ومتحدان از خدا بی خبرشان خلاص بفرما
پروردگارا هیچ مردی رو شرمنده ی خانوادش نکن
بارالها . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
يا مَوْلاتى يا فاطِمَةُ أَغيثينى
اى سرپرستم اى فاطمه به فريادم برس
آخرین اخبار