رئیس دانشگاه فرهنگیان:

روند نزولی جذب دانشجومعلم طی ۶ سال/ به کارگیری ۲۳ هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان از مهر ۹۸

خنیفر با اشاره به کمبود معلم در مدارس گفت: سال آینده ۲۳ هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان وارد کلاس‌های درس می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه کشور ما کشوری مذهبی و باستانی است، اظهار کرد: آموزش از زمان‌های دور در کشور جاری بوده و این سابقه و میراث برای ما امید بخش است.

سابقه تربیت معلم بعد از انقلاب

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به سابقه تربیت معلم پس از انقلاب گفت: از ۱۰۰ سال گذشته دارالمعلمین و دارالمعلمات تاسیس شد و امسال در ۱۰۰ سالگی آن قرار داریم. فراز و نشیب فرایند تربیت معلم از سال ۹۰ با تاسیس دانشگاه فرهنگیان آغاز و در سال ۹۱ با پذیرش ۲۱ هزار نفر، در سال ۹۲ با پذیر۱۷ هزار نفر، سال ۹۳ با ۱۱ هزار پذیرش، در سال ۹۴ با پذیرش ۹ هزار نفر، در سال ۹۵ با پذیرش هفت هزار نفر و در سال ۹۶ با پذیرش سه هزار نفر دنبال شد.

خنیفر با اشاره به تدابیر این دانشگاه برای جبران کمبود معلم گفت: مهر ۹۷ با کمبود ۷۸ هزار معلم مواجه بودیم که در واقع این کمبود ۱۲۳ هزار کمبود نفر را شامل می‌شد، در این بین راه تربیت معلم صحیح نیست و راه‌هایی دیگر همچون ماده ۲۸ هم برای تامین نیاز به معلم قابل اجراست و سال آینده حدود ۱۸ هزار دانش آموخته دانشگاه به کلاس‌های درس می‌روند.

جذب  ۱۷ هزار دانشجومعلم چهار ساله

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه کلاس‌های بی‌دبیر و تربیت معلم بی‌تدبیر اتفاق افتاده است، گفت: امسال ۱۷ هزار دانشجومعلم چهار ساله جذب کردیم و منکر راه‌های دیگر تربیت معلم نیستیم، امیدواریم روزی برسد که با کمک دانشگاه فرهنگیان کلاس بدون معلم نداشته نباشیم.

خنیفر درباره نحوه جذب اعضای هیئت علمی اظهار کرد: معلم استاد شده و دارای شرایط احراز استادی، کارورزی متحرک است که البته این موضوع با حفظ شرایط وزارت علوم خواهد بود، طی دوره فعالیتم و متناسب با شرایط اساتید ۲۷۰ استاد تطبیق وضعیت شدند.

وی درباره وضعیت استخدامی دانشجومعلمان بیان کرد: مادامی که قانون متعهدین به خدمت جاری است استخدام دانشجومعلمان رسمی آزمایشی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه این دانشگاهی حاکمیتی و مأموریت‌گراست، اظهار کرد: بودجه در نظر گرفته شده را با توجه به اقتضاعات دولت می‌سنجیم و تقاضای افزایش بودجه داریم.

وی به موضوع کمبود معلم در سال‌های بعدی اشاره کرد و گفت: برای جبران این کمبود‌ها حداقل‌ها را تأمین می‌کنیم که در نظر داریم برای سال آینده بین ۳۰ تا ۵۰ هزار نیرو از سه طریق ماده ۲۸ و کنکور سراسری جذب کنیم، امسال هم حدود ۲۵ هزار نیرو از طریق ماده ۲۸ و کنکور سراسری جذب کردیم.

وی از تلاش برای یکدست شدن تابلو‌های واحد‌های دانشگاه‌های فرهنگیان خبر داد و بیان کرد: در سال تحصیلی آینده حدود ۲۳هزار دانشجو معلم وارد مدارس خواهند شد ۱۳هزار نفر از طریق ماده ۲۸و ۸تا ۱۰هزار نفر ورودی‌های کنکوری خواهند بود که در صورت فارغ‌التحصیل شدن وارد عرصه تعلیم و تربیت می‌شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اجرای طرح جامع در آینده گفت: در آینده به سمتی خواهیم رفت تا هر استان بتواند نیروی موردنیازش را خودش تأمین و تربیت کند.

وی با اشاره به مشکلات زیرساخت‌های مراکز تربیت‌معلم، اضافه کرد: افزایش ظرفیت مراکز مذکور به معنی افزایش ظرفیت فعلی مراکز نیست بلکه به معنی پر کردن ظرفیت‌های موجود است.

ورود حدود ۱۸ هزار دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان به کلاس‌های درس از مهر ۹۸

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره تغییر نام دانشگاه فرهنگیان به تربیت معلم اظهار کرد: در این باره رایزنی‌هایی برای این تغییر نام به وزیر آموزش و پرورش و پس از آن شورای عالی آموزش و پرورش داشتیم که عده‌ای با این موضوع موافقت و عده‌ای مخالفت کرد، اما در نهایت قرار بر این بود که آقای مخبر دزفولی این موضوع را پیگیری کنند و با تغییر وی این رایزنی‌ها را با آقای عاملی انجام خواهیم داد.

خنیفر درباره ورودی‌های فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان به کلاس‌های درس برای سال آینده گفت: سال آینده حدود ۸ تا ۱۰ هزار نفر از طریق دانش‌آموختگان دوره چهار ساله و بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر از طریق ماده ۲۷ به کلاس‌های درس وارد می‌شوند.

وی درباره بازنگری دروس تدریس شده در دانشگاه فرهنگیان گفت: روش‌های تدریس در طول سال‌های مختلف تغییر می‌کند تا با نظام آموزشی فعلی تطبیق داشته باشد، البته بسیاری از مواد تحصیلی ما تحصیلی نیست، ولی به طور کلی سعی می‌کنیم تا برنامه‌های آموزشی را به روز آماده کنیم و بازنگری در سر فصل‌ها در دستور کار است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره برگزاری آزمون اصلح برای دانش معلمان پذیرفته از طریق دوره چهارساله گفت: این موضوع در حال بررسی است، اما هنوز تصمیم‌گیری قطعی برای آن نداشتیم.

خنیفر درباره دروس دوره کارشناسی گفت: درسی به نام مدیریت آموزشی و آموزشگاهی به مجموعه رشته‌های دانشگاه فرهنگیان اضافه خواهد شد، همچنین برای اجرای طرح ۱۰۰، ۳۱ برنامه‌ریزی کردیم یعنی در صد سالگی تربیت معلم صد هکتار زمین برای ۳۱ مرکز دانشگاهی داشته باشیم.
وی درباره پذیرش‌ها برای سال آینده گفت: ظرفیت‌های در نظر گرفته بر اساس جبران خلاء‌ها بوده است و اکنون در بسیاری از مناطق جای خالی داریم. به عنوان مثال ۱۲۰۰ صندلی خالی در استان کردستان و ۲۸۵ صندلی خالی در واوان داریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره تبریک حقوق شهروندی به معلمان گفت: حقوق شهروندی و حقوق دانش‌آموزی از جمله الزاماتی است که باید به آن توجه شود و معلم و متعلمی که همواره به عنوان شریک یکدیگر در بستر تعلیم و تربیت مورد توجه هستند این موضوع را بپذیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار