معرفی مهم‌ترین قطب‌های گردشگری پزشکی در جهان +ویژگی‌ها

کاستاریکا در طول سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای رشد در گردشگری پزشکی انجام داد و از سال ۲۰۰۷ از پیشگامان این صنعت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ارائه خدمات نوین پزشکی ، ارزآوری و کسب درآمد‌ از  توریسم پزشکی در کشورهای مختلف سبب شده این کشورها به عنوان یکی از قطب های گردشگری پزشکی محسوب شوند و در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی این کشورها بپردازد.

 

معرفی مهم‌ترین قطب های گردشگری پزشکی در جهان +ویژگی ها

تعریف گردشگری پزشکی

توریسم پزشکی با سفر‌های معمولی پزشکی متفاوت بوده و هدف از آن بهره‌مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیاست.

در سفر‌های معمول، شخص از کشوری کمتر توسعه یافته برای دریافت خدمات پزشکی به کشور‌های پیشرفته می‌رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است و خدمات ارائه شده در توریسم پزشکی متفاوت و بستگی به انتخاب گردشگر دارد.


این مطلب را از دست ندهید: شهرک سلامت نصف جهان، رهاورد چهلمین سال انقلاب اسلامی


از خدمات پایه ای و ساده دندان پزشکی تا عمل جراحی‌های پیشرفته همچون تعویض زانو، جراحی قلب یا جراحی‌های زیبایی قابل ارائه بوده و محدودیتی نیست.

گردشگری سلامت در ایران

گردشگری سلامت در ایران با وجود کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان، به علت نبود تبلیغات مناسب، هنوز جایگاه خود را در بازار نیافته است و گام‌های نخست را طی می کند.

در حالی‌که دولت بر اساس برنامهریزی‌های خود باید تا پایان برنامه چهارم توسعه ۳۰ درصد از نیاز‌های درمانی کشور را از طریق صدور کالا، خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم کند.


این مطلب را از دست ندهید: ایجاد نخستین پایگاه گردشگری سلامت در شهر مشهد


در این میان ایران رقبای مهمی نیز در منطقه دارد؛ از جمله رقبای مهم ایران در حوزه خلیج فارس می‌توان اردن و دبی را نام برد.

معرفی مهم‌ترین قطب های گردشگری پزشکی در جهان +ویژگی ها

مهم‌ترین مقصد‌های گردشگری پزشکی

ارز آوری و درآمد‌های بسیار بالایی که توریسم پزشکی دارد، بسیاری از دولت‌ها با قدرت بالایی در حال تقویت این صنعت در کشورشان هستند.

برای آگاهی از وضعیت گردشگری سلامت در چند قطب این کسب و کار در جهان کمی به آن‌ها می‌پردازیم:

گردشگری سلامت در کاستاریکا

در طول سال‌های گذشته کاستاریکا تلاش بسیاری برای رشد در گردشگری پزشکی انجام داد و از سال ۲۰۰۷ از پیشگامان این صنعت محسوب می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: گردشگری کلید توسعه سیلوانا


در حال حاضر کاستاریکا دارای سه بیمارستان مورد تایید JCI است که هر سه در شهر سن خوزه هستند.

گردشگری سلامت در مکزیک

مقصد بسیار جذاب برای توریست‌های پزشکی، به‌خصوص آمریکایی هاست. آمریکایی‌های ساکن ایالت‌های جنوبی هم‌مرز با مکزیک همچون نومکزیکو، اریزونا یا تگزاس به‌طور تقریبی به شکل روتین وار به مکزیک رفته و خدمات پزشکی ارزان آنجا را تجربه می‌کنند؛ به عنوان نمونه خدمات دندان پزشکی متخصصین در مکزیک یک چهارم تا یک پنجم همان خدمات در آمریکاست.


این مطلب را از دست ندهید: کشف حقایقی جدید از وجود آب‌های زیرزمینی و تکامل آب و هوایی در مریخ


بحث مکزیک به قدری برای آمریکایی‌ها جذاب است که مسئولان ایالت تگزاس درخواست صدور اجازه فعالیت برای افراد در حوزه سلامت در ۲طرف مرز را دارند در حالی که پزشکان آمریکایی به شدت با این طرح مخالفند و اعتقاد دارند که توان رقابت با قیمت‌های پایین مکزیک برای آن‌ها وجود ندارد.

معرفی مهم‌ترین قطب های گردشگری پزشکی در جهان +ویژگی ها

گردشگری سلامت در پاناما

جاذبه‌های دیدنی، ۲ زبانه بودن پزشکان، داشتن مدارک و استاندارد‌های بین‌المللی، استفاده از واحد پول دلار آمریکا و عدم نیاز توریست‌ها به تبدیل کردن پول؛ دلایلی همچون این موارد دست به دست هم دادند تا پاناما یکی از پیشرو‌ها در صنعت توریسم پزشکی در عرصه بین‌الملل شود.

گردشگری سلامت در سنگاپور

این کشور دارای چندین بیمارستان مورد تایید JCI است؛ استاندارد‌های بهداشتی در سنگاپور بسیار بالاست؛ طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد، سنگاپور ششمین کشور از نظر داشتن بهترین سیستم بهداشتی درمانی در جهانو اولین کشور در آسیاست.

عمده بیمارانی که به سنگاپور مراجعه می‌کنند از کشور‌های همسایه همچون مالزی، اندونزی و کشور‌های جنوب آسیایی هستند.

گردشگری سلامت در دبی و اردن

کشور اردن سالانه ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی از توریسم درمانی دارد.


این مطلب را از دست ندهید: آذربایجان غربی قطب گردشگری شمال غرب ایران


دبی از چند سال پیش شهر‌های سلامت را راهاندازی کرده و با برخی از دانشگاه‌های معتبر دنیا برای توسعه این مراکز قرارداد بسته است.

اما این آغاز راه است و براساس استراتژی‌های تعریف شده که قرار است اعتباری برابر با ۱۶ میلیارد درهم دبی به بخش توریسم درمانی اختصاص یابد.

دبی می کوشد هسته قدرتمندی برای ارتقای این بخش ایجاد کند. این طرح شامل تقویت شبکه‌های موجود تسهیلات درمان و سلامت و نیز ایجاد زیر ساخت‌های مدرن و مرکز معتبر و بزرگی از متخصصان سلامت ومهارت‌های درمانی با اعتبار توریستی در دبی است.

براساس این طرح، قرار است ضمن برقراری ارتباط با بازار‌های گسترده جهانی و تحقیق در باره نخستین اقدامات در راستای طرح استراتژیک دبی ۲۰۱۵، با مسیریابی و طرح عملی برای توسعه، مراحل آغازین این طرح عملی شود.

گردشگری سلامت در تایوان

دولت تایوان به شکل رسمی اعلام کرد که قصد دارد کشورش را به مرکز توریسم پزشکی تبدیل کند و در این راه در سال ۲۰۰۷ وزارت بهداشت تایوان طرحی را به اجرا درآورد تا سطح تمامی خدمات پزشکی در این کشور بالا رود.

در ادامه، برنامه‌ای برای همکاری گسترده دولت تایوان با مراکز آکادمیک جهت معرفی تایوان به عنوان یک برند توریسم پزشکی در جهان ارائه شده بود.

بیمارستان‌های تایوان موظف به ارائه آمار‌های دقیق به دولت هستند. بر اساس این آمارها، فقط بین ماه‌های ژانویه تا آگوست ۲۰۱۲، بیش از ۶۰٫۰۰۰ توریست برای درمان به بیمارستان‌های تایوان مراجعه کرده‌اند.

گردشگری سلامت در هندوستان

هندوستان یکی از پر طرفدارترین مقاصد توریست‌های درمانی در جهان است. به‌خصوص در زمینهی جراحی قلب و پیوند استخوان ران و دیگر زمینه‌های پزشکی هندوستان به عنوان یک رهبر جهانی در عرصه خدمات پزشکی شناخته شده است.

در طول سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ هیچ کشوری در زمینه توریسم درمانی با هندوستان قابل مقایسه نبوده است و دولت بخش خصوصی هند با هدف ارتقا خدمات توریسم درمانی و تبدیل شبه قارهی هند به قطبی یگانه در این زمینه واقف هستند.

بعد از صنعت نرم افزار، گردشگری پزشکی هند را میتوان موفقترین صنعت قلمداد کرد. اندازه کنونی بازار این گردشگری در هند بیش از ۳۳۳ میلیون دلار و تا سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

معرفی مهم‌ترین قطب های گردشگری پزشکی در جهان +ویژگی ها

گردشگری سلامت در فیلیپین

توریسم درمانی در فیلیپین از استاندارد بسیار بالایی برخوردار است و فیلیپینی‌ها میتوانند در تمام زمینه‌های پزشکی با بهره گیری از کادر مجرب و مشهور به ویژه در شهر مانیل پایتخت فیلیپین، خدمات درمانی درخشانی ارائه کنند. بهترین کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها در این کشور واقع شده است که با تسهیلات موجود محیطی مطلوب را برای استراحت و درمان فراهم می‌کند.


این مطلب را از دست ندهید: بیمارستان قصرشیرین به عنوان یکی از مراکز توریسم درمانی


همچنین در فیلیپین بهترین چشمه‌های آب معدنی جهان نیز واقع شده است که بسیاری از توریست‌ها را به سوی خود جذب می‌کند.

گردشگری سلامت در برزیل

یکی از قدیمی‌ترین کشور‌ها در توریسم پزشکی است که البته بیشتر شهرت خود را مدیون جراحی‌های زیبایی است؛ اما جراحی‌های غیر زیبایی در برزیل به تازگی شروع به فعالیت کرده و پیشینه زیادی ندارند.

اولین بیمارستان مورد تایید استاندارد‌های JCI در خارج از آمریکا، بیمارستانی در برزیل بود که موفق به دریافت گواهینامه این کمیسیون شد.

گردشگری سلامت در سنگاپور

کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی سنگاپور در سطح عالی ارزیابی می‌شود. ایمنی، مورد اعتماد بودن، همراه با تحقیقات پیشرفته و اعتبار بین‌المللی کشور در زمین هی پزشکی، آن را به یک مرکز رهبری در آسیا بدل کرده است. سنگاپور با ۹ بیمارستان و ۲ مرکز خدمات پزشکی توانسته به اعتبارنامه  کمیسیون مشترک بینالمللی آمریکا (JCI) دست یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار