رئیس کل گمرک مطرح کرد؛

واردات ماهانه ۱ میلیارد دلار کالای اساسی به کشور/ واردات دام ۱۸۸ درصد افزایش یافت

میر اشرفی از واردات ماهانه یک میلیارد دلار کالای اساسی خبر داد و گفت: هیچ کمبودی در تامین دارو، نهاده دامی و ... نداریم.

واردات ماهانه ۱ میلیارد دلار کالای اساسی به کشور/ هیچ کمبود دارویی نداریمبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی میر اشرفی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به شهدای انقلاب  و امام راحل درود می فرستیم. از ابتدای انقلاب تاکنون خوشبختانه با حضور ملت شریف ایران از فراز و نشیب ها عبور کرده ایم.

وی افزود: با دلسوزی جامعه و تدبیر مسئولان و مدیران  از شرایط  حساس و بحران اقتصادی ایجاد شده از سوی مخالفان و معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران عبور خواهیم کرد.

میر اشرفی گفت:  شرایط می طلبد تصمیمات ما هم بر اساس مقابله با  تحریم ها باشد، همچنین انتظار داریم رسانه ها به پمپاژ مسائل واقعی مثبت در جامعه بپردازند.

رئیس کل گمرک تاکید کرد: به دنبال آمار غلط و پمپاژ تصنعی امید در جامعه نیستیم بلکه باید جوانب واقعی عملکرد را با جنبه مثبت در جامعه اعلام کنیم. تجارت خارجی در ایجاد دولت هدفمند بسیار موثر خواهد بود، زیرا قسمت عمده نیاز ما به صادرات و واردات وابسته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر صادرات کشور بیش از واردات است بطوریکه میزان صادرات ۳۶.۶ میلیارد دلار و ارزش واردات ۳۵.۶ میلیارد دلار اعلام شده است.کالاهای وارداتی امسال تقریبا با مدت مشابه سال قبل تفاوت معنا داری ندارد.

میر اشرفی ابراز کرد: با توجه به فشارهای جدی آمریکا برای مقابله و جلوگیری از واردات کالای اساسی، ماهانه یک میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور می شود و ما هیچ کمبودی در تامین دارو، نهاده دامی و ... نداریم. علت کمبود برخی کالاها در بازار هم تاثیر پذیری بازار از بُعد روانی است.

وی با اشاره به وجود ۴۵ قانون و ۱۵ کنوانسیون بین المللی، همکاری با ۲۰ سازمان همجوار و۳۳ نوع عوارض دریافتی گفت: ۲۲ سازمان وظیفه صدور مجوز برای ترخیص کالا‌ها در گمرک را برعهده دارند.

میر اشرفی بیان کرد: گمرک در جشنواره شهید رجایی مفتخر به کسب رتبه اول در ارائه دقیق و صادق آمار‌ها شده است.

سهم  ۲۰ هزار میلیارد دلاری تولیدات داخلی از تجارت جهانی

وی به سهم  ۲۰ هزار میلیارد دلاری تولیدات داخلی از تجارت جهانی اشاره کرد و گفت:  بیش از ۹۰ درصد از این میزان از طریق راه‌های دریایی انتقال می‌یابد، کشور‌های واقع در مسیر انتقال‌ اهمیت بسیار زیادی برای کشور‌های مبدا دارند. ایران بیش از ۳۰ کیلومتر راه مرزی دریایی دارد که می‌تواند در گسترش درآمد‌های تجارت کشور موثر باشد.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه جی پی اس بر روی کانتینر‌ها نصب شده است همچنین ۱۶ دستگاه ایکس ری برای ملاحظات گمرکی در گمرکات کشور متصل شده اند.

میر اشرفی به موانع موجود در خدمات رسانی گمرک اشاره کرده و گفت: کمبود پهنای باند اینترنت از مشکلاتی است که موجب می‌شود دیتا‌های بدست آمده را دیرتر به مقصد مورد نظرش برسانیم. از دولت درخواست داریم تا پهنای باند مناسب تری را در اختیارمان قرار دهد.

واردات ۱۰ هزار میلیارد دلار کالای اساسی در ۱۰ ماهه سال

وی در ادامه بیان کرد:  ۳۵.۵ میلیون دلار واردات به کشور صورت می‌گیرد که از این میزان، ۱۰ میلیارد دلار مربوط به کالا‌های اساسی و ۲۵ میلیارد دلار دیگر مربوط به مواد اولیه، ماشین آلات، تجهیزات و کالا‌های واسطه ای تولید است.

رئیس کل گمرک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی از اخبار توسط مقامات گمرک تایید نمی‌شود، اظهار کرد: تا زمانی که یک جرم به اثبات نرسد و حکم قضائی برای آن صادر نشود، اعلام آن مردم را ناراحت می‌کند.ما به دنبال  شفافیت هستیم.

کالای لوکس وارد کشور نمی‌شود/تکذیب قاچاق ۲ میلیون راس دام زنده

وی افزود: ممنوعیت واردات کالایی از تابستان امسال اجرایی شده و ثبت سفارش کالا‌های لوکس به کشور در حال حاضر هم ممنوع است، فقط به واردات نیازهای اساسی کشور در این برهه از زمان مشغولیم تا فشار بر زندگی عموم جامعه وارد نشود.

میر اشرفی در واکنش به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر قاچاق ۲ میلیون راس دام به خارج از کشور آن هم از مبادی رسمی گفت: میزان استفاده گوشت در کشور‌های همسایه به این میزان نیست، حتی کشور‌هایی که مبدا صادرات دامی ما هستند هم این میزان فرآورده دامی استفاده نمی‌کنند، این آمار به طور قطع دقیق نیست، اما قبول داریم که قاچاق دام در شرایطی که درگیر نوسانات ارزی بودیم صورت می‌گرفت که به دنبال سازوکار‌های جدی برای آن هستیم.

واردات دام ۱۸۸ درصد افزایش یافت

وی تاکید کرد: واردات دام سبک به کشور ۱۸۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و این نشان دهنده این است که ما در کشور کمبودی در تامین گوشت نداریم و صفوف طولانی خرید گوشت متاثر از اخبار و جو روانی ایجاد شده توسط بدخواهان است.

میر اشرفی در تبیین جایگاه قاچاق در گمرک ایران گفت: زمانی کالا  قاچاق تلقی می شود که خارج از محوطه گمرک کشف شده باشد، اما اگر آن  را در داخل مبادی گمرکی کشف کنیم تخلف وارد کننده محسوب می‌شود.

وی ابراز کرد: معتقدیم که  افزایش تعداد بخشنامه‌ها در گمرک ها، خود تحریمی است و تولیدکنندگان را گیج می‌کند این را هم باید تاکید کنم که گمرک یک سازمان مجری است و نمی‌تواند سیاست گذاری کند. برای مثال هفته گذشته بخشنامه‌ای از وزارتخانه‌ای صادر شد که صادرات کالا را از تاریخ روز گذشته ابلاغ بخشنامه ممنوع کرده بود که در هیچ جای دنیا چنین مصوبه‌ای  امضا نمی‌ شود.

رئیس کل گمرک ابراز کرد: برخی سازمان‌ها آمار خروج کالا را به طور ناقص اعلام می‌کنند که همین موضوع افکار عمومی را درگیر می‌کند.

میر اشرفی با اشاره به موضوع تخلفات ال جی و سامسونگ گفت: کالا‌هایی که به صورت قطعاتی وارد کشور می‌شوند هم به نوعی واردات محسوب می‌شوند، این موضوع باز می‌گردد به اصل قاعده ۲ الف. که به گمرک مربوط نیست، در تلاشیم تا این پرونده تخلفی را که ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده را به وزارت صمت واگذار کنیم.

خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی ترخیص می‌شوند

وی در خصوص توقف ۱۳ هزار خودرو در گمرکات نیز گفت: از  ۱۳ هزار خودرو توقیف شده ۲ هزار خودرو به علت ثبت سفارش غلط توقیف شده اند و ۱۱ هزار خودروی دیگر که قبض ترخیص  آنها از گمرک صادر شده است بر اساس مصوبه دولت، ترخیص خواهند شد.

میراشرفی بیان کرد: البته در ترخیص خودرو‌ها موانعی هم دیده می‌شود که یکی از آن ها، بحث پرداخت مابه التفاوت ترخیص کالا‌ها به دولت است. مشکل دیگری که مانع ترخیص خودرو‌های توقیف شده در گمرک می‌شود عدم کسب استاندارد‌های برخی از این خودرو‌هاست. در نهایت این خودرو‌ها یا به صورت متروکه در آمده و یا به خارج از کشور منتقل می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تعداد زیادی از این خودرو‌ها به خارج از کشور استرداد شوند.

وی در پاسخ به اینکه این خودرو‌ها در کدام مرز‌های گمرکی هستند گفت: بیشترین حجم توقیف خودرو‌ها در مرز‌های هرمزگان و سلفچگان است.

میر اشرفی بیان کرد: دلیل تاکید بانک مرکزی بر عدم ترخیص خودرو‌ها به عدم بازگشت ارز برمی گردد. برخی از خودرو‌ها به صورت اعتباری خریداری شده یعنی ۲۰ درصد هزینه آن‌ها پرداخت و ۸۰ درصد باقی مانده نیز پس از تحویل از سوی خریدار ارائه می شود. این ۸۰ درصد باید تامین ارز شود این درحالی است که در حال حاضر واردات خودرو به کشور ممنوع شده است.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف خودرو‌هایی که با هک شدن سایت وزارت صمت ثبت سفارش شده اند، چه خواهد شد، گفت:  ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو با هک شدن سایت وزارت صمت ثبت سفارش شده اند که جرء ۱۳ هزار خودروی توقیف شده در گمرکات است.

میر اشرفی بیان کرد: این خودرو‌ها به  سه طریق نمایندگی ها، اشخاص دارای مجوز و ثبت سفارش غیر قانونی خریداری شده اند.

رئیس کل گمرک بیان کرد: ممنوعیت یک هزار و ۳۳۹ قلم کالا منجر به ایجاد جذابیت در مناطق آزاد شده است.

میر اشرفی با اشاره به استقرار گمرک در پایانه‌های ورودی مناطق آزاد گفت: سال ۹۴ دولت لایحه ای مبنی بر استقرار گمرک در مناطق ورودی منطقه آزاد را تصویب کرد که خارج از قوانین کشوری بود، اما گمرک آن را اجرا نکرد و دلیل اجرایی نشدن این مصوبه، انتظار گمرک برای اعلام نظر سازمان تطبیق مصوبات دولت بر مقررات کشوری بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۱۲۸ کانتینر قاچاق توسط گمرک کشف شده است، شناسایی این میزان واردات غیر قانونی از طریق اتصال سامانه جامع تجارت به سامانه گمرک تحقق یافته است، تمام این سامانه‌ها اعم از سازمان استاندارد و گمرک و ... باید زیر مجموعه سامانه جامع تجارت جهانی قرار بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آمار صادرات بر مبنای کدام نرخ ارز تعیین می‌شود گفت: آمار صادرات بر اساس ارزش ارز نیمایی محاسبه و تدوین می شود. زیرا واردات اغلب کالا‌های اساسی بر اساس نرخ دولتی و سایر کالا‌ها هم به صورت مشخص نیمایی و آزاد تحقق می‌یابد.

رئیس گمرک در پاسخ به این سوال که تاکنون ۸۰۰ میلیون دلار مشروبات الکلی به صورت قاچاق وارد کشور شده است گفت: اگر این میزان مشروبات الکلی وارد کشور می‌شد چرا ما روزانه شاهد مسمومیت‌ها و کشته شدن تعدادی از هموطنان بر اثر مشروبات الکلی دست ساز هستیم.

میر اشرفی بیان کرد: میزان قاچاق مشروبات الکلی به کشور در دست نیست، اما این میزان قطعاً بسیار اندک است چرا که اگر این بازار از طریق  قاچاق تامین می‌شد سودجویان دست به ساخت مشروبات الکلی نمی‌زدند.

رئیس کل گمرک ایران گفت: قاچاق کالای وارداتی به شدت کاهش پیدا کرده و دلیل اصلی آن افزایش نرخ ارز است، اما متاسفانه این روند میل به سمت قاچاق صادراتی پیدا کرده است، زیرا سود بالایی را نسبت به کاهش ارزش ریال دربردارد.

وی در پایان گفت: در روز‌های گذشته شایعاتی مبنی بر واردات رسمی ۲ هزار کانتینر الکل خوراکی شنیده می‌شود، البته در این اخبار کذب آمده است که قرار بوده این میزان الکل تنها از طریق خاک ایران به عراق صادر شود. این خبر صحیح نیست و طی بررسی‌های انجام شده این ۲ هزار کانتینر، الکل صنعتی بوده و هیچ ربطی به مواد خوراکی نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار