معاون وزیر نفت:

صنعت گاز، انقلابی‌ترین صنعت در ایران اسلامی است

معاون وزیر نفت گفت: صنعت گاز از حیث مسئولیت پذیری جزو دستگاه‌های خدمت رسان در چهل سالگی انقلاب اسلامی به هموطنان است.

صنعت گاز، انقلابی‌ترین صنعت و نماد خدمت به هموطنان در ایران اسلامی استبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بازدید از واحد‌های عملیاتی پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد در دهه فجر گفت: در قبل از انقلاب فقط یک روستا به شبکه گاز متصل بود، اما امروز ۲۷ هزار روستا به شبکه گاز متصل شده است و در حال حاضر توسعه بخش روستایی به گونه‌ای پیش میرود که هر روز تعداد ۱۰ روستا را به شبکه گاز متصل می‌کنیم.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته درصدد هستیم هر سال حدود سه هزار روستا را به شبگه گاز متصل کنیم و روستا‌هایی که قابلیت گاز رسانی را دارند تا سه سال آینده به شبکه گاز کشور متصل شوند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: مجموع گاز تولیدی پالایشگاه‌های گازی کشور حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز است که به لحاظ ارزش حرارتی معادل پنج میلیون بشکه نفت می‌باشد.

تربتی افزود: در حال حاضر حدود ۳۷ هزار کیلومتر خطوط لوله فشار قوی در سطح کشور داریم که از مجموع پالایشگاه‌های گازی کشور، انرژی پاک گاز طبیعی را به ورودی شهر‌ها رسانده و حدود ۳۵۰ هزار کیلومتر خطوط لوله در شبکه‌های شهری، گاز را به مبادی منازل جهت تامین هموطنان میرساند.

وی به نقش پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد در حوزه تامین انرژی اشاره و تصریح کرد: هر چند شبکه خطوط لوله به گونه‌ای طراجی و اجرا شده که کلیه خطوط به هم متصل می‌باشد، اما پالایشگاه گاز هاشمی نژاد به لحاظ اینکه تنها تامین کننده انرژی در منطقه شمال و شمال شرق کشور است و گاز استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی توسط این مجتمع تامین می‌شود از اهمیت ویژه‌ای به خصوص در فصل حداکثر مصرف و زمستان برخوردار است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه نگاه ما در آینده بحث مدیریت تامین گاز کشور است از واگذاری مدیریت شبکه گاز کشور به بخش خصوصی خبر داد و گفت: ما در چارچوب مدیریت تامین انرژی پاک و مطمئن برای مردم، باید روابط و قوانین برون سپاری را ارتقا داده تا در آینده نزدیک بهره برداری از پالایشگاه ها، بهره برداری خطوط لوله و توزیع گاز در شهر‌ها به بخش خصوصی واگذار و انجام شود.

تربتی ادامه داد: روز گذشته ۱۱۳ روستا در استان خراسان رضوی به شبکه گاز کشور متصل و عملیات اجرایی گازرسانی به ۹۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

وی در خصوص افتتاح پروژه‌های صنعت گاز در دهه فجر تصریح کرد: همزمان با دهه فجر ۹۷ حدود دو هزار و ۳۵۰ پروژه با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام//م.ه


واگذاری مدیریت شبکه گاز کشور به بخش خصوصی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.