زنگنه:

پرونده کرسنت هنوز باز است/ برای دشمنان اتاق تاریک داریم/ اروپایی‌ها جواب تماس‌های ما را نمی‌دهند

وزیر نفت گفت: کرسنت یک پرونده زنده است، اما متأسفانه بعضی با لجبازی و ندانستن قواعد بین المللی، ما را در چاه عمیقی انداختند.

ظرف دو سال و نیم آینده پرونده فلرها بسته می‌شود/ احداث پایانه صادراتی در دریای عمانبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه  که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: صنعت نفت همیشه برای ما مهم بوده است. به  رغم تمام فشارها در ۴۰ سال گذشته در چند بخش عملکرد صنعت نفت واقعا درخشان و قابل عرضه به جهان است.

وی با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب چیزی به نام صنعت گاز وجود نداشت و ظرفیت تصفیه و پالایش گاز در روز تنها ۳۶ میلیون متر مکعب و مربوط به پالایشگاه بیدبلند بود اکنون ۳۰ برابر شده است یعنی ظرفیت پالایش روزانه گاز به یک میلیون و ۶۰ متر مکعبت رسیده است.

زنگنه میزان انشعابات گاز را در سال ۵۷، ۵۲ مورد معرفی کرد و افزود: اکنون انشعابات گاز به ۱۱.۵ میلیون افزایش پیدا کرده است.

وزیر نفت ادامه داد: در سال ۵۷ پوشش گازرسانی نزدیک به صفر بود، اما اکنون ۹۲ درصد از جمعیت کل کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند که این رقم در دنیا بی نظیر است.

وی گفت: در سال ۵۷ تنها یک روستا گاز داشت، اما اکنون بیش از ۲۷ روستا به عبارتی بالغ بر ۷۷ درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته‌اند.

زنگنه تولید میعانات را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به صفر اعلام کرد و افزود: اکنون تولید میعانات به ۷۵۰ می‌رسد.

وزیر نفت پتروشیمی را نمادی از جلوگیری از خام فروشی معرفی کرد و افزود: در سال ۵۷ مجموع فروش خالص ما یک میلیون تن بود، اما امسال فروش خالص پتروشیمی به بیش از ۳۰ میلیون تن و به ارزش ۱۷ میلیارد دلار می‌رسد و این نمادی از توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت و جلوگیری از خام فروشی است.

وی در حالی میزان پالایش نفت حال حاضر کشور را ۲.۲ میلیون بشکه اعلام کرد که صنعت نفت قبل از انقلاب در این بخش میزان ۱.۱ میلیون بشکه را در کارنامه خود ثبت کرده بود.

زنگنه تولید نفت خام در اوایل انقلاب را بیش از ۵ میلیون بشکه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر به علت مسائل خاص ظرفیت تولید نفت خام کشور به ۴ میلیون بشکه رسیده است.

وزیر نفت مجموع ذخایر قابل استصحال هیدروکربور مایع کشور را در سال ۵۷، ۸۸ میلیارد بشکه عنوان کرد و افزود: هم اکنون علی رغم اینکه ۵۰ میلیارد بشکه از ذخایر هیدروکربور مایع برداشت کرده‌ایم میزان ذخایر ما ۱۶۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام است.

وی ادامه داد: ذخیره گاز قابل استصحال کشور در اوایل انقلاب ۹ تریلیون فوت مکعب بود، اما اکنون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این میزان از ذخایر به ۳۳ تریلیون فوت مکعب افزایش یافته است.

زنگنه میزان تولید بنزین را در سال ۵۷، ۱۴ میلیون لیتر مطرح کرد و افزود: در حال حاضر میزان تولید بنزین رقمی بیش از ۱۱۴ میلیون لیتر است.

وزیر نفت میزان تزریق گاز به میادین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۲.۷ میلیون مکعب دانست و گفت: هم اکنون میزان تزریق گاز میادین ۷۷ میلیون مترمکعب برآورده می‌شود.

وی تولید اتان در سال ۹۸ را ۱۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان رقم بسیار بی‌نظیری است.

وزیر نفت تأکید کرد: ظرف دو سال و نیم آینده وزارت نفت طبق تعهدات خود مسئله فلر‌ها را تمام خواهد کرد.

زنگنه از ایجاد یک پایانه صادراتی در دریای عمان خبر داد و گفت: خارج از خلیج فارس بندر جاسک را به عنوان پایانه صادراتی انتخاب کرده‌ایم که کار‌های مطالعاتی آن انجام و ترمینال جدیدی در این مکان ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در پایان سال ۹۹ بهره‌برداری از پایانه جدید را در دریای عمان شروع خواهیم کرد، همچنین دو پالایشگاه برای احداث در این منطقه مجوز گرفته‌اند.

واردات بنزین قطع شد

زنگنه با بیان اینکه از مهر امسال هیچ بنزینی وارد کشور نشده است، گفت: سال آینده هم هیچ بنزینی وارد نخواهیم کرد. توانستیم یکی از تهدید‌های آمریکا که جلوگیری از واردات بنزین بود را برای همیشه برداریم.

وی تأکید کرد: ذخایر و تولید بنزین کشور بسیار خوب است.

وزیر نفت با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور بسیار بالاست، افزود: برای یافتن مشکل بنزین نباید در پالایشگاه‌ها به تجسس بپردازیم، بلکه محل جستجو صنعت خودروسازی و سیستم حمل و نقل است. خودروسازان خودرو سی ان جی پایه به تعداد قابل ذکر عرضه نمی‌کنند.

وی گفت: قاچاق گازوئیل بیشتر از بنزین است. برای کاهش قاچاق و کنترل مصرف باید هم بنزین و هم گازوئیل را ساماندهی کنیم.

زنگنه، افزایش قیمت بنزین، سهمیه بندی و تلفیقی از این ۲ را، راهکار ساماندهی بنزین دانست و گفت: اگر این راه حل‌ها اجرایی نشود باید به همین روند ادامه دهیم.

وزیر نفت درباره افزایش قیمت نفت بیان کرد: معتقدم تا جایی که مردم قبول دارند و می‌توانند تحمل کنند باید قیمت‌ها افزایش یابد، ولی اگر مردم قبول نکنند که نمی‌شود این روش‌ها را اجرا کرد.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم مجلس در سال ۹۸ تصمیمی درباره قیمت بنزین نخواهد گرفت. سالانه ۹ درصد به تعداد خودرو‌ها افزوده می‌شود و به همین میزان، مصرف بنزین افزایش می‌یابد.

نامه‌ای به رهبری درباره FATF ننوشته‌ام/اگر برجام نبود ستاره خلیج فارس راه نمی‌افتاد

زنگنه امضای نامه به رهبری درباره تصویب FATF را رد کرد و گفت: این‌هایی که می‌گویند ما تمایل به کار با چین و‌ روسیه نداریم، دلیلشان چیست؟ در قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی که توتال هم آمد، ما به اصرار سی ان پی سی را پای کار آوردیم. حتی برای توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی با یک شرکت چینی مذاکراتی خارج از مناقصه برگزار کردیم، ولی ما چه کنیم که این شرکت‌ها بنابه صلاحدیدشان فعال نیستند؟

وزیر نفت با تأکید بر اینکه برجام موفق بود، افزود: برجام باعث شد تولید روزانه نفت یک میلیون بشکه اضافه شود و در آن دوران توانستیم ۲.۸ میلیون بشکه نفت را صادر کرده و پولش را به خزانه واریز کنیم.

وی ا‌دامه داد: اگر برجام نبود ستاره خلیج فارس راه نمی‌افتاد و اکنون درباره بنزین به مشکل بر می‌خوردیم در حالیکه در حال حاضر روزانه ۳۶ تا ۳۷ میلیون لیتر بنزین یورو تولید می‌کنیم.

عرضه نفت در بورس انرژی ادامه می‌یابد

زنگنه در پاسخ به پرسش خبرنگار  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه  تکلیف عرضه نفت در بورس انرژی چه می‌شود؟ و آیا گزارش عرضه یک میلیون بشکه به جلسه هماهنگی قوا داده شده و برای هر نوبت از عرضه باید از سران قوا مجوز اخذ شود؟، گفت: عرضه نفت در بورس انرژی ادامه می‌یابد و گزارش آن به سران قوا ارایه شده است. لازم نیست برای عرضه هر نوبت از سران قوا مجوز بگیریم.

وزیر نفت ادامه داد: هرکسی ادعا می‌کند در بورس انرژی می‌تواند عملیاتی انجام دهد، جلو بیاید. حرف‌های کلی نزنید، ما هر هفته نفت خام را در بورس انرژی عرضه می‌کنیم.  اگر تغییری در اطلاعیه عرضه است که باعث می‌شود خریدار بیاید، بگویید. برای فروش نفت دو شرط داریم، یک اینکه پولش را بدهد و دوم اینکه در بازاری که ما داریم می‌فروشیم نفروشد، بازار ما را خراب نکند، زیرا فروختن در آن بازار که هنر نیست.

وی با بیان اینکه در قانون آمده است که سال آینده هم نفت در بورس عرضه شود، افزود: احتمال لو رفتن طرف در بورس انرژی خیلی زیاد است.خریدار باید هر بار برای خرید نفت در بورس یک شرکت درست کند تا از طرف آمریکا شناسایی نشود که این موضوع  بسیار سخت و امکان ناپذیر است.

وزیر نفت گفت: عده ای می گویند که وزارت نفت به عمد نفت را در بورس عرضه نمی کند تا مقاومت مردم را در برابر تحریم ها بشکند در حالیکه خود من در صف مقدم مقاومت و ایستادگی قرار دارم.

سبقت ایران از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی

وی از تشریح تولید نفت و گاز از میادین مشترک گفت: در برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی نسبت به کشور همسایه خود قطر پیشی گرفته‌ایم و در میدان‌های غرب کارون که در سال ۹۲ روزانه ۷۰ هزار بشکه تولید داشتیم طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال به ۳۰۰ هزار بشکه در روز به افزایش تولید دست پیدا خواهیم کرد.

نمی‌توانیم راه‌های مقابله با دشمنانمان را افشا کنیم/ برای دشمنان اتاق تاریک داریم

زنگنه بیان کرد: در جنگ یک جانبه‌ای که آمریکا با تحریک منافقان و اسرائیل آغاز کرده است صنعت نفت در نوک پیکان حملات قرار گرفته است و آن‌ها در تلاش هستند تا درآمد فروش نفت ایران را به صفر برسانند.

وزیر نفت ادامه داد: دشمنان ملت ایران تلاش می‌کنند تا حتی اگر درآمدی هم از فروش نفت حاصل شد جلوی نقل و انتقال پول آن را بگیرند و همکاران من در وزارت نفت برای خنثی کردن برنامه‌های دشمنان ملت و نظام ایران به صورت شبانه روزی در حال تلاش هستند.

وی تصریح کرد: مردم غریبه نیستند، اما اکنون که در شرایط سخت‌تر از جنگ تحملی قرار داریم نمی‌توانیم همه اطلاعات و راه‌هایی که برای مقابله با دشمنان در نظر گرفته‌ایم اعلام کنیم چرا که فقط مردم شنونده نیستند و همه دنیا آن را خواهند شنید.

زنگنه ادامه داد: نگفتن به معنای کار کردن نیست در شرایط فعلی گفتن به ضرر مردم است، برخی می‌گویند وزارت نفت اتاق تاریک دارد بله ما برای دشمنان ملت اتاق تاریک داریم این در حالی است که همه چیز برای نظام روشن است و روزی که سختی‌ها به اتمام برسد همه چیز را اعلام خواهیم کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: برخی‌ها می‌خواهند ما را تحریک کنند تا حرف بزنیم، اما حرف نخواهیم زد، هدف ما سعادت مردم است ما به دنبال کسب افتخار و انتظارات نیستیم ما می‌خواهیم خدمت کنیم تا فشاری که بر مردم هست را کم کنیم.

وی ادامه داد: تا اینجای کار خوب پیش رفته‌ایم و آمریکا و دوستانش از ما دلخورند. جنگی که راه افتاده، چون روزانه کشته و زخمی ندارد برخی آن را درک نمی‌کنند؛ با قاطعیت می‌گویم که با قدرت در صحنه جنگ هستیم با تمام استعدادمان تمام راه‌هایی که امکان پذیر است دنبال خواهیم کرد، نمی‌توانیم همه کارهایمان را افشا کنیم.

زنگنه بیان کرد: چند صد نفر در اپک نشسته و به طور لحظه‌ای مسائل را دنبال می‌کنند همان لحظه تلفن می‌زند که این کشتی‌ها را اجاره ندهید یا کاری که وزارت نفت می‌گوید انجام ندهید ما از همه این‌ها خبر داریم.

افتتاح فاز‌های ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در پایان بهمن ماه

وزیر نفت از افتتاح فاز‌های ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با حضور رئیس جمهور در پایان بهمن تا اوایل اسفند خبر داد و گفت: ارزش این پروژه‌ها ۱۰ میلیارد دلار است.

ظرفیت تولید روزانه گاز کشور از هزار میلیون مترمکعب گذشت

زنگنه گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه گاز کشور بالغ بر هزار میلیون مترمکعب است و این تولید حاصل تلاش‌های بسیار و سرمایه گذاری‌های چند صد میلیارد دلاری است با این حال باید صرفه جویی در مصرف گاز مورد توجه قرار گیرد.

هرگز قرارداد سوآپ نفت با روسیه نداشته‌ایم/ فقط در مقابل ملت ایران تعظیم می‌کنم

وزیر نفت بیان کرد: من فقط نوکر ملت ایران هستم و جز در برابر مردم کشورم در برابر هیچ کس دیگری تعظیم نمی‌کنم، همیشه منافع ملت ایران را در بالاترین حد مطرح کرده و در نظر گرفته‌ام، از عزت و آبروی ملت و دولت خودم کوتاه نمی‌آیم. چه کسی آ‌مده تا قرارداد امضا کند و ما آن را رد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳ قرارداد در دست داریم که بخشی با روس‌ها عملیاتی شده و بخشی هم در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

زنگنه بیان کرد: اینکه برخی مدعی قرارداد سوآپ نفت ایران با روسیه هستند را رد می‌کنم تاکنون چنین قراردادی نداشته‌ایم تنها قرارداد ما روسیه درباره معامله نفت بوده است آن هم پس از اینکه دیدیم موارد ذکر شده در قرارداد قابل قبول است آن را امضا کردیم.

وزیر نفت تصریح کرد: آماده همکاری با روس‌ها و با چینی‌ها هستیم تنها خواست ما نیست آن‌ها هم باید بیایند.

وی افزود: در نامه ۷۲ نماینده مجلس آمده است که استقبال خوبی از رئیس جمهوری چین نشده است؛ آیا با این وضع این را من جواب بدهم؟ استقبال هر کشوری پروتکل خاصی دارد اینکه عربستان با ۵۰ جت جنگده از رئیس جمهور چین استقبال کرده و ما چنین استقبالی را برای رئیس جمهور چین آن هم بنابر پروتکل خود انجام نداده‌ایم من باید پاسخگو باشم؛ البته ایرادی به نمایندگان نیست چرا که اطلاعات غلط به آن‌ها داده شده است.

عده‌ای با لجبازی ما را در کرسنت در چاه عمیق انداختند/پرونده کرسنت هنوز باز است

زنگنه در پاسخ به خبرنگاری درباره بخشی از نامه ۷۲ نماینده مجلس درباره پرونده کرسنت گفت: کرسنت یک پرونده زنده است، اما متأسفانه بعضی با لجبازی و ندانستن قواعد بین المللی ما را در چاه عمیقی انداختند.

وزیر نفت ادامه داد: در فرآیند داوری در پرونده کرسنت در سال‌های اخیر با تلاش‌های بسیار زیاد سعی کردیم به گونه‌ای عمل کنیم تا به نتیجه خوبی برسیم در حالی که داوری در مرحله نزدیک به صدور رأی بود، اما عده‌ای کار‌هایی کردند تا صدور رأی به تأخیر بیفتد.

وی با بیان اینکه اعداد اعلام شده از سوی برخی درباره کرسنت به نفع کرسنت است و دلیل آن را متوجه نمی‌شوم، گفت: پس از رأی می‌توانیم داوری بهتری درباره پرونده کرسنت داشته باشیم.

موافقت اصولی با ایجاد ظرفیت ۲ میلیون بشکه ای پالایش در کشور

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره دلیل اعتراض یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر مخالفت زنگنه با پالایشگاه سازی توضیح داد: من دشمن پالایشگاه سازی نیستم، قانون ما را از پالایشگاه سازی منع کرده و واگذاری پالایشگاه‌ها هم به همین دلیل انجام شد.

وی ادامه داد: در زمینه ایجاد ظرفیت جدید نزدیک به روزانه ۲ میلیون بشکه موافقت اصولی داده ایم که ۶۰۰ هزار بشکه آن برای پالایشگاه‌های کوچک مخصوص فرآوری میعانات گازی و نفت خام است در این زمینه هم از هر کسی که خواهان حمایت باشد، حمایت می‌کنیم.

زنکنه تصریح کرد: ما که نمی‌توانیم جای بخش خصوصی کار انجام دهیم درنامه ۷۲ نماینده مجلس هم به شیرین‌سازی میعانات گازی اشاره کردند، مگر آمریکا مشکلش درصد گوگرد میعانات است؟! این چه حرفی است؟ ما معافیت برای صادرات نفت خام داریم، اما برای صادرات فرآورده نداریم. چرا برخی فکر می‌کنند مصرف فرآورده ساده است؟ می‌گویند به همسایگان صادر کنید. مگر افغانستان چقدر مصرف فرآورده دارد. کار مهمی که کردیم مصرف پالایشگاه‌های داخلی را افزایش دادیم.

کشورهای اروپایی به جز ترکیه از ایران نفت نمی خرند

زنگنه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره صادرات نفت به اروپا و پیش بینی رقم صادرات در سال آینده گفت: رقمی درباره صادرات نفت اعلام نمی‌کنم. اروپایی‌ها به جز ترکیه تاکنون از ایران نفت خریداری نکردند. حتی یونان و ایتالیا بعنوان ۲ کشور اروپایی که مجوز خرید نفت از ایران را دارند تمایلی به واردات نفت از ایران ندارند.بارها با آنها تماس گرفته ایم ولی جوابی از آنها دریافت نکرده ایم.

وزیر نفت ادامه داد: اروپایی ها تاکنون هیچ عکس العمل مثبتی درباره برداشت نفت از ایران نشان نداده اند.

کشف نفت در جزیره مینو/۲ میلیارد دلار از عراق بابت گاز و برق طلب داریم

زنگنه بیان کرد: اطلاعاتی که ما درباره کشف نفت در آبادان اعلام کردیم به همان اندازه‌ای بود که اعلام شد. نفت این میدان در عمق ۳ هزار و  ۸۰۰ متری و از نوع سبک و شیرین است. اطلاعات بیشتر پس از بررسی های میدانی اعلام می‌شود. سال‌ها بود در آبادان و جنوب دارخوین به دنبال کشف نفت بودیم؛ امیدواریم در این اطراف بازهم میدان‌های دیگری کشف کنیم.

عراق به بهانه تحریم ها از پرداخت بدهی ۲ میلیارد دلاری خود به ایران امتناع می کند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جزئیات عدم تمایل وزارت نفت در صادرات به عراق و همکاری با این کشور همسایه در توسعه میادین مشترک که در نامه ۷۲ نماینده مجلس ذکر شده است، گفت: نمی دانم بر چه اساسی نمایندگان مجلس مدعی هستند که  دولت عراق مصرانه به دنبال همکاری با ایران است و وزارت نفت کوتاهی می کند؟ در حالیکه واقعیت برعکس این صحبت هاست، این ما بوده ایم که بارها به دولت عراقنامه نوشته و از آنها  درخواست همکاری کرده ایم حتی در سفر اخیر خود به عراق پیشنهادهای زیادی به آنها دادم ولی دولت عراق به بهانه تحریم ها، خود را کنار کشید.

زنگنه ادامه داد: از دولت عراق خواستیم برای توسعه ۲میدان کوچک با ما کار کنند ولی آنها قبول نکردند با این حال ما در میدان نفتی آزادگان از عراق جلوتر هستیم. وقتی کسی تحریم نیست و در انتخاب شرکت های بین المللی برای توسعه میدان های نفتی خود آراد است برای چه باید بخاطر کار کردن با ما خود را با مشکل مواجه کند.

وی تصریح کرد: دولت عراق یازده هزار بشکه نفت از کرکوک سواپ می‌کرد که بعد از اعمال مجدد تحریم ها آن را قطع کرد. ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار گاز از ایران به این کشور صادر می‌شود. دو میلیارد دلار از عراق بابت گاز و برق طلب داریم همان را بدهند.هیچ کس خودش را فدای ما نمی‌کند. ما باید خودمان را فدای ملت کنیم.

هند هرگز پیشنهاد ساخت خط لوله دریایی را به ما نداده است

وزیر نفت به پرسشی درباره صادرات گاز به هند از طریق دریا ابراز کرد: هند پیشنهادی درباره ساخت خط لوله دریایی برای صادرات گاز نداده است و نخستین بار این پیشنهاد از سوی روس‌ها مطرح شد و تفاهم‌نامه‌ای بین روسیه و هند امضا شده است، اما ما از این طرح استقبال و از آن حمایت می‌کنیم.

پیشنهادی از طرف برزیل و گرجستان برای صادرات گاز نداشته ایم/تعلق ۲۴۰ میلیون دلار از قرارداد‌های EPC/EPD به طرح‌های عام‌المنفعه

وزیر نفت در ادامه نشست خبری گفت: هرروزه ده‌ها نفر از شیاد‌ها به ما مراجعه می‌کنند و برخی از آن صحبت‌ها که درباره ابراز علاقه شرکت‌های ترکیه برای مشارکت در صادرات گاز ایران به اروپا مطرح می‌شود از همان دست است.

وی ادامه داد: درباره برزیل هم همینطور بوده است. گرجستان را از کجا (قید شده در نامه ۷۲ نماینده مجلس شورای اسلامی) آورده‌اند؟ هیچ پیشنهادی از طرف گرجستان نداشته‌ایم.

زنگنه به پرسشی درباره پیشرفت قراردادا‌های EPC/EPD گفت:این قرارداد‌ها را به دلیل مشکلاتی که در فروش نفت با آن روبه‌رو هستیم خودمان کمی به تاخیر انداختیم. به تاخیر افتاد تا در بازپرداخت که باید از محل درآمد‌های فروش نفت صورت گیرد، با مشکل روبه‌رو نشویم. این قرارداد‌ها با تاکید دنبال می‌شود و اشتغالزایی به دنبال خواهد داشت. حدود ۲۴۰ میلیون دلار از مجموع ۶.۲ میلیارد دلار اجرای این قرارداد‌ها به طرح‌های عام‌المنفعه تعلق می‌گیرد.

خروج شرکت پرتامینای اندونزی و سی ان پی سی چین بعلت بازگشت تحریم ها

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره توسعه دو میدان نفتی منصوری و آب تیمور و فساد مالی در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: در طرح‌های توسعه میدان‌های جنوب دو میدان نفتی آب تیمور و منصوری با تعویق روبرو شده‌اند، هر دو این میدان‌ها به مرحله امضای قرارداد هم رسید و به نتایج نهایی با شرکت پرتامینا اندونزی رسیده بود و بعد به دلیل تحریم اعلام کردند که نمی‌توانند همکاری کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اعلام قوه قضاییه اموالی که از این فرد ضبط شده بیشتر از مبلغ اختلاس بوده است من نیز نامه نوشتم و درخواست کردم پول نقد را به ما بدهند و اموال منقول هم فروخته شود که انجام این کار منوط به حکم دادگاه است.

وزیر نفت بیان کرد: برای توسعه فاز یازده پارس جنوبی با شرکت سی ان پی سی چین بارها تماس گرفتیم ولی آنها جواب ما را نداده اند.

بدهی ۵۰ میلیارد دلاری شرکت نفت به صندوق توسعه ملی به معنای ورشکستگی نیست

زنگنه در واکنش به اظهارات پدرام سلطانی مبنی بر ورشکستگی صنعت نفت بعلت برداشت ۵۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به منظور توسعه پارس جنوبی گفت: حرفهای سلطانی بسیار خلتف و نامناسب بود از سلطانی توقع نداشتم و خیلی تعجب کردم.ترکیب بدهی ما چیست؟ از صندوق توسعه ملی برای پروژه پارس جنوبی خرج شده است.بعبارتی دولت از خودش قرض گرفته تا رفاه ملت را تامین کند. آیا بدهی شرکت ملی نفت به صندوق توسعه ملی که حساب داخلی است به معنای ورشکستگی است؟ ۵۰ میلیارد دلار مگر بدهی خارجی است؟

تحقق فروش نفت ۵۴ دلاری در بودجه سال آینده

وی تصریح کرد: اقدام‌های آمریکا علیه ونزوئلا انجام می‌دهد محکوم می‌کنیم، اما بی‌شک این اقدام‌ها بر بازار نفت تاثیرگذار بوده است.

زنگنه بازار نفت را به علت تحریم های نفتی ایران و ونزوئلا آشفته پیش بینی کرد و گفت: پیش بینی می شود در بازار آشفته پیش روی نفت، رقمی که برای فروش نفت در بودجه سال آینده در نظر گرفته‌ایم یعنی ۵۴ دلار، به امید خدا محقق می‌شود.

افزایش صادرات گاز به عراق/ پاکستان به تعهد خود عمل نکرد

زنگنه بیان کرد: پروژه صادرات گاز به عراق محقق شد و رقم آن در حال افزایش است و پروژه ایران ال‌ان‌جی با سد تحریم روبه‌روست.

وی ادامه داد: در صادرات گاز به پاکستان هم، پاکستانی‌ها کوتاهی کردند، آنها به  تعهد‌ خود عمل نکردند و به صراحت آن را تایید می کنند، دولت پاکستان  حتی یک متر خط لوله هم نکشیده‌است.

وزیر نفت افزود: صادرات گاز به عراق، ترکیه و ارمنستان در جریان است و ایران آمادگی صادرات به پاکستان و جنوب خلیج فارس را هم دارد. نمی‌دانم چرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کردند که ایران در موضوع صادرات گاز به پاکستان کوتاهی کرده است، در حالی که این موضوع برعکس است.

عطش خدمت من از آقای شریعتمداری بیشتر نیست

زنگنه در واکنش به پرسش خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه آیا قرار بود بعد از برجام به نفت در برابر غذا برسیم و علت بکارگیری بازنشستگان در بدنه وزارت نفت چیست؟ گفت: صحبت‌های مقام معظم رهبری را بخوانید بعد حرف بزنید. مواظب باشید از رهبری جلو نزنید.در دسته مارقین قرار نگیریم و گرنه خوارج می‌شویم و خدای نکرده فرقان. عطش خدمت من از آقای شریعتمداری بیشتر نیست. شریعتمداری مدیر دولتی است مدیر ملتی نیست.کیهان هم دولتی است، اما از قواعد دولتی پیروی نمی‌کند.

سهم ایران از بهره‌برداری از میادین خارجی تحویل داده نمی‌شود

وی همچنین با اشاره به میادین نفتی خارج از کشور که برخی از سهام آن در اختیار ایران است گفت: ما درصدی از سهام میدان رام در دریای شمال را در اختیار داریم و ۱۰ درصد از سهام میدان شاه‌دنیز در اختیار ایران است، اما می‌بینیم که آن‌ها نفت و یا میعانات گازی متعلق به ایران را خودشان می‌فروشند و پولش را در یک حسابی بلوکه می‌کنند و حتی این پول را به ایران هم تحویل نمی‌دهند.

تبدیل ۸۰  درصد بانکرینگ به نفت کوره و صادرات آن از فجیره امارات

زنگنه درباره وضعیت بانکرینگ گفت: مشکل کشور در این زمینه برنگشتن پول بود. الان هم دلار بر نمی‌گردد و ریالی داریم می‌گیریم. خریداران راضی نشدند دلارشان را در سامانه نیما بیاورند و  هزینه را با ارز سنا پرداخت می‌کنند.

وی اضافه کرد: البته ۸۰ درصد بانکرینگ ایران در فجیره امارات تبدیل به نفت کوره شده و صادر می‌شود بنابراین عملا بانکرینگی در کار نیست، زیرا بانکرینگ به معنی سوخت کشتی است و نه صادرات به مقصد دیگری.

وزیر نفت در پایان گفت: پیش بینی می‌کنم امسال میزان بانکرینگ به حدود ۱.۵ میلیون تن برسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: انرژی ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
اقای وزیر برای تماس تلفن کافی نیست. یابد به کشوری سفر کرد از دوستان همردیف خودتون تماس و کمک بگیرید.
خلاصه کلام مردم از شما کسب موفقیت میخوان کاری که ثمره و دستاورد داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۱۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
2 سال و نیم؟

آخه تا کی؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر خزاعلی
۱۳:۵۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
سلام
یه انتقاد دارم من باصحبت های اقای وزیر موافق نیستدر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی بیش از بیست و اندی پتروشیمی در حال فعالیت می باشند که حد سی تا چهل فلر به حدر گاز مشغول به ضرر و زیان غیر قابل تحمل هستند از روسا سوال دارم ایا واقعا اینقدر ثروتمند هستیم که چهار گوشه کشور گاز در حال حدر رفتن هست شبانه روز چقدر پول در حال سوختن هست ایا کسی وجود دارد که به این مسئله مهم وبااهمیت توجه کند واقعا تاسف اور هست چرا هیچ واکنش نمیدهند ؟
Iran (Islamic Republic of)
بهروز محمدی
۱۳:۱۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
حسابرس داخلی شرکت ملی گاز هستم تاکنون ۱۶۰۲ درخواست ملاقات به دفتر وزیر محترم فکس نموده ام که مستندات آن موجود است اما ایشان که ادعای تعظیم در برابر ملت را دارد بدترین شرایط را برای نخبه های کشور ایجاد نموده است اگر کسی شک دارد من حاضرم اثبات کنم
آخرین اخبار