باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می‌دهد؛

انقلاب در زهکشی اراضی گلستان / ساماندهی و تثبیت بستر منابع آبی

آب مایه حیات است و نقش اساسی در ادامۀ زندگی و پیدایش انسان‌ها و همچنین در ایجاد و شکل گیری تمدن‌ها داشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، وابستگی همه موجودات زنده برای ادامه زندگی به آب بوِیژه برای ما انسان‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابراین دسترسی و تامین آب نیازمند آبرسانی منسجم است.
 
انقلاب در زهکشی اراضی گلستان / ساماندهی و تثبیت بستر منابع آبی
 
اقدامی که تا سال‌های قبل از انقلاب به آن کم توجهی می‌شد و بسیاری از روستاییان کشورمان از نعمت آب بی بهره ودربرخی از شهر‌ها نیز برای تامین آب شرب سالم با مشکلاتی مواجه بودند.

اما امروز تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای روستاییان و شهرنشینان از اولویت‌ها است و هزاران کیلومتر لوله آب و فاضلاب، سیستم‌های تصفیه فاضلاب و مهمتر از همه بهره‌مندی و دسترسی به منابع آب شیرین راه‌اندازی شده است.

پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری گلستان از آب سالم

محمدهادی رحمتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: تامین آب و دسترسی عادلانه به آن از حقوق اولیه تمام شهروندان است، بنابراین تامین آب شرب سالم و بهداشتی و توزیع اصولی آن، جمع آوری و دفع و تصفیه بهداشتی فاضلاب‌ها با هدف افزایش رفاه و بهداشت مردم از جمله اقداماتی است که به یمن برکت انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به آن شده است.
 
انقلاب در زهکشی اراضی گلستان / ساماندهی و تثبیت بستر منابع آبی
 
رحمتی افزود: در سال‌های قبل انقلاب فقط ۶۰ درصد مردم استان گلستان از آب بهره‌مند بودند که این آمار کمتر از ۳ هزار نفر بود، اما امروزه به یمن برکت انقلاب اسلامی بیش از یک میلیون و یک هزار نفر در استان گلستان تحت پوشش آب شهری هستند.

وی ادامه داد: ظرفیت تامین آب اکنون به ۸۲ میلیون مترمکعب در سال رسیده است این در حالی است که در سال‌های قبل از انقلاب ۵ میلیون متر مکعب در سال بود که با احداث خطوط انتقال و اجرای طرح‌های آبرسانی توانستیم در راستای تامین پایدار نیاز‌های آب شرب سالم و بهداشتی مردم شهرنشین قدم برداریم.

رحمتی افزود: اکنون اجرا و احداث خطوط انتقال آب به ۵۳۲ کیلومتر رسیده است که در سال‌های قبل از انقلاب فقط ۱۰۶ کیلومتر بود که البته برای توزیع عادلانه و دسترسی به آب ۲ هزار و ۷۸۷ کیلومتر شبکه توزیع آب در استان وجود دارد.

وی گفت: از دیگر اقداماتی که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در استان صورت گرفته است احداث ۲۲ باب ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب در روز است، همچنین احداث یک واحد تصفیه خانه و آب شیرین کن در شهرستان بندر ترکمن به ظرفیت روزانه ۱۰ هزار متر مکعب از مواردی هستند که در سال‌های قبل انقلاب در استان وجود نداشت.

رحمتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری در خصوص اقدامات انجام شده مرتبط به بخش فاضلاب شهری گفت: در سال‌های قبل از انقلاب به موضوع جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب، استفاده مجدد و یا دفع بهداشتی پساب که نقش مهمی درتوسعه پایدار و سلامت مردم دارد توجه چندانی نشد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این راستا اقداماتی چشمگیری صورت گرفته است.
 
انقلاب در زهکشی اراضی گلستان / ساماندهی و تثبیت بستر منابع آبی
 
رحمتی ادامه داد: جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری استان ۱۵۴ هزار و ۵۹۷ نفراست که قبل از انقلاب این جمعیت صفر بود.

وی گفت: تا کنون ۴ واحد تصفیه فاضلاب در ۴ شهر به ظرفیت اسمی ۴۵ هزار و ۹۰۰ متر مکعب در شبانه روز، احداث خطوط انتقال فاضلاب ۳/۲۶ کیلومترو اجرای و احداث شبکه جمع آوری فاضلاب ۲۲/۵۷۳ کیلومتر احداث و به بهره برداری رسیده است.

چهل سالگی انقلاب با ۴۰ طرح آبرسانی روستایی

بهزاد هرمزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: قبل از انقلاب اسلامی آب شرب روستایی نامطلوب، غیر بهداشتی بود، اما در حال حاضر با بهره گیری از بیش از ۴۰۰ دستگاه گندزدایی و ۵ باب تصفیه خانه در استان درصد مطلوبیت آب شرب به بیش از ۹۹ درصد رسیده و باعث ارائه آب شرب بهداشتی سالم به روستاییان شده است.
 
انقلاب در زهکشی اراضی گلستان / ساماندهی و تثبیت بستر منابع آبی
 
هرمزی افزود: تعداد روستا‌های دارای آب شرب در سال ۵۷، یکصد و ۵۰ روستا بود که اکنون این رقم به ۸۹۶ روستا افزایش یافته است.

وی ادامه داد: شاخص بهره مندی از آب شرب در سال‌های قبل انقلاب از ۱۷ درصد به بیش از ۷۷ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

هرمزی ادامه داد: همچنین به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چهل طرح آبرسانی روستایی با اعتبار بالغ بر ۴۱ میلیارد تومان و ۴۳ هزار و ۷۷۲ خانوار روستایی از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند و همچنین چهل طرح آبرسانی روستایی بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان کلنگ زنی شد.

زهکشی بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی گلستان

نظری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: یکی از مهمترین دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی برای بخش کشاورزی استان گلستان علاوه بر سد سازی و ذخیره آب زهکشی یا شورزدایی اراضی است چرا که با این اقدام محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از نظر تهویه و شوری فراهم می‌شود که در سال‌های قبل از انقلاب بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل نبود زهکشی مناسب و ماندابی و پوسیدگی به هدر می‌رفتند.
 
انقلاب در زهکشی اراضی گلستان / ساماندهی و تثبیت بستر منابع آبی
 
نظری ادامه داد: از سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون ۱۰ هزار هکتار زهکشی اراضی به بهره برداری رسید و ۱۸ هزار هکتار دیگرهم در دست اجراست.

نظری در مود احداث سد‌ها در استان هم گفت: در هر منطقه متناسب با شرایط خاص جغرافیایی و بنا برضرورت به احداث سد اقدام می‌کنند تا نیاز‌هایی در زمینه آبیاری و آبرسانی، آبادانی و عمرانی مرتفع شود و صنعت سدسازی در ایران هم یکی دیگر از صنایع مهم کشور است که به دلیل کمبود آب و کاهش نزولات جوی، از زمان‌های گذشته به آن توجه داشتند.

نظری ادامه داد: تعداد سد‌های موجود در استان تا سال‌های قبل از انقلاب ۲ مورد بود که امروز به یمن برکت انقلاب اسلامی و نیازسنجی‌های انجام شده این رقم به ۱۴ سد بزرگ و کوچک رسیده است.
 
انقلاب در زهکشی اراضی گلستان / ساماندهی و تثبیت بستر منابع آبی
 
وی همچنین درمورد عملیات اجرایی مهندسی رودخانه‌های استان گفت: لایروبی و ساماندهی، دیواره سازی و تثبیت بسترمنابع آبی بویژه در احیای تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دیگر منابع آبی تاثیر گذار است که در سال ۹۷ در این بخش بیش از ۲ هزار کیلومتر و ۵۱ کیلومتر دیواره سازی صورت گرفته است.

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.