یک روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ساعت کاری زیاد مادر پاسخگوی نیازهای کودکان نیست

فراهانی گفت: مادران شاغل ساعت کاری خود را کاهش دهند، چرا که به دلیل خستگی کاری، پاسخ دهی به فرزندان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

سیدرضا فراهانی روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بهترین نوع دلبستگی زمانی به‌وجود می‌آید که مراقبت‌کننده‌ اصلی یا مادر در رفع نیاز‌های کودک، «رفتار حساس» داشته باشد.

فراهانی بیان کرد:کودکانی که مادران حساس دارند، هنگام نگرانی یا استرس به پایگاه ایمن، یعنی مادرشان پناه می‌برند و در مواقع دیگر نیز با اطمینان و دلگرمی، جدا از مادر به‌راحتی در محیط به بازی و جستجو می‌پردازند.

وی با بیان اینکه کودکانی که مادران آن‌ها حساس نیستند، بعد از مدتی، از مادر خود، دیگر تقاضای حمایت ندارند، زیرا او را به‌عنوان پایگاه ایمن نمی‌شناسند، افزود: بسیاری از والدین می‌ترسند که مبادا فرزند خود را با حساسیت، لوس کنند.

این مشاور خانواده گفت: والدین در رویای خود «بچه‌ لوس» یا «دیکتاتور کوچک» را تجسم می‌کنند که هر خواسته‌ای دارد باید برآورده شود، به همین دلیل واکنش سریع به خواسته‌های کودکشان نشان نمی‌دهند.

فراهانی با بیان اینکه لوس‌کردن زمانی به‌وجود می‌آید که کودک هرچه خواست در اختیارش قرار دهید، تصریح کرد: حساسیت یعنی کودک را نادیده نگیرید و نسبت به نیازهایش واکنش سریع نشان دهید و مطابق با سن و سالی که دارد، به خواسته‌هایش معقولانه پاسخ داده شود.

یک روانشناس با بیان اینکه در رفتار حساس حتی گاهی کودک را باید محروم کرد تا جایی که بتواند نیاز‌های خود را با موقعیت تنظیم کند، ادامه داد: بنابراین خوب است در هر سنی به‌طور مکرر برای کودک ارضای نیاز و آن‌چه برایش لازم است یا ضرر دارد، تعریف کرد.


بیشتر بخوانید:پیامدهای دلبستگی ناایمن در دوران کودکی 


فراهانی تأکید کرد: در تربیت حساس، کودکان محدودیت‌هایی را که والدین برای آن‌ها مشخص می‌کنند، بهتر می‌پذیرند و برعکسِ لوس‌کردن، استقلال و توانایی کودک در برقراری ارتباط افزایش می‌یابد.

این مشاور خانواده با بیان اینکه باید توجه داشت مدت زمانی که کودک با والدِ خود می‌گذراند تعیین‌کننده‌ کیفیت رابطه کودک با والدینش نخواهد بود، تصریح کرد: در نتیجه کودکی که مادرش شاغل است می‌تواند به اندازه‌ دلبستگی کودکی باشد که مادرش کار نمی‌کند، زیرا کیفیت نگهداری از کودک تعیین‌کننده‌تر از کمیت آن است.

وی با بیان اینکه به مادران شاغل توصیه می‌شود، ساعت کاری خود را کاهش دهند، افزود: در این شرایط به دلیل خستگی کاری، پاسخ دهی به فرزندان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار