آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی جدول بندی و قالب سازی در متن (قسمت ۱۷)

آموزش جامع نرم‌افزار مایکروسافت ورد در باشگاه خبرنگاران جوان ارائه شده است؛ برای آشنایی کامل با این برنامه کاربردی با ما همراه باشید.

آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی جدول بندی و قالب سازی در متن (قسمت ۱۷)به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ساخت و عرضه نرم افزارهای گوناگون  فعالیت چشم‌گیری داشته، شرکت مایکروسافت است. این شرکت طیف وسیعی از نرم افزار‌های کاربردی از جمله ویرایش متن، ویرایش عکس، مدیریت سایت، ابزار مهندسی و ... را تولید کرده و در قالب مجموعه Microsoft Office در دسترس کاربران سراسر جهان قرار داده است.

در این سری از جلسات آموزشی قصد داریم به نرم افزار مایکروسافت ورد بپردازیم. برنامه Microsoft Word یک برنامه تجاری-بازرگانی برای ارائه مطلب است که توسط شرکت Microsoft برای سیستم عامل‌های ویندوز و مکینتاش (نسخه ۸) نوشته و عرضه شده است. نسخه‌ای که این آموزش در قالب آن تهیه شده است Microsoft Word 2010 است. برنامه Microsoft Word ابزاری برای ارائه اطلاعات است که از انواع متن‌ها، شکل‌ها، طراحی‌ها، عکس‌ها و رسانه‌های چندگانه در کنار سایر محصولات Microsoft Office مانند Excel، پشتیبانی می‌کند.

شما می‌توانید قسمت قبلی آموزش Microsoft Word از طریق لینک زیر مشاهده کنید:


بیشتر بخوانید: آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی ایجاد حاشیه و سایه در متن سند (قسمت ۱۶)


آموزش گام به گام مایکروسافت ورد (Microsoft Word) / قسمت ششم

چگونگی جدول بندی در مایکروسافت ورد

در این مبحث، به چگونگی جدول بندی در مایکروسافت Word 2010 خواهیم پرداخت. تب‌های مخصوص جدول سازی موجود در مایکروسافت Word، به تنظیم کردن اطلاعات به طور مناسب در ستون‌های دسته بندی شده، کمک می‌کنند. این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که  تَب‌های چپ، راست، وسط، اعشاری و ستونی را تنظیم کنید تا اطلاعات شما به صورت خط مستقیم و درست قرار گیرند. به صورت پیش فرض، مایکروسافت Word، در سرتاسر صفحه، بین حاشیه‌های چپ و راست در هر ۵ اینچ یک تَب قرار می‌دهد.

تب‌ها و توضیحات آنها

تب Left: سمت چپ متن را در انتهای برگه قرار می‌دهد و این حالتی است که به صورت پیش فرض در Word قرار دارد.

تب Center: متن را در زبانه‌های انتهایی به صورت مرکزی قرار می‌دهد.

تب Right: متن را در زبانه‌های انتهایی در سمت راست تراز می‌کند.

تب Decimal: در زبانه‌های انتهایی، اعداد را تا درجه‌ اعشار تنظیم می‌کند.

تب Bar: یک نوار برای جداسازی متن ایجاد می‌کند.

تنظیمات صفحه:

در ادامه مراحلی را جهت تنظیم کردن برگه‌های راست و وسط در سند ورد نشان می‌دهیم. برای تنظیم برگه‌های اعشاری و نواری می‌توانید همین مراحل را با برگه‌های متفاوت انجام دهید.

مرحله اول: متنی را که می‌خواهید توسط زبانه‌های انتهایی تراز کنید، بنویسید. بین هر کدام از ستون‌های اطلاعاتی که می‌خواهید تراز شوند، فقط یک بار دکمه  Tab را بزنید. در ادامه سه ردیف متفاوت را با استفاده از همین روش مشاهده می‌کنید:

آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی جدول بندی و قالب سازی در متن (قسمت ۱۷)

مرحله دوم: با استفاده از دکمه‌ Tab، قالب tab را انتخاب کنید؛ نوار وسط را در نظر بگیرید و در نهایت پاراگراف یا پاراگراف‌هایی را که می‌خواهید نواربندی شوند، انتخاب کنید. سپس با استفاده از خط کش(Ruler) تعیین کنید که می‌خواهید نوار در کجا نمایان شود، هنگامی که روی خط کش کلیک کردید یک نوار روی قسمتی که در آن کلیک کردید ایجاد می‌شود و متن شما در وسط صفحه تنظیم می‌شود.

آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی جدول بندی و قالب سازی در متن (قسمت ۱۷)

مرحله سوم: اکنون با استفاده از دکمه‌ Tab Button گزینه‌ right tab را انتخاب کنید و خط کش را در جایی از سمت راست که می‌خواهید متن در آن جا تنظیم شود، قرار دهید. یک right tab در خط کش و جایی که کلیک کردید ایجاد می‌شود و قسمتی از متن که انتخاب شده بود در سمت راست تنظیم و تراز می‌شود.

آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی جدول بندی و قالب سازی در متن (قسمت ۱۷)

حرکت دادن یک Tab:

با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید متنی که در حال حاضر در محلی خاص تراز شده را حرکت دهید.

مرحله اول: دقیقا روی خط قبلی سطری که می‌خواهید تنظیمات تراز آن را عوض کنید، کلیک کنید. علامت نوار که در خط کش وجود دارد را به راست یا چپ بکشید.

آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی جدول بندی و قالب سازی در متن (قسمت ۱۷)

مرحله دوم: هنگامی که شما نوار را می‌کشید، یک خط عمودی محل عبارت را علامت گذاری می‌کند و وقتی که روی نوار کلیک کرده و آن را می‌کشید، عبارت هم همراه نوار حرکت می‌کند.

آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی جدول بندی و قالب سازی در متن (قسمت ۱۷)

آموزش گام به گام مایکروسافت ورد (Microsoft Word) / قسمت ششم

چگونگی قالب سازی در مایکروسافت ورد

در این مبحث، در مورد چگونگی اعمال کردن یک قالب و چگونگی کپی کردن آن قالب در مایکروسافت Word 2010 صحبت می‌کنیم. اگر شما در حال حاضر در قسمتی از متن خود یک قالب خوب دارید و می‌خواهید همان قالب را به دیگر قسمت‌های متن هم اعمال کنید، مایکروسافت Word امکانی را برای شما فراهم می‌کند که یک قالب را از یک قسمت از متن کپی کنید و روی قسمت دیگر قالب اعمال کنید. این عمل بسیار مفید است و باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. اعمال قالب و کپی کردن قالب روی ویژگی‌های متفاوتی از متن قابل اجرا هستند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: فونت متن، رنگ متن، سرفصل‌ها و غیره.

اعمال کردن و کپی کردن قالب:

در ادامه، برای فهمیدن این که چگونه یک قالب را روی متن اعمال کنیم و این‌که چگونه آن قالب را از قسمتی به قسمت دیگر سند کپی کنیم، چند مرحله زیر را طی کنید:

مرحله اول: قسمتی از متن که دارای قالب دلخواه شما برای کپی کردن است را انتخاب کنید. همانطور که در شکل نشان داده شده، ما یک متن که برجسته است و در زیر آن خط کشیده شده است را انتخاب کردیم.

آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی جدول بندی و قالب سازی در متن (قسمت ۱۷)

مرحله دوم: برای کپی کردن قالب متن انتخاب شده در قسمت Home tab روی دکمه‌ Format Painter کلیک کنید. زمانی که روی دکمه‌ Format Painter کلیک کنید و هنگامی که موس را در سند حرکت می‌دهید، نشانگر موس شما به شکل یک قلم مو در می‌آید.

مرحله سوم: حالا شما آماده هستید که قالب کپی شده را روی هر قسمت منتخب دیگری اعمال کنید. پس با استفاده از موس، متنی که می‌خواهید قالب روی آن اعمال شود را انتخاب کنید. هنگام انتخاب متن، به این مساله توجه داشته باشید که نشانگر موس شما هنوز در حالت قلم مو باشد. بعد از انتخاب متن، فقط دکمه‌ راست کلیک روی موس را رها کنید و سپس مشاهده می‌کنید که قالب متن جدیدی که انتخاب کردید هم به شکل قالب متن اصلی انتخاب شده در می‌آید. برای انجام ویرایش‌های دیگر به راحتی در هر قسمتی خارج از قسمت انتخاب شده کلید کنید تا بتوانید کار خود را ادامه دهید.

آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی جدول بندی و قالب سازی در متن (قسمت ۱۷)

اعمال کردن قالب و کپی کردن قالب به صورت چندباره:

مرحله اول: اگر قصد دارید که یک قالب را در چند بار اعمال کنید، هنگامی که قالب را کپی می‌کنید، روی دکمه‌ Format Painter دو مرتبه کلیک کنید. سپس، فقط به انتخاب کردن مکان‌هایی که می‌خواهید قالب را روی آن‌ها اعمال کنید، ادامه دهید.

مرحله دوم: وقتی که قالب مورد نظر را در تمام قسمت‌های مد نظر خود اعمال کردید، روی دکمه‌ Format Painter کلیک کنید تا عمل اعمال قالب پایان یابد.

آموزش گام به گام مایکروسافت ورد (Microsoft Word) / قسمت ششم

مخاطبان عزیز دریچه فناوری باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید سوالات، مشکلات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات همین گزارش ارسال کنید تا در بخش‌های بعدی این آموزش تا حد امکان به آنها پرداخته شود.

گزارش از عبدالله مطیع


بیشتر بخوانید: قسمت اول/ چگونه کار با مایکروسافت ورد (Microsoft Word) را آغاز کنیم؟ +آموزش تصویری


انتهای پیام/

قسمت هفدهم/ آموزش رایگان استفاده از برنامه مایکروسافت ورد (Microsoft Word) از مبتدی تا پیشرفته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار