حیدری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خلأ حاکمیتی در پاکستان عامل حادثه تروریستی اخیر بود/ این کشور به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شده است


مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: اتفاقاتی نظیر اقدام تروریستی اخیر، ناشی از خلأ حاکمیتی در پاکستان است که موجب شده خاک این کشور پناهگاهی برای گروهک‌های تروریستی باشد.

خلأ حاکمیتی در پاکستان عامل حادثه تروریستی اخیر بود/ این کشور به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شده استشهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تمهیدات و اقدامات وزارت کشور برای  جنایت تروریستی علیه اتوبوس نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،گفت: وزارت کشور به صورت کلی مسئول امنیت است و‌ همه اقدامات لازم را انجام می دهد، ولی  درباره این حادثه سپاه در جریان تمامی جزئیات و اتفاقات است؛ ضمن اینکه در استان سیستان بلوچستان  هم مسئول شورای تامین بر عهده  استاندار بوده که تمامی اقدامات و تصمیمات را انجام می دهند.
 
 مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به آخرین وضعیت مرزبانان میرجاوه گفت: ما کماکان از نظر دیپلماتیک پیگیر این موضوع هستیم و کشور پاکستان را برای پیگیری این موضوع به رسمیت می شناسیم؛ ضمن اینکه دو‌ کشور  ایران و پاکستان در کنار ظرفیت‌های دیپلماسی مرزبانی با یکدیگر قرار داد و پروتکل همکاری دارند که از این ظرفیت در کنار دیپلماسی استفاده می‌کنیم؛ در حال حاضر مرزبانان سالم هستند و  هیچ مشکلی ندارند. تنها نگرانی ما این است که آن‌ها در اختیار گروهک‌های تروریستی و اشرار قرار بگیرند.

وی  با بیان اینکه ما از جهت استراتژیک با کشور پاکستان مشکلی نداریم و ارتباط خوبی به لحاظ دیپلماسی با این کشور داریم، تصریح کرد: اولویت نظام جمهوری اسلامی ایران، ارتباط با کشور‌های همسایه است و از نظر ارتباطات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های کشور‌های همسایه،  پاکستان جزو کشور‌هایی است که ارتباط مثبت و سازنده‌ای با ما دارد، اما این اتفاقاتی نظیر اقدامات تروریستی که از  سرزمین پاکستان شکل می‌گیرد،  طبیعتا ناشی از خلأ حاکمیتی در کشور پاکستان است که موجب شده است که این کشور پناهگاهی برای گروهک‌های تروریستی شده باشد؛ گروهک‌هایی که از حمایت مالی برخی کشور‌های غربی و‌ عربی برخوردار هستند.

حیدری با اشاره به اینکه انتظار ما از پاکستان اقدام‌ مناسب و پوشش خلأهای مرزی است، افزود: در آینده دیگر نباید  شاهد چنین اتفاقاتی در مرز‌ها باشیم؛  انتظار ما از دولت پاکستان این است که از تمام ظرفیت‌ها برای آزادی مرزبانان کشور و جلوگیری از این‌گونه اتفاقات استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت نظامی اطلاعاتی کشورمان در مقابله با تروریست‌ها مثال زدنی است، تصریح کرد: این‌گونه گروهک‌ها در داخل کشور نیستند که ما با آن‌ها برخورد کنیم؛ اگر در داخل کشور بودند قاعدتا خیلی وقت بود که ضربات سنگین و سازنده‌ای به آن‌ها وارد می‌کردیم، همانند بسیاری از گروهک‌های دیگر که در  سال‌های قبل وجود داشتند و ما با آن‌ها مقابله کردیم.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور یادآور شد: ما چنین گروهک‌هایی را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ به لحاظ قواعد بین‌المللی به این دلیل که این گروهک‌ها در خاک ما  نبوده و در خاک پاکستان مستقر هستند، از کشور پاکستان انتظار پیگیری و مقابله با آن‌ها را داریم؛ امیدواریم  که با همکاری دولت پاکستان همان‌طور که چند نفر از مرزبانان آزاد شدند، بقیه هم آزاد شوند.

حیدری درباره کنفرانس مشترک‌ ایران و روسیه در زمینه موضوعات مرزی گفت: طبق این کنفرانس مقرر شد از تکنولوژی کشور روسیه برای تقویت الکترونیکی مرز‌ها استفاده کنیم.  بازدیدی از تاسیسات الکترونیکی مرزی کشور روسیه داشتیم و آن‌ها اعلام آمادگی برای همکاری کردند. ما نیز این اعلام آمادگی را به مسئولان مربوطه منتقل کردیم و ان‌شاءالله در  سال ۹۸ این همکاری‌ها به صورت عملی شروع شود.

وی با اشاره به بازدید مسئولان مرزی وزارت کشور از تکنولوژی‌های کشور روسیه و  در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت کشور تمایلی به همکاری با کشور‌های دیگر در زمینه مرزی دارد، اظهار کرد: کشور ما خوشبختانه تولیدات داخلی خوبی در حوزه الکترونیکی و در ارتباط با انسداد مرزها دارد. باید در این زمینه از ظرفیت داخلی استفاده کنیم. در حال حاضر تکنولوژی مرزی کشور ما با بسیاری از کشور‌ها رقابت می‌کند. طبیعتا کشور روسیه از نظر تکنولوژی مرزبانی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و ما هم تمایل داریم از این تکنولوژی استفاده کنیم. همانطور که بخش عمده‌ای از مرز‌های ما از محل تولیدات داخلی تامین شده ، درصدد هستیم که  از این ظرفیت و‌ تکنولوژی جدید بتوانیم به طور مناسب در مناطق مرزی استفاده کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
انشالله همه تروریست ها نابود بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
پاکستان فکر امنیت مرزهای ماست ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۱:۲۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
باید بین مرز دیواربکشید
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۱۱:۲۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
باید ارتباطمونو با پاکستان قطع کنیم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۲۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
ازپاکستان هیچانتظاری نداشته باشید مرزش با ایران کلا دیواربکشید
آخرین اخبار