آن روزها، این روزها/

ساخت ۲۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی در طول ۴۰ سال گذشته/ ۱۰۱ هزار و ۲۶۳ کیلومتر راه روستایی آسفالته شدند

پیش از انقلاب هیچ راه اصلی در کشور وجود نداشت، اما هم اکنون میزان راه‌های اصلی به ۲۲۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است.
 
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای بررسی عملکرد بخش های مختلف کشور است تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای آینده داشته باشیم. ساخت راه‌های اصلی، راه‌های روستایی، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها از مهمترین برنامه‌های توسعه زیر ساخت‌ها و زیر بنا‌های حمل و نقل کشور در ۴۰ سال گذشته است.

ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل همواره یکی از اولویت‌ها توسعه کشور به شمار می رود. ساخت راه‌های روستایی، توجه به توسعه راه‌های مناطق محروم، تکمیل کریدور‌های ترانزیتی و بین‌المللی، توسعه راه‌آهن و اتصال مراکز استا‌ن‌ها به شبکه‌های ریلی از مهمترین برنامه‌هایی است که در طول  ۴۰ سال از گذشت پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار وزرات راه و شهرسازی قرار گرفته است.

بدون تردید، در بخش‌های متعدد اقتصادی، حوزه راه‌ها و محور‌های مواصلاتی از حوزه های  است که به  گفته  بسیاری از کارشناسان  اقتصادی، از پیش نیاز‌ها و الزامات اساسی  توسعه پایدار کشور به شمار می‌رود. به تعبیر دیگر در صورت نارسایی و چالش در این عرصه، فرآیند توسعه اقتصادی به معنای واقعی و صحیح کلمه طی نخواهد شد.

افزایش راه‌های کشور از ۳۶ هزار به ۱ میلیون کیلومتر/ارتقای طول محور‌های روستایی به ۲۰۵ هزار کیلومتر

 توسعه و شکوفایی راه‌ها و محور‌های مواصلاتی، زمینه ساز  توسعه و رونق حمل و نقل کشور است و این دو بخش عنصر و مکمل یکدیگر هستند. هدف از توسعه محور‌های مواصلاتی در هر کشوری به شکوفایی حمل و نقل آن خلاصه می‌شود و  رشد حمل و نقل  هر کشوری، بدون توسعه راه‌ها و محور‌های مواصلاتی آن، امکان پذیر نخواهد بود.

 توسعه راه‌ها به محور‌های ریلی و جاده‌ای کشور معطوف می‌شود، زیرا گسترش راه‌های آبی یا هوایی، مفاهیم دیگری، چون کشورگشایی را در پی دارد که اساس این موضوع با نفس آرمان‌های انقلاب اسلامی در تضاد است.

طول راه‌های کشور (اعم از فرعی و اصلی) در چهل سال اخیر، از ۳۶ هزار کیلومتر به ۱ میلیون کیلومتر افزایش داشته است که این میزان در طول تنها ۴۰ سال اخیر، بسیار قابل توجه و کم نظیر است. در حوزه روستایی طول محور‌های موجود از ۸ هزار و ۲۰۰ کیلومتر به ۲۰۵ هزار کیلومتر رشد یافته که این میزان از پیشرفت حاکی از توجه ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مولفه محرومیت زدایی و توجه ویژه به مناطق روستایی است.

افزایش تعداد آزادر‌اه و بزرگراه‌های کشور از ۲۰۰ کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر

 محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی  چندی پیش درباره دستاورد‌های حوزه راه در چهل سال گذشته بیان کرد: با مرور این دستاورد‌ها مشخص می‌شود که بعد از پیروزی انقلاب توسعه و پیشرفت چشمگیری در حوزه‌های حمل و نقلی و مسکن داشته‌ایم و با خوداتکایی به نیرو‌های داخلی توانسته ایم میزان وابستگی خود را به نیرو‌های خارجی کم کنیم.

اسلامی اظهار کرد: اتفاق مهمی که بعد از پیروزی انقلاب شاهد آن بوده ایم باور به توانستن و خوداتکایی است که کشور با حضور غیرتمندانه مردم از اول انقلاب تاکنون توانسته است به مزاحمت‌ها و تحریم‌هایی که دشمنان ایجاد کرده‌اند پاسخ دهد بطوریکه تحریم‌ها را به اقتصاد مقاومتی و تولید داخل تبدیل کرده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پیش از انقلاب کمتر از ۲۰۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه در کشور داشتیم، اما به همت جمهوری اسلامی ایران هم اکنون بیش از ۲۰ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه ساخته‌ایم و این روند همچنان به صورت تصاعدی ادامه دارد و ما پروژه‌‌های نیمه تمام را تکمیل خواهیم کرد.

وی افزود: در زمینه راه‌های روستایی پیش از انقلاب نه تنها راه روستایی نداشتیم، بلکه روستا‌های نزدیک شهر‌ها فاقد آب و برق بودند، اما امروزه از ۳ هزار کیلومتر راه روستایی پیش از انقلاب به بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی رسیده‌ایم و همچنان ساخت و بهسازی راه‌های روستایی در کشور با قدرت ادامه دارد.

اسلامی با بیان اینکه در احداث راه‌ها پیش از انقلاب از پیمانکاران خارجی استفاده می‌کردیم، افزود: امروز کشور ما صاحب شرکت‌های قدرتمند راه سازی  است که این اقدامات با همکاری بخش خصوصی انجام شده و نمونه آن در احداث آزادراه تهران- شمال کاملا مشهود است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیمانکاران قدرتمند راه‌سازی در خارج از کشور به کار‌های عمرانی مشغول هستند و ما از یک دریافت کننده خدمات فنی و مهندسی به صادر کننده این خدمات تبدیل شده‌ایم و نه تنها کشور خود را ساخته‌ایم بلکه در سایر کشور‌ها هم فعالیت می‌کنیم.


بیشتر بخوانیم: خروجی برای دسترسی به اراضی در آزاد راه تهران شمال نداده ایم/ اتمام عملیات اجرایی آزاد راه تا ۴ ماه دیگر


ساخت ۱۰۱ هزار و ۲۶۳ کیلومتر راه روستایی آسفالته پس از انقلاب اسلامی

خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور  چندی پیش در خصوص دستاورد‌های ۴۰ سالگی انقلاب در حوزه راه و آزادراه گفت: تکیه بر توان فنی و مهندسی داخلی و خودکفایی در صنعت راه‌سازی از مهمترین دستاورد‌های ۴۰ سال گذشته در حوزه توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور است به طوریکه امروزه پیچیده‌ترین عملیات راه‌سازی در بخش تونل و پل توسط مهندسان داخلی انجام می‌شود.

وی یادآوری کرد: پیش از انقلاب هیچ بزرگراهی در کشور وجود نداشت، اما امروزه میزان بزرگراه‌های کشور به ۱۶ هزار ۸۲۰ کیلومتر افزایش یافته است.

خادمی توضیح داد: ساخت آزادراه‌های خرم‌آباد- پل زال، پل زال- اندیمشک، اهواز – بندر امام، قم – گرمسار، قزوین – رشت، قم – کاشان- اصفهان، قزوین – زنجان، ساوه- همدان، زنجان – تبریز از مهمترین آزاد‌راه‌هایی هستند که بعد از انقلاب توسط مهندسان داخلی ساخته شده اند.

وی یادآوری کرد: ۶۱ هزار و ۹۱۷ کیلومتر انواع راه‌های اصلی و فرعی پس از انقلاب در سراسر کشور احداث شده که پیش از این دوران میزان راه‌های اصلی تنها ۴۷ هزار کیلومتر بوده است.
 

 رشد چشم گیر  ساخت  ماشین آلات راهداری  طی دهه ۴ گذشته

عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه وشهرسازی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی، با بیان اینکه پیش از انقلاب کمتر از ۵۰ کیلومتر آزادراه در کشور ساخته شده بود، گفت: هم اکنون میزان طول آزاد‌راه‌های کشور به ۲۸۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: طول بزرگراه‌های کشور در ۴۰ سال گذشته به ۱۸ هزار کیلومتر افزایش یافته که این خود نشانگر توان ایرانی ها در حوزه ساخت راه‌های اصلی و بزرگراهی است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در  ۴۰ سال گذشته در حوزه راهداری و نگهداری از راه‌ها به دستاورد‌های بزرگی دست یافته‌ایم، افزود: احداث ۲۶ هزار کیلومتر حفاظ، ۴۵۰۰ روشنایی و ۶۵۰ واحد راهدارخانه نشانگر توجه بسیار زیاد به این حوزه است.

حسن‌نیا یادآوری کرد: پیش از انقلاب تعداد ماشین‌آلات راهداری و تجهیزات برف‌روبی بسیار کم بود این در حالی است که هم اکنون ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات به سازمان راهداری اضافه شده است.

وی تاکید کرد: میزان آسفالت کردن راه‌ها د ۴۰ سال گذشته به ۱۵۰ هزار کیلومتر افزایش یافته این در حالی است که پیش از انقلاب میزان راه‌های آسفالته ۱۰ تا ۱۵ درصد کل راه‌های کشور بود.

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: میزان راه‌های اصلی از ۲۵ هزار کیلومتر به ۲۲۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است.
 
مجموع این اعداد و ارقام حاکی از تلاش فزاینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای بهره گیری مطلوب از حوزه راه‌ها و محور‌های مواصلاتی کشور در بخش زمینی است و امید آن می‌رود این رویکرد با روحیه جهادی و انقلابی (همچون چهل سال گذشته) با قوت و دوام هر چه بیشتری، استمرار یابد که قطعا خروجی و نتیجه این موفقیت، منتج به رشد و توسعه اقتصادی کشور می شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
این آمار روهم بگید که راههایی که آسفالت کردید الان همش ازبین رفته وخیلی برای رانندگی خطر ناک شده اگه خاکی بود بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
لطف کنید این امار رو میگید اینم بگید در کدوم دولت بیشتر این کارها انجام شده
Iran (Islamic Republic of)
مسعود زارع
۱۰:۳۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
بی زحمت اتوبان تهران شمال هم لحاظ کنید تو امارتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
کدوم راه روستای ما کنار شهره آسفالتش چاله هایی داره که لاستیک ماشینو میترکانه هرچی میگیم درستش کنید میگن پول بدید چشم
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۹:۰۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
لطفا بحث مونوریل و متروی قم را نیز در نظر داشته باشین.
مونوریل قم پس از سالها و مخارج میلیاردی از بودجه قم هنوز تصمیم گیری نشده و سرانجام آن معلوم نیست با اینکه بحث ها گاهی از خراب شدن پلهای آن توسط شهرداری قم حاکیست که هنوز در مرحله تصمیم گیری هست و گاهی خبرها از آن است که به همین حال ادامه خواهد داشت. لطفا از از قوای سه گانه جهت تصمیم گیری به این موضوع لایحه ای بخواهید.
با تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
انصافا
۰۲:۰۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
زمان شاه ایران خیلی عقب مونده بود بعد از انقلاب با وجود سنگ اندازیهایه داخلی و خارجی به لطف خدا خوب پیشرفت کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
الان هزینه انشعاب در روستاهای کوچک بالای ده میلیون تومان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
تعریض جاده شازند ازنا متوقف شده
آخرین اخبار